WiFi tar väldigt mycket batteri! Galaxy S7

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av thehero, 8 jun 2017.

  1. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Jag tycker mobilen töms lite väl fort för min "normala" användning, och när jag kollar med t.ex. GSam så ser jag att wifi står för den största delen av batteriförbrukningen. Denna gång 73%.
    Jag har inställningarna på att behålla WiFi i viloläge, men jag stänger av wifi och data över natten. Det verkar vara lite saftig förbrukning tycker jag. Jag fabriksåterställde mobilen och rensade cache efter jag uppdaterade till Nougat, så det är gjort.
    Detta är från senaste dygnet, vad tror ni det kan bero på?

    [​IMG]
     
  2. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    det problemet har jag också med min lg v20, medans andra telefoner jag har eller har haft inte alls uppför sig så. men glömmer jag wifit på över natten i den så har den kanske dragit 25%! men med wifi avslaget så drar den NOLL % o_O - vilket ju också är ganska anmärkningsvärt om än på ett bra sätt
     
    thehero gillar detta.
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Vad är telefonen ansluten till, 2,4 ghz eller 5 ghz? Hade problem med min S7 flat med batteri på just 5 ghz. Skickade in 2 skärmdumpar till Samsung, en på 2,4 ghz och en på 5 ghz som tydligt visade hur mycket ström 5 ghz tog när telefonen var i viloläge. Fick aldrig någon respons på det men på något sett löste det sig. Kan ha varit efter en Omstart av routern.
     
    thehero gillar detta.
  4. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    2,4 ghz. Jag har stängt av 5 ghz i modemet.
    Jag läste just att GSam kan visa lite för hög batteriförbrukning för wifi, men det gällde MM, om det även gäller Nougat har jag inte hittat.
    Såg att S7 verkar ofta ha haft problem med just att WiFi tar batteri, men har inte än hittat något lättbegripligt om hur man kan få ordning på det. Det enda jag hittat hittills är att man kan försöka ändra DTIM-värdet i routern, d.v.s. hur ofta den ska "uppdatera", men den funktionen verkar min router inte ha. Är tacksam för alla råd och ledtrådar jag kan få.
    Men hur som helst, det verkar ta mycket ström...
     
  5. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Rent allmänt kan jag säga att det brukar vara problem med det man ansluter till, det vill säga router eller annan accesspunkt, och inte telefonen.
     
  6. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Fast om det gäller endast en av ens telefoner...?
     
  7. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Jag har varit med om att en router har ställt till med problem för just en telefon men inte andra. En justering av inställningarna eller en uppdatering av programvaran har då kunnat avhjälpa problemen. Jag säger inte att det måste vara så, men börja leta efter problem i den ändan.
     
  8. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Tog den ur laddaren vid 85% kl 09,00
    Nu är klockan 20,15 och jag har 23% kvar.
    Skärmtid knappt 2 timmar. Enligt GSam stod wifi för 71% av förbrukningen, utan appar som rullar i bakgrunden.
    Måttligt imponerande.
     
  9. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag har samma problem även om det inte är så anmärkningsvärt högt som hos dig dessutom tycker jag wifi presterar jäkligt sunkigt jämfört med mina andra telefoner eller datorer. har en asus-router av bättre kvalite för en 2000 spänn... vet att just 5ghz har det varit bugg med men kör 2.4 för den skull. det finns en uppdatering sm jag ska peta in men generellt.. är det någon som vet på rak arm vilka värden som kan vara värt att kika på på routern? I telefonen kan man ju inte påverka sådär sjukt mycket utan det är ju det man ansluter till man får kika på.
     
  10. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Om du skall få hyfsad fart skall du inte använda 2,4 ghz. Jag kör med en ac-router och 5 ghz och har en 100 mbit/s ner och har inga problem att få 100 mbit/s ner till min S7 mätt med bredbanskollen.
    Anluter jag till routerns 2,4 ghz del får jag max 30 mbit/s. Jag provade olika inställningar på routern men kom fram till att man alltid skall låta den stå på standardinställningar. Om du har ändrat på inställningarna så gör en fabriksåterställning så fixar det sig nog om du har senaste firmware.