VARNING för operatörernas telefonsvarare!

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av doktorn, 21 nov 2012.

  1. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Fick mig en rejäl chock när jag kom hem från en utlandsvistelse!
    Först betalar jag för ett mottaget samtal när telefonsvararen går igång. Surt, men småpengar. Vad som däremot är chockerande är att 3 sedan efter att telefonsvararen går in tycker att samtalet kommer från utlandet.
    Det innebär att om någon vill jävlas med en kan ringa in till telefonsvararen och skita i att lägga på. 19 kronor minuten plus kostnad för mottaget samtal utomlands för 6 kronor minuten blir en hundralapp på bara 4 minuter.

    Jag är skitförbannad för den här jävla "gratistjänsten" man blir påtvingad!

    Det första man måste göra när man skaffar telefonnumret är alltså att ringa in till kundtjänst och stänga av grejer!

    Fy fan för såna svinerier!
     
  2. AKERSKUUUG

    AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    513
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Riktigt ruttet att de gör på det viset.

    Undrar vad som händer om man stänger av telefonen innan respektive efter man kommer till utlandet (om man bara skall ha den i nödfall, exempelvis)? I det senare fallet lär man likt förbannat få betala för det.
     
  3. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 055
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
  4. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Ja jag vet nu att det står där, men jag tycker inte att det är speciellt tydligt att man måste betala både mottaget OCH att telefonen då dessutom ska ringa hem och berätta hela meddelandet (självklart gör den inte det i praktiken utan samtalet stannar ju kvar i Sverige).

    Som jag sa så blir det inte 5-6 kronor per minut, utan totalt 25 för både inkommande och utgående samtal. Det är alltså billigare för mig att ringa upp min felringare för 19 i minuten än att inte höra att det ringer så min telefonsvarare ta hand om det.

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är samma sak hos flera operatörer, det är eftersom samtalet kopplas till din mobil som det blir så.

    Lösningen är att stänga av telefonsvararen innan man åker till utlandet, 3 kan även göra så att när det registreras att du är i utlandet så stängs telefonsvararen av och när du kommer tillbaka till Sverige så aktiveras den igen

    Hade 3 inte haft denna information på sin hemsida så hade jag kunnat tycka att det var ruttet eller så - men nu finns informationen där :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
    Last edited: 21 nov 2012
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du aldrig startar telefonen i utlandet så är telefonen fortfarande, enligt systemen, i Sverige vilket gör att du inte behöver betala extra. Får telefonen däremot något nät i utlandet så är den registrerad där tills du startar upp den i Sverige. Alltså, om du stänger av telefonen i utlandet och sedan inte startar den på en vecka, efter att du kommit hem, då har du fortfarande utlandspriserna.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  7. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Det hoppas jag verkligen inte är fallet. Säg att du sitter på planet hem? Å andra sidan har du nog rätt... Annars skulle man ju fått ett "Välkommen till Långtbortistan" varje gång man startade upp telefonen.

    Än viktigare att den här varningen faktiskt kommer fram. Det har i min åsikt ett betydligt större nyhetsvärde än "Smurfbär” och att det är dyrt att strömma film när man är utomlands (passiv mot aktiv handling).

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hur ska operatören annars veta att du kommit tillbaka till Sverige? De kan inte se om en telefon bytt vilket nät den är registrerad mot om den är avstängd.

    Sen håller jag självklar med dig om att det är bra att det väcks till liv, även fast jag tror att det är mindre chans att man för skyhöga räkningar av detta än av att man tittar på någon streamad film i utlandet!


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  9. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Var inte så säker... Säg att en kompis har glömt att du är utomlands och råkar ringa dig på fyllan några gånger.

    Oavsett beror det ena på dumhet och ett aktivt handlande och det andra på en gratistjänst som ingår (av operatörens välvilja?) har fått något finstilt tillägg om att det tillkommer en liten avgift (eller kostar skitmycket) om du råkar tappa täckning vid landsgränser.

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  10. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Så gör de väl bara för att tjäna mer. De skulle lika bra kunna avbryta samtalet till mobilen och koppla ett nytt direkt till telefonsvararen i Sverige.
     
  11. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Jepp. Det är det som görs i praktiken, men det återspeglas inte i faktureringen. Det är ett fult och orätt beteende.

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Säg något en operatör gör för att INTE tjäna pengar ;)

    Allt går självklart ut på att tjäna lite extra pengar. Fast faktum är att en stor del av de pengar som går åt i utlandet går till den operatör vars nät man använder i landet man befinner sig.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  13. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Ja så är det väl. T.ex. så aktiverar Comviq vidarekoppling till deras nummersändare med jämna mellanrum för kunder som stängt av sådan vidarekoppling. För att håva in mer pengar.
     
  14. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Ja det fina i Tres kråksång var ju att jag kopplade upp mig på deras nät även i utlandet.

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är olika företag, det är ju ungefär som att du är uppkopplad på Telias nät i något annat land, inte ringer du billigare för det. Det enda landet där det är samma priser som i Sverige är i Danmark när man är uppkopplad i 3a danska nät.

    Tidigare fanns 3Like Home vilket innebar att man hade samma pris i alla andra länder där 3 fanns som i Sverige, det togs dock bort för flera år sedan pga att de flesta kunderna klagade på höga räknar - när de själva inte hade sett till att de befann sig i 3s nät.

    Jag tycker inte att 3 eller någon av operatörerna gör fel, egentligen. Priserna och den info som man behöver för att undvika höga kostnader finns ju tillgänglig på flera olika sätt.




    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  16. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Jag hoppas att du är rätt ensam om att inte tycka att de gör fel. Praktiskt taget allting annat har de gjort till tilläggsbeställningar, vilket är bra. Återigen min ståndpunkt om aktiva val.


    Telefonsvararen är inte ett aktivt val. Jag har aldrig begärt att få tillgång till den eller använt den. Faller det då inte då också på en rimlighet att alla kanske inte vill ha den (jag som en av dessa personer som inte aktivt ville ha den)?
    Det var först när skadan var skedd som jag tog reda på varför en massa oförutsedda kostnader lagts på.

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Fel gör de inte - men sen kan tycker jag inte att det är vettiga priser i utlandet, det är dock en annan sak.

    Operatörerna kan omöjligt få dig att läsa priserna för alla länder, därför finns all information samlad på ett och samma ställe på deras hemsidor. Därför anser jag inte att de gör fel när de debiterar på det sätt som de informerat om.

    Utöver detta så påpekar 3, säkerligen de andra operatörerna också, i sina allmänna villkor som du godkänt - att det gäller särskilda betalningsvillkor när internationell roaming är möjlig. information finns också om vart du får mer information om de aktuella priserna.

    Konsumenterna har ju också lite krav på sig, exempelvis att kolla upp vad som kostar och inte kostar. Vi lever i ett samhälle där man måste ta reda på saker själv - man kan inte räkna med att all information ges när man tecknar abonnemanget.

    Om du inte vill ha 3Svar så kan du ringa kundtjänst för att avaktivera det, den informationen finns ju också på 3s hemsida.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  18. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Hade exakt samma problem med 3 och utlandsvistelse för både mig och tanten.
    Jag hade luren i flygplansläge och startade bara en snabbis för att checka av sms.

    Fick ändå massor på räkningen.

    Jag ringde upp kundtjänst som sade att det spelade ingen roll om luren var avstängd då samtalen
    gick mot där luren senast var aktiverad.

    Detta stämmer inte och det är inte så det fungerar inom telekomvärlden.
    Dessutom så sker inte vidarekopplingen av själva telefonen utan detta ligger i din användarprofil
    som ligger i en HSS/HLR någonstans i ett corenät hos hemoperatören. (kan även finnas i en RNC men
    det är nog snarare om du råkar få en timeout).

    3 väljer alltså att vidarekoppla pga. avstängd telefon med hänvisning mot var du senast hade din
    telefon påslagen vilket fick mig att gå i taket.
    Självklart ser 3 vilken cell jag senast varit ansluten mot och denna information spars i din profil
    för att det ska gå snabbare att bli ansluten samt att den inte behöver broadcasta efter dig
    i hela europa / världen för att hitta dig. Därför kan det ibland ta tid att återkomma till sin hemoperatör
    efter en längre flygning.

    Men, då jag aktivt har signat ut från mobilnätet görs ingen pagning av min telefon och hemoperatören
    vet detta så därför kommer den routa om samtalet direkt mot din hänvisning.
    Här mellan lägger 3 alltså in din senaste cell du varit i och använder den som mellanlandning
    för att du ska få en merkostnad trots att de inte alls behöver göra detta då jag signat ut.

    Då jag arbetar inom telekom själv var det inga problem att som en ångvält köra över försök till försvar
    och efter idiottjejen (otrevlig och skrek för att hon inte förstod vad jag sade)
    i kundtjänst fick jag prata med en vettig tjomme vid namn Micke.

    Han märkte nog att det inte var någon poäng att försöka försvara sig och tog helt enkelt bort allt
    detta både från min och tantens räkningar. Han förstod säkert att detta inte riktigt är rätt sätt att göra
    detta på.

    Mvh
    Anders
     
    Zooklubba och doktorn gillar detta.
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är iaf inte bara 3 som kör på den metoden.

    Tele2 skriver: För att undvika att behöva betala dubbel utlandstaxa (i utlandet debiteras du för inkommande och utgående samtal, när samtal kopplas vidare till telefonsvararen)

    Telia skriver: När du befinner dig utanför EU och någon lämnar meddelande på ditt mobilsvar, så betalar du dels för att ta emot samtalet och dels för samtalet till Sverige.

    Telenor: Jag lyckades inte inte någon info på deras hemsida, så jag öppnade en chatt med deras KTJ istället:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Alltså är det samma sak som gäller hos alla operatörer. Egentligen tycker jag inte att det är fel - men att man generellt sett behöver göra något åt roaminpriserna kan nog inte säga emot. Idag är det extremt dyrt att använda telefonen utomlands, främst utanför EU.
     
  20. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Det är trist att det är ett medvetet val de har gjort för att detta ska inträffa.

    Menar - det ÄR inte din telefon som gör detta.
    Antal pages, divert etc ligger allt lokalt i Sverige.
    Det är där omroutingen sker. Ändå läggs en kostnad på kunden.

    Mycket för att kunden TROR att det är hans telefon som är själva telefonsvararen och att
    denna kostnad såklart ska betalas för tjänsten - en tjänst ingen har frågat efter.

    Jag vet många som är äldre som faktiskt tror att telefonsvararen finns inbyggd i mobilen.
    Mycket för att man tänker på dessa äldre bandare alt. AXE/Plustjänster.

    Jag minns inte exakt vilken maskin som tar emot * (programmering av din profil) men som sagt
    sker all kretsväxling lokalt och det är bara ett sätt att tjäna mer pengar som operatörerna tar tillfället
    i akt att ta betalt bara för att folk är "dumma" och går på allt skit..

    // A