Problem: Videouppspelning på TAB S8 hoptryckt sidledes

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Bo_B, 13 jan 2017.

  1. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag har en TAB 8 (modell SM-T700) som kör Android 6.0.1
    Idag laddade jag över en bunt mp4-filer till enhetens SD-kort genom att ta ut kortet och koppla in det på min PC.
    Filerna är i format 720x512 pixel och spelar upp OK på min PC (VLC player) och på min media player (KODI 16 på Raspberry Pi).
    Jag körde över dem på plattan för att ha med på en resa vi skall på om några dagar.
    Problemet är att när jag spelar upp dem från FileManager (får ingen fråga om vilken spelare som skall användas) så är bilden hoptryckt i sida så alla människor är tunna och bildäck ovala på högkant etc.
    Vad kan man göra för att det inte skall vara så här uselt?
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har egentligen ingen aning, men vad jag själv skulle göra att att ladda ner en mediaspelare, typ MX-Player (för att nämna en jag faktiskt använt). Med mer än en spelare på plattan får du säkert frågan om vilken du vill använda, och kanske MX-Player har inställningar som är lättare att komma åt än stock-spelaren (som jag antar att du hamnar på nu)
     
  3. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Finns det nåt sätt att ta reda på vilken spelare som är satt att köra mp4-filer?
    Jag har MX-Player redan på min enhet men det är nån annan tror jag som startar när jag tappar på en mp4-fil i FileManager.
     
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Prova om du ser vilka appar som körs (långtryck på hemknapp brukar det vara på Samsung) och kan du identifiera appen som kör nu så kan du gå in via inställningar och rensa att den är standard.
    Men borde också gå att gå in på MX och leta efter en inställning som gör den till standardapp.
    En lite udda, men ofta fungerande, väg är att installera YTTERLIGARE en spelare, och då borde du återigen få frågan om vilken app som ska användas.
     
  5. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag har ES-File Explorer också och när jag använde den så fick jag välja vilken spelare som skulle användas, dessutom är den försedd med en checkbox för att göra den valda spelaren default.
    Så genom att starta filen därifrån så har den blivit förvald, men bara för ES-File Explorer visar det sig...
    Får väl starta MX-player först och välja fil därifrån.
    MX-player har en inställning att visa "fit to screen" och då blir det brevlåda vertikalt, vilket är det jag vill. Proportionerna är då OK.
     
    Asawi gillar detta.
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Kollade på min Samsungplatta, och den inbyggda spelaren på den heter Videospelare. Om det är till någon hjälp. Just det här med standardapp är förövrigt hopplöst på min platta. Jag får frågan hela tiden. Motsatt problem mot dig alltså. Men har lärt mig leva med det...
     
  7. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Asawi gillar detta.