Vilket abonnemang passar mig bäst?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Joiis, 4 okt 2015.

  1. Joiis

    Joiis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    614
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
    Hej, mitt 3Pott 299 abonnemang går ut 21/1-16 och det börjar bli dags att se sig om efter ett nytt abonnemang då jag inte tänker förlänga med en ny mobil.

    Vilket abonnemang kommer jag billigast undan med baserat på dessa användningsmönster: 5st samtal i månaden á 2 minuter, 5st SMS och 5-10GB data. Jag vet att Telia och Tre fungerar bra hemma, något sämre med Telenor och Tele2.

    Om det visar sig att jag ska byta operatör, när gör man det smidigast? Har 3 månaders uppsägningstid.

    Tack på förhand!
     
  2. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    @Joiis@Joiis säg upp till kontantkort och byt därefter så får du mest ut av det.

    Vimla eller Hallon låter som bra alternativ för dig. Vimla kostar 225kr (om du använder tipslänk) för 10 GB och ger 60 samtal/600mess. Hallon ger 7gb för 249kr/mån inkl fria samtal/sms.
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hej,

    att byta operatör är ganska lätt nuförtiden. Mitt bästa tips är att du, senast tre månader innan abonnemanget går ut, ringer till 3 för att säga upp abonnemanget. Säg att du ska byta operatör. Du får då ett datum, en vecka innan detta datum gör du en beställning från den nya operatören och väljer att du vill behålla ditt nummer. Du behöver inte hålla på att krångla med att göra om till kontantkort eller liknande.

    Utifrån det att Telia och Tre är de operatörer som fungerar bra hemma hos dig - är det ju Halebop eller Hallon som verkar vara mest aktuella. Alltså inte Vimla eller Comviq, det är ju Telenor respektive Tele2.

    Av Halebop och Hallon är ju Hallon mer prisvärt - där får du ju 7GB data, fria samtal, SMS och MMS inom Sverige för 249kr/månad. Alternativt 22GB för 299kr/månad. Hos Halebop kostar 6GB, 600 samtal och 6000sms 269kr/månad.

    När du pratar med 3, ta upp att du tänkt byta till något med lägre pris. Det kan ju hända att man kan göra något annat passande för dig. Om inte, finns det ju rabattkoder och olika kampanjer hos hallon - som i många fall även gör totalpriset lägre än bland annat Vimlas med begränsat antal samtal. :)

    Lycka till!
     
    Last edited: 4 okt 2015
    Joiis gillar detta.
  4. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 439
    Mottagna gillanden:
    717
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2
    @Joiis@Joiis Kolla Vimla de blir nog bland de billigaste. Du skriver inte om du är student om du är det så blir det 190kr i månaden om du trycker på någons tipslänk. Då får du 60 samtal och 600 sms ink 10GB data.
    Just nu får du 20GB extra data fördelat på ett år och halva priset i tre månader. Då kan du använda upp de 20GB först och justera ner data mängden de två första månaderna.
     
    Joiis gillar detta.
  5. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    @Fredz@Fredz föreslog det i inlägg högre upp i all hast. Men som @Cupcakes@Cupcakes skrev så är det vettigare att välja Hallon eller Halebop beroende på hur mycket pengar man vill lägga.

    Är ju alltid fördel att välja det som fungerar bäst där man faktiskt vistas.
     
    Joiis gillar detta.
  6. appmas

    appmas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Hallon är ju inte alls illa. Jag har 60 samtal, obegränsat antal SMS och 3GB surf för 99kr/mån hos Hallon. Annars är väl Vimla en konkurrent som har liknande priser.
     
    Joiis gillar detta.
  7. Joiis

    Joiis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    614
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
    Tack för den utförliga beskrivningen! Skönt att det har blivit så smidigt [emoji4]

    Glömde helt bort att jag kanske kvalificerar för studentrabatter, jag läser på gymnasiet och har mecenat & studentkort, dock är jag minderårig. Kan jag ta del av dessa rabatter på något sätt? Jag ska testa hur täckningen är med Telenors och Tele2s nät, det var nåt år sedan så det kan mycket väl ha förbättras.

    Tack för ett givande svar [emoji4]


    Kolla Telenors nät och se ifall de är ett alternativ. Tack för tipset [emoji4]
     
  8. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Vilma erbjuder rabatt för studenter SAMT under 18 år så inga problem ;) Så vill du testa det så använd gärna min tipslänk i signaturen för att få 20 GB extradata som gäller i ett år, 10kr månadsrabatt och 3 månader halva priset.

    Det är ju ingen uppsägningstid/bindningstid så skulle du vara missnöjd med täckningen så kan du byta från Vimla till något annat lika enkelt som du byter till det.
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Att ta del av studentrabatter brukar inte vara några konstigheter alls. Brukar går att lösa även om någon annan står för abonnemanget. :)
     
  10. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 439
    Mottagna gillanden:
    717
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2
    Det smartaste är att beställa Vimla i början av månaden. De drar pengar först månaden efter. Så första månaden blir gratis.
    By the way så finns det en tips länk i min signatur.
     
  11. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    jag lyfter fram denna tråd istället för att skapa en ny. Varit kund hos Tre sedan 2003 och känner nu att det får vara nog. Betalar idag 399kr för fria samtal/sms 5GB surf. Skulle gärna vilja ha fortsatt fria samtal/sms men med 10GB surf istället. Vilken operatör är att rekommendera? Hallon large 299kr kanske är prisvärt? någon som sitter på något vettigt förslag med insikt på olika operatörer?
     
  12. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 439
    Mottagna gillanden:
    717
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2
    Vimla tar 275 med tipslänk för fria samtal och 10GB data. Just nu är det halva priset i 3 m och så ingår 20GB data som är giltigt i 1år.

    Hallon tar 299 för fria samtal och sms ink 22 GB data.

    Fello som kör teliasnät tar 245 för 6GB data. Halva priset i 2 månader.

    Egentligen avgörs det beroende på hur mycket data du behöver och täckning på orten där du bor.
    Om du är student så är det givetvis andra priser.
     
  13. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Tack för dina förslag. Jag surfar kanske 60% av tiden på mitt hemmanätverk men det är bara för att dom där 5GB rycker iväg på bara nån dag annars, så jag surfar rätt mycket och gör av med en hel del GB så 20 kanske är det bästa att lägga sig på. Är inte student så det blir nog ingen rabatt där inte :P
     
  14. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 439
    Mottagna gillanden:
    717
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2
  15. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    För 399 kr får du 12 GB hos Telia samt fri roaming i norden (utom Island) & du får ringa och messa så mkt du orkar.

    Dessutom får du rejält utbyggt 4G-nät i sverige och våra grannländer.
     
  16. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    En annan fråga... Hur hård är operatörerna på att kolla upp om student och abonnemang till reducerad kostnad för barn används av just barn eller studenter...

    Mao, hur vanligt är det att folk som inte är berättigade till rabatterade abonnemang tecknar ett sådant och använder själv? ... Handen på hjärtat nu!! ;-)
     
  17. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Hur skulle operatörerna kolla det? Alltså vem som använder det. De kan bara ha koll, och bryr sig antagligen bara om, vem som tecknar det. Inte vem som använder det.
    Jag har själv seniorabonnemang hos Vimla, vilket jag självklart är berättigad till. Att jag är berättigad till det ser de ju genom mitt personnummer. Om det är jag eller någon annan som använder det vet jag inte hur de skulle kunna se.
    Tecknar man studentabonnemang antar jag att man också måste uppge något som styrker att man är student vid tecknandet, men sen tror jag i många fall att de rullar på även sedan man slutat studera (men det har jag inget eget belägg för utan har bara hört av andra).
    Det är säker en del seniorabonnemang som tecknas här och där som används av yngre, men det tycker jag personligen får vara upp till den senior som står som ansvarig om den vill ställa upp på. Jag skulle inte göra det, men det är jag det...