Diskussion: Viaplay

Diskussion i 'Strömningstjänster' startad av provo, 20 aug 2015.

Taggar:
  1. provo

    provo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    är inne på en Android TV-tv (Philips 55PUS7100). Dock står det och faller med hur pass bra Viaplay-appen funkar. Som jag förstått det går det köra Viaplay-appen även att den inte är anpassad till Android TV - men hur bra funkar den? Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter? Hur är bitrate och bildfrekvens när man kör appen i fullskrämsläge på stortv?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 741
    Mottagna gillanden:
    44 739
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den är visst rätt krånglig att få igång, men det går att casta till enheten som med en chromecast.
     
  3. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag vet inte om det är till hjälp men jag kör en minix, en androidburk helt enkelt. Man kan inbilla sig att det bara borde funka. Maskinen är kompetent om man tittar på hårdvaran. Men det laggar, hbo var direkt oanvändbart. Viaplay kräver att wifi är aktiverat. Det duger inte med trådar lan. För mig konstiga fel, andra kanske tycker det är naturligt.

    Kanske är det åt samma håll med Android-tv? En del går, annat sämre. Svtplay var förresten också uselt men jag tror det kom upp i kvalitet efter en update.

    Jag orkar inte rodda mer i min maskin. Htpc:n funkar ju i princip helt utan problem
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 741
    Mottagna gillanden:
    44 739
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Android TV-enheter som Nexus Player eller Nvidia Shield TV går inte att jämföra med Kina-stickor. De är precis som du beskriver oftast katastrofalt dåliga (även om det blivit lite bättre på senare tid). Mjukvara såväl som hårdvara är sällan något att hänga i granen.
     
  5. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag fick den av en vän men kostar dryga 1500. Känns inte som en sticka direkt men de kanske kallas det. Viaplaytramset om aktiv wifi (eller 3G/4G antar jag om det nu fanns) kan väl knappast lastas nån kines iaf va?

    [​IMG]
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 741
    Mottagna gillanden:
    44 739
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, att Viaplay-appen kräver WiFi och inte känner igen en LAN-anslutning kan väl knappast lastas på boxen :)
     
  7. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    och som jag skrev vet jag inte om det är till hjälp att jämföra med min "sticka" men det kanske kan finnas problem med appar (skrivna för mobila enheter) på stationära enheter och jag tänkte att mitt problem kanske kan uppstå på en android-tv också. Jag inbillar mig att andra app-leverantörer har liknande problem.

    Jag har svårt att se hur tv-tillverkarna i sina distar ska kunna lösa de problem med kompatibilitet som app-tillverkarna har och det blir då min poäng. Smart-tv blir inte perfekt bara för att det står Sony på produkten. Eller för att vara riktigt tydlig, en dålig app blir inte bra på en Nexus för att det är en Nexus.

    Det är lätt att tro att bara för att något kör android så kommer det att funka lika bra som Facebook- och swedbank-appen alltid gjort på alla mina androidtelefoner, så är det inte. Eller jag tror inte det och vill höja ett varningens finger. Jag har ingen android-tv, jag kan inte slå i bevis att min tes håller men jag kan be om eftertanke
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 741
    Mottagna gillanden:
    44 739
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är väl lite väl off topic nu med tanke på var tråden startade. Tanken med Android TV är att lösa problemet du beskriver. En "fork" av Android speciellt anpassad för TV-boxar/TV-apparater med tillhörande SDK/dokumentation och riktlinjer.

    Har utvecklaren inte flaggat för att appen är Android TV-kompatibel kommer den inte ens synas i Google Play. Finns appen däremot i Google Play med Android TV-flaggan så har man en hygglig försäkring om att den kommer fungera utmärkt på Android TV oavsett hårdvara.
     
    Last edited: 21 aug 2015
  9. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Okej. Ja då borde det vara lätt att svara ts. Det går ju att köra den uppenbarligen.
     
  10. h3nk3t

    h3nk3t Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2016
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    15
    Jag tycker Viaplay borde lansera en Android tvapp snart. Jag vet nämligen hur många trogna kunder som har haft problem med livesport genom åren(premier league) framförallt!!!!!!
    Just nu kör jag Nvidia Shield TV som har Ethernet utgång och således så borde det lira bättre/stabilare än exempelvis CC1 eller CC2.
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 741
    Mottagna gillanden:
    44 739
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Maila dem gärna. Ju fler som gör det, desto bättre :)

    Jag mailade dem för ett tag sedan, men fick aldrig något svar.

    De finns på Twitter och Facebook också: http://kundservice.viaplay.se/social
     
  12. h3nk3t

    h3nk3t Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2016
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    15
    Jo tack nog har jag både mejlat och ringt i ärendet. Men det går trögt. Tycker det är lite "koma" varning på Viaplay-apputvecklarna. Nog för att saker kommer tillslut men varför inte kunna ligga i framkant och vara före Netflix någon gång!!!! Gillar smygreklamen åt Google också. Nvidia Shield TV har dessutom inbyggt cast som fungerar minst lika bra. Det är bara det att jag vill köra trådat och via Android TV som jag tror kommer att växa ordentligt under 2016

    Svar från Viaplay:
    [​IMG]


    Christopher G (Viaplay SE)

    17 dec. 17:59

    Hej Henrik,

    Tack för ditt mail.

    Härligt att höra att du är sugen på Viaplay och jag skall självklart besvara din fråga, Christopher heter jag.

    I nuläget så finns Viaplay-appen på Samsung, LG och Panasonic Smart-TV från 2014 och framåt. Det är givetvis olyckligt att vi inte kan erbjuda tjänsten på just Android TV. Som det ser ut just nu så har jag ingen ytterligare information kring om det är en applikation planerad att lanseras till Androida TV-enheter, men jag kommer självklart att föra detta vidare så att rätt personer vet vad som efterfrågas av våra kunder och kan agera därefter.

    Vad jag skulle råda dig är att kika lite närmare på om du ändå vill kunna nyttja Viaplay på din TV är en produkt som heter Google Chromecast, det är en mycket finurlig och prisvärd teknisk pryl som i runda slängar kostar 300 kr. Det du gör är att du helt enkelt kopplar in den i en ledig HDMI-ingång i din enhet (TV-modell spelar ingen roll så länge den har HDMI-utgång) och kopplar upp den till ditt trådlösa nätverk, därefter så är det bara att använda din mobil, surfplatta eller dator för att starta en film, serie och streama valfritt material till din Tv genom Chromecasten.

    Om det är något som känns oklart eller du har några andra funderingar återkom till mig här, så hjälper jag dig gladeligen vidare!

    Vill passa på att önska dig en riktigt trevlig torsdagskväll.

    Med vänliga hälsningar,
    Christopher
    Viaplay Kundservice
     
  13. TheTape

    TheTape Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Bra att ni skickar mail till Viaplay.
    Jag är inne på deras FB och skriver till dem med jämna mellanrum men de är samma tråksvar varenda gång som inkluderar om hur de vill att alla ska kunna se och tipsar om Chromecast som om man vore mindre vetande.
    Idag tipsade de dock om att appen kan fungera om man går in på Play store via datorn och installerar den på det sättet (de glömde dock att nämna att det då krävs mus och tangentbord för navigering i den) och då ha en fantastiskt kass användarupplevelse... Dock ett litet framsteg sett ur Viaplays perspektiv

    Vi behöver dock vara flera för de verkar ge blanka fan i en om det inte står Apple på produkterna.
    Så in och skriv med er!
     
    bernard gillar detta.
  14. h3nk3t

    h3nk3t Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2016
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    15
    Hahahahahahahahahaha gött inlägg. True story.....äpple TV 4 kickade ju igång pronto. Men vi vanliga dödliga Android användare kommer sällan först. Tyvärr!!!!! Men jag lovar att ligga på dom som tusan. Hoppas tråden växer och de dessutom får nys om dess existens. Att de tipsar om "sideload installation" via Google Play i Chrome webbläsaren är ju mer skrattretande än att komma med "andra alternativ" än Google TV. Dessutom instämmer jag helt med föregående skribent att den användarupplevelse kan ju kvitta rakt av. Jag vill nämligen mer än gärna utnyttja kapaciteten hos min Nvidia Shield TV. Helst då via en välkodad app avsedd för plattformen
     
  15. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Jag har varit på Viaplay ett antal gånger (senast i förra veckan) och påpekat att de borde stödja Android TV samt förbättra stödet för Google Cast då det fungerar dåligt med Viaplay (får störningar i bilden och ljud och bild hänger sig ett par ggr vid varje uppspelning) via Nvidia Shield. Chrome Cast upplever jag fungerar bra.

    Jag har fått liknande svar som h3nk3t
     
  16. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag ska mejla dem igen ang. en Android TV-app. Nu när både SVT och TV4 har lanserat sina så är det ganska märkligt att de inte agerat tidigare. Viaplay brukar annars vara tidiga med att stödja nya plattformar. Vi får ligga på så kommer det förhoppningsvis snart.
     
  17. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Idag fick jag detta svar från Viaplay:

    "Tack för ditt mail.

    Det här ska vi reda ut! Vi jobbar ständigt för att utvecklas och att få fullt stöd för Android TV skulle vara underbart. Många är vi som har en Android TV då dessa verkar bland de mest använda apparaterna i dagsläget. Jag tar gärna vidare detta ärende i form av en förfrågan till våra utvecklare så att de vet vad som efterfrågas. Förhoppningsvis är det inte långt tills att vi även kan lansera ett stöd för Android-TV.
    "

    Vi kan ju alltid hoppas! :)
     
  18. h3nk3t

    h3nk3t Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2016
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    15
    De är så slöa på Viaplay så det finns inte. Att de lyfter en CC 2 till skyarna när det gäller streamad livesport tycker jag är löjeväckande. Sitter på fiber 100/100 och har en fläskig Asus-router. Allt annat, torrents, övriga streamingtjänsterna flyter som en klocka och har alltid gjort. Viaplay film/serieutbud fungerar klockrent.....just livesporten som inte är 100%. Därför borde de ju satsa på rätt plattform med Ethernet ....t.e.x. Nvidia Shield TV med Android TV. Ligger kvar på mitt ursprungspris. Men de har också mage att höja priset brutalt. För en tjänst som de ÄNNU INTE fått ordning på. Jag jobbar ändå som nätverkstekniker och kan koda i flertalet språk. Så jag är fast beslutsam att problemet ligger på deras sida. Vissa plattformar fungerar okej.....en PC/mac med webbläsaren Chrome fungerar faktiskt bäst och enligt mig så har det varit så från start.
     
  19. h3nk3t

    h3nk3t Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2016
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    15
    Ingen som fått någon ny vägledande information från Viaplay???
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 741
    Mottagna gillanden:
    44 739
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har inte hört/sett något, men det gäller väl att vara på. Skall höra av mig till dem ikväll igen :) Vi får helt enkelt tjata oss till det.