Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

  1. AllanMann

    AllanMann Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej, jag slog till och beställde en när Banggood körde 50% några dagar förra veckan, så nu sitter man i väntans tider :-)

    Tänkte beställa en mobilhållare men blir osäker på hur mycket utrymme det finns.
    Skulle någon av er som äger en m365 kunna mäta hur brett det är på stången mellan gasreglaget och mittpanelen?
     
  2. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    IMG_20170918_140109-01.png
     
    bernard gillar detta.
  3. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE


    Tråkigt att höra. Vet du var vatten slank in? Kunde väl inte varit via tejpen. Kom det in mkt. vatten?
    JAg har kört i "vanligt regn" utan bekymmer, peppar peppar (med svart ducktape som skydd över kanppen).
     
  4. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Kort recension av M365 (långtest)


    Bra och dåligt:

    +: stora däck som dämpar förvånansvärt bra (beroende på hur hård man pumpar upp däcken), mkt. prisvärt, robust, framkomlighet, lätt att fälla ihop, hyffsat lätt (vikt), gasreglage (utformning), hastighetshållare

    -: ingen display, batterikapacitet, laddportens placering, ventilens placering i framhjulet – adapter måste användas, undersidan samlar smuts, ostabil när man ska dra den efter sig i hopfällt läge, saknar variabel motorbroms som är direktåtkomlig, lång laddtid, utstickande skruvhuvuden på undersidan, plattformen för högt ovan marken, startknappen är infälld och ej vattenskyddad.



    M365 passar utmärkt för transport till/från jobbet upp till 8-10km enkelresa. Dock ska man ha en extra laddare liggandes på jobbet då den verkliga räckvidden är ca 13-15km (för mig och mitt körsätt).
    Med 8,5’’ däck kan man ta sig fram även på grusvägar (gångstigar), utan att den blir allt för ostadigt. Misstänker att framhjulsdrift gör sitt, i det fallet.
    Kullersten: det går, dock endast kortare sträckor och inte i fullfart.
    Vanliga vägar med lite småhål i klarar den utmärkt.

    Gillar att plattformen är stor nog så att man kan lätt växla ställning under färden.


    Vad gillas inte:
    Främst är det nog att start/styr-knappen inte är vattenskyddad och att den är infälld.
    Jag löste problemet genom att täcka knappen med en tejpbit och höja upp den m.h.a en liten rund gummifot (sån som man har under elektriska prylar). Då är knappen skyddad och lättare att hantera, då den styr ON/OFF, effektläge och lyset.

    Laddporten är lite dumt placerad. Jag hade föredragit den högre upp, dels för att lättare komma åt den, dels för att skydda den för stänk.

    Undersidan av plattformen är dessvärre inte slät, vilket medför att den lätt samlar smuts, samt att skruvskallar sticker ut -> lätt att skada dem.

    Sparkcykeln är inte helt stabil när man ska dra den efter sig när man har fällt ihop den. Här önskar jag att det fanns ”små stödhjul” monterade.


    Bakbromsen ger ifrån sig skavljud vid ”regnkörning”.(skit som fastnar/samlas på skivbromsen?)

    Det skulle inte skada med ett större batteri dvs. större räckvidd (typ äkta 2mil).

    Jag hade gärna sett en variabel motorbroms då den är mest effektiv inbromsning vid daglig användning. På denna modell kan man endast ställa in motorbroms i 3 fasta lägen (inställning är åtkomlig endast via appen)


    Vilka problem har jag haft?
    1 st punktering efter ca 4 mån användning. (solida däck är beställda)
    Styrstången börjar glappa då det finns en glipa i fällmekanismen på ca 1mm. Detta fixades genom en distans av hopvikt silvertape. Glappet uppstod troligen efter att jag har kört på en kant i hög fart L


    Jag ska försöka åka på sparkcykel fram till snön kommer. Jag tror inte att den klarar av vinterförhållanden då M365:an blir ganska hal (testade svänga på en våt överdäckningsplåt).
    Frågetecken är även hur mkt kommer räckvidden att försämras pga kyla.


    Sammanfattning:
    Efter ca 4,5 mån och 950+km betraktar jag fortfarande M365 som ett bra och prisvärt köp.
    Som alltid så finns det förbättringsmöjligheter, som jag hoppas kommer på nästa modell.
     
    svenix och bernard gillar detta.
  5. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Postar även bilder på lite modifieringar:
    startknappen (regnskydd och ergonomi), laddportskydd (skyddar bra mot smuts och vatten), förlängd bakskärm (stänkskydd)

    IMG_20170918_151412-01.png
    IMG_20170918_151350-01.png IMG_20170918_151401-01.png
     
    bernard och sydeu gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det kom inte in så mycket vatten, men tillräckligt för att kortsluta knappen. Jag tror fukten kom in via framsidan på styret/vid gummilisten på styret. Den var som sagt i ihopfällt läge, tror den klarat sig bättre i stående läge. Det regnade också riktigt intensivt.

    Ett problem är dock att stången är ihålig hela vägen upp till kretskortet, så det räcker ju att lite fukt tar sig in, och sedan stannar det där ett tag innan den hinner torka, vilket kretskortet nog inte gillar. Preventivt kan man ju faktiskt ta ta bort plastluckan på toppen, lyfta ut kretskortet och spraya på kontaktspray på ovan och undersida: https://www.kjell.com/se/sortiment/...olja-isopropanol/prf-7-78-kontaktspray-p18371. Jag passade på att spraya på lite efter att jag rengjort det med isopropanol.

    För övrigt överlevde kretskortet pärsen :) Den fungerar som om den vore ny igen.

    Men kontentan är att man nog inte bör ha den ståendes någon längre tid i fuktigare miljöer, för fukt kommer garanterat söka sig in i röret. Egentligen borde Xiaomi ha epoxylimmat hela kretskortet, så att det kunde kvitta om det blev fuktigt eller inte. Att ta en tur i regnet är nog ingen större fara så länge det handlar om en kortare tur och om cykeln får stå och torka ut efteråt i rumstemperatur.
     
    Last edited: 18 sept 2017
    ludde28 och sydeu gillar detta.
  7. AllanMann

    AllanMann Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack Ludde!
    Frågan om den här blir gränsfall att få plats med då: banggood.com/BlitzWolf-BW-MH2...
    Hittar ingenstans i annonsen eller på nätet hur bred den där "gaffeln" man klämmer fast är men ser ganska bred ut, annars ser det ut som att det är liten risk för telefonen att lossna med den där.

    Intressant recension och modifieringsbilder. Jag beställde för 2693kr + 525kr frakt, så om det inte blir något strul med leveransen så är jag ganska säker på att jag kommer tycka den är prisvärd :-)
     
    bernard gillar detta.
  8. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Jahap, då kommer jag att passera 1000km på sparkcykel :D
    När jag skulle ta en bild på däckslitage, upptäckte jag en till svaghet hos M365.
    Elsladden till baklyset är oskyddad vilket gör att den så småningom kommer att gå sönder.
    På bilden kan man se att isoleringen är borta och man kan se koppartrådar.
    Ni bör fixa detta.
    Däcken ser ut att hålla i kanske 300km till.
    IMG_20170919_131310-01.jpg IMG_20170919_131528-01.jpg Screenshot_20170919-131149.jpg
     
    svenix och bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Idag kom handtagen fram @ludde28@ludde28 ; säljaren skickade mig ett nytt par då det gamla paret aldrig kom fram.

    De är något större på längden än originalhandtagen, men trots det sitter de bättre eftersom det är möjligt att skruva fast dem. Upplever lite bättre komfort då de är mjukare, mer greppvänliga och roterar inte.

    Handtagen på styret är förresten ihåliga och leder rakt in till kretskortet, så även den vägen kan fukt rätt enkelt ta sig in. Lösningen QiCycle har i sin sparkcykel ser ut att vara mycket bättre. All elektronik som sitter i styret verkar vara inkapslad. Hoppas på motsvarande lösning i nästa version av M365 (..om det nu blir någon).

    20170919_143913.jpg 20170919_143903.jpg

    Mycket intressant. Jag har bara hunnit köra 100km, så min kabel var fortfarande intakt. Kul att däcken ser ut att klara sig bra.

    Återkom gärna när du fått de solida däcken och berätta hur installationen gick. De skall som jag förstår det kokas i mellan 15-20 min innan man sätter på dem, så att de blir tillräckligt elastiska. Inte riktigt lika smidigt som att byta däcken på en cykel.

    Jag är rätt nöjd med de luftfyllda däcken då kan man justera trycket lite beroende på hur man skall köra, men funderar på att köpa ett par solida däck när vintern och halkan kommer, så jag kan installera dubbar.

    Hur upplever du förresten batteritiden nu när du passerat 100 mil? Priset på batteriet har redan börjat dala lite, och går att få för runt USD 200. Gissar på att det ligger på 100-150 USD nästa år.
     
    Last edited: 19 sept 2017
    sydeu gillar detta.
  10. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    @bernard@bernard Handtagen ser snygga ut. KAnske ska jag passa på och piffa upp jag med.

    Kretskort:
    joo, det vore bra. Jag har för mig att det sitter ett litet kretskort även i handbromsen.

    Batteri:
    Hittils ingen förändring, men då har batteriet laddats bara 40ggr (fulla laddcykler) ca 190ggr i verkligheten. (se nedan fulladdat batteribild)
    Hoppas på ett större batteri ;)

    Återkommer när däcken kommer. JAg tror att jag överlåter en däckverkstan göra bytet.
    Screenshot_20170919-151431.png Screenshot_20170919-151402.png
     

    Bifogade filer:

    Last edited by a moderator: 19 sept 2017
    bernard gillar detta.
  11. jotna200

    jotna200 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2009
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    beställde också en för cirka 3 veckor sedan. när jag trackar paketet får jag upp:

    "Latest Event -- 2017-09-07 00:45 PL, Order Processed: Ready for UPS"

    Surt, hoppas den kommer snart :)
     
    bernard gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Varifrån beställde du?
     
  13. jotna200

    jotna200 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2009
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Last edited: 30 sept 2017
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Last edited: 30 sept 2017
  15. Angst-maN

    Angst-maN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Tja, har inte läst hela tråden. Men ikea säljer el skoter också, ifall ni inte visste. Vet inte hur bra den är. Men men
     
  16. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 358
    Mottagna gillanden:
    734
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Länka den gärna
     
  17. Angst-maN

    Angst-maN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Säljs bara på deras fynd varuhus nu.

    Ikea Pendla, heter den. Mam får bara upp bild och pris när jag söker. Finns info om man söker google eller youtube
     
  18. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Klippt från deras Instagram:
    "Säg Hej till PENDLA Elsparkcykel! En hopvikbar elsparkcykel med en räckvidd på 15-20 km, som smidigt tar dig från A till B. Du har ett färdmedel att lita på som du enkelt har med dig in på jobbet, skolan, tåget eller bussen. Nu på FYND för endast 2 795 kr (ord.pris 3 995 kr). Vi ses!"

    ...och är "Tillfälligt slut" enl. deras fyndsida.
     
    maccis gillar detta.
  19. Angst-maN

    Angst-maN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Finns på fyndvaruhuset i älmhult, men inte på vanliga fynd!
     
  20. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina