VPN Problem

Diskussion i 'ASUS' startad av TobbeLundgren, 17 jan 2013.

  1. TobbeLundgren

    TobbeLundgren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej alla !

    Jag har ett problem gällande VPN..

    Problemet är att jag har satt upp en PPTP VPN hemma som jag försöker koppla upp emot. Nu är jag ute på jobb och försöker komma åt min VPN server.
    Jag loggar in och det tickar tid och trafik i en ruta som kommer upp.

    MEN kollar jag vilken IP min Asus har så har den ursprungliga IP'n som jag fått på hotellet. Plus att när jag surfar så är det inte mitt hemmanätverk.
    Alltså kollat genom att jag fortfarande har spärrar på mitt surf (är i Saudi Arabien) plus att 192.168.1.1 inte är min router hemma utan hotellets router.

    Men det står att jag är uppkopplad på VPN genom att jag har en nyckel nere i Högra hörnet på skärmen som säger det och att det tickar tid och trafik som sagt.
    Någon som vet hur jag ska göra för att faktiskt få in hela padden i min VPN tunnel ?

    Fick det att funka på min iPhone direkt utan problem. Så det är inte fel på VPN-servern. Även en kollega med iPad fick det att fungera direkt.

    Någon som kan hjälpa mig.

    Har senaste Android uppdateringen.....
    Tackar på förhand

    Mvh

    Tobias Lundgren
     
  2. Bimme

    Bimme Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag vet inte hur det funkar på asus, men generellt är det viktigt att du inte har samma subnet som nätet du kopplar upp ifrån.
    Själv har jag ändrat subnät hemma till 192.168.67.x för att inte krocka med andra nät som oftast ligger på 192.168.1.x eller 192.168.0.x
    Om något av näten använder submask 255.255.0.0 istället för 255.255.255.0 så måste du förmodligen lägga till en route till din gateway
     
  3. Johnny

    Johnny Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Bimme har rätt, jag hade liknande problem, man kopplade upp sig och det funkade fint förutom att nå några hostar te x mitt NAS hemma. Min mifirouter hade det vanliga 192.168.1.1 , ändrade till 2.1 på slutet istället så fungerar det som det ska. Ändrade sen i slutändan ipadressen man får av vpnservern istället så slapp man mecka med routern :)