WISQ - En app för att organisera lag, vänner, m.m.

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av dajle, 5 jul 2016.

  1. dajle

    dajle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    53
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4
    Jag, tillsammans med några vänner, har som en rolig grej tagit fram en chatt app som inte är en chatt app för att underlätta att samla lag, vänner, familjer, osv inför olika aktiviter.

    Anledningen är att vi själva skapat och blivit inbjuden till olika grupper på Facebook, Messenger, Whatsapp, bokat.se, m.m för att t.ex. ta en öl, utöva någon idrott, planera en middag, osv. Problemet har varit att grupperna ofta dör ut eftersom de som inte kan delta brukar lämna för att slippa alla framtida push-meddelanden (vilket brukar bli många). Så därför skapade vi WISQ som helt enkelt går ut på att skicka frågor, till enskilda kontakter eller sparade grupper, som de inbjudna kan svara Yes eller No på. T.ex. "Vem kan lira i morgon?", "Vem vill kolla matchen hemma hos mig på onsdag?", "Lunch på lördag?" osv.

    Ni kan se en kort video här (uppdaterad den 12/7-16):



    Länk till Play Store (finns även på App Store):
    https://goo.gl/ymZuUa

    Vill klargöra att vi är medvetna om att WISQ i dagsläget saknar flera "viktiga" funktioner men vi var tvungna att hitta en enkel lösning att testa innan vi beslutar oss för att kasta in mer pengar i brasan! :)

    Ser fram emot att höra era synpunkter.
     
    Last edited: 12 jul 2016
    Bowe, Spiderwolf och bernard gillar detta.
  2. peterbl

    peterbl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2015
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G3
    ROM:
    [stock][v20H][bumped] [5.0]
    Om det inte är en chatt app för att underlätta att samla lag, vänner, familjer, osv inför olika aktiviter. Vad exakt är det då?

    Utgår från att du lagt till ett inte av misstag?
     
    dajle gillar detta.
  3. dajle

    dajle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    53
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4
    Hej Peter.

    Det är ett medvetet misstag eftersom vi inte vet vilken kategori vi ska placera appen i, ännu. :)
    Du har helt rätt i att det i grunden är en chatt app, men tanken är att undvika "chattandet" genom att helt enkelt trycka Yes eller No på frågan och därmed underlätta för att alla medlemmar att se hur många som kan eller inte kan delta.
     
  4. peterbl

    peterbl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2015
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G3
    ROM:
    [stock][v20H][bumped] [5.0]
    Ahh det förklarar min lättare förvirring när jag läste meningen. ska definitivt kika på appen och se om det är något för mig.
     
  5. dajle

    dajle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    53
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4
    Härligt att höra och du är mer än välkommen att ge kritik, positiv som negativ! ;)
     
  6. Ero

    Ero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
    Låter helt klart intressant! Vore fint med stöd att lägga till i kalendrar osv :-) Såg att den fanns till iPhone med, laddar ner precis i detta nuet! :-)

    Måste bara få med mig lite vänner för att testa :-)

    Snabba notiser:

    Dela nedladdningslänk via Whatsapp / SMS vore fint.
    Skicka event till kalender
     
    bernard och dajle gillar detta.
  7. dajle

    dajle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    53
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4
    Kul att höra! Vi kände att hela konceptet gick ut på att 98% av OS-plattformarna skulle kunna använda appen så vi valde att göra både iOS och Android.

    • Det finns en delningsfunktion under "Settings". Men det sker även automatsikt en SMS delningen när du väljer kontakter att skicka din fråga till. De kommer då få ett SMS från våran server med texten "XXXX have ask you a question on WISQ. Download link: xxxxxx". Genom att göra så här så finns din fråga tillgänglig direkt efter att de loggat in.

    Efter lite funderingar så kanske vi borde förtydliga detta på något sätt?

    • Att kunna lägga till ett event direkt i kalendern är något som finns längre fram i pipe-line:n. Problemet i dagsläget är att apparna har inget stöd för specifika datum eller tid eftersom man endast (kompromiss) kan skicka frågor till varandra, men tanken är att vi i framtiden ska kunna sortera ut relevant information ifrån en fråga som t.ex: "händelse", "dag", "tid", osv på ett smart sätt och sedan ge användarna möjligheten skicka den information vidare till sin kalender.

    Ser fram emot att få höra er feedback. "YES/NO" sidan är nu uppdatera för Android. iOS kommer förhoppningsvis uppdateras i slutet av veckan! ;)
     
    Last edited: 12 jul 2016
    riper, indika och bernard gillar detta.
  8. riper

    riper Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    LG Nexus 5X
    Länken till Play funkar ej, har ni lagt ner? I övrigt skulle det inte skada med lite parenteser runt delar av meningen om att det inte är en chattapp för att minimera syftningsfel/missförstånd. Bra idé i övrigt! [emoji362]