Tips: Viktigt! SDS-problemen beror inte på hårdvara!

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Ascii, 29 mar 2013.

  1. linuxares

    linuxares Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    939
    Mottagna gillanden:
    210

    MINA ENHETER

    Jag kör på AOSP (Slimbean) efter jag körde med Stockkernel. Jag säger tuta och kör! :cool:
     
  2. androidbabe

    androidbabe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    angende sds och insane chip
    Hjälpte min väninna med hennes s3 , den dog och frös hela tiden.
    Jag kopplade in kies, säkerhetskopierade och tog återställning av hela telefonen. tömde allt. Fabriksåterställning .
    Sen gick jag in och läste lite om hur man kunde förhindra frysning.
    Nya facebook appen och google chrome var en bidragande faktor till frysning och spontana avstängningar.
    Det som jag tycker är konstigt med hennes s3 som är trelåst är att hon har en version från 2012 och jag har en från mars 2013 men jag har Telenor. Men det går inte att uppgradera hennes programvara inte ens från kies. Är det tre som är sega med sina uppdateringar?
     
  3. Snoogiloo

    Snoogiloo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Det är nog tyvärr tre som är sega med sina uppdateringar. Om hon kan klara sig utan tre apparna så kan man flasha den med NEE mjukvara istället utan att få en root count och på så vis få tillgång till dom mer uppdaterade mjukvarorna :)
     
    androidbabe gillar detta.
  4. danwhistler

    danwhistler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Gäller sds endast 3g versionen eller också lte versionen?

    Sent from my GT-I9305 using Tapatalk 2
     
  5. Snoogiloo

    Snoogiloo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Endast 3g versionen.
     
    Euran70 och danwhistler gillar detta.
  6. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 004
    Mottagna gillanden:
    340

    MINA ENHETER

  7. Snoogiloo

    Snoogiloo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Med största sanolikhet vart det något annat som dödat den då det inte kommer in några till verkstan som har dött iaf.
    9305orna som startar om sig har till 99.9% varit telefoner som är sprängfyllda med appar så det ploppar upp felmeddelanden hela tiden.
    Självklart finns det ju undantag där det varit ett konstruktionsfel men det är ytterst sällsynt på 9305 och är då inte SDS (SDS beror på mjukvaran i minneskretsen) :)
     
  8. androidbabe

    androidbabe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    jag ska utveckla mitt inlägg, jo jag har kollat chippet med emmc och det är insane chip.
    Men talade med henne idag och den har bara dött en gång per dag nu det senaste:)
     
  9. estiswe

    estiswe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    P20 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    P20 pro
    Jag ursäktar min okunnighet men jag behöver lite hjälp. Jag har aldrig flashat min S3a och kör fortfarande med stock ROM från samsung (TREs variant). Den är dock rootad för någon månad sedan.

    För en vecka sedan hängde sig telefonen när jag höll på att ladda ner en film med Adownloader och efter det blev luren sig aldrig lik. Nu hänger den sig i tid och otid. Jag gjorde en fabriksåterställning och rensade allt, men problemet kvarstår, dock händer det inte lika ofta längre och jag inbillar mig att det hjälper att gå in och rensa RAM minnet, men det kan vara påhitt. Sitter för tillfället i Grekland och skall resa runt i Europa ytterligare 20 dagar så om det finns en lösning jag kan göra själv vore jag evigt tacksam!

    så,
    1. Har jag ett SDS-problem?
    2. Vilken Guide skall jag följa föra att "laga" luren?

    Med vänlig hälsning Estiswe
     
  10. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    1. Mkt möjligt, chans finns alltid såklart, använd Emmc appen i Google Play och låt den söka genom luren efter skadat minne.

    2. Det kan du inte, krånglar den så lämna in den på garanti/RMA.
     
  11. linuxares

    linuxares Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    939
    Mottagna gillanden:
    210

    MINA ENHETER

    1. Troligen!
    2. Har du senaste samsung firmwaren? Dem senare skall ha "lösning" på SDS felet.
     
  12. estiswe

    estiswe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    P20 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    P20 pro
    Har senaste från tre, slutar på ELLA. Bör jag lägga in någon annan? Kan jag lägga in en som inte är tänkt för swe?

    Testade att köra EMMC check men den hittade inget fel.

    //estiswe
     
  13. markuz85

    markuz85 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER



    ELLA har fixen! Det var visst den första versionen som hade den vad jag har förstått.
    Du kan vara lugn mao :)
     
  14. linuxares

    linuxares Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    939
    Mottagna gillanden:
    210

    MINA ENHETER

    Passar EMMC så bör det inte vara problem.
    Det här låter långsökt men har du massa musik? Pröva att ta ut SD kortet och se om de blir någon skillnad.
     
  15. JOFS

    JOFS Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hjälp!!

    Har läst genom här nu men är för okunnig när det kommer till root, flash, firmware osv därför undrar jag vad jag ska hitta på för att telefonen ska bli bra igen då den låser sig mellan 5-10 gånger om dagen!

    Har en tidig utgåva som är bunden till Tre. Drog ner den nämnda EMMC appen och den sa "SGS3 Sudden Death? - YES. Insane chip." vilket låter som min telefon så appen verkar funka. Tyvärr :/

    Nåväl. Ni som verkar kunna detta. Vad jag gör nu? Sparar alla bilder, filmer osv och lämnar in den till Tre? Då lär jag inte få den förrän till hösten igen men finns det ingen annan lösning så får det vara så.

    Tacksam för svar och tips.

    Tack på förhand!
     
  16. estiswe

    estiswe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    P20 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    P20 pro
    Rätta mig om jag har fel nu, men du måste köra själva minnestestet i appen, check memory ståt det. Dock är jag rädd att det kräver root.

    Frågan är ju då varför min lur ändå hänger sig så man måste rycka batteriet? har en del musik på sd kortet, men det har legat där ett år utan att jag haft problem tidigare. Efter att jag testade minnet med emmc har den inte hängt sig igen, men appen kan väl inte ha någon helande effekt?
     
  17. JOFS

    JOFS Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det så? Det står "Test memory blocks (root required) under Check Memory?!
     
  18. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 004
    Mottagna gillanden:
    340

    MINA ENHETER

    Nej du skall INTE köra minnes testet med emmc appen. Du använder bara programmet för att kolla på vilket minneschip som används och det har du gjort och fått svar att du har ett insane chip.

    Jag tror estiswe blandar ihop EMMC appen med Dummy File Generator appen som du kan använda för att testa om du kan framkalla frysningen av telefonen.

    För att sedan fortsätta på förklaringen så ELLA har den första versionen av fixen som inte var helt optimal vilket bland annat gjorde att telefonen kunde frysa långa stunder (upp till 20-25 minuter). Vad fixen dock löste var att minneschippet inte går sönder mer. Senare fixar har blivit bättre så att det är mer microlagg som uppträder än långa frysningar. Om det dock redan gått sönder hjälper inte fixarna särskilt mycket inte ens de senare då minneschipet redan är trasigt.

    Om ni inte har läst första sidan av denna tråden där det hela står eller inte förstått det hela så något kort och förenklat är förklaringen följande:

    Minneschippet har en liten programvara (firmware) som kontrollerar hur data skrives till de olika minnesdelarna. Detta program hade lite fel i sig vilket gjorde att data kunde skrivas på ett sådant sätt att minnesdelarna i chipet kunde gå sönder.
    När Samsung upptäckte detta skapade de en fix i telefonens programvara som förbipasserade minneschipets program. Men då vissa chip var trasiga behövdes även en kontroll av vilka minnesdelar som var trasiga så att det inte skrevs mer till dessa.
    Första versionen av fixen var dock väldigt långsam på att fixa det hela när en trasig minnesdel hittades. Nyare versioner har blivit bättre.
    Tyvärr verkar det dock som att när det väl börjat bli fel på chipet så kan det trots fixen redan vara försent så att för många minnesdelar är trasiga för att telefonen skal funka bra.

    Vad EMMC Check appen gör är att kontrolera vilken typ av minneschip som används. Hittar den att det är ett som har revisionen med det felaktiga programmet säger den att det är ett insane chip. Den kollar alltså inte om det är trasigt bara att det är ett chip av typen som kan gå sönder.

    Vad Dummy File Generatorn gör är att skapa en stor fil på det som är kvar av minnet. Vad man åstadkommer med det är dels att se om det är så att telefonen fryser MEN det gör också att fixen som Samsung la till skapar en lista med alla ev felaktiga minnesdelar så att dessa inte skrivs till mer och på det viset är tanken att telefonen inte skall frysa mer.

    Som sagt ovan så verkar inte detta hjälpa särskilt bra om minneschipet börjat bli trasigt.

    Hoppas detta ger en klarar bild.
     
    Last edited: 9 jul 2013
  19. JOFS

    JOFS Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mao, telefonen måste skickas in för att lösa detta. Eller?
     
  20. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 004
    Mottagna gillanden:
    340

    MINA ENHETER

    Jag såg ingen annan utväg än att lämna in min när den betedde sig som om den hade SDS problemet och Servicen löste det genom att byta moderkort till ett med ett minneschip utan felaktig firmware.
     
    JOFS gillar detta.