Fråga: Val av Androidversion?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Droid116, 1 aug 2017.

  1. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Det roliga med Android är att man kan få göra vad man vill, finns inget rätt eller fel. :)
     
  2. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    PRECIS! Tackar för månadens visaste ord!
     
  3. Ronii10

    Ronii10 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2015
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    141
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T
    +1 Jag gillar alla ikonpaket, launchers etc.
     
  4. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    @AVR4000@AVR4000
    Jag tror de flesta aktiva medlemmar här på Swedroid vet vad du tycker om Samsungs mfl version av Android. Du försöker måla upp en bild av ex Samsung som att det vore värre än aids, vilket det absolut inte är. Så hemskt som du får det att låta är det verkligen inte varken till utseende, funktion eller användarvänlighet. Visst implementerar Samsung in en hel del onödiga funktioner men mycket användbart också, dessutom går det mesta avinstallera/inaktivera och behövs inte användas.

    Läsar man vad du skriver så är personer som kör Samsung = idioter typ. *suck*

    Mvh
     
  5. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag tycker inte om vanilla android direkt. Jag kan leva med det absolut men designen är tråkig och jag moddar inte mina enheter.

    Så jag personligen hade nog hellre kört Samsung.
     
    Last edited: 3 aug 2017
  6. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Väldigt dramatisk bild... Värre än AIDS?

    Då tar vi det enkelt då vad jag tycker om Samsung:

    1. Kvaliteten på produkterna är utmärkt och tillverkningsprecisionen hög.
    2. Företaget är ledande inom ett antal sektorer, bl.a. skärmar med OLED-teknik.
    3. Företaget gör tekniskt bra Androidenheter (d.v.s komponentval, kvalitet etc är generellt hög).
    4. Företaget tenderar att ta en del produktmässiga beslut som kan ifrågasättas (prissättning är en men beror på vald distributionsmodell, efuse är en annan).
    5. Företaget har en tendens att låta operatörer modifiera systemet och intar en restriktiv hållning mot olåsta enheter och import (t.ex genom SIM-regionlås).
    6. Företaget vill bygga ett eget ekosystem och plockar in Android för att få tillgång till ett brett apputbud vilket innebär omfattande modifieringar av systemet (som endast stoppas av Googles CTS).
    7. Företaget tenderar att förinstallera ett stort antal appar och tjänster i sina enheter vilket tenderar att påverka effektiviteten och prestandan.
    8. Företaget tenderar att vara hypat (d.v.s produkterna får en helt extrem uppmärksamhet).
    9. Vanliga argument för produkterna är "Årets bästa enhet" (redan tidigt på året innan man har ens i närheten av ett facit) och "marknadens bästa enhet".
    10. Företaget riktar sig helt och hållet till massmarknaden, framförallt operatörssegmentet och gör allt för att hålla sig på god fot med dessa (punkten 5 är kopplad hit).

    Har inget emot företaget Samsung. Däremot noterar jag att argumenten för deras enheter mest är kopplade till marknadsföring och hype snarare än faktiska egenskaper (typexempel är t.ex när ramar runt skärmen blev väldigt illa först 2017 trots att enheter med obefintliga sådana fanns redan tidigare).

    Sedan kan jag inte påstå att "jag har inte rootat på X år" någonsin kan utgöra ett speciellt bra argument för någon tillverkare. Eller det där klassiska "eftersom jag inte använder X spelar det ingen roll att X saknas".

    Samsung var mycket bra en gång i tiden, bl.a. S II och S III samt Note I och II var utmärkta enheter, i princip totalt marknadsledande. Sedan började hypen på allvar och runt 2013 med S4 och Note 3 visades tendenserna när Knox gjorde entré. Därefter har det blivit mer och mer av att stå på operatörernas sida samtidigt som priserna trissas upp, delvis av det skälet men också hypen samt den extrema marknadsföringsbudgeten ($100 per såld enhet!)

    Tack för kaffet.
     
    cobben gillar detta.
  7. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Men OM man inte rootar och OM man inte moddar eller tweakar och OM man inte föredrar "vanilla android", vilken enhet ska man då köra enligt dig?

    Försök svara på frågan som ställs.

    Varför ska man enligt dig ha en utförlig anledning till varför man tycker som man gör? Kan du inte bara respektera andras åsikter? Alla tycker olika, så är det bara.

    Gör dig inte till. Du är nästan 40 och borde veta hur man beter sig.
     
  8. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det finns hundratals enheter. Bara att välja och vraka. Däremot tycker jag definitivt att det är en dålig idé att köpa enheter av operatörer och som har prissättning avsedd att styra in kunderna mot abonnemang. Direktdistribuerade produkter har högre prisvärde (spelar ingen roll märke, jag talar om distributionen).

    Det här "jag rootar inte-argumentet" tänker jag inte lägga någon vikt vid, det är som att lova att aldrig någonsin skriva "sudo" i terminalen, precis som om det är ett kriterium för datorval (det är som att fråga - "Vilken dator skall jag köpa om jag inte tänkt skriva sudo eller köra program med adminrättigheter?").

    Åsikter som är grundade i "för att jag tycker så" utan vidare motivering är och förblir väldigt löst grundade. Men en del tycker kanske att det duger som förklaring. Det kan det kanske göra i ett informellt sammanhang men i en konkret situation, t.ex "vilken X skall jag köpa" är "undvik Y för det är dåligt - varför? - för att jag tycker så!" ger det ingenting.

    Ogillar man Googles Android finns framförallt ett alternativ: iPhone/iPad. Hade jag ogillat Googles upplägg, design, formspråk (som apparna följer etc) hade jag kört Apple rakt av. Utan minst tvivel.

    Hela den här diskussionen "om man ogillar vanilla" är som diskussionen "om man ogillar Apples iOS men ändå vill köra iOS.... (antar drömmen vore en licenstillverkad iPhone gjord av t.ex HTC som kör HTC Sense då eller vilket märke man nu vill ha)".

    Eller vilken Sailfish-enhet man skall skaffa om man ogillar Sailfish men vill köra det ändå.

    Skall man ändå följa den ologiska premissen "Android men absolut inte Material Design för det är fult" är det bara att se till att enheten har en vettig temamotor. Spelar ingen roll vad man tar där, dock bör temafunktionen vara djupgående i systemet så man kan byta utseende på ikoner, navbar, statusbar etc.

    Är det "extra funktioner som inte finns i Pixel" (som är dagens vanillaenhet att förhålla sig till) spelar det heller ingen roll vilken man tar, dock kan det exakta detaljvalet styras av vad det är för funktion man söker. Samtliga enheter som inte heter Nexus eller Pixel har någon form av funktionella tillägg utöver denna bas.

    Jag tror inte på generella rekommendationer efter någon form av "marknadens bästa enhet-koncept" utan det är först när det finns en klar specifik uppfattning om vad man vill ha man kan ge tips.

    Därför svarar jag inte på frågan "vilket är marknadens bästa enhet" eftersom den inte finns. Däremot finns det enheter som kan passa en användare utifrån specifika kriterier men någon "den bästa enheten på marknaden" existerar inte.

    På samma vis finns inte "marknadens bästa bil" eller "marknadens bästa TV" etc. Det beror på individens krav.

    Om någon söker en 4-tumsenhet kan svaret på frågan aldrig bli en 5,5-tummare ens om den sistnämnda anses vara "marknadens bästa" enligt en "enig presskår".

    Edit: "Köp Galaxy S8 för det är marknadens bästa enhet" eller "Köp iPhone, det är marknadens bästa enhet" är ytterst tveksamma rekommendationer - de reser omedelbara följdfrågor om VAD som gör att det är "marknadens bästa" enheter. Uttrycket innebär ju att de slår hundratals konkurrenter.

    Det är som att säga: "Restaurant X är den allra bästa, finns inget bättre, även om det finns 2000 konkurrenter bara i denna stad är X det som slår dem alla!"

    Inte ens inom marknader med ett begränsat antal konkurrenter (det finns områden där antalet produkter är fyra-fem stycken) kan verkligheten syntetiseras ned till "X är marknadens bästa!"
     
    Last edited: 3 aug 2017
  9. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag köper inga telefoner av operatörer.
     
  10. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Prissättningen är dock påverkad av dessa, d.v.s enheter med prislappar på 8000 kronor och liknande är prissatta för att säljas med abonnemang i första hand även om deras tillverkare även kan distribuera via andra återförsäljare.

    Både Apple och Samsung samt t.ex Sony är märken som huvudsakligen säljer via operatörer och prissätter produkterna därefter även om de kan köpas olåsta utan abonnemang.

    Så det blir inte "direktdistributionspris" på enheten bara för att man t.ex handlar direkt av Apple.
     
  11. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Ja livslängden varierar ju med vilken mobil telefon som andvends. En nexus lur får uppdateringar längre än andra. Likaså en Pixel lur. Sedan kan ju telefonen ha längre livslängd än vad uppdateringar gäller. Så som tex LG nexus 5 som funkar fortfarande. Dock utan uppdateringar till systemet.
     
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 153
    Mottagna gillanden:
    4 842
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Vad man föredrar är en smaksak. Samsung är ju den största tillverkaren med ett brett sortiment. Men med tester av det märket ser man bara recensioner av deras flaggskepp Samsung Galaxy S8 och plus modellen och snart deras nya Note serie. Varför nästan aldrig av en J modell eller liknande?
    http://www.samsung.com/se/smartphones/galaxy-j5-2017/SM-J530FZDDNEE/

    Med andra märken typ Motorola eller Sony ser man ofta tester av deras lågbudgetenheter, förutom det dyraste de har. Ett märkligt fenomen.
     
  13. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    @johan7804@johan7804
    Min högst personliga åsikt i detta är att strikt vanilla (Nexus, Motorola) är för begränsade. Jag saknar en del tweaks i stock launcher, en del som inte kan fixas med en annan launcher. Närmast stock men friare (och min favorit) är Sonys ui. Huawei ui tycker jag är bra det också då du har extrem valfrihet inbyggd, du kan få det att se ganska stock ut om du vill samtidigt som du nästan kan emulera en Apple. Jag har aldrig gillat tredjepartslaunchers, de har alltid känts buggiga. Material design tycker jag dock är ganska fult.
    Min rekommendation är antingen Sony om du vill ha vanilla+ eller så går du på Huawei om du vill ha flexibel ++!
     
  14. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Hur vågar du ha en egen åsikt? Vad ska avr4000 nu säga [emoji50][emoji50][emoji50]

    /ironi
     
    Finskpinne gillar detta.
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 333
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Seröst undran, vad är det för tweaks?
     
  16. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Instabila launchers? Nova är rock solid, samma med Action Launcher (som börjat accelerera).

    Jag kan absolut hålla med om att "ren vanilla" (Nexus/Pixel) kan vara något funktionsbegränsat ibland men det är där en bra ROM kommer in (och nej, argument mot ROMar fungerar helt enkelt inte). Att en OEM lägger till funktionalitet i Android har jag inget emot, däremot ser jag ju inte att extra funktionalitet "måste" innebära att hela systemupplägget ändras så man snarare sitter och kör något "OEM-system baserat på Android". D.v.s det mesta är modifierat, inställningar har flyttats om o.s.v.

    Sony har lyckats få till en bra balans mellan vanilla/Material Design och Sonys egna anpassningar. Även HTC har lyckats förhållandevis väl med Sense utan att det direkt skär sig.

    Material Design går att trimma med rätt teman om enheten har stöd för OMS/Substratum (eller rättare sagt ROMen har det). Då är det bara att fixa det utseende man vill ha.

    Problemet med omfattande modifieringar av Android är att det blir splittrat: Apparna är skrivna för Googles riktlinjer och inte för någon iOS-liknande fork. Där har Apple tveklöst en ytterst viktig poäng med enhetlighet, d.v.s inte att man har ett utseende på iOS och de egna apparna samt ett helt annat på tredjepartsvarianterna.
     
  17. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    AVR4000 säger ingenting eftersom inlägget innehöll en utmärkt motivering till VARFÖR åsikten X föreligger. Alltså inte "det är tråkigt för det är tråkigt" följt av "det är fult för det är fult, enkelt!"

    Däremot är "marknadens bästa enhet" och liknande "argument" flum.
     
  18. Bafatt

    Bafatt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2017
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    ...så mycket åsikter om en TELEFON!
     
    Albin N7 gillar detta.