Xiaomi Mi A1 eller Leeco Le Pro 3 eller Meizu M6 Note?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid82, 8 sept 2017.

  1. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag velar mellan dessa 3 lurar, vilken hade ni valt och varför? o_O
     
  2. platburk

    platburk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2017
    Inlägg:
    719
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Hmm, tycker du bör berätta vad är det du behöver/vill ha ifrån en telefon och varför du sneglar över dessa tre lurar.
     
  3. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag förstår hur du menar men jag är mest intresserad av hur andra skulle tänka kring valet och hur de skulle prioritera, mina prioriteringar är inte så många och uppfylls av alla 3, därför velar jag och behöver få läsa hur andra skulle tänka utefter deras prioriteringar, då kanske man får läsa lite andra perspektiv som man själv inte tänkt på. :)
     
  4. platburk

    platburk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2017
    Inlägg:
    719
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Utav de tre som du nämnde så tycker jag Xiaomi och Meizu är i top positionen, båda erbjuder bra grejer för en bra peng.
    Det Leeco Le Pro 3 erbjuder är stort batteri och en snabbare SoC, SD821.
    Vad det gäller uppdateringar så tror jag Mi A1 kommer få mer "updates", då den kör ren Android 7.1.2 och ska få Android 8. Leeco Le Pro 3 har ingen direkt support men har en liten XDA community bakom sig, de har redan gjort en heldel 7.1.2 roms för enheten.
    Meizu kör ju sitt eget OS som sakta men säkert förbättras och hålls igång.
    Råder dig att kolla med reviewers för varje enhet, speciellt när det gäller kameran.
     
    Droid82 gillar detta.
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Väldigt svårt att välja. Skulle nog rangordna dem så här.

    1. M6 Note är den sexigaste av de tre och fördelen med den är designen, batteritiden och kameran i dunkel belysning, dock är ju inte alla förtjust i Flyme, har du använt det tidigare?

    2. A1 känns bra på alla plan men inte bäst på något. Lite tråkigare val än Meizun men kanske den telefon du kommer vara mest nöjd med i längden på grund av vanilla-android och ett (förmodat) gott stöd för custom roms.

    3. Le Pro 3 ger ju mest hårdvara för pengarna men jag hade ändå inte tagit den på grund av de Leecos irriterande UI och de fula svarta kanterna runt skärmen. En fördel med pro 3 är dock att den är kompatibel med Google Camera HDR+ så om du inte har något emot designen och mjukvaran är den nog ett bra köp. ROM-stödet är väl också hyfsat bra men personligen vill jag inte förlita mig för mycket på custom roms då min erfarenhet är att det ofta är någon funktion som strular.
     
  6. Droid82

    Droid82 Guest

    Ja Mi A1 har ju helt klart en fördel i att den sannolikt får uppdateringar under en längre tid, åtminstone vad gäller nyare androidversoner.
     
  7. Droid82

    Droid82 Guest

    Nej jag har tyvärr aldrig testat Flyme. Jag läste en review av Mi A1 på Techradar där de skrev såhär om kameran: "In daylight, the Mi A1 takes rich images with good levels of detail and colour saturation. In low light, the performance stumbles and it falls behind even a phone like the new Moto G5S." Så som du skrev så kanske Meizus kamera blir den bästa i low light, och batteritiden är helt klart ett plus. Det kanske blir Meizun ändå. Tack för svaren.
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Meizu borde väl gå bort på grund av Flyme? http://www.flymeos.com/flyme6

    Är Flyme 6 ens ute i stabil version (den som bygger på 7.x, finns ju en som är kvar på 6.x också, av udda anledning). De är sega med att uppdatera Flyme eftersom det är en enorm mängd ändringar som skall till.

    Xiaomi Mi A1 är ju egentligen raka motsatsen till en Meizu med Flyme sett till mjukvaran/på så vis att OS:et är rent och sannolikt kommer uppdateras i någorlunda hygglig takt. Svårt att jämföra dem åt alls på den punkten.

    Bryr man sig dock inte om uppdateringarna är Meizu så klart inget problem.

    Edit: Jo, häromdagen kom faktiskt en första stable ut för ett par modeller: http://forum.flymeos.com/thread-32827-1-1.html

    8.0/Oreo lär väl dröja närmare ett år det med. Nougat/7.0 kom ut i augusti 2016; Meizu behövde alltså 12 månader på sig att få ut en stable.
     
    Last edited: 9 sept 2017
    Droid82 gillar detta.
  9. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag hade för egen del gått rakt på Xiaomi Mi A1. Dels eftersom märket gör utmärkt bra produkter (så bra att jag överväger en Mi Book som nästa dator och en Mi TV om jag någon gång känner det behovet) med hög kvalitet och utmärkt pris/prestanda.

    Just A1 har den stora fördelen att det är en Android One-enhet vilket i sig gör att den i princip blir en "Nexus". Som redan påpekats har detta stora mjukvarumässiga fördelar och säkrar uppdateringarna.

    Det man skulle kunna klaga på hos Mi A1 är att batteriet inte är lika rejält som övriga Xiaomi-enheter men det är trots allt helt OK i.o.m att det sitter en 625 i den (strömsnålt).

    När det gäller Google Camera HDR+ finns den portad och i de fall den inte fungerar brukar en liten build.prop-edit fixa det. Jag är tämligen säker på att Mi A1 kan köra den portade versionen utan problem om detta görs (i de flesta fall kraschar denna app p.g.a att Camera2 API inte aktiverats).

    På ROM-fronten säger jag bara det att det generellt fungerar bra sålänge enheten är utvecklarvänlig. Rapporter om att saker inte fungerar beror på:

    1. Enheten är utvecklarfientlig (t.ex olika låsningar som gör att den måste hackas för att flashas om snarare än att göra en ren och fin upplåsning av bootloader).
    2. Källkod saknas, d.v.s ROM-utvecklarna saknar möjlighet att bygga från källa vilket skapar krav på omvägar.

    I fallet Mi A1 finns alla delar på plats för att skapa bra, snabba och stabila ROMar.

    Jag skulle definitivt inte gå ut med någon "generell" regel om krånglande ROMar eftersom det beror helt och hållet på enheten och hur dess OEM hanterar saken. Att sitta med en utvecklarfientlig sak som kräver omfattande "hackande" och baserat på det säga att "man inte bör förlita sig på ROMar för de är instabila" är en dålig idé.
     
    Droid82 och bernard gillar detta.
  10. Droid82

    Droid82 Guest

    Är Meizu även dåliga på säkerhetsuppdateringar?
     
  11. Droid82

    Droid82 Guest

    Ja hade batteriet legat på 4000 mAh så hade inte jag klagat. Men kanske är den mer energioptimerad än de två andra och med Snapdragon 625 så kanske den räcker, det blir intressant att se batteritester på den.
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag känner inte till någon telefon som har SD625 och dålig batteritid. :)
     
    Droid82 gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, de släpar efter även där som jag förstått det.

    Tycker Android Police summerar många av bristerna med Flyme OS rätt bra - finns liten eller ingen poäng i att köpa en lur med Flyme OS när det finns så många bra alternativ: http://www.androidpolice.com/2017/01/18/meizu-m5-note-review-not-buy-phone/

    Meizu är för all del duktiga på hårdvara, men mjukvaran är väl minst lika viktig.
     
    Last edited: 9 sept 2017
    Droid82 gillar detta.
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Den där recension är riktigt dålig. Batteritiden på M5 Note är grymt bra. Han borde ha gjort en factoryreset för att lösa det problemet. Notifikationerna kan strula på Meizu men det brukar gå att lösa i inställningarna. Känns väldigt oproffsigt att såga en telefon utan att fråga sig om man fått ett måndagsex. eller om bristerna enkelt går att justera genom att installera om mjukvaran.

    Jag skulle lita mer på Android Authority som säger följande: "Flyme 6 is the best software that Meizu has developed to date, and may just be the best Android skin available to date. The clean design, performance enhancing AI, innovative features, and overall polish all help make Flyme 6 an absolute pleasure to use. It’s easily one of our favorite aspects of the Pro 6 Plus."
    http://www.androidauthority.com/meizu-pro-6-plus-review-770531/
     
    Droid82 gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag hade lite svårt för den recensionen när de ursäktar uppdateringarna med:

    Som om det är helt i sin ordning att släpa efter med något år för att man på egen hand portar några av nyheterna i nyare Android-versioner. Android Police var inte fullt så snälla på den punkten. Väldigt märkligt att som Android-sajt ha överseende med det.


    Inte ett ord om säkerhetsuppdateringarna heller. Här skall de förstås ha en känga också.
     
    Last edited: 9 sept 2017
    Droid82 gillar detta.
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Flyme och MIUI är sina egna system. Jag skulle inte bry mig alltför mycket om den underliggande androidversionen där. Har t.ex. kört MIUI 8 på min Mi 5S Plus med både Android 6 och 7 som underliggande bas men märkte ingen praktiskt skillnad. Flyme är absolut inget för den som vill ha något som liknar Vanilla-android, men alla är inte fästa vid vanilla.
     
    cobben och Droid82 gillar detta.
  17. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Funkar HDR+ på s625? Jag trodde det var s820 och uppåt som gällde?
     
    Droid82 gillar detta.
  18. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag vet att den portade Google Camera fungerar på Snapdragon 650/652. Dock får man kolla på XDA efter rapporter om 625-baserade enheter (finns ju både Mi5X och Mi Max 2 bl.a. där).
     
    Droid82 gillar detta.
  19. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Angående flyme så gillar jag faktiskt själva upplevelsen och jag är annars en som gillar väldigt avskalade gränssnitt. Miui är i mina ögon rätt segt att använda och passar helt enkelt inte mig.

    Att meizu är sega att uppdatera sin androidversion är ju en sak men att de ibland har svårt att fixa vissa problem är värre (jag har en mx4 pro med batterydrain). Nu är de ju inte ensamma om det utan många av de större har ju liknande problem. Generellt har jag i vilket fall hellre en äldre androidversion som är välfungerande än en senare som är buggig (men jag vet inte direkt om meizu levererar buggfritt?)

    Det jag verkligen är intresserad av med Meizu m6 note är hur ljudkvaliteten är på den. Meizu kan ju göra bra musikmobiler och har de stoppat in en bra DAC och förstärkare så är det ett givet köp för mig då kameran också borde vara bra.
     
    Last edited: 9 sept 2017
    Droid82 och flipp gillar detta.
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, det verkar fungera på flera Xiaomi-lurar med SD6XX och även vissa med SD4XX. Detta är lite konstigt då HDR+ sägs kräva Hexagon 680 ISP som introducerades på SD820
     
    Gurex och Droid82 gillar detta.