Fråga: Varför misslyckas "nya" smartphoneföretag med kameran?

Diskussion i 'Allmänt' startad av flipp, 6 okt 2017.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Swedroids recension av Essential Phone visar ännu en gång att uppstickare på smartphonemarknaden inte lyckas leverera en bra kamera. Vi har sett samma visa med nya flaggskepp från Xiaomi, Nokia, OnePlus, Oppo m.fl. Det verkar bara vara de gamla etablerade företagen som Samsung, LG och HTC som konsekvent levererar lurar med bra kameror. Vad beror detta på? Eftersom kamerahårdvaran (åtminstone bildsensorn) inte skiljer sig nämnvärt mellan olika lurar så verkar mjukvarualgoritmerna vara den stora förklaringen, stämmer det? Varför är det i så fall så svårt för de nya företagen att programmera bättre algoritmer? Företag som Xiaomi och Oppo är ju nu större än LG och HTC om man ser till försäljningssiffror globalt och borde lägga stora resurser på detta ändå misslyckas de.
     
    katho, Ara, Finskpinne och 2 andra gillar detta.
  2. Donadoni

    Donadoni Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Har absolut ingenting att bidra med i tråden men jag har också haft funderingar kring detta.
    Så någon expert här, spit knowledge!
     
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    Om man skulle säga att en mobilkamera består av

    a) Bildsensor
    b) Bildstabiliseringsmekanism
    c) Optik
    d) Mjukvara

    så är "viktighetsordningen" för slutresultatet d, c, b och slutligen a.

    Att två mobiler har samma sensor spelar ungefär lika stor roll som att två konstnärer målar på samma typ av papper. Det är inte irrelevant för slutresultatet, men det finns mycket som är viktigare.

    De bästa mobilkamerorna presterar bilder som i vissa situationer är i klass med systemkameror. Tittar man på hårdvaran så borde det vara omöjligt. Man har helt enkelt klämt ur varenda droppe prestanda ur den hårdvara som finns. Trimmat och tweakat in i minsta detalj. Apple har nästan 500 personer som arbetar bara med kameran till iPhone. Den typen av resurser och erfarenhet har inte nya och mindre tillverkare. De får därför nöja sig med en raåre och mindre polerad output från bildsensorn.

    "Mjukvaran" ska inte blandas ihop med den app man använder för att ta bilden. Vi pratar här mjukvara på både kernelnivå och lite högre i operativsystemet, men långt före det interface man trycker på knappar i.

    Möjligheten för ROM-utvecklare att utveckla en "kamera-version" av Android som maximerar hårdvaran är ganska intressant. Kanske finns det redan.

    (Jag minns för övrigt när jag la in Cyanogen-mod på min dåvarande Note 4 och kameran blev så usel att jag knappt kunde använda den. Med stock ROM såg bilderna mycket bättre ut.)
     
    galaxy81, Tulk, Ara och 9 andra gillar detta.
  4. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    flipp gillar detta.
  5. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Riktigt bra skrivet! Förvånande bara att ett företag som Sony som tillverkare av sensorerna och som gör riktigt bra kameror ständigt misslyckad med att få fram en riktig bra mobilkamera.
     
    Ompan, Tulk och bernard gillar detta.
  6. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Kompetens. Eller bristande resurser, eller en kombination av båda. Förutsatt att hårdvaran är bra.

    Tycker denna video som förklarar hur Google byggt kameran i Pixel 2 ger en uppfattning av hur komplicerad och krävande processen faktiskt är.

     
    Kristy, bernard, cobben och 1 annan gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Vad ingår i begreppet Optik? Är det linsen? Läser man specifikationsbladet så kan man inte veta vilken typ av optik som används? I regel brukar ju bara bildsensorn skrivas ut och det gör det ju svårare att veta vilken potential hårdvaran här. Stämmer det?
     
  8. Droid96

    Droid96 Guest

    Optiken består av många linser. Kvaliteten på dessa avgör huvudsakligen bildens skärpa (billig optik har ofta dålig skärpa i bildens ytterkanter) samt hur mycket bilden förvrängs (om linjer blir raka osv).

    Det är helt bortkastat att ha en sensor med många pixlar om optiken är kass, eftersom samma information då kommer belysa mer än en pixel. Den faktiska upplösningen hos en mobilkamera är sällan mer än 5-6 megapixel (du kan förminska en bild till 5-6 megapixel utan att det märks någon kvalitetsförsämring).

    Seriösa mobiltillverkare visar ofta hur kameran är uppbyggd (med hela linssystemet) och skulle det dessutom vara någon känd tillverkare som gjort optiken är det ju också ett plus.

    Men i slutändan är det ändå mjukvaran som avgör hur bra det blir.
     
    bernard, flipp och Kristy gillar detta.
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har beställt en Xiaomi Mi 5S med samma bildsensor som Google Pixel (1) och tänker lägga in portad Google Camera med HDR+. Om bildkvaliteten inte blir i nivå med pixel får man då anta att 5S har sämre linser än Pixel eftersom mjukvaran och bildsensorn är identisk?
     
  10. Droid96

    Droid96 Guest

    Bildkvaliteten kommer inte vara "likadan" som Pixel (den kan vara både bättre och sämre beroende på hur bra jobb Xiaomi har gjort).

    Stora delar av kameramjukvaran ligger i kärnan och operativsystemet och det kommer vara annorlunda på din Xiaomi och en Pixel. Men en viss vinst kommer du säkerligen göra med Google Camera eftersom delar av den mjukvarubaserade HDR-funktionen ligger där.

    Sen har vi ju optiken som lär skilja en hel del. Min gissning är att Pixel har bättre optik men det kan man aldrig vara säker på utan att testa.

    Håller tummarna att du blir nöjd med slutresultatet!
     
    Kristy, bernard, dannejanne och 1 annan gillar detta.
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tack för klargörandet! Jag tror det är många som missat att linserna och kameramjukvaran som ligger i kärnan/operativet spelar roll för resultatet. Jag hade själv dålig koll på detta. Verkar som en utbredd föreställning är att det räcker med samma sensor och samma app (t.ex. portad Google Camera) för identiskt resultat.
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    För en tid sedan hade jag en Pixel XL och bildkvaliteten var faktiskt väldigt lik 5s med portad Google Camera. Jag har sedan jämfört 5s och Redmi 5 Plus (båda med Google Camera) åter igen var skillnaden väldigt liten. Detta får mig att tro att kameraappen trots allt är väldigt avgörande för slutresultatet (i detta fall Google Camera).
     
    katho, cobben och Droid96 gillar detta.
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag är förvånad att det inte finns specifika företag som nischar just på mjukvaru algoritmer till smartphone företag alltså att man köper ett färdigt paket med sony sensor och linser och mjukvara... som ger "s8" kvalite på bilderna för vilken skit tillverkare som helst...

    Jag vet för potrait mode algortimer finns de några specifika företag som nischar sig på detta.

    Men ja det känns orimligt att varenda tilllverkare ska snickra ihop sina egna algortimer när de ändå använder samma sensor och linser osv...

    Jag säger inte att det är lätt för ett sådant "nisch" företag att nå upp i samma nivå som tex samsung, men marknaden är extremt stor så borde finnas mkt pengar för ett sådant företag som satsar allt på detta, dvs att erbjuda en färdig paketlösning med sensor och mjukvara i absolut toppklass.

    Och undrar även varför det inte är fler kamera tillverkare med i smartphone branchsen, canon, nikon osv ? Tror det delvis kan handla om att det inte vill konkurrera ut sina egen produkter deras systemkameror där man för varje år kommer närmare varandra.
     
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Antagligen ligger Google, HTC och Samsung så pass långt före att de bedömer att chansen för att de själva ska lyckas är för liten. För 4-5 är sedan kanske det hade varit möjligt att slå sig in där men idag har smartphoneföretagen byggt upp så pass mycket expertis och resurser att det blir svårt för andra att konkurrera .
     
  15. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Precis detta.

    Detta är något jag tror skulle ge störst chans för "mindre" tillverkare att konkurrera. Ett exempel på detta är ju Leica som kör tillsammans med Huawei. Det bör på pappret resultera i bättre kamera etc. men i verkligheten så har det inte riktigt varit så. Fortfarande tydliga brister jämfört med resultaten Samsung mfl. producerar.

    Det faller tillbaka, som tidigare nämnts i tråden, på pengar och erfarenhet, något mindre och nya tillverkare helt enkelt inte har.
     
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Google med flera använder olika sätt att uppnå samma mål. Google har överlägsen mjukvara och använder off the shelf optik medans Huawei med Leica har bättre hårdvara och linser men dock inte lika tre mjukvara men slutresultat är ändå väldigt nära. Huawei mate 10 är fortfarande den bästa smartphone kameran just nu för stillbildafoto
     
  17. Droid96

    Droid96 Guest

    Svårt att säga vilken som är den bästa. Det beror på vilka egenskaper man letar efter. Men jag håller med om att det är en grymt bra kamera, särskilt med tanke på priset.

    Jag antar att du syftar på PRO-modellen också?
     
  18. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Det är den dock inte.. Inte på långa vägar..
    Alldeles för ojämnt resultat och konstigt utsmetade bilder, inte att det är nån dålig mobilkamera men absolut inte bäst
     
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nä, jag har också svårt att se hur man kan tycka att kameran på Mate 10 är bäst. Så fort man zoomar in lite ser bilderna ut som oljemålningar. Detta är ett typiskt problem på lurar från Huawei.
     
  20. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    precis.. Sen att den var jävligt ojämn med att ta bra bilder! en bra tre dåliga, en bra två dåliga, en bra fem dåliga, tre bra en dålig.. Kunde aldrig räkna med en bra eller ja man visste aldrig när det blev en bra bild