Recension: Xiaomi Mi Max recension (3GB/32GB)

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av dannejanne, 5 jun 2016.

  1. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    [​IMG]

    Xiaomi och MIUI tror jag det är väldigt många som känner till men däremot så tror jag inte att det är lika vanligt att folk får sin MIUI experience genom en utav deras telefoner utan det känns som att det är vanligast att många har testat det genom custom ROM. Jag själv har gjort det ett flertal gånger under åren med olika telefoner och jag har alltid gillat MIUI. Det här är första gången som jag får den "fulla upplevelsen" genom att använda det på deras egen hårdvara.

    Det är lika bra att få det ut i världen på en gång men det här är en stor telefon. Hur man än vrider och vänder på det med rätt små bezels etc så har den ändå en 6,44" skärm så att säga att den är smidig vore en lögn. Det här är dock inte min första bekantskap med en 6,44" skärm då jag hade en Sony Z Ultra när det begav sig. Skillnaden är att den var ändå större pga större bezels. Jag minns att jag faktiskt tyckte att Z Ultra var för stor och klumpig och således sålde jag den. Jag får inte riktigt den känslan med Mi Max. Även om den är stor så går den ned i de flesta utav mina fickor med några undantag. Att den har kurvade sidor på baksidan hjälper med att få den att kännas lite mer behaglig istället för helt kantig som Z Ultra var. Små detaljer gör mycket när vi är uppe i de här storlekarna.

    [​IMG]

    En utav de första sakerna som slår en när man har startat upp telefonen och kommit förbi låsskärmen är att telefonen bara har 4 ikoner på bredden och det går inte att ändra det till fler på något sätt i stock launcher vilket rent ut sagt är bedrövligt. Det är inget flygplan som ska spana på min telefon från luften och titta vilka appar jag har utan det är jag här nere på marken. Det är nästan så att man får hålla telefonen lite längre bort från ansiktet än vanligt för att få en bra överblick. Så stort blir det. Givetvis kan man byta launcher. Men under den första testperioden så har jag gett mig tusan på att köra stock. Det finns en negativ aspekt med att byta launcher har jag märkt och det är att så fort man gör det så förlorar man tillgång till systemets egna skrivbordsunderlägg. Det går därför inte att byta bakgrund på den inbyggda låsskärmen om man kör en annan launcher vilket är oerhört dumt och frustrerande. Det man får göra då om man vill ändra bakgrunden på låsskärmen är att byta default launcher tillfälligt och ändra för att sedan ändra tillbaka till Nova. Anslutningsvis vill jag även nämna att gränsnittet är inte speciellt anpassat överhuvudtaget för en större skärm. Det finns ingen inställning för att minska på storleken på innehållet och det mesta blir väldigt stort med vissa undantag vilket jag har svårt för. Jag vill ha en stor skärm för att nyttja ytan smart och inte att allting bara blir större då det är totalt poänglöst för min del med stor skärm då (så länge synen fungerar väl). Därför har jag personligen ändrat DPI genom ADB. Vissa små grafiska buggar uppstår men det får det vara värt då det inte är något allvarligt som gör att jag stör mig på det. MIUI 8 som är på gång har en anpassad egen version för just Mi Max men på vilket sätt den är anpassad vet jag inte. Det finns dock en funktion för att förminska innehållet på skärmen och det liknar Huawei's variant men den är lite mer kraftfull i MIUI för man kan välja mellan 3 olika storlekar på den förminskade delen för att simulera mellan 3,5" - 4,5".

    Launchern saknar dessutom appdrawer och sånt har jag svårt för. Det blir väldigt svårt att organisera saker och ting och det känns väldigt rörigt. De har i alla fall en funktion som gör det väldigt enkelt att flytta så många ikoner man vill på en gång mellan skärmarna. Finns inte så mycket mer att säga om launchern. De allra flesta väljer nog bort den. Det finns en positiv liten detalj med den som jag märkt. När man sätter dit klockwidgeten på hemskärmen så försvinner klockan uppe i statusbaren automatiskt på den skärmen och kommer tillbaka om man sveper till en annan sida. En liten positiv detalj i det hela som får mig att tro att de i alla fall försöker att tänka till lite här. Tillbakaknappen sitter på höger sida ala Samsung och det är många som har svårt för det. Men det finns i alla fall möjlighet att ändra på det så att man "byter plats" på de kapacativa knapparna om så önskas.

    [​IMG]

    Bortsett från launchern och dess brist på good vibes så kan jag inte säga detsamma om resten utav systemet. Jag gillar MIUI. Det känns modernt och stilrent samt polerat. Det är ju lite samma stuk som Huawei's EMUI men personligen så tycker jag MIUI är så mycket mer polerat i dess design och ger en positivare upplevelse. Även om jag inte tycker EMUI är dåligt på något sätt så tycker jag mycket bättre om MIUI. Men det visste jag redan sen innan då jag har kört det som custom ROM. Animeringarna i systemet är fina och en del är stock Android medans andra är deras egna variant. Men de ger ett gott intryck och har mer polerade animeringar i stil med material design än Huawei's som känns lite "rough" och inte lika förfinade. Speciellt vacker är Xiaomi's klockapp som har väldigt vackra material design animationer när man sveper mellan flikarna.
    Deras temamotor är något som är ljusår framför varianten vi finner hos Huawei. Återigen rätt likvärdigt uppbyggt men änså så mycket mer kraftfull i MIUI. Det går att plocka ihop ett eget tema från flera olika och det är många saker man kan ändra individuellt. Telefonapp och SMS-app går båda att byta separat till exempel. Sen när man väl har fått till det där temat som man tycker ser bra ut går det dessutom att spara det till ett eget så man lätt kan gå tillbaka till det man själv har satt ihop sen. Oerhört imponerad utav dess temamotor och jag tycker att det är den kraftfullaste och bästa temamotorn som finns på Android. Det finns dessutom en uppsjö med teman att titta igenom om så önskas. MIUI är väldigt vitt i dess originaldesign med inslag av olika färger. Det är platt design som gäller och det faller mig väl i smaken. Jag känner därför personligen inget direkt behov av att byta tema utan jag har bara gjort det på några enskilda saker såsom notifikationsbaren och ikonerna.

    [​IMG]

    Går vi vidare till hårdvaran så är ju den stora skärmen det som kännetecknar den här telefonen. Det är en bra panel men som har vissa svagheter. Rent krasst så föredrar jag den här panelen framför den som jag hade i min Huawei Mate 8. Inte för att det är en bättre panel på något sätt men den faller mig i smaken bättre pga vissa saker. Dels för att den är lättare på ögonen för mig. Den upplevs inte lika "bländande". Aningen mer känsla av att titta på ett papper likt Amoled utan att för någon del ha en Amoledskärms egenskaper. Den är helt enkelt snällare mot mina ögon. 1080p på 6,44"? Inga problem! Jag upplever inga som helst problem med skärpan på denna panel eller ser pixlar. LCD klarar sig bra på stora storlekar med 1080p till skillnad mot Amoled som skulle ha sett fullständigt bedrövligt ut med samma upplösning på denna storlek pga den ökända pentile matrisen. Jag är glad att de stannade på 1080p. Skärmen går dessutom ned i ljusstyrka så pass lågt så användning i totalt mörker bländar inte ens nämnvärt när vit bakgrund visas. Men den är heller inte väldigt ljusstark och den syns inte så väl utomhus i starkt soljjus.

    För övrigt så är resten utav hårdvaran bra med en god kvalitétskänsla men den ligger inte i samma nivå som S7 Edge eller Mate 8. Man känner att dess aluminium är tunnare än på Mate 8 t.ex. och trycker man på baksidan så ser man att det flexar litegrann. Händer även att det knakar lite i konstruktionen om det blir lite vrid/tryck på den. Men i det stora hela så är känslan god. Även knapparna har ett bra motstånd och är rätt så styva och jag trycker aldrig in någon utav misstag som jag konstant gjorde på Mate 8.

    1080p ger ju också fördel i form utav lite mera batteritid då den inte behöver skyffla runt så mycket pixlar. Med ett batteri på hela 4850mAh och dess upplösning så är batteritiden helt makalös även fast skärmen är väldigt stor. Mate 8 har fantastisk batteritid vilket jag alltid har sagt. Så jag vet inte riktigt vilka lovord jag ska använda i den här recensionen för den är ännu mera uthållig än Mate 8. Min första hela laddcykel som jag gick igenom varade i 1 dygn och 13 timmar. Under den tiden använde jag telefonen mycket mer än vad jag vanligtvis gör. Så när det var dags att ladda igen efter 1½ dygn så hade jag en skärmtid på strax över 11 timmar. Det är helt galet och långt längre än vad de allra flesta telefoner är kapabla till. Det är en riktigt utmaning att ta död på den här på ett dygn. Vid mindre användande så kan man säkerligen gå 3 dagar och förmodligen till och med en hel arbetsvecka. De 2 nätter som jag inte har satt den på laddning så har den tappat 1% batteri båda gångerna under nattens vila.

    [​IMG]

    Processorn som driver denna telefon är en Snapdragon 650. Alltså ingen flagskeppshårdvara på något sätt. Men för under 3000kr kan man heller inte riktigt förvänta sig det. Jag hade ingen aning om vad jag skulle förvänta mig innan jag hade den i handen. Men det verkar vara en väldigt energisnål processor. Jag märker ingen direkt skillnad på kraften bakom den heller jämfört med i alla fall min S7 Edge. Jag tycker den känns ungefär precis lika snabb som min S7 Edge vid start av appar etc. Något litet smålagg då och då ala Samsung. Den kan hesitera kortare stunder ibland precis som min S7 Edge gör. Men själva flytet i systemet är mycket gott och den presterar heller inte sämre där än min S7 Edge snarare aningen lenare skulle jag vilja säga. Jag spelar väldigt sällan eller nästintill aldrig på telefoner men de jag har provat har faktiskt rullat på bättre än på min S7 Edge (framförallt Monument Valley). Jag tycker allt detta talar mer om egenskaperna för min S7 Edge än vad det gör för Mi Max.

    Kameran gör sitt jobb men inte så mycket mer. Jag har ärligt talat inte hunnit testa den så utförligt och då jag har en S7 Edge så bryr jag mig inte så mycket om kameran i den här faktiskt. Men den ser ut att ta helt OK bilder i dagsljus men kvalitén fallerar rätt så fort i dunklare belysning och detaljer smetas ut och det känns lite mer som en vattenmålning. Vid mörker så blir bilderna direkt dåliga och allt ser ut som en rörig gröt. Avsaknad av OIS hjäper inte direkt. I det stora hela så duger kameran och kan få fram bilder som ser bra ut i rätt förhållanden.

    [​IMG]

    Denna telefon är likt Huawei Mate 8 utrustad med en fingeravtrycksläsare som sitter placerad på samma ställe. Likt Huawei så är det här en väl fungerande läsare. Faktiskt så missar den Mycket mer sällan än vad den gjorde för mig på Mate 8, som jag personligen hade en del problem med. Misslyckades väldigt ofta på Mate 8 och behövde ett andra försök. Detta tror jag beror på att den i Mate 8 faktiskt är snabbare. Jag glider fram med fingret lite när jag ska låsa upp, känner efter var läsaren är. Således så misslyckades första försöket ofta för mig på Mate 8. Den gör inte det på Mi Max. Den här läsaren klarar av att läsa mitt fingeravtryck medans fingret fortfarande glider på ytan. Resultatet utav det är att jag i det stora hela nästan aldrig har misslyckats med en upplåsning på denna telefon. Jag kan räkna de gångerna på en hand faktiskt. Den på Mate 8 frustrerade mig i slutändan pga detta problem, även om den var snabbare när den fungerar bra. Men här ger jag ändå vinsten till denna fingeravtrycksläsare då den är mycket mer förlåtande om än inte riktigt lika snabb.

    Först när jag fick denna telefon tyckte jag ljudet i hörlurar var rätt så dåligt jämfört med min S7 Edge men det verkar som någon utav uppdateringarna jag har fått har rådit bot på det. För nu är den jämförbar med min S7 Edge. På min S7 Edge så har jag Viper4Android installerat för att få ordning på ljudet men det behövs inte på Mi Max. Den kör jag utan Viper4Android och den inbyggda Equalizern gör ett lika bra jobb. Dynamiken är väldigt god också. Dessutom så är maxvolymen väldigt hög på Mi Max. Den går att pumpa upp så högt så det gör ont i öronen. Otroligt tryck i volymen jämfört med de flesta smartphones idag.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nedan har jag lagt upp varsit galleri för att titta på lite screenshots eller foton. Alla fotografier är helt oredigerade från kameran.



     
    Last edited: 18 jun 2016
    bernard, gooner, antonholmstedt och 10 andra gillar detta.
  2. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Trevlig läsning som vanligt, tack!
     
    dannejanne gillar detta.
  3. SgtDarwin

    SgtDarwin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Var köpte du den och hur mycket fick du betala? Dyker det upp mycket kinesiska?

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Köpte den från Aliexpress. Priset hamnade på 3000kr med DHL Express-frakt. Har inte kunnat på tullavgiften än men den kommer baseras på $50 som spåren deklarerade som värde på försändelsen.

    Det blir Kinesiska på några få ställen men huvudsakligen i tema-appen verkar det som.

    Sent from my Mi Max
     
  5. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Mycket trevlig läsning och gillar att du skriver nästan enbart dina intryck och inte gör en traditionell recension med massa benchmarks etc. På något sätt känns detta mer genuint för "gemene man" även om jag gillar de andra också men låter de stora siterna ta hand om det.

    Blir bara jobbigare och jobbigare att vänta på något man beställt när man läser sånt här...
    128GB varianten kan inte komma snabbt nog... 3000 låter nästan lite "högt" men sen fick du den också väldigt snabbt vilket kan vara skönt.
    Jag betalar 3300 inkl DHl frakt med täkckning för tull samt insurance på paketet om det försvinner och 2 års garanti.
     
    dannejanne gillar detta.
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tack!

    Jag bryr mig inte om benchmarks överhuvudtaget. Det jag bryr mig om är prestanda i det vardagliga livet. Benchmarks är föga relevant med tanke på att denna har upplevd prestanda i klass med min S7 Edge i de flesta situationer med ett flyt som upplevs lite bättre till och med.

    När jag köpte fanns bara 32gb versionen vad jag kunde se men det spelar ingen roll då jag inte ens nyttjar allt utrymme i en 16gb telefon.

    För övrigt är ramhanteringen suverän på denna 3GB modell. Appar startar nästan aldrig om och ligger kvar väldigt länge i minnet. Brukar ha ca. 500-600mb ledigt så minnet nyttjas bra till skillnad mot Huawei Mate 8 till exempel där jag Alltid hade cirka 1,3GB minne ledigt oavsett.

    Sent from my Mi Max
     
    Taskman gillar detta.
  7. SgtDarwin

    SgtDarwin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Använder du den som primär mobil? Hur fungerar det att hantera storleken? Jag är jäkligt taggad på denna men den är ju sjukt stor. Vill ha den för att den verkar rolig.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  8. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nja lite olika. Just nu kånkar jag med mig den på de flesta ställen. Det funkar även i mina skinny jeans även om det blir lite bökigt emellanåt. Funkar men ej praktiskt.

    Sent from my Mi Max
     
  9. SgtDarwin

    SgtDarwin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Funkar bankID och swish?

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Fungerar alldeles utmärkt no issues at all.

    Sent from my Mi Max
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    3 dagars normal användning inga större problem (Wi-Fi). Kan gå en hel arbetsvecka garanterat vid lätt användning.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Sent from my Mi Max
     
    Taskman gillar detta.
  12. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Mycket imponerad. Kan inte min skickas nu...

    Sent from a super secret phone from my hideout.
     
  13. marmil85

    marmil85 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2015
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Skit bra recensioner!jag är imponerad att denna luren är så jävligt bra!
     
    wiper och dannejanne gillar detta.
  14. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Uppdaterade recensionen lite idag angående ljudet ut i hörlurar i slutet utav recensionen.
     
  15. Dorkington

    Dorkington Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej

    Vad har du för operatör ? , försöker se om den fungerar för Telenor!
     
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Kör Telenor. Funkar bra [emoji5]

    Sent from my Mi Max
     
  17. Dorkington

    Dorkington Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Då får det nog sjuttsingen bli en sådan. Någon bra site som du skulle rekomendera ?
     
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Köpte min från Aliexpress fanns bara en säljare då men det kanske har tillkommit flera. Har ingen koll på säljare av den tyvärr.

    Sent from my Mi Max
     
  19. imharvey

    imharvey Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2016
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    18
    Bra recension dock känns den lite för stor.
     
    dannejanne gillar detta.
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Telefonen eller recensionen? [emoji28]