Xiaomi Mi6

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av Oceanic, 8 jan 2017.

  1. Grub

    Grub Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    8
    Hej droider! :)

    Jag behöver snart en ny telefon, min gamla HTC One M7 börjar ge upp.

    Väntat på att Mi6 ska släppas men jag blir lite fundersam när den inte verkar stödja svenska G4 band eller så har jag missförstått. Jag har tele2/comviq kommer det bli ett jätteproblem tror ni? Är det likadant med Mi5?
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vad som verkar vara telefonens trumph kort verkar bli priset.
     
  3. jakobwango

    jakobwango Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2017
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    34
    Såg fram emot denna men efter funderingar så har jag insett att MIUI 8 eller vad dem har har sett lika dant de senaste 5 åren. Mer likt iOS snarare än Android. Så blir ett icke köp för min del.
     
  4. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Håller du dig till Tele2/comviq/telenor/vimla så kommer det fungera alldeles utmärkt. Alla operatörer har band 2600 som används inne i storstäderna så där är ingen skillnad mot de telefoner som normalt stödjer de vanligaste banden men sen är det om man är lite utanför (på landsbygd etc) och där har mi6 (men även mi5s) stöd för band900 på 4g som endast Tele2/comviq/telenor/vimla använder. Om du är i tankarna att byta till någon annan operatör så kan de va bra att ha detta i åtanke. Jag tror inte dom använder sig av band800 (iaf inte där jag befinner mig) men det kan någon kanske flika in och rätta mig på isåfall :)

    Detta gäller endast surfen dessutom så du får ingen försämrad tal täckning utan endast för data. 3G har den alla de vanliga banden.

    Själv har jag låst upp 900bandet på mi5an då den inte officiellt stödjer det och det fungerar kalas med vimla då jag inte hade någon 4g täckning alls innan ändringen där jag bor.
     
    Grub gillar detta.
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag vill ha bezel. I alla fall nere. Hoppad verkligen inte alla hoppar på tåget. Håller ofta min mobil som nedan eller på andra sätt som underlättas med bezel.

    [​IMG]
     
  6. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Ja samma här! Man kan inte bara stirra sig blind på designen för ja Xiaomi mi MIX är skitsnygg (dock för stor för min del) och likaså Samsungs S8 är också riktigt läcker men dessa tunna kanter kommer nog resultera i att man oavsiktligt "touchar" skärmen när man inte vill/ska. Lite bezels får där allt va kan jag tycka för funktionalitetens skull :)
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Testade just S8 Plus. Det gick inte att swipa bort navigationsknapparna. Går det att slå på i inställningarna? Annars är det ganska onödigt med smala kanter nere. Om onscreenknapparna tar upp plats där är det poänglöst. Rent estetiskt tycker jag Huawei P10 slår S8 trots bezelless så jag tror att jag kommer gilla Mi 6 som påminner om P10. Om kameran får bra betyg i tester kommer jag slå till senare i vår. Har fått upp hoppet om kameran nu när jag kollat lite tester på Youtube.
     
    Grub, tndb och dannejanne gillar detta.
  8. Grub

    Grub Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    8
    Last edited: 24 apr 2017
  9. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Grub gillar detta.
  10. Grub

    Grub Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    8
    Ja jag väntar nog ett tag
     
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja det är väl det som är lite problemet med många av Xiaomis mobiler tex deras note serie..fina mobiler men lite väl dyra. dom hamnar i en prisklass där det finns ganska många valmöjligheter.
    Xiaomi har även svårigheter att hitta något de utmärker sig på..
    Det enda skulle vara mjukvaran då då dom pushar ut mer regelbunda uppdateringar
    än många andra tillverkare. Men annars finns det inget som utmärker deras produkter, skärmen brukar
    vara helt ok,inget märvärdigt kameran är också helt ok.. Man köper en Xiamobil för estetiken och mjukvaran skulle jag vilja säga.
     
    Grub gillar detta.
  12. Grub

    Grub Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    8
    Jag har inte hittat något motsvarande prestandamässigt i den prisklassen, om jag jämför specar. Kanske att Oneplus släpper en ny telefon snart med 835, S8 kostar dubbelt så mycket.

    Jag tror att de flesta som köper Kinatelefoner köper det för att det är prisvärt. Jag har aldrig hört det argumentet tidigare, att de skulle köpa pga mjukvaran, mjukvaran är ju just det de flesta klagar på när det gäller kinatelefoner.

    Jag kanske har missat något men var hittar jag en telefon med Snapdragon 835 för ca 3-4k?
     
  13. Droid82

    Droid82 Guest

    Det beror på vilka specifikationer du pratar om, allt handlar inte om att ha den nyaste processorn. Galaxy S7 ligger till och med något lägre i pris på Kimovil än Xiaomi Mi6 i skrivande stund, och den har nog bättre skärm, bättre kamera, är vattentät med IP-certifiering, bättre mjukvara (i min erfarenhet av Xiaomi som innefattar ett par olika Xiaomi-lurar som tex Mi5, Redmi Note 3 Pro, Redmi Note 2, och jag har också ägt Galaxy S7), ljudet i Galaxy S7 var väldigt bra, att kunna ställa om mellan snabbladdning och långsammare laddning som är snällare mot batteriet, går det på Xiaomi Mi6? Galaxy S7 har 3,5 mm-kontakt. Bättre placering av kameran i mitt tycke. Det finns många fler specifikationer och skillnader mellan 2 olika telefoner än processor-skillnaden och ram som i dagens läge inte alltid gör en jättestor skillnad i vardagligt användande.
     
    sydeu, Gurex, Pienso och 1 annan gillar detta.
  14. Grub

    Grub Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    8
    trenton, jakobwango och Droid82 gillar detta.
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    När deras lurar just lanserats är de inte alltid mest prisvärda men när det gått lite tid brukar Xiaomi nästan alltid vara mest prisvärd. Köpte Mi 5S Plus för $295 i början av året och då fanns det i alla fall ingen annan lur som kunde mäta sig med Xiaomi när det gäller prisvärdhet (möjligen Leeco Le Pro 3). Annars är batteritiden något Xiaomi brukar vara bra på.
     
    Grub och Droid82 gillar detta.
  16. Grub

    Grub Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    8
    Vilken månad förra året började priset på Mi5 sjunka? Jag lyckades inte hitta prishistorik. Det kanske ger en fingervisning.
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag vet inte tyvärr. Mi 5S och 5S Plus sjönk väl ganska snabbt (efter någon/några månader) och sedan har priserna legat rät stilla senaste månaderna. Jag tror säkert Mi 6 är nere på 300-350 dollar till sommaren.
     
    indika gillar detta.
  18. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Långsammare laddning går ju att fixa på lite olika sätt, enklast är onekligen att köra med en 1500 mA-laddare. Jag laddar t.ex själv med en HTC HD2-laddare som ger ut det eftersom jag är skeptisk mot snabbladdning.

    För lång batterilivslängd är det 80% man bör sikta på, d.v.s ladda till 80 istället för 100. Det görs via Battery Charge Limit då. Mig veterligen har inte Samsung något sådant inbyggt. Sony har en variant i XZ/XZs fast den begränsar inte till 80% (vilket är det optimala för att minska slitaget).

    Personligen hade jag tveklöst kört på Mi6 men det beror på att Knox inte tilltalar mig, för att uttrycka det försiktigt. 3,5-mm-kontakt saknas definitivt på Mi6an och det kan diskuteras, dock blir det inte raka vägen till Galaxen för det (det går snarast 50 på dussinet av enheter som har kontakten).;)

    IP-klassning är intressant, frågan är dock varför det blev viktigt när Samsung kom med det (att motargumentera andra enheter med det som skäl var ytterst ovanligt när Sony hade det som exklusiv finess...). Xiaomi brukar inte IP-certifiera sina enheter MEN diverse olika experiment har visat att de är tämligen vattentäta trots allt.

    Jag är personligen klart nöjdare med en Xiaomi än en Samsung eftersom den förstnämnda brukar vara en lydig tjänare medan den sistnämnda med ett leende säger "Knox 0x1 Warranty Void" så fort man tar kontrollen. Då infaller sig frågan - min enhet eller tillverkarens?

    Annars är det rätt att det finns mer än CPU/RAM - mycket mer men då kommer även tillverkarpolicies in.

    Mi6 är överlag bra, dock är avsaknaden av minneskortplats ett rejält minus när Xiaomi har flera enheter som har det. Dumt att utelämna. Hade varit bättre att ge valfrihet till kunden. 3,5-mmkontakten kan också diskuteras, är inte direkt förtjust i att ta bort den MEN har man en USB-sladdfjärr i stil med HTCs gamla RC-E100 med 3,5-mm kan det gå an - annars är det ett minus.

    I fallet Samsung säger jag enkelt: Hårdvaran är tekniskt helt OK och bra. Inga invändningar mot komponentkvalitet eller tillverkningskvalitet. Däremot är det lite för mycket operatörsdistribuerad enhet med dito följande policies inblandat som stoppar. Mi6an har en stor fördel i att vara direktdistribuerad.
     
    tndb och Grub gillar detta.
  19. Grub

    Grub Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    8
    Vet ni om man kommer kunna ha skal på Mi6? Jag läste något om att en del har problem med att ha skal på telefoner med böjd skärm. Skal har räddat mina telefoner många gånger.
     
  20. Droid82

    Droid82 Guest

    Lite off-topic men jag måste nog svara ändå känner jag: Ja långsammare laddning går att ordna om man byter laddare, helt rätt, ingen har sagt något annat. Men enklare är ju om inställningen finns inbyggd i telefonen jämfört med att behöva använda utomstående hårdvara. Visst håller batteriet bäst om man håller det mellan 40-80% men de allra, allra flesta vill ladda telefonen fullt och kommer nog att fortsätta göra det, och de allra, allra flesta kommer nog inte heller så ofta anstränga sig för att ladda telefonen innan 40% nåtts. Och om snabbladdning tex gör att man kan ladda telefonen på kvällen/morgonen istället för när man sover så blir det ju sänkt risk för att man ska drabbas av skador från en brand så det är ju också ett plus för snabbladdare. Självklart är vattentätt en fördel, varför behöver nog ingen ytterligare förklaring om man använder lite sunt förnuft. Angående 3.5 mm-kontakten, vem har sagt att det nödvändigtvis leder raka vägen till Samsung? Inte jag i alla fall så jag vet inte varför du citerar mig och skriver det. Vad gäller att byta romar osv, osv, så är det en försvinnande liten minoritet som sysslar med detta, inte här på Swedroid kanske, men på marknaden. Men om användaren Grub har tänkt fixa med romar och prioriterar det osv så bör han naturligtvis välja det mest lämpliga objektet för detta, Oneplus 3T eller Oneplus 3 kanske? Xiaomi är ju knappast den smidigaste tillverkaren på marknaden vad gäller detta. Personligen så tycker jag att det är helt onödigt att byta rom på tex Samsung Galaxy S7 men sådant är ju en smaksak, många älskar ju att ägna tid åt att meka med bilen och styla och trimma den osv, själv vill jag nu bara ha något som fungerar så stabilt som möjligt och tar mig säkert och smidigt och komfortabelt från punkt A till B, med minimal handpåläggning. Personligen så använder jag en Xiaomi-telefon nu som daily driver, men jag skulle aldrig köpa en Xiaomi Mi6 istället för en Galaxy S7 om de kostade ungefär samma, men smaken är ju individuell som vi vet. :)
     
    Last edited by a moderator: 25 apr 2017
    Englund81 och Grub gillar detta.