Vilken Android/Apple rekommenderas för max 1000:-?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av JerryW, 9 nov 2015.

  1. JerryW

    JerryW Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2015
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    2
    Tjenare! Kommer från SweClockers (kompissajt som länkar till er) o kan massa om datorer men vääldigt lite om smarta telefoner så tänkte be er om massa hjälp :P

    Jag tänkte köpa en Androidlur (kaanske iOS men då vill jag ha riktigt bra argument) då jag idag har en Nokia N8 som kör Symbian vilken inte stöds längre o inte finns nåra program till heller....


    Jag vill ha följande:

    • Bäst ljud (köpt dyra hörlurar)
    • Android 4.3+ (spelkrav på humblebundle)
    • Hyfsad kamera <--- dålig kamera räcker. Kameran är inte viktig.
    • Bra flyt <--- Jag vet inte vilken komponent i telefoner som ger bra flyt

    Jag har verkligen ingen aning om vare sig märke lr modell. på SweClockers läste jag t.ex i en tråd att det var Samsung som gav Android dåligt rykte för för att de har dålig mjukvara. Om det e sant lr ej har jag ingen aning om.

    Vilket märke ger uppdateringar längst tid? Har läst att vissa tillverkare slutar stödja äldre lurar rätt snabbt idag. Nån rekommenderade Nexus på SweClockers.

    Har nån Androidlur ficklampa som iPhone har?


    Jag köper gärna en begagnad lur fast vad ska jag tänka på då?
     
    Last edited: 29 nov 2015
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hej,

    tyvärr är det väldigt svårt att hitta en telefon som lever upp till de krav du ställer, för del prislappen du tänk dig.

    Om möjligt skulle jag, åtminstone, dubbla vad du kan tänkas betala - för att hitta en telefon som verkligen klarar sig bra.

    I prisklassen du tänker dig finns framförallt Kina-telefoner med hyfsad spec, dessa uppdateras dock inte speciellt länge (om än alls). Annars har vi ju bland annat Sony superis E4g och Samsung Galaxy Ace 4 på den svenska marknaden. Ingen av dessa två modeller är speciellt bra för spel eller foton. Musik är väl jämndåligt på båda också. :)
     
  3. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Jag måste hålla med cupcakes om att du ligger ganska fel med din budget tyvärr och inte kommer att kunna få dina krav uppfyllda, speciellt inte vad gäller kameran, det är i princip det allra första som det prutas på i en billigare mobil. Men för din tusenlapp skulle jag nog titta på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3002674&ref=192, Motorola är kända för hyfsat flyt och någorlunda ny android version även i sina budgetlurar.

    Ficklampa har alla telefoner med någon form av kamerablixt, finns det inte redan en app för det så är det bara att ladda ner en. Det finns appar som kan använda skärmen som ficklampa också, om blixt saknas (som det ofta gör i de allra billigaste telefonerna, och så även i denna motorola)
     
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Om du kan tänka dig att lägga mer än tusen kronor så rekommenderar jag Moto G3 LTE 16GB med 2GB RAM. Det är en prisvärd Android med bra prestanda, bra kamera och bra flyt. Kommer kosta 2400 kr (skriver "kommer" eftersom den inte finns i lager ännu).

    Sen finns Moto G3 LTE 8GB med bara 1GB RAM. Det viktiga är RAM och inte intenlagring eftersom Moto G3 erbjuder plats för minneskort. Moto G3 LTE 8GB med 1GB RAM kostar 1900 kr (finns redan i lager). Jag skulle verkligen rekommendera att lägga till 500 kr och istället köpa Moto G3 LTE 16GB med 2GB RAM.

    Annars finns Moto E2 LTE om du vill hålla din budget. Dock får du ingen bra kamera men du får relativt ren Android genom att välja Motorola.

    Läs gärna Swedroids recension av Moto G3

    Moto G vs. Moto E (2015 = G3 och E2)

    Kan tillägga att Moto G3 är vattentålig.
     
    bernard gillar detta.
  5. zonked

    zonked Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Den kommer inte komma till Sverige.
    Gjorde lite efterforskningar då jag ville ha den som jobbtele. Motorola vill inte sälja den i Sverige.

    Bara importera från typ England.
     
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Ok, synd, men Proshop kommer få in den. Enklare att beställa från dem än via England. :)
     
  8. zonked

    zonked Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Japp. Men deras lager är i Danmark och dom köper från danska leverantörer. Därför kan dom erbjuda den. Så vi har beställt därifrån till jobbet.

    Men privat hade jag bara dratt hem en från amazon.co.uk, fel laddarsladd men snabb leverans
     
  9. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Lite fundersam över rubriken på denna tråd. Var hittar du en iOS telefon för max 1000:- ?

    Billiga Samsung och Sony modeller brukar vara kännas väldigt tråkiga (iaf de jag testat), bättre i så fall att leta efter något begagnat så får du beställa en "kina telefon" och hoppas att du klarar dig från tull och moms.

    Annars är det väl Moto E2 som kommer närmast budgeten som någon redan skrivit.

    Som alternativ till Moto G3 (som det också tipsats om) så har du den nya CyanogenMod telefonen Wileyfox Swift för strax under 1700:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3293757&ref=192
     
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Han tänker nog på det faktiska värdet på en iPhone 6S+. Och inte på priset i butik.
     
    Maqqan och kallt_kaffe gillar detta.
  11. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Ja, jag skulle säga att alla Android-lurar med blixt kan ha ficklampa.

    När det gäller ljud så är det hugget som stucket. Ska du verkligen höra någon skillnad så ska du ha riktigt bra lurar och lyssna på annat än Spotify. Visst finns det telefoner som utger sig för att ha bättre ljud, men för gemene man klarar man sig bra med det som finns i de flesta lurar.

    Själv är jag inte så förtjust i Samsungs Ui, men gillar däremot Sonys.
    Helst så tar jag Vanilla Android, vilket du får med en Nexus enhet. Med en Nexus så får man ju också säga att du mest troligt får uppdateringar längst.


    Men det blir ärligt talat lite svårt att ta ditt inlägg på fullt allvar när du har alla de kraven och sätter priset på 1000:-, särskilt när du nämner både Ios och Nexus enheter.




    Och det tillförde?
     
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Humor.
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag hade fortfarande valt att beställa från Proshop. Har du beställt ifrån dem tidigare? Det låter nämligen som att du menar att Amazon.co.uk skulle ha snabbare leverans. Sen tror jag de flesta vill få en laddare som fungerar i Sverige.

    Jag beställer också från Amazon.co.uk men det är mer tillbehör. Mobiltelefoner köper jag alltid i Sverige, eller om jag var tvungen, från Danmark.
     
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Han kan glömma en iPhone för 1000 kr om han inte köper en begagnad iPhone 4s, men jag skulle inte rekommendera en så gammal iPhone. Den har ingen vidare bra kamera i dagens mått och trots att den fortfarande får uppdateringar så kan vi nog räkna dagarna tills det upphör. iPhone 4 får exempelvis inga uppdateringar längre.

    En begagnad Nexus 5 verkar mer rimligt men det verkar som att de ligger på närmare 2000 kr och då skulle jag lika gärna rekommendera honom att köpa Moto G3 LTE 16GB.
     
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Vi får vara ödmjuka mot nya medlemmar. Alla är inte lika insatta som vi är. :)

    Välkommen till Swedroid @JerryW@JerryW
     
    JerryW, Sweden2 och Rospigg gillar detta.
  16. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    http://www.tradera.com/item/260103/244903812/samsung-galaxy-s5-olast

    Det kan vara en idé att ha koll på utgående auktioner på Tradera, ibland kan man göra ett bra köp.


    Det stämmer.
    Var inte meningen att verka dryg på något sätt.
    Brukar annars vara snabb på välkommen hälsningen.
    Tycker att Swedroids forum ändå är rätt trevligt och håller rätt hög nivå när det gäller tolerans för folks frågor.
    Ingen fråga är för dum att ställas.


    Postcount much?
    Det finns annars förträfflig humoravdelning. Jag menar inte att resten av forumet ska vara humorbefriat, men att bara ge en sådan kommentar är lite lite att komma med.
    Det är lite störande om man har bevakning på en tråd och allt man får är ett innehållslöst inlägg.
     
    Last edited: 10 nov 2015
    kalleboston, Sweden2, 220volt och 1 annan gillar detta.
  17. Droid55

    Droid55 Guest

    Tänkte också tipsa om Tradera. Har man tur kan man göra bra kap.

    Dock skulle jag rekommendera att buda på de som erbjuder betalning via Klarna pga. du riskera inte bli blåst (om säljaren inte finns i närheten och erbjuder avhämtning).
     
  18. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Som dom flesta nämner i tråden så blir det svårt att hitta en telefon som uppfyller dina krav för max 1000:- även om du kollar på begagnat.

    Om du kan så tycker jag att du ska vänta tills du åtminstone kan lägga 2000:- på en telefon. För 2000:- kan du få en fin begagnad Oneplus One, Nexus 5 eller en Moto X 2014.
     
  19. Droid55

    Droid55 Guest

    Hade ärligt talat lagt ca 2000 kr på en ny Moto G3 LTE 16GB framför både OnePlus One, Nexus 5 och Moto X 2014 men det är min personliga åsikt. :)
     
    Rospigg gillar detta.
  20. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    JO, här håller jag med.'Ska man ändå ge 2000 så är en ny Moto G 3 inte fel. Android utan en massa tjafs, och bra uppdateringar.
    Sambon kör en 8/1 och den fungerar bra den också, men, för lite mer användande så är 16/2 att föredra.