Tips: Vit navigationsrad (lösning finns!)

Diskussion i 'Galaxy S8+ - Allmänt' startad av Droid96, 26 jun 2017.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Sedan den senaste uppdateringen av operativsystemet på min S8+ så har navigationsraden blivit ljusgrå/vit i alla appar. Det är enormt störande i spel med mycket mörk grafik eftersom navigationsraden lyser som en lampa därnere. Har fått följande tips men inget har fungerat tillfredställande:
    • Att dölja navbaren. Genom att aktivera funktionen att dölja navigationsraden så slipper man problemet med den ljusa navigationsraden. Tyvärr innebär det ett jäkla swipande föra att få fram den när man behöver komma åt back-knappen. Vissa spel verkar dessutom bugga när man togglar navigationsraden vilket kräver frekventa omstarter.
    • Mörkt tema. Jag har testat att installera olika mörka teman och ställa in att bakgrundsfärgen på navigationsraden ska följa temats standard men det hjälper inte. Det blir ändå en vit rad i alla mina spel.
    Är det någon som vet en workaround som gör det möjligt att ställa in färgen på navigationsraden utan att roota telefonen? Annars är det här definitivt en dealbreaker för mig.

    Lösning

    Med hjälp av verktyget "adb" går det att ändra färg på navbaren. Det kräver inte root och så långt som jag testat har det inte medfört några andra problem.

    Se följande inlägg för kommandona du kör i adb: https://swedroid.se/forum/threads/vit-navigationsrad-workarounds.145858/page-2#post-2102622

    För info om adb, se: https://lifehacker.com/the-easiest-way-to-install-androids-adb-and-fastboot-to-1586992378
     
    Last edited by a moderator: 27 jun 2017
    dannejanne, bernard och Psicosis gillar detta.
  2. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Jag vill inte gå så långt att kalla det en dealbreaker för egen del. Dock håller jag med dig om att det är fruktansvärt irriterande och de två alternativ du presenterats med för att "åtgärda" det hela funkar inte för mig heller... Hoppas antingen Samsung kommer på detta och åtgärdar det eller att någon kan bistå med alternativa lösningar...
     
  3. Leeches

    Leeches Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2012
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Har nu testat 4 spel och jag har ingen vit bar.
    I 3 av spelen syns inte baren alls och i 1 av dom så syns den och då är den svart.
    Har du aktiverat game launcher?
     

    Bifogade filer:

  4. Droid96

    Droid96 Guest

    Game launcher är på och har alltid varit det.

    Vilket spel får du svart navbar i? Ska testa att installera det och se om det är nåt annat fel i inställningarna på min telefon.
     
  5. Leeches

    Leeches Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2012
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Har lagt till ett screenshot nu.
     
  6. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Och du har senaste uppdateringen?

    Klantigt av Samsung att ta bort valet av svart navbar. Lär hur som helst fixas i nästa uppdatering då många verkar klaga på detta.
     
  7. gr0ove

    gr0ove Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2014
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har oxå stört mig på att den blivit vit.
     
  8. Droid96

    Droid96 Guest

    Tack. Testade att installera appen (och betalade 11 spänn) och med det spelet blir navbar svart. Antar att tillverkaren av spelet specificerat färgen som navbar ska ha.

    Som default verkar det dock bli vitt, vilket gäller alla mina spel... :(

    Edit: Det beror på att spelet ovan inte körs i fullscreen. Om jag kör det i fullscreen blir navbaren vit igen. Bugg.
     
    Last edited by a moderator: 26 jun 2017
    Herrputte gillar detta.
  9. Leeches

    Leeches Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2012
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Japp det har jag.
     
  10. Leeches

    Leeches Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2012
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Vilka spel är det som krånglar för dig då?
     
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Alla. Det som stör mest är "Ingress" som är ett spel med mestadels mörk bakgrund. Att spela det på kvällen med nya navigationsraden är som att gå runt med en ficklampa.

    Det hade räckt med att lägga in en varning om man väljer den svarta navbaren "This might cause burn-in effects on the display. Use with caution." eller liknande. Samsung är ju så duktiga på att lägga in varningar på andra ställen (t.ex. när man försöker öka ljusstyrka till 100%) men här väljer de att istället tvinga ALLA användare att köra en ljus bakgrund. Uselt.

    Nån som vet om det går att backa tillbaka till föregående version utan att nollställa hela telefonen?
     
  12. Leeches

    Leeches Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2012
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

     

    Bifogade filer:

  13. Droid96

    Droid96 Guest

    Det där är ju jäkligt konstigt... Kanske ska testa att installera om appen.
     
  14. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag har nu installerat om Ingress. Då blev navbaren svart!

    Sen aktiverade jag fullscreen mode i Game launcher och då blev navbaren vit igen... Det verkar alltså vara fullskärmsläget som orsakar den vita navigationslisten.
     
  15. Leeches

    Leeches Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2012
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Ja nå tok måste det vara, jag har gått igenom ca 10 spel nu men dom flesta döljer nav baren från start. Hittade dock ett som inte gjorde det och där är det svart.
     

    Bifogade filer:

  16. Droid96

    Droid96 Guest

    Antagligen för att det inte är fullscreen. Testa att trycka på gamelauncher i nedre vänstra hörnet och tryck i "Full screen". Blir den inte vit då?
     
  17. Leeches

    Leeches Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2012
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Jo det blir vitt då, har inte märkt av det eftersom jag inte kör i fullscreen då vissa spel ser utdragen ut på skärmen. Men det kommer nog nån fix till detta :)
     
  18. Trino

    Trino Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2013
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Övrigt:
    Chromecast
  19. Droid96

    Droid96 Guest

  20. Trino

    Trino Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2013
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Övrigt:
    Chromecast
    Okej :( får hoppas Samsung fixar detta.