Xiaomi Mi Max

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av dannejanne, 1 jun 2016.

  1. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag har inte forskat i hur man ser BL-statusen men en metod att testa är att se om den accepterar fastbootkommandon och om TWRP kan flashas. Klarar du av att få in denna recovery via kommandot fastboot flash recovery recovery.img och därefter köra en reboot recovery är enheten försedd med upplåst BL.

    Jag har för mig att låst BL inte accepterar fastbootkommandon.
     
  2. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Hallå!

    Någon som kan rekommendera en bra hållare för bilen?
    Sugpropp i rutan eller annan lösning.

    Vänlig hälsning
     
  3. Roggert

    Roggert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2016
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    Mi Pad 3
    €198 för en Mi Max 4/128 hos gearbest.com nu med koden ABMIMAX. Värt att slå till på en som surfplatta till ungarna när vi ska ut och resa?
     
  4. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    För det priset, absolut. Använder själv min som mediaenhet.
     
  5. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det är tveklöst värt pengarna. Bara att slå till.

    Dock måste jag påpeka att Maxen klarar oerhört mycket mer än att bara vara en surfplatta till barnen.;)

    Jag hittar ingen annan enhet än som ger de stora fördelar som Maxen har. Då talar jag om helheten där mjukvaran är mycket bra (Resurrection Remix 5.8.3/7.1.2), prestandan mer än tillräcklig, batteritiden utmärkt (inget behov av att jaga laddare) o.s.v. Helt klart bästa handdatorn jag haft hittills förutom Xperia Z Ultra och Nokia 9300i, E90 och HTC Touch Pro 2.

    Söker man en bra handdator för media (Kodi etc), surfande, dokumenthantering och läsning (MoonReader, Softmaker Office) och utmärkt kommunikation via moderna tjänster som Google Voice och annat IP är det helt enkelt svårt att slå Maxen eftersom den har en mycket bra helhet för allt detta - dessutom med utmärkt batteritid (finns lite för många enheter som torskar på kort tid när man kör igång lite hårdare).

    Även om den är utmärkt som "tablet" måste det sägas att den även är perfekt som primärenhet. Det enda jag skulle säga den saknar är en integrerad stylus och ett tangentbordsskal (dessa två saker hade gjort den 100% ersättare till t.ex HTC TP2). Men man kan inte få allt.;)
     
  6. pebos

    pebos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Hallå gott folk.

    Har med stort intresse läst tråden o är sugen på att skaffa en max för att byta ut en tråkig samsung s5 neo...

    Men har några enkla frågor om någon har tid att svara?!

    1.Har tele2 som operatör, hur mkt påverkar avsaknaden av band800? Har förstått att just tele2 använder detta, men blir inte klok på om det gäller hela riket, eller bara delar? Bor i Karlstad och rör mig ofta längs e18 mot Stockholm. Vilka hastigheter pratar vi om, någon?

    2. Vill ha en stor skärm av två enkla anledningar, böcker och serier. Någon som använder telefonen just till detta? räcker skärmen till för att läsa eböcker tex (använder i dag en gammal letto som sjunger på sista refrängen...), och fungerar upplösningen ok till comics, tex via komik?

    Tacksam för svar, och tackar för en mkt informativ tråd!

    Per
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 355
    Mottagna gillanden:
    17 831
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Band 20 (vilket är 800 bandet) är inte LIKA viktigt med Tele2, där är Band 8 (900) viktigare. 800 och 900 byggs ut överallt, men Tele2 byggde först ut på 900 och har nu på senaste tiden också byggt mycket på 800, o märks av så fort man är inomhus (iallafall i större städer) samt utanför städer när man åker runt. Det är inte hastigheterna i sej, utan mer täckningen överhuvudtaget som man pratar om :)
     
  8. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 495
    Mottagna gillanden:
    1 175
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jag använder min för att läsa eböcker, bl.a.
    Jag upplever inga problem, och den är bekvämare att hålla i en hand än en stor surfplatta.

    För mig med Telia fungerar inte hastigheten hemma tillfredsställande utan band 20.
    Vissa appar fungerar ofta inte ens (typ SMHI) på 3G härute.
    Men jag kör numera enbart via wifi hemma, och ute på resor är det inga problem för det mesta.
    .
     
  9. pebos

    pebos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Där ser man! och telefonen stöder band 8 (900)?

    Mycket glad för snabba svar.

    Per
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 355
    Mottagna gillanden:
    17 831
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad jag förstått så ja. Men det bästa är att ha stöd för alla 4G nät (om man måste ha 4G utan problem :) )
     
  11. Ronii10

    Ronii10 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2015
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    141
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T
    http://en.miui.com/thread-279195-1-1.html
     
  12. pebos

    pebos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    En liten följdfråga, någon som har något tips på ett bra flipcover eller wallet till telefonen. Helst så tunt o fint det bara går samt med plats för körkort o bankkort?

    Per
     
  13. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 428
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra 12/512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra 12/512GB
    Nej den har varken band 8 eller 20 enligt specifikationer från alla olika nätsidor.
     
  14. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    1. För mig är LTE-band i princip en ickefaktor för närvarande eftersom ingen enhet som jag finner intressant har "band X" i vilket fall som helst. Dock har jag LTE med Tele2 och även utmärkt bra hastigheter via HSPA-nätet. Jag var tidigare mer inne på att ha LTE men släppte kravet när det blev bandsallad och det visade sig i princip omöjligt att få "alla band" ihop med efterfrågade hård/mjukvarumässiga egenskaper. Hittills har jag i.a.f inte haft några problem med min Max nätmässigt och då har den kört AT&T, Fido och Tele2 och täckningen har skött sig. Inga konstigheter eller problem med hastigheterna som gjort att jag funderat på saken.

    2. Jag använder min Max (och Ultra före den) som e-reader med Moon Reader och det fungerar perfekt. Upplösningen på 342 PPI fungerar utmärkt bra för läsning av såväl PDF, epub som CBR med utmärkt skärpa. Även liten text renderas skarpt. Den fungerar helt enkelt perfekt som "läsplatta" och har även fördelen att bakgrundsbelysningen kan dras ned till väldigt låga nivåer vid behov. Den är också snabb på sidrendering och bläddring - även med tunga PDFer på 200-300 MB. Även dessa flyter på bra.

    Den hanterar också ett bibliotek på lite drygt 7500 titlar utan att krokna. Så som e-reader får den högsta betyg från min sida.

    Således kan det inte bli något annat än stark köprekommendation för Maxen i fallet läsning. Enda alternativen jag kan se är Huawei/Honor Note 8 framförallt eller Mi Mix. Då jag använder enheten till att läsa böcker, tidskrifter och serier i hög grad är kraven höga men Maxen klarar dem perfekt.
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 355
    Mottagna gillanden:
    17 831
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det stämmer faktiskt, trodde den hade stöd för 900 bandet.
    @pebos@pebos som det ser ut med stödet så kommer du bara har LTE/4G i större städer. För att enkelt kunna se vart du kommer kunna ha 4G, så gå in på Telenors täckningskarta välj anpassa kartan efter mobil o skriv in OnePlus One och välj 4G under täckningstyp (alltså 2G 3G eller 4G) då kommer du kunna se vart 4G finns för Mi Max. Ja, det är telenors sida, men Tele2 o Telenor bygger ut täckningen tillsammans på 4G :)
     
  16. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Intressant med alla LTE-bandsdiskussioner. Jag kan bara konstatera att min Max fungerar utmärkt bra med de band den har och vid inget tillfälle har jag varit med om några problem som kan härledas till dess radiokonfiguration. Det är inte en "dumbphone" med GSM900 där avsaknad av GSM1900 innebär att enheten är helt oanvändbar. Det är trots allt en liten dator med GSM, GPRS, EDGE, UMTS, HSDPA, HSPA+, LTE under locket för att inte tala om WiFi så vi talar ju inte riktigt om ett "av-påläge" där det är tal om "stödjer band X=fungerar" respektive "saknar stöd för band X=oanvändbar och icke-fungerande".

    Att sitta och diskutera Mi Max utifrån LTE-radion tycker jag är lite missvisande. Det beror mycket på att vi är förbi stadiet där vi hade "mobiltelefoner" à la GF388 och där primärfunktionen var att ringa och SMSa via traditionell kretskopplad 2G-telefoni. Nu är det dock andra tider och funktionen "ringa" kan med fördel utföras över ett stort antal olika nätverkstyper och med IP-lösningar. Detta innebär följaktligen att frågan om "band X" behöver nyanseras.

    Oavsett LTE-radions beskaffenhet är Maxen den hittills bästa stora phableten som anlänt på den här sidan Xperia Z Ultra. Jag kommer inte riktigt på en konkurrent som prickar av alla boxar lika bra. Därmed inte sagt att Maxen är den tekniskt mest avancerade enheten som någonsin skapats eller att det inte skulle gå att förbättra eller lägga till något - men den är svårslagen helhetsmässigt sätt.

    D.v.s kombinationen av hårdvara och mjukvara samt utvecklarstöd leder till en enhet som är ypperlig som handdator. En LTE-radio kan inte kompensera hård/mjukvarumässiga brister såsom långsam CPU, liten skärm, begränsat RAM, låst bootloader, kraftigt modifierat Android som inte kan bytas ut p.g.a olika låsningar och begränsningar, brist på utveckling etc.

    Orsaken är enkel: En mindre skärm, begränsad och kraftigt modifierad Androidversion, lite RAM och långsam CPU etc påverkar funktionaliteten negativt och gör att enheten börjar sätta begränsningar för hur bra den utför saker. Det är som med datorer. En långsam dator med 100 Mbit/s-lina hoppar jag över till förmån för en snabb sak med 20 Mbit/s-lina. Idealet är självfallet båda men går det av olika skäl inte att kombinera blir det till att prioritera och då går hårdvaran först samt mjukvaran.

    Edit: Med Telenor HSPA+ når jag nedladdningshastigheter på ungefär 16-20 Mbit/s. Även om snabbare linor är trevligt har jag inte upplevt några problem med hastigheten (det är avsevärt snabbare än när jag satt med ADSL från BoStream och BBB en gång i tiden). YouTube i 1080p och allt fungerar perfekt.

    Även om jag mätt upp 67 Mbit/s med Fido LTE via SpeedTest med Maxen är det inte så att jag är beredd att kompromissa med enhetsvalet "bara för att få band X". Hade vi däremot talat 1998 och det handlat om att korsa Atlanten med mobilen skulle läget vara ett annat eftersom avsaknad av 1900 inneburit total oförmåga att fungera. Så är dock inte fallet med fick/handdatorer 2017. Framförallt inte när man kör IP-telefoni.

    Jag använder alltid WiFi så fort det finns och har Taskerprofiler som automatiskt stänger av mobilradion när anslutning till det förstnämnda sker. I byggnader tycker jag det är naturligt att ansluta till WiFi snarare än att försöka förlita sig på något mobilnät.

    Skulle det uppstå en total nödsituation, d.v.s täckning är endast tillgängligt på något "obskyrt" LTE-band och ingen enhet med intressant hård/mjukvara med stöd för nämnda band existerar på marknaden kör jag tveklöst med en MiFi eller skaffar en burner som får agera modem.

    Hittills har jag helt enkelt inte råkat ut för sådana nödlägen, d.v.s att jag inte har någon Internetuppkoppling på enheten p.g.a att den saknar band X.
     
    Last edited: 9 maj 2017
  17. pebos

    pebos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Lysande!

    Tusen tack för input. Återkommer gärna med fler frågor eftersom.
     
  18. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag kör med följande cover:

    http://www.geekbuying.com/item/Leather-Case-Horse-skin-Pattern-For-Xiaomi-Mi-Max---Black-368667.html

    Fungerar utmärkt.

    Sedan finns det ett läderfodral från Kandy i Indien men det verkar inte kunna exporteras (Amazon.in säljer inte på export ö.h.t).

    Skalet jag har är helt OK, dock inte riktigt lika hög kvalitet som det jag skaffade till Ultran när det begav sig men fungerar ändå utmärkt och gör vad det skall. Maxen sitter säkert i det.
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 355
    Mottagna gillanden:
    17 831
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag vet ett ställe jag kommer åka till i sommar som bara har stöd för ett band som iallafall många Kina telefoner, inklusive Mi Max inte har stöd för 4G, o 3G finns inte så då är det bara 2G kvar vilket inte ger något internet o prata om. Men det här är ju mycket personligt vad man har för krav på telefonen.
     
  20. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 428
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra 12/512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra 12/512GB
    Vilket band är det?