Windows laptop köpråd

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid55, 15 mar 2018.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Intresserad av testa Windows igen pga. känner att jag kompromissar för mycket med Mac.

    Ändamål:
    Videoredigering (1080p/60fps)
    Bildredigering (en bild i taget)

    MS Office, WAMP, surf, streama osv. men det bör vilken maskin som helst fixa. Spelar inget.

    Krav:
    1920x1080 skärmupplösning
    Bakgrundsbelyst tangentbord
    15-tum skärm
    Minst 256GB SSD
    Minst 8GB RAM
    Fullstor SD-kortläsare
    USB-A
    Ethernet port/nätuttag (RJ45?)
    USB-C
    Aluminium eller magnesium chassi, ej plast

    Önskemål:
    DisplayPort/Thunderbolt USB-C (var först ett krav men det verkar mer sitta på dyrare maskiner)
    Utbytbart batteri
    Uppgraderbar t.ex. RAM och SSD

    Mindre viktigt/oviktigt:
    Pekskärm
    DVD/CD brännare

    Pris: Ca 10k, men gärna billigare (så jag kan köpa Adobe Premiere Elements/Photoshop).

    Vad säger ni om HP Pavilion 15-cd003no/cd004? Den har inte allt men mycket och jag kan få rabatt på den. Skulle den fixa videoredigering (1080p/60fps) och bildredigering (en bild i taget)? Den verkar ju ha bra specifikationer, AMD A10 ska tydligen motsvara Intel i7, vilket är mer än vad jag har nu (Intel Core i5 från 2012). Men jag kan tänka mig att iMovie fungera lite bättre på Mac än t.ex. Adobe Premiere Elements på Windows (om samma specifikationer).

    Om inte HP kan Dell eller Lenovo vara intressant. Inte tittat på Lenovo än, men vid en snabbare titt på Dell verkar jag inte få lika mycket för pengarna.

    För övrigt uppskattar jag bra support och många säger ju att HP har bra support så det är ju ett plus i kanten om det stämmer.
     
  2. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    @Rebecka@Rebecka
    Jag flyttade tråden till avdelningen för köpråd.
     
    Droid55 gillar detta.
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Trodde avdelningen för köpråd bara gällde Android men då vet jag. :D
     
  4. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Jag skulle nog försöka hitta nån schysst (begagnad?) businesslaptop. HP Pavilion brukar vara rent skräp, möjligt att dom blivit bättre men förr var det mycket problem med att dom överhettade. Om du vill köpa nån ickebusinessmaskin skulle jag satsa på nåt annat märke än HP i alla fall (HPs businessmodeller t.ex elitebook däremot är bra)
     
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Den hade fått "bäst i test" men det kanske inte var så mycket att gå på.

    Är HP ProBook också bra eller bara EliteBook? Hade en HP ProBook för många år sedan som inte var så imponerande men det var 2010 (plastig dator på 17-tum).

    Skulle ni rekommendera HP framför Dell? Hört att Dell inte har så värst bra support... Lenovo har jag hört föga lite om.
     
  6. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Probook är nog också helt ok. Dell latitude är också schyssta laptops. Lenovo har jag inte så bra koll på men dom gör nog också bra datorer.
     
    Last edited: 15 mar 2018
  7. Droid55

    Droid55 Guest

  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Det vore intressant att höra om någon annan här har erfarenhet av Pavilion. Min gamla HP ProBook (4710s) kunde nämligen också bli överhettad men det var som sagt 2010, och den var gjord i plast. Den Pavilion jag länkar till är inte gjord utav plast. Mycket kan ju har hänt sedan dess tänker jag.
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 210
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Min HP Elitebook 8470p (och Probook 6450b) båda har fungerat väldigt bra för mig. Ingen överhettning hos mig men då har jag inte gjort videoredigering. Jag kan ha dem i sängen utan några som helst problem, då, iallafall ProBooken, tar in luft från ovansidan.
     
  10. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag har ingen jätte bra erfarenhet av varken HP eller Dell (tangenter som lossnat på dell datorerna bla, kylningen la av... lyckades hålla liv i den via en usb driven kylplatta). Men jag kan haft riktigt röta och de kan ha blivit bättre sen dess...

    Haft macbook´s ett tag pga tillförlitligheten jag haft med dem. Men nu de sista två gångerna har jag kört på en asus gaming laptop (mkt prestanda för pengarna) men då får du ingen dator som är lätt att ha med sig och inte heller alu/magnesium osv.
    Men sist så köpte jag en windows surface laptop 256gb ssd/8gb/i5 processor. Mkt lätt och smidig maskin. Uppfyller inte alla dina krav med tex usb c osv.... Den ligger ovanför din prisklass som du satte ut men den har dippar på priset emellanåt om den skulle vara av intresse och det inte är kris. Jag fick min för 11995, och inte ens en månad efter så kostade den 10995 på ngn rea. Den har pekskärm dock XD inte för att jag själv har använt det någon gång.... XD
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Hos Dell kunde jag bara hitta Vostro Notebook 5471 som uppfyllde mina krav (den är på 14-tum men det är ok).
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Min gamla HP ProBook 4710s (skrotad idag) överhettade trots att jag inte sysslade med videoredigering. Hade den i sängen i början men större delen av tiden på ett bord.

    Ingen kul läsning. Jag vet inte om jag ska fortsätta med Mac eller ej. Bortsett från inköpspriset stör jag mig på bristen av portar. Först kostar datorn och sen behöver jag köpa nån dongel för alla möjliga uttag jag saknar. Visst, det kan gå, men det känns sådär. Speciellt när jag inte bryr mig så mycket om macOS i sig.

    Samtidigt är det väl bättre med en dongel än en dålig dator...

    Hade det inte varit för att jag vill kunna ta med mig datorn så hade iMac varit mer prisvärd än en MacBook.
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag får ta och fundera vidare. Min nuvarande MBP är på inget sätt dålig så jag kanske kör vidare tills jag har råd med en ny Mac.

    Ni får gärna komma med förslag och synpunkter dock. På någon Windows laptop.
     
  14. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Köp ingen dator om du nu säger att du kanske kör vidare med din MBP så gör det och köp istället när du har större behov av det :)
     
  15. _jonte

    _jonte Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2009
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Kolla definitivt på ThinkPad. Bästa icke-Mac kvalité imo.
     
  16. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Enligt egen erfarenhet så är Dells support riktigt bra att ha och göra med, trevliga och snabba med att lösa problem. Nu har jag bara kontaktat dom angående skärmar men kan inte tänka mig att det är någon skillnad när det kommer till datorer.