Vattenskadad (!) Defy+

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av team@, 27 jan 2013.

  1. team@

    team@ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Min Defy+ blev ledsen igår. Tappade den i badkaret och dessvärre verkar inte batteriluckan suttit på ordentligt innanför Otterbox-skalet. Telefonen blev blöt skulle man lugnt kunna säga.

    Plockade isär den i atomer och torkade allt med hårtork.

    Direkt efter jag monterade ihop den bootade den faktiskt upp men tog inte kommandon på skärmen. Det liv den visar nu är att det lyser en grön LED när man sätter i batteriet. Någon som vet vad det kan indikera?

    Andra tips eller erfarenheter?
    :(
     
  2. Håcke

    Håcke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2011
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Råkade också ut för samma problem i somras, såg även vatten inuti displayen. Skruvade isär enheten och lade allt i en plastpåse med ris. Efter några dagar skruvade jag ihop allt och slog på den. Det lyste då svagt grönt i info lysdioden och gör det fortfarande. Det var dock lite fukt kvar i displayen så det blev ett par dagar till i riset.

    Att den inte tar kommandon kan bero på att du har fukt i displayen. Ta isär mobilen igen och lägg delarna i ris ett par dagar. Garanti är nog bara att glömma och ta det via drulleförsäkringen lönar sig nog inte heller. Köp hellre en ny mobil typ Experia Go istf ev självrisk.

    Man får leva med den gröna lysdioden som jag antar kan vara en elektroniskt aktiverad fukt indikator aktiverad pga fukten. Batteriluckan är det enda svaga på Defy+ förutom den sega uppstarten då.

    Jag trodde tidigare att det gröna lyset berodde på att jag rootat mobilen vilket jag gjorde i princip samtidigt som när jag fick vattenskadan.
     
    Last edited: 28 jan 2013
    team@ gillar detta.
  3. Bmsone

    Bmsone Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Det är inte bara LED lampan som kortslutits? Den som lyser olika färger vid notifikationer?
     
  4. team@

    team@ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    intressant tanke..

    Den har legat i ris och silica gel-påsar ett bra tag nu utan förbättring. Funderar på att helt brutalt skölja dess delar i destillerat vatten och kanske lösa upp eventuell skit som sitter och kortsluter.

    Bättre förslag?
     
  5. Christoffer_hyl

    Christoffer_hyl Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2013
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Testa att spraya på elektronikspray och skrubba lite lätt , det kanske kan funka:)
     
  6. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Jag skulle vara ful och säga att telefonen sköljdes av helt rätt gjort och lyckades inte vara helt tät å lämna in den på garantin xD.

    Vilken elaking jag e. Men egentligen, har hört om många vattenresistenta och tåliga som misslyckats med det och fått dem utbytt.

    Visade sig att jag Tapatalkade via min Samsung Galaxy
     
  7. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Ristricket kan jag varmt rekommendera jag med. Drar ut all fukt mkt effektivt!
     
  8. team@

    team@ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tyvärr har granatin redan gått ut...
     
  9. team@

    team@ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Problemet löst. Fast på lite udda sätt. Köpte en ny på blocket ;-)

    Nu har jag extra batteri och lite reservdelar till när det skiter sig nästa gång.