Virusskydd på surfplatta nödvändigt?

Diskussion i 'Samsung' startad av Meto, 26 nov 2014.

  1. Meto

    Meto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hej

    Har sedan ett par veckor en tab s. Med Telia så ingår virusskydd från F-secure. Lite meckigt att få in det i plattan bara då mask måste ta simkortet från plattan och sätta i en telefon och skicka ett sms för att få en kod som man sen använder för att ladda ner och aktivera skyddet. Har man som jag min telefon bunden till tre så får man kalla ner till butiken med plattan så ordnar dom det där. Inte helt genomtänkt kan tyckas. Så hur viktigt är det att ha skydd i plattan? Ska jag knalla ner till butiken eller kan man lika gärna strunta i det?
     
  2. nisseh beh

    nisseh beh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2013
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag kan ha helt fel, men jag anser att om du vet vad du laddar ner för appar t.ex så behöver du inte oroa dig super mycket för skadlig programvara.... Nu utför jag dock aldrig bankärenden på plattor eller smartphones :)
     
  3. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Största hotet på Android om man håller sig till appar från Google Play är väl egentligen att de kränker ens integritet på olika sätt. Men för att skydda sig mot det så är det bara att läsa behörighetskrav som hjälper. Kräver en app rätten att läsa ens kontakter så får man väl räkna med att de laddar upp dem till sin server för att sälja vidare informationen på ett eller annat sätt, om än bara för att ge "bättre" riktad reklam till dig.

    Så mycket handlar det om man litar på de olika företagen att de gör något vettigt med informationen man gör tillgängligt till dem.

    Oklart/tveksamt om så kallade antivirusprogram skyddar mot detta.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan bara hålla med ovanstående talare. Har svårt att se nyttan så länge du inte installerar applikationer som kommer från andra källor än Google Play och kanske framför allt piratkopierade appar (här kryllar det av malware)

    I de tester jag sett av antivirusprogram för Android verkar de, i de fall man nu installerar infekterade APK-filer, vara dåliga på att identifiera dem som ett hot.

    http://www.smh.com.au/digital-life/...tivirus-not-needed-google-20140702-zsthl.html

    Med det sagt skadar det förstås inte att ha ett antivirusprogram annat än att det sannolikt påverkar batteritiden till det sämre och lägger beslag på dyrbart arbetsminne.
     
    Last edited: 2 dec 2014