Diskussion: Xiaomi Mi A1 (Googlesamarbete utan Miui, ren android.)

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av zaq, 30 aug 2017.

  1. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Haft denna lur ett tag nu men inte det var först igår jag tog mig tid och verkligen börja använda den, och såhär efter 24h (med en friskrivning: Jag är inte en professionell testare/skribent).

    Bygg kvalite
    Känns riktigt bra i handen, väldigt solid konstruktion. Det enda negativa är ström och volym knapparna som inte ger en riktigt taktil feedback vid tryck, känns lite mjuka. Vilket är överraskande då mina tidigare Xiaomi enheter inte alls haft detta problem.

    Display
    En vanlig 1080P LCD så inget speciellt här, skärmen har bra ljusstyrka är väl enda jag kan nämna om det.

    Kamera
    Både avsaknad av OIS och EIS märks, i bra ljus så är det inga problem att få till ok bilder med autoläget som fungerar för sociala medier, men vid sämre belysning så blir bilderna rätt så dåliga. Mer än så har jag inte testat/observerat.

    Batteri
    Måste säga att jag är rätt överraskad att stock android ger såpass bra batteritid, och jag säger det då mina tidigare stock enheter oftast visat på nån sorts buggar som haft negativ påverkan på batteriet. Men i detta fall får jag nog dels tacka Snapdragon 625 som är vid det här laget välkänd för att bidra med en låg strömförbrukning.
    Initiala 24h spenderades i normal användning med installation av systemuppdatering, installation av appar, samtal, meddelande, surf, sociala medier, musikstreaming över BT. Skärmdumpar nedan. Mycket av tiden var utan wi-fi, så att få en ännu längre SoT är nog inte omöjligt.

    Mjukvara
    Stock Android Nougat 7.1.2 med säkerhetspatch från 1 september. Är väl just detta som gjort att vissa fått ett intresse för denna enhet och här är det väl inga överraskningar heller med mjukvaran att enda bloaten är Mi Feedback (för att rapportera fel/buggar)och Mi Remote apparna, (förutom mer eller mindre samtliga Google standard appar)visserligen är det Xiaomis kamera app som följer med, detta då AOSP inte har stöd för dubbla kameror ännu.
    Inte heller råkat ut för mer än två instanser av force close, båda gångerna så var det Play Store, ena gången var efter systemuppdatering och den andra gången var när jag skulle gå in i mitt blibliotek av appar.
    Systemet flyter på bra, inte nåt direkt hackande eller överlag seghet upplever jag, appar hålls otroligt länge i minnet vid multitasking utan att laddas om.
    Men sen ska man ha i åtanke att denna drivs av Snapdragon 625 så ställer man denna jämnsides med nåt flaggskepp med 8xx serien så kommer man nog märka av att A1an är långsammare.

    Nätverk(BT,WiFi, 2/3/4G)
    Inga anmärkningar alls här. Får mer eller mindre samma hastigheter och stabilitet (samtalskvalite)med denna enhet som jag får med mina andra (iPhone 7+, Galaxy S8).
    BT har även fungerat utan problem, testat med Bose QC35, JBL Charge 3, JBL Clip2, Philips Fidelio M2BT. Ljudet fungerar utan störningar, och inga problem med stabilitet på anslutning.

    Slutsats
    För den som söker en billig enhet och kanske hittills valt bort Xiaomi pga deras UI har nog med denna enhet ett ypperligt bra alternativ. Men som jag skrev ovan, denna drivs av 625 så sitter man redan med ett flaggskepp av senare modell så kan en investering i denna inte ses mer än som en nedgradering i ren prestanda, men sannolikt en vinst vad gäller batteritid.

    Frågor eller funderingar så är det bara att fråga så ska jag försöka besvara dom.

    4287FB6E-6956-405E-ACDE-D41AEAADAB88.jpeg 7883E963-F09D-42A5-B76E-D39F4E4D97A8.jpeg 5FD17854-2DF7-46E5-B1AA-2B5BB0CA6CD5.jpeg
     
    Last edited: 11 okt 2017
    dalton, Droid82, flipp och 4 andra gillar detta.
  2. platburk

    platburk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2017
    Inlägg:
    719
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Är detta med max ljusstyrka?
     
    dalton gillar detta.
  3. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Ser att jag glömde nämna det, men auto. Men estimerat så har den aldrig varit lägre än 40% under användning, iaf enligt min uppfattning/erfarenhet.
     
    platburk gillar detta.
  4. platburk

    platburk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2017
    Inlägg:
    719
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Fortfarande grym batteritid!
    Är nöjd med min nuvarande lur som jag inskaffade från forumet, zte axon7. Har SOT på 5h om jag kör med auto och undviker spel.
    Spelar jag så är det mellan 3-4h.
     
    iterva gillar detta.
  5. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Idag fick jag problem med samtal.. A1an körde en reboot helt sporadiskt under samtal, råkade ut för detta totalt 4 gånger med några minuters mellanrum och samtliga gånger var mitt under samtal. Har gjort en rapport om detta till Xiaomi via Feedback appen.
    Har några timmar senare testat detta igen och har inte hänt igen, så..

    Och en bugg:
    Do not disturb aktiveras när jag startar högtalaren under samtal, och förblir aktiverad efter att samtalet avslutats och kräver att jag manuellt inaktiverar Do not disturb för att återställa notis/ringsignals ljud.
     
  6. strandkanten

    strandkanten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    173
    Telefon:
    Poco F2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco F2
    Har den LTE band 20?
     
  7. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

  8. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
  9. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Ingen aning. Där jag befinner mig nu så är det endast Telia som har 4G+, och just nu har jag Tele2 och Vimla.
    Men utgår ifrån att det inte fungerar tills man sett bevis på motsatsen.
     
  10. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 127
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    zaq, Droid82 och Psicosis gillar detta.
  11. Droid82

    Droid82 Guest

  12. Droid82

    Droid82 Guest

  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, det är bra!

    Dock hade jag nog hellre tagit Meizu M6 Note. Tror den har en bättre kamera och minst lika bra batteritid. Har sett fler testar av den nu och skärmen verkar inte vara något problem. Men vill man ha stock-android är ju A1 ett bra alternativ.
     
  14. Droid82

    Droid82 Guest

    I nuläget finns det ingen global version av Meizu M6 Note till salu vad jag sett, så vill man ha band 20 osv så är A1 i nuläget också ett bra alternativ. Jag tycker att kameran på Mi A1 presterar riktigt bra i GSMarenas review, och för mig så är ju runda fingerprint-sensors på baksidan en annan favoritgrej. Kommer att få hem en Mi A1 i veckan så det blir intressant att se hur den är. :)
     
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kul! Angående kameran är jag osäker. GSM-arena brukar vara väldigt generösa med sina kamerabetyg. T.e.x hyllade de kameran på Mi 5S Plus som enligt mitt tycke är rätt medioker. Men om Google Camera fungerar på A1 kan man ju få bättre foton den vägen.
     
  16. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag syftade på de foton och videos de publicerade och inte på något omdöme. :) 2 telefoner som båda är prisvärda hur som helst, den dagen Meizu börjar sälja en global version av Meizu M6 Note ska jag ta mig en ny titt på den då den har några starka kort som bra batteristorlek och snabbladdning tex, men blev rätt så avskräckt av hur skärmen verkade se ut i jämförelser som denna:


    View: https://www.youtube.com/watch?v=64bqUz-I9Vk
     
  17. marcusjj

    marcusjj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2016
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    119
    Se där ja! Jag fick min telefon igår! Så här efter ett dygn så är jag grymt nöjd.
    Android one flyter på riktigt bra. Inget lagg i någon meny/app. Den känns snabbare än min Oppo Find 7A (Snapgradon 801). Lite sparsamt med "flashiga" menyer, men det är väll det man vill ha när man väljer A1 :)

    Här kommer lite bilder :)

    EDIT: Ja, den har svenska för er som undrar.
     

    Bifogade filer:

    svenix, semlan, Effect och 1 annan gillar detta.
  18. Droid82

    Droid82 Guest

    Kul, har du hunnit testa ljudet med hörlurar eller kameran något? :)
     
  19. marcusjj

    marcusjj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2016
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    119
    Ljudet i hörlurar har jag endast testat med Xiaomi headset. Där var det rätt bra i alla fall. Jag har inga superbra lurar.
    Ljudet i högtalaren är OK. Jag håller på och "spelar in" den just nu. Men min Oppo hade nog lite mer ljup i ljudet. A1an spelar riktigt högt, men mest mellanregister och diskant.

    Kameran funkar perfekt i bra ljus, helt ok i halvljust. nattbilder är nog inte mycket att hänga i granen...
    Selfiekameran fungerar över förväntan med sina 5mpix. Duger för snapchat :)

    Här kommer några bildexempel. Riktigt fräck bokeh effekt.
     

    Bifogade filer:

    Droid82 gillar detta.
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Testa att installera Google Camera för bättre nattbilder:
    https://androidfilehost.com/?fid=962021903579484969

    Vet inte om det fungerar på A1 men kan vara värt att testa.
     
    Droid82 gillar detta.