Xiaomi Mi MIX

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av Swedroid, 25 okt 2016.

Taggar:
  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    När man väl har gått över till Xiaomi.eu romen får man då ota? Eller måste man krångla med manuella installationer varje gång med twrp?
     
  2. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    119
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    På min mix 2 så har jag en app som heter update där jag trycker varje gång jag vet att det kommit en ny uppdatering. Jag tror man kan ställa in i den appen så att den pushar då det kommit en ny uppdatering. Smidigt.

    När jag fick hem min mix 2 så låste jag upp bootloadern direkt och slängde in eu romen, har inte ångrat mig en sekund sen dess.
     
  3. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jag får OTA båda för Xiaomi.eus weekly (Max1 Prime) & stable (Mix1).
    Det går att ställa in om man vill en notis eller inte.

    Jag bukar köra manuellt eftersom jag vill göra backup i TWRP innan, samt kolla lite annat oftast.
    .
     
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Okej känns lite jobbigt att överge något som jag anser vara den snabbaste romen jag använt på någon telefon.
     
  5. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Gör inte det då.

    Fördelarna med Xiaomi.eus romar är flera, men inte så enorma så man absolut måste gå över till dem.

    Nackdelen är väl främst att behöva laborerar med TWRP, som inte supportas så där jättebra just nu verkar det som.

    Men TWRP har andra fördelar, om man vill ändra saker, som t.ex. hosts filen för att bli av med reklam, utan att behöva roota.
    .
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja jag får du sea är ju jobbig att behöva installera om alla appar igen. Men vet att EU versionen kommer få oreo snabbare då kommer man nog ångra sig.

    Skulle vara intressant att se benchmarks mellan de olika. Är bara rädd are det skulle bli sämre flyt med EU rommen då jag har så flyt nu
     
  7. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    No comment.:cool:

    [​IMG]
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    Jag brukar ha skal på utomhus och inomhus kör jag utan
     
  9. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jag törs inte ens inomhus utan Mofi flipcase.
    Hal som en ål.

    Ska visst komma gestures som kan ersätta soft buttons i den nya official China dev. / eu weekly, hinner inte testa förrän efter 1/1.

    Har nu bytt till förra veckans eu weekly, flyter på bra.

    Men smart cover & pocket modes finns inte.
     
  10. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Här är en som har köpt en heltrasig Mix och lagat den, med massor med bilder hur den ser ut inuti osv. Intressant att kolla på.

    Reviving & Reconditioning Mi Mix
    Sidetail / 07:46, Nov-11-2017 /
     
    Anthraxabuz gillar detta.
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nu har jag haft Min Mi Mix i ca 3 veckor Så dags att sumera lite. så här kommer min lilla recension

    Byggkvalite/Utseende:Vi kan väl börja med att säga att jag är väldigt imponerad av byggkvaliten. Jag har sett dropptester och scratch tester på youtube, vissa enheter verkar inte vara alls lika reptåliga jerryrigs prova ju inte den modellen med guld på tex, något säger mig att den möjligtvis har bättre kvalite, jag har tappat telefonen i i golvet många gånger, det bör dock sägas att jag har mjukt plastgolv hemma. När jag går utomhus och har den i fickan brukar jag ha som vana att sätta på skalet, då det är större risk med asfalt osv...om man tappar, inomhus har jag dock alltid utan skal.. då det är meningslöst att ha en snygg telefon med skal. Som sagt jag har guld versionen och den lilla guld accenten och guld texten på baksidan gör nog mkt, extremt stylish helt enkelt. Jag personligen vet ingen snyggare telefon just nu, senast modeller är inte alltid snyggast så trots att denna är från 2016 så håller den sig extremt bra även år 2018, tycker tex att mi mix 2 var en nedgradering till utseendet.

    Detta är den första telefonen sedan första samsung note där folk frågar mig vad jag har för telefon, och man ser även att folk stirrar nyfiket, jag försöker förklara för dom att det är ett kinesiskt märke och att den kostar runt 5000, då får man ofta svaret varför köper du inte en iphone istället ?
    Då säger jag att detta är bättre.

    Storleken: Den mest intressanta frågan är kanske hur är storleken, även jag var orolig för storleken.
    Som jag nämde tidigare i tråden så vägrade jag göra något utlåtande om storleken då det tar ett tag att vänja sig inte bara med storleken men också av själva tyngden av telefonen telefonen är tyngre än andra mobiler men efter 3 veckor är min hand nu mer "stark" eller van så att säga. I vanligt användare upplevels inte storleken som ett problem det finns igentligen bara ett scenario och det är när man ligger på sidan i sängen då känns det jobbigt att hålla i telefonen.
    One hand läget funkar men däremot har jag inte funnit någon teknik att få det att funka på första försöket.. vet inte om det är mjukvaran som är inkonsekvent eller om det är jag som använder felt teknik, jag har dock inte använt det så ofta..

    Men innebär detta att storleken är perfekt ? Nej jag skulle tex gärna se att de första och främst gick ner till 16:9 möjligtvis hade det räckt annars kan möjligtvis 6.2 i 16:9 med denna screen to body ratio vara the sweetspoot medans jag annars tycker att 6 tum kanske är det men denna har betydligt bättre screen to body ratio. Men i tider då phablet storleken är utrotningshotad så är jag åtminstonde glad att hellre ha en lite för stor telefon än en för liten.

    Skärmen är i övrigt väldigt imponerade, den är extremt ljusstark när det behövs, man behöver sällan ha full ljustyrka jag har det igentligen bara ibland på jobbet när jag vill flasha med telefonen men där det också är stark belysning. Som sagt vi får se hur det blir under sommaren men antar att jag kommer uppleva den lika ljustark då. Svärtan känns bra, visst kanske inte lika svart som oled men tror å andra sidan jag har mer tryck i ljustyrkan som komplement, tror skärmen är av IGZO typ då den är tillverkad av sharp ? alltså en av de bästa LCD skärmarna. Vitbalsen känns även den väldigt bra. Deras toggle för "read mode/nightmode" ger än väldigt behaglig gulnyans som känns "lagom" vilket jag använder rätt mkt för att avlasta ögonen.

    Fingertrycksläsaren är snabb, likt många huawei telefoner behöver man igentligen bara "dutta" fingret.
    Dock behöver man dutta en aning längre än vad jag behövde på mate 8 men fortfarande extremt snabb speciellt om man jämför med andra märken, huawei ligger ju som sagt i framkant här.

    Mjukvara/Prestanda: Jag kör global stable på telefonen senaste versionen med Google Now Launcher. MIUI launcern är inget som imponerar och jag rekommenderar att man byter till Google Now Launcher eller Nova eller vad du föredrar. Men som många vet Är launchern lätt att byta så det är igentligen inget problem det intressanta med mjukvaran är hur väl koden är skriven och optimerad "under ytan" .

    Varje dag när jag använder Mi Mix är jag fortfarande sjukt imponerad hur extremt snabb telefonen är, det bör sägas att jag kör med 0.5x animationshastighet i developer options vilket sätter större krav på gpu/cpu. Men jag kan säga denna telefonen är 100% laggfri, jag kan helt och hållet lova att denna telefonen aldrig har laggat inte en enda animation alla går extremt snabbt och följsamt, extremt rapp telefon i alla scenarion , alla appar öppnar blixtsnabbt, app switching funkar bra, appar ligger kvar bra i minnet osv. Detta är den första telefonen som är helt och hållet laggfri för mig, mate 8 må varit snabb men Mi Mix är en helt ny nivå.

    Ja så det går som sagt inte sluta att bli imponerad av hur sjukt snabb och hur laggfri alla animationer är, detta trots att jag är väldigt tung användare och kräsen. Jag vet inte hur många hertz displayen är på men om det är 60 hertz så känns det som varenda animation utan udantag konstant ligger på 60 fps. Det roilga är som sagt allt hur konsekvent flytet är, de flesta telefoner får "hicka" ibland och börjar lagga men Mi Mix sviker aldrig det är full fart hela tiden extremt nice...och lär knappast bli bättre med oreo.

    Jag var skeptisk till notifacation baren först men efter några veckors användare har jag noll klagomål, gillar framförallt att jag kan låsa skärmen med en toggle där uppe i notisfältet men jag kan även låsa skärmen genom long press på app switch kanppen. Det är extremt mkt mer flexibelt och ergonomiskt att låsa skärmen på detta sätt än att behöva trycka på knappen rent fysiskt.

    Notishanteringen kunde varit bättre men i och med oreo ska detta fixas till, men i stora hela är det svårt att inte vara nöjd med tanke på det extema flytet denna telefonen har.

    En annan detalj jag gillar är att man kan se din nätverkshastihget i notisbaren högst upp, detta är en funktion jag saknat från mate 8, ger bra kontroll över hur mkt data man använder för studen och hur snabbt man laddar hem något.

    Annars gilar jag alla smart fineeser, xiaomis medföljande appar känns också bra, tex deras filhanterare.
    Deras batterispar funktioner, och kontroll över vilka appar som får autostartas.


    Kamera: Ingen köper denna telefonen för kameran, jag själv tog inte en enda bild förrens jag haft den någon vecka det säger lite om intresset. Som sagt kameran är inte världens sämsta men det krävs bra dagsljus samt att du är villig att editera bilder med appar som snapseed för att uppnå artistiskt resultat.

    Men är hoppet ute gällande kameran ? Svaret är nej, i och med oreo som väntas ha camera api2 aktiverat så finns möjligheten att installera google camera mod förhoppningsvis utan root.
    Personer på XDA har visat att google camera mod gör underverk och gör kameran till helt ny kamera så jag får hoppas detta kommer funka utan root, då jag ej vill roota. För mig är kameran inte en dealbreaker..finns viktigare saker.. som screen to body ratio, formfaktor batteritid osv.

    Batteritid: Mi Mix känns som en riktig arbetshäst. det är svårt att köra slut på den helt ärligt..batteritiden imponerar helt klart, du kan få upp till 6-7-8 timmar SOT beroende på hur du använder telefonen, hur mkt brightness, om du använder wifi hur mkt data do konsumerar osv.
    Men vid extremt kompromisslöst användare kan du alltid vänta dig runt 5-6 timmar iallafall, snålar du med brightness kan du garanterat få 6 timmar. som sagt allt beror på vad du gör med telefonen vissa appar är sjukt snälla mot cpu batteri jag använder många appar samtidigt och webbläsare.

    Laddtiden känns också helt ok snabb, har inte koll på exakt hur snabb den är men jag har aldrigt behövt ladda telefonen fullt mer än en gång per dag, när jag vaknar är den fulladdad, kan behöva stödladda 20-30 minuter möjligtvis.

    Ljudkvalite/Mikrofonkvalite/Högtalare: Den Piezoelektriska högtalaren högst upp fyller sin funktion men den ger ingen vidare uppevelse det känns lite konstigt att prata i den för det känns inte som ljudet kommer direkt från toppen utan mer från mitten påminner om att man har vanliga "speakern" på och pratar i telefon så att säga givetvis låter den inte så mkt om du inte har den direkt mot örat. Jag själv pratar inte jäätemkt i telefon och vid längre telefonsamtal har man alltid ett headset så jag ser inte detta som ett problem, vid längre telefon samtal har jag alltid headset oavsett högtalarkvalité, av ergonomiska skäl men också för att jag underviker att ha antennens strålning allt för nära örat.

    Den nedre högtalaren gav jag först hård kritik för, men jag måste säga det beror lite på innehåll, den är inte bra för tex skräning metall musik men jag skulle ändå säga speakern är helt ok så långa det är någorlunda bra dynamik i ljudkällan, funkar bra för röster, detaljrikedomen känns också ok.

    Mikrofonen imponerar på mig stort, riktigt bra ljud i denna, den snappar upp små detaljer också tex bubblande kolsyra ur ett cola glas, så är helt klart en bra och känslig mick med bra dynamik, man kan ställa in inställningar hur dynamisk man vill mikfrofonen ska återge ljudet, jag har på högtsta dynamik.
    I deras recording mjukvara kan man också med enkelhet spela in samtal, även här blir ljudet lysande.
    För mig har det aldrig funkat så bra att spela in samtal som med xiamio's recording mjukvara.

    Sist men inte minst ljudkvalitén vid hörlursutgående imponerar på mig stort, självklart har jag ställt in så att 32 bit DACen är aktiverad, detaljrkedom och dynamik är mkt bra, och då är jag ganska kräsen, men den klarar sig också väldigt bra i benchmarks, tex bättre än iphone 7 den ligger nära kvaliten av LG v20.


    Summering: Ja den extremt snabba mjukvaran i kombination med vad jag anser vara den snyggaste telefonen just nu gör denna telefonen fortfarande väldigt relevant även 2018. Batteritid och ljudkvalite i hörlurar är mkt bra, kameran lämnar som väntat en del att önska där dock google camera mod har visat stor förbättringspotential för användare med root. Ett annat stort plus är priset, telefonen har ett väldigt lågt pris men byggkvaliten känns verkligen top notch och du kommer garanterat få frågor av polare och kollegor vad du har för telefon. jag är 110% nöjd med mitt köp och jag känner just ni 0% sug att köpa någon annan telefon, kommer med största sanolikhet ha denna året ut.

    Betyg: 9.5 , hade telefonen varit i 16:9 och bättre kamera hade den varit en klockren 10a.
     
    Last edited: 13 jan 2018
    kissidor, flipp, Krille1869 och 4 andra gillar detta.
  12. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 597
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Grym recension! Saknar min Mix nu...trots att jag kör en Mix2
     
    Oceanic och Winestone gillar detta.
  13. carlin

    carlin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Så mi mix är bättre/skönare än mix 2? Om nu storleken har betydelse ( tycker första är för stor) är mix 2 ändå en bra telefon? Vill ha så lite kanter som möjligt, annars hade jag köpt mi6...
     
  14. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 597
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Mix 2 är den nog den bästa telefon jag ägt, och jag har ägt på tok för många telefoner.
    Mix 1 är mer vulgär, designmässigt en fullträff..enda anledningen att jag inte gillar den fullt ut är kamera och öronhögtalaren.
     
  15. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 597
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER


    Mix2 är skönare på så vis att den är lite rundare över sidorna än mix1, orginalskalet sitter tajtare.
    Jag skulle säga att mix2 är en mer kompetent telefon, lite snällare, lite tråkigare men bättre.

    Mix 2 är totalt laggfri och användarvänlig, man blir liksom glad när man brukar telefonen för den är rätt.
     
    carlin gillar detta.
  16. carlin

    carlin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Men går det vända på telefonen när man skypar eller kör videosamtal?
     
  17. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 597
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Ja det gör man så kameran hamnar rätt.
     
    carlin gillar detta.
  18. carlin

    carlin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Tack för svar! Var lite orolig att det bara fungerade med stock kameraapp... Har inga problem med att vända på telefonen de enstaka tillfällen per år så jag behöver främre kameran till skype, Messenger m.m.
     
  19. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 597
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER


    Har dock bara kört den till messenger där det funkar att vända.
     
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    en nackdel jag glömde näma är att telefonen är extremt hal, det var mer ett problem iböran för nu har man lärt sig att alltid lägga telefonen med framsidan neråt. Som sagt är endast ett problem jag upplever när den ligger på bort. om den ligger på ett bort som du tror är plant kan du ändå vara säker på att den ligger i golvet en stund efter, det kan sägas om alla plana ytor... den verkar alltid slingra sig ner på något sätt..