Var är Programskärmen?

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av rolfcson, 1 jan 2017.

  1. rolfcson

    rolfcson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2014
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Den här frågan gäller inte en Huawei-telefon, men jag hoppas att få hjälp ändå.

    På Startskärmen på alla smarta telefoner och surfplattor som jag sett så finns det på Startskärmen en ikon med (oftast) sex punkter. Trycker man på den visas Programskärmen med alla installerade program via vilken man t.ex kan starta en app eller skapa en "genväg" till en app på Startskärmen. Nu ska jag hjälpa en bekant som har en Huawei MediaPad T1 10". I den finns ingen sådan ikon på Startskärmen och inte på någon av de andra skärmarna heller. Via Inställningar / Hantera appar och Inställningar / Skyddade appar kan man se vilka appar som är installerade, men där kan man varken starta en app eller skapa en genväg. Androidversionen är 4.4.4.

    Jag hoppas att någon kan hjälpa mig att hitta Programskärmen.

    /Rolf
     
  2. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 828
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Hej @rolfcson@rolfcson
    På Huawei enheter som kör ett gränssnitt som kallas för Emui så finns det ingen "app drawer" alla ikoner hamnar på hemskärmen likt iOS. Jag vet att nu i senare versioner av Emui så har de lagt till en app drawer.

    Det du kan göra är att installera en annan launcher, det finns massvis på Google Play.
    Jag rekommenderar Nova Launcher.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.teslacoilsw.launcher&hl=sv
     
    Notiz gillar detta.
  3. rolfcson

    rolfcson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2014
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nu har jag laddat ner och installerat "Nova Launcher" i plattan, men det blev ingen skillnad och någon "app drawer" syns inte till. / Rolf
     
  4. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 828
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Du måste gå in i inställningar och ange Nova som standard app för hemskärmen.
     
  5. rolfcson

    rolfcson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2014
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har gått igenom alla alternativen under Inställningar, men hittar inget ställe där man kan ange det. Under alternativet "Om pekdatorn" står det att EMUI-versionen är 3.0, men där går det inte att göra några ändringar. NovaLauncher finns under alternativen "Skyddade appar", "Hantera appar" och "Nätverksanslutna appar", men där går det inte heller att göra några ändringar. Det ställe där det borde stå är under alternativet "Visning", men där finns det inte heller. / Rolf
     
  6. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 828
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    http://www.talkandroid.com/guides/misc/how-to-change-launchers-on-your-huawei-or-honor-device/
    Nu är visserligen denna guide för en telefon som kör lite nyare version av emui, men det bör vara samma på surfplattan.
     
  7. rolfcson

    rolfcson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2014
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ok, så här fick jag göra: Inställningar / Appar / Hantera appar / Peka på "Kugghjul" uppe i högra hörnet / Startprogram / Nova Launcher. Då visades ett varningsmeddelande om diverse obehagligheter som kunde inträffa om man bytte launcher / Byt.

    Nu finns ikonen med de sex punkterna i nederkanten på skärmen men övriga ikoner och Widgets är utbytta mot några andra. Nackdel: Det kommer att ta ett tag och "inreda huset" igen. Fördel: Man får det som man vill ha det. Tack för hjälpen! / Rolf
     
    220volt gillar detta.