Videoredigering hårdvara tips!

Diskussion i 'Off Topic' startad av maccis, 16 mar 2017.

  1. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 358
    Mottagna gillanden:
    735
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Hej

    Jag redigerar lite video på min laptop och det går långsamt. Jag använder Sony Vegas (Magix har förvisso köpt de numera).
    Problemet är att när man kör preview så är det laggigt, jag måste hela tiden göra en prerender på de delar jag vill kika på.

    Rendererar jag ut en fem minuters klipp tar de nästan en timme. 2 videoteacks och två Audiotracks.
    Har ökat på RAM som Vegas tar har även testat att köra CPU only på rendereringen även OpenCL. Märker knappt ingen skillnad.

    Jag är inte på nån hög nivå men jag är allergisk mot att det är hårdvaran som är långsam.

    Jag har en HP Zbook Studio G3 med nån i7 CPU, Intel 530 grafik, 16GB RAM och 512SSD.

    Det är förmodligen den integrerade grafiken i mitt fall som är en flaskhals.
    Har läst om eGPU men finns det nånstans o köpa i Sverige?

    Alternativet är att köpa en ny maskin, men är jag rätt ute när jag gissar på att det är grafiken som är problemet?

    Går i tankarna på att köpa mig en MacBook PRO med nån AMD grafik i deras 15". Har kört Mac i många år och iMovie räcker för mina behov i dagsläget. Men räcker maskinen?

    Vill gärna ha en laptop då jag vill ha möjlighet att ta med mig maskinen. eGPU är kanske inte mitt främsta val då.

    Tacksam för hjälpen!
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    eGPU fungerar bara om din dator har en Thunderbolt-port, och då skall det allra helst vara en Thunderbolt 3-port med 4x PCIe-lanes för att ge dig 40Gbps. Har TB3-porten bara 2PCIe-lanes får du ut 20GBPs och då kommer TB-porten flaskhalsa din eGPU; vilket innebär att du tappar 10-15% vid extern skärm och ~50% om du använder laptopens skärm.

    Du behöver en fyrkärnig i7 (främst för att hyper-threading ändå gör en del för renderingstiderna) och Intels 6XX-serie. Fast om du skall dra nytta av den fullt ut måste renderingsmotorn i din videoredigeringsmjukvara ha stöd för det.
     
  3. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Om man använder en Mac med iMovie eller Final cut så kan man räkna med att få rätt bra fart på redigeringen/exporteringen. Men detta är främst då programmen ovan görs av Apple och det är ganska säkert att dom även blivit optimerade rätt bra av dom.
    Finns hur mycket folk som helst på YouTube som använder 15" Mac f(Även 13")för all redigering men oavsett specifikationer så kan man få vilket system (laptop åtminstone) att gå på knä om man trycker på krävande projekt, då tänker jag Adobe Premiere + 4K + En drös med layers från After effects och diverse andra plug-ins.

    Jag vill minnas att Sony Vegas tidigare var extremt beroende av CPU då Sony inte lyckades lösa buggarna i programvaran för att få till GPU stödet som gjorde att användarna var tvungna att prioritera CPU över GPU vid system val/användning. Vet inte alls hur det ser ut idag då detta mycket väl kan ha lösts men nämner det ifall att. Men CPU >GPU >RAM är väl prioritetsordningen som många brukar nämna när det kommer till videoredigering generellt. Ska man in på mer high end så ändras situationen men för vanlig hederlig film så tycker jag det klokt att prioritera CPU.

    Du nämnde inte nåt om kvalitén på videon du exporterar? 1080P?
    Men som du själv säger så är du inte på nån hög nivå i användningen/kraven så första steget vore kanske att testa annat program för redigering innan du bestämmer dig för att köpa ny maskin? Om det visar sig räcka, dvs nya programmet räcker för dina behov och prestandan blev bättre så har du sparat en rejäl slant.

    Slutsats/repetering: Men en Mac med iMovie/FCP är nästan garanterad att ge snabbare rendering (med 1080P åtminstone) än Windows motsvarighet (laptop!) då mjukvaran och hårdvaran tillverkas och utvecklas av samma företag. Detta är iallafall den allmänna uppfattningen bland många videomänniskor på vida webben (Även min erfarenhet, även om jag är långt ifrån expert i ämnet videoredigering). :)
     
    Last edited: 17 mar 2017
    bernard gillar detta.
  4. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 358
    Mottagna gillanden:
    735
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Tack för svaren, jag har tänkt om och packat upp en workstation nu med en xeon 8 cores och så ska jag bara byta ut graffat i den.

    Redan nu är det stor skillnad.

    Det jobbiga är att byta mjukvara det tar alltid sån tid att lära om allting. Har Premiere i mitt Adobe abonnemang men det var för mkt letande efter saker som gjorde att jag gav upp.

    Är väl för gammal [emoji6]
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Renderingsmotorn i Adobe Premiere är rätt hygglig på att dra nytta av nyare grafikprocessorer, så det kan snabba på renderingen en del. Dock brukar det inte vara lönt att fläska på och köpa det allra värsta, men ett midrange-kort kan komma väl till pass, typ GTX 1060 eller 1070.

    https://www.pugetsystems.com/labs/articles/GTX-1070-and-GTX-1080-Premiere-Pro-Performance-810/
     
    Last edited: 18 mar 2017
  6. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Själv har jag använd QuickTime som är rätt långsamt. Men iMovie är ej helt optimalt heller. För få inställningar för att exportera videon. ADOBE har väll bara CC varianter nu mer om man vill redigera video?
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, jag tror det, man behöver ha deras abonnemang.
     
  8. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Av samma anledning har ja ADOBE PHOTOSHOP ELEMETS för RAW bilder. Jag har samma åsikt som Steve Jobs angående prenumerationer. Åtminstone i detta fall.
     
  9. Zino

    Zino Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2015
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    8
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Attans. Bägge var slutsålda; bra pris.
     
  11. Zino

    Zino Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2015
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    8
    Ska se till att få in fler så snabbt som möjligt. Registrera gärna ett konto så skickas ett automatiskt mail när de finns på lager.
     
    bernard gillar detta.
  12. Guran H

    Guran H Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2018
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej första gången jag skriver ett inlägg. Hoppas detta blir rätt!
    Jag kör sedan många år Magix och nu senast MEP Premium 2018. På fast dator - en i-7:a.
    Problemet för mig är multikamera redigering. Jag tycker programmet är instabilt - speciellt den senaste versionen. Ändå bara 2 kameror denna gång.

    Min filmkompis kör kör Final Cut Pro både på i-Mac och Mac Book Pro. Absolut inga problem.

    Har någon därute erfarenheter av Magix. Hör gärna av er!
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Både iMovie och FCP fungerar bra på alla Apples datorer. Det finns folk som redigerat 4K på MacBook 12 utan problem. Så MacBook Pro 15 med AMD grafik lär fungera utmärkt. Du behöver inte ens den fetaste MacBooken för att köra iMovie. Jag hade inga problem med min MacBook Pro från sent 2012 när jag redigerade 1080p i iMovie. Den kunde bli lite varm och fläkten kunde kicka igång när jag skulle exportera, men under redigeringen var det inga störningar.

    Edit: Detta var en gammal tråd såg jag nu.
     
  14. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Förr var imovie inte optimerat. Eller det var QuickTime som inte var optimerat. Men det var ett tag sedan iLife 06 kom. Synd bara att uppläget ändrades helt sedan dess i iMovie. Nu är exportera i iMovie ett skämt. Inga expert inställningar.