Diskussion: Vanliga frågor angående root, custom recovery & flashning - Nexus 6P

Diskussion i 'Nexus 6P (2015) - ROM-filer och utveckling' startad av chraist, 28 nov 2015.

  1. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Skapar en tråd för vanliga frågor om root, flashning mm för Nexus 6P.

    Ställ frågan så har förhoppningsvis en annan medlem svaret på den [emoji6]

    Guider;
    @Pliind@Pliind; Hur du uppdaterar din rootade enhet med senaste OTA https://swedroid.se/forum/index.php?threads/128502/

    Extern länk; Heisenberg's How-To Guide For Beginners Nexus 6P https://swedroid.se/forum/index.php?threads/128185/

    Samlingstråd;
    @droidsmurf@droidsmurf; Samlingstråd ROM & KERNEL [ALLT FÖR ROOTAD NEXUS 6P] https://swedroid.se/forum/index.php?threads/128460/

    @RNB@RNB Skapar en ny tråd för dina frågor.
    För någon som aldrig låst upp bootloader, och som inser att detta borde vara det första som görs efter att man startat sin nya 6P, men samtidigt har noll erfarenhet - vilken är den absolut mest lättförståeliga "walk-through:n" som punkt för punkt på lättaste vis går igenom hur man gör? Finns det kanske någon på forumet här?

    Edit; uppdaterar.
     
    Last edited: 11 dec 2015
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Här finns en guide, endast steg ett är intressant om du inte vill ha root och custom recovery som twrp.

    http://forum.xda-developers.com/nexus-6p/general/guides-how-to-guides-beginners-t3206928

    Sen finns det wugfresh Nexus root toolkit som är bra om man vill få lite serverat.
    http://www.wugfresh.com/nrt/
     
    Macke.M, tyvar1, jison73 och 1 annan gillar detta.
  3. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Tack! Kände att jag tyvärr ganska tidigt tappade bort mig i xda:s walk-through. Känns som de inte riktigt utgår från att vägleda någon som inte alls gjort upplåsning tidigare. Utan nivån utgår från en viss tröskel.

    Programmet i den där andra länken verkar väldigt potent! Om jag förstår det rätt är det kort och gott en direkt, automatiserad version av procedurerna - både när det gäller upplåsning av bootloader samt root? Finns det någon anledning, i så fall, att inte välja denna metod över den manuella?
     
  4. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 829
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Hör har du en video där dom går igenom alla moment ifall det underlättar.


    Jag rekommenderar dig verkligen att använda denna metod och inte ett "toolkit" det kan verka rörigt innan man lärt sig men det är ganska enkelt.

    Fördelen att göra på detta sättet är att du har bättre kontroll av vad du gör med telefonen jämfört med att använda ett toolkit. Du får också kunskapen att kunna återställa telefonen ifall något går fel.
     
    tyvar1, RNB och chraist gillar detta.
  5. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Som @220volt@220volt; nämner är det att föredra att göra sakerna manuellt för man har då full koll på vad som görs och inte görs. Men toolkitet förenklar mycket om man har svårt för dessa guider. Jag har lagt upp efterlysning av svensk guide som garanterat kommer komma av någon medlem framöver [emoji6]
     
    Macke.M, tyvar1, 220volt och 1 annan gillar detta.
  6. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Väldigt tacksam för era svar, bidrar mycket i förvirringen kring alla svårsmälta procedurer!

    Två dumma men snabba frågor 1.0™:
    Vad innebär "And also flash: Custom recovery" i Toolkittet? Begreppen upplåsning och root känns ganska lätta att förstå konceptet av, men vad gör egentligen Custom recovery utöver dessa två första saker som görs för root?
    Sedan talas i sammanhangen vid unlock/root väldigt ofta om "TWRP". Vad är detta egentligen, och varför skulle man behöva detta i samma veva som man är intresserad av att låsa upp och roota sin telefon?
     
  7. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 829
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    TWRP är en custom recovery och det är ett måste om man vill flasha exempelvis SuperSu som ger dig root. Med TWRP kan du även flash andra roms, kernel och andra mods som xposed framework.

    Med TWRP kan du även göra backup på hela systemet vilket är ganska viktigt när man flashar och rootar. Det gör att du enkelt kan återställa telefonen om den hamnar i bootloop om något gått fel.
     
    tyvar1, RNB och chraist gillar detta.
  8. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    Edit märks jag har annat för mig, snabb som alltid @220volt@220volt; [emoji1] [emoji106]

    En custom recovery som t.ex. TWRP har fler funktioner än den inbyggda från google. Likaså använder man oftast twrp för att flash filer för att få t.ex. root, annan kernel eller andra modifikationer av android. Även enklare att göra fullständig backup av sitt fungerande system. Flashar du en rom som inte fungerar, återställer man enkelt med andra ord.
     
    tyvar1 och RNB gillar detta.
  9. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Så man kan säga, bara det *enda* faktumet att man vill köra Xposed medför att man *måste* köra TWRP också? Undrar detta då flashning av andra roms just för egen del inte kommer vara aktuellt, utan jag är mest intresserad av att helt enkelt ha rootad telefon. Endast rootad telefon räcker inte för Xposed mao, utan TWRP krävs också?

    Medför bara upplåst bootloader i sig, eller kombinationen upplåst bootloader+root, eller kombinationen upplåst bootloader+root+TWRP att googles OTA- uppdateringar uteblir? Söker en smidig väg att få root access och kunna köra appar som Xposed etc utan att behöva oroa mig för att inte få möjlighet till OTA uppdateringar direkt från Google. Vilket är det smidigaste alternativet här?
     
  10. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Upplåst bootloader påverkar inte OTA uppdateringar. Har du root eller annan modifikation som xposed kommer du inte kunna uppdatera OTA utan får manuellt flasha.

    Edit, xposed behöver flashas in med twrp förresten.
     
    RNB gillar detta.
  11. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Grymt tacksam för all input. Med det ovan sagt känns det isf lite märkligt att "custom recovery" finns med som ett icke förbockat alternativ i rootkittet. Det borde ju vara opt-out, om det medför sådan grundläggande funktion?

    Med allt detta då; det finns inte någon enkel procedur för att ha hela den här kakan, men samtidigt lätt kunna deaktivera root/custom recovery *tillfälligt* på mobilen, bara för att tanka in en OTA direkt från google? Och sedan lätt och snabbt slå på dessa igen? Om man tänker sig en enhet som kommer falla i händerna på föräldrar eller liknande med mindre tekniskt kunnande, men där man gärna vill ha fullt upplåst enhet. Det centrala är en lösning där man undviker reset av hela mobilen. Eller är det ett måste om man lagt in dessa grejer, om man ändå vill ha bekvämligheten med OTA uppdateringar?
     
  12. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 829
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Du kan ladda ner system image direkt från Google och uppdatera telefonen utan att den blir återställd. Det enda du behöver göra efter det är att flasha boot.img och SuperSu så du får root igen.

    https://developers.google.com/android/nexus/images

    Det man gör för att undvika att uppdateringen återställer telefonen är att modifiera flash-all.bat med hjälp av notepad i Windows. Man tar bort -w i raden där det står
    Fastboot -w update image ********
     
    RNB gillar detta.
  13. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Hmm verkar som att jag inte får till adb alls. Den ger mig en version då jag kollar men den ser aldrig telefonen.

    Ger mig bara en blank rad vid adb devices eller fastboot devices

    Edit: Konstigt, funkar på min laptop men inte på stationära.
     
    Last edited: 30 nov 2015
  14. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Testa använda guiden som finns med wugfresh NRT. Antagligen någon drivrutin som spökar.
     
  15. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Tjo... lägger mig i tråden lite.

    Om jag rootar min 6P, finns det då något som aldrig mer går att återställa? Finns det något man förlorar för gott? (under förutsättning att man inte brickar då såklart?).

    Har lite dåliga vibbar från min G2 där 'rooted' aldrig gick att få bort...

    Hur är det med DRM-nycklar? Kamera?

    Jag har letat men inte fått något klockrent svar på detta. Går telefonen att roota / flasha recovery / låsa upp bootloader / flasha rom:ar och sedan återställa den HELT?

    Tack :D
     
  16. Lövet!

    Lövet! Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2013
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Vad jag förstår så kan du återställa allt, utom QFuse. Så fort du låser upp bootloadern så bränner du qfuse och även om du låser bootloadern så kan du aldrig återställa den.

    I fastboot läget kan du se om qfuse har blivit trigggad.
     
    onekw gillar detta.
  17. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Tack!

    Vad gör den där qfuse? Och måste man låsa upp bootloadern för att flasha TWRP / roota?
     
  18. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    qfuse slår till när bootloader låsts upp, som i ett sätt att kunna avvisa garantiärenden. Osäker på om det är något som kommer ställa till det för folk som har låst upp sin bootloader och sedan fått något problem (genuint garantiärende). De är lagstiftning som träder in här om jag förstår det hela rätt. Du skall inte få ett hårdvaruproblem om du meckat med mjukvaran kan man konstatera iaf.

    Och svar ja, du måste låsa upp bootloadern för att roota / byta recovery (twrp) etc.
     
    onekw gillar detta.
  19. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Ok. Men alla andra funktioner bibehålls då? Så kameran blir inte rutten a la cyanogenmod?

    Ursäkta alla dessa frågor...
     
  20. Lövet!

    Lövet! Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2013
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Verkar varit lite för snabb, qfuse påverkas inte av upplåst bootloader.

    http://forum.xda-developers.com/nexus-6p/help/qfuse-t3229346
     
    jnsson gillar detta.