Xiaomi Mi6

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av Oceanic, 8 jan 2017.

  1. Grub

    Grub Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    8
    Ja frun har en Oneplus 2 och hon är nöjd, hon kör original firmware. Oneplus 5 borde ju komma snart. Förut la jag nog ned mer tid på att roota och byta romar men inte lika intressant idag. S7'an blir det inte pga avsaknad av Typ-C, ja jag vet lyxproblem men det är irriterande. Jag har mina telefoner länge och vill ha den nya standarden.

    Men jag har inte bestämt mig än.
     
  2. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag hade inte köpt en Mi6 själv men det beror på att jag inte vill ha mindre än 6,44 tumsskärm samt expanderbar lagring, båda dessa saknas hos just den modellen.

    IP-klassning är bra, dock kommer jag inte ifrån den starka misstanken att det idag är "bra" eftersom Samsung har det - detta då det inte diskuterades som "dealbreaker" på den tiden Sony hade det. Sedan kvarstår ju faktumet att det visserligen är en bra finess i sig MEN så var det helheten. Om man prioriterar detta väldigt högt hade jag snarast kört på Sony som haft detta sedan Xperia Z. Står det mellan Samsung och Sony tar jag den sistnämnda, helt klart.

    Många enheter idag är skyddade mot fukt trots att tillverkarna inte kostat på sig certifiering. Delvis p.g.a garantisituationen och vi ser ju det tydligt med Sony och deras tidigare marknadsföring med Xperior som UV-kameror. Även Samsung har ju sina egenheter där (finns ju en tråd här på Swedroid angående en S 7a som tog in vatten och där det eskalerade till en tvist som slutligen löstes efter diverse bråkanden).

    Man kan ju också kontatera att prioriterar man IP-klassning högt (inte p.g.a att Samsung har det utan p.g.a funktionen i sig) kan det annars vara värt att titta på mer sportiga enheter, alltså sådana som är särskilt skyddade om man lever en aktiv livsstil. Samsung har ju faktiskt sina Active-versioner av S-serien för just detta ändamål.

    För "traditionellt" bruk av en enhet är Xiaomi Mi6 helt OK ifråga om hållbarhet. Att välja bort den eller andra enheter med argumentet "saknar IP-klassning som Samsung har" är inte den bästa av idéer såvida man inte har specifika behov.

    Avseende batterihanteringen och denna diskussion om inbyggt eller ej: Nej, en enhet blir inte "automatiskt" bättre bara för att funktion X är "inbyggd" när en app fixar det på en annan. Detta då man måste se helheten. Har vi två likvärdiga enheter kan det dock vara utslagsgivande, d.v.s en Xiaomi med batterivård är bättre än en Xiaomi utan. Absolut. Däremot är det inte lika självklart när det gäller jämförelser över märkesgränserna eftersom det blir en fråga om helheten.

    För min egen del väljer jag inte enheter baserat på stock ROM eller huruvida funktion X är inbyggd eller ej såvida det inte rör sig om mycket speciella saker (som kräver stöd på hårdvaru/OS-nivå). Om X kan fixas via en app eller ROM är det helt OK och placerar enheten Y i kategorin "likvärdig".

    En funktion av typen "långsam laddning för att spara batteriet" är knappast ett skäl att välja A före B - koppla in en 1500 mA-laddare till B så skonas batteriet och laddningen blir långsammare.

    Eftersom Mi6 saknar minneskortplats och därmed hamnar inom räckhåll för OP3T är det absolut så att prioriterar man utvecklarvänlighet kommer OnePlusen in starkt - dock värt att invänta OP5 eftersom Mi6 trots allt har en generation nyare hårdvara.

    Drar man in S 7 och börjar jämföra Mi6an kan jag bara säga att då tar vi in OP3T också - skall vi köra på 820/821-basering som alternativ tar jag definitivt 3Tn utan att blinka.

    Förövrigt lite olyckligt att Samsung halkar in i en tråd om Xiaomi Mi6 men, men. Jag kan ju dock konstatera att sålänge det förstnämnda märket kör på med sina policies (Knox är en av dessa) spelar det faktiskt ingen roll om Galaxy-serien ens kommer med inbyggd Espressomaskin eller kan gå ut med hunden. Övriga tillverkare såsom OnePlus och Xiaomi blir i princip "automatiska" vinnare ifråga om helheten hos produkterna såvida de inte skulle lyckas "f-a upp" en enhet fullständigt (d.v.s felkonstruera den fullständigt och lägga till Samsungliknande mjukvara där man får fylla frysdisken medelst Package Disabler Pro). Skulle t.ex Xiaomi införa en variant av Knox med tillhörande efuse och allt hade märket brännmärkts lika mycket som Samsung.

    Detta handlar inte om att vara emot märken utan om policies. Det är en policyfråga/strategifråga mer än något annat. Om tillverkaren av enheten vill fastställa "My way or the highway" och vidtar olika åtgärder för att komma dit blir det ett automatiskt bortfall från listan över tänkbara kandidater.

    Xiaomi Mi6 är en bra enhet, dock med avsaknad av minneskortplats som en svaghet samt det tveksamma beslutet att skippa 3,5-mm-kontakten. Det sistnämnda kan kanske gå an OM sladdfjärr erbjuds, alltså att man kan hantera samtal och musikspelare den vägen som sagt.

    Sedan har ju Xiaomi fler enheter, som väl är har man ju valet att få både 3,5 mm samt minneskortplats i deras sortiment och något säger mig att Mi6an är mer av en "designmodell" och att det kommer mer 835-baserade saker under året.
     
    Herrputte och Grub gillar detta.
  3. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    OP5 lär finnas på marknaden mycket snart baserat på lanseringen av OP3. Vi närmar oss lanseringstid.

    Jag skulle rekommendera att du avvaktar OP5an och bestämmer dig därefter. De lyckades så väl med 3/3T att det inte är så god idé att köpa något innan man sett vad de kommer ut med.
     
    Grub gillar detta.
  4. Droid82

    Droid82 Guest

    IP-klassning är bra för att man inte vill att telefonen ska bli fuktskadad om man tex är ute i regnet, har den i badrummet, spiller vatten eller annan vätska på den, har den på stranden, i badhuset, i fickan när man tränar, befinner sig där det snöar eller i snön, jag skulle kunna fortsätta men du förstår poängen. Man behöver inte nödvändigtvis vilja ha en "sport-modell" bara för att man helst vill ha en vattentät telefon. Jag har inte sagt att en enhet automatiskt blir bättre för att en viss funktion finns inbyggd i den, du börjar göra det till en vana att inte förstå vad jag skriver och sedan argumentera emot din egen feltolkning av texten. Och du gör verkligen dina egna subjektiva uppfattningar till en absolut sanning för alla i dina inlägg, inte särskilt seriöst. Den här raljanta meningen är ett exempel:

    "Jag kan ju dock konstatera att sålänge det förstnämnda märket kör på med sina policies (Knox är en av dessa) spelar det faktiskt ingen roll om Galaxy-serien ens kommer med inbyggd Espressomaskin eller kan gå ut med hunden. Övriga tillverkare såsom OnePlus och Xiaomi blir i princip "automatiska" vinnare ifråga om helheten hos produkterna såvida de inte skulle lyckas "f-a upp" en enhet fullständigt (d.v.s felkonstruera den fullständigt och lägga till Samsungliknande mjukvara där man får fylla frysdisken medelst Package Disabler Pro)."

    Nu vill jag inte gå mer off-topic i tråden så jag drar streck i diskussionen från min sida. :)
     
    flipp och Grub gillar detta.
  5. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag säger såhär: Det är en sak att t.ex förespråka IP-klassning för funktionen i sig, respektive att ha inställningen att Samsung exempelvis slår konkurrenterna och lyfta fram det [eftersom favoritmärket har det]. Idag ser vi dessa tendenser ganska tydligt, IP-klassning var t.ex inte så viktigt när Sony hade det som sin grej (nämnde man att t.ex Xperia Z hade en fördel där kom invändningarna omgående att det inte direkt behövdes etc) eller som nu när "bezelless" blivit ett "krav" och det är fritt fram att klanka på enheter eftersom... de inte ser ut som en S 8. Bl.a. Mi6 har ju fått bannor i kommentarerna eftersom Xiaomi tydligen "missat" detta viktiga trots att märket mycket väl förstår hur man gör med tanke på Mix.

    Likaså har vi då detta med s.k inbyggda funktioner. Visst är det fint med diverse funktionalitet inbyggt MEN frågan är ju om det verkligen gör en enhet bättre när det rör sig om mjukvara som enkelt fixas till övriga. Exempelvis batterivård. Annars kan man ju t.ex säga att en enhet med förinstallerad Kodi är bättre än en där man får ladda ner appen från Play om man hårddrar det.

    Som sagt, jag invänder mot "Samsung slår övriga tillverkare" följt av "årets Samsung Galaxy har funktion X, därför blir övriga enheter utan den sämre - eftersom Samsung har det. Nej, jag brydde mig inte om funktion X när tillverkare Y hade det före Samsung eftersom det är märket som är det primära här och mitt förespråkande av funktionen är direkt kopplat till att Sammie införde det". Finns för mycket av den sortens resonemang på olika håll och det är DET jag invänder mot.

    Med det släpper jag sidospåret Samsung och vi återgår till Mi6.
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    dannejanne gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Last edited: 6 maj 2017
    dannejanne gillar detta.
  8. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Såg den själv nyligen och ja wow.. 7-8timmars skärmtid är det som stod ut mest för mig. Kom igen samsung! Samsungen lär knappt nå 5timmars skärmtid. Får faktiskt också säga att jag föredrar bilderna från mi6an mot Samsungens som annars är väldigt fina. Blir definitivt köp :)

    Finslipa mjukvaran lite bara så kan detta va en sjukt prisvärd lur som inte är så förbaskat stor som resten av 5.5" gänget!
     
  9. Grub

    Grub Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    8
    Funderar ni på att beställa nu/snart? Innan någon eventuell prissänkning? Jag är då jäkligt sugen. :)
     
  10. trenton

    trenton Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2013
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Inte läst tidigare i tråden,
    Men måste man tänka på något speciellt när man beställer för att få en med ren svenska(om det finns) eller engelska?
    Vill inte ha några spår av kinesiska :P
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Den kostar $360 i Kina just nu. Lär ganska snart gå ner till $400 på Ali Express. Butikerna som säljer till västvärlden brukar alltid ta väldigt hög marginaler första månaden efter släpp. Sedan rasar priset. Jag kommer vänta ett tag.
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Du kan vänta tills den globala romen kommer för att slippa spår av kinesiska, alt. flasha in en rom från Xiaomi EU.
     
  13. trenton

    trenton Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2013
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Okej,
    Jag är ingen flashare.. Men brukar EU-verision finnas på gearbest.com etc?
     
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nej. Du måste flasha in den själv. Dock inget stort besvär.
     
    trenton gillar detta.
  15. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Trevligt test som skall kollas närmare. Helt klart verkar Xiaomi fått fram ännu en riktigt bra sak med utmärkt bra pris för 835 och hela köret. Gillar även att skärmtiden verkar ligga runt 8 timmar (hade dock varit bra med en Mi6 Enhanced Battery Edition) som orkat med 12 timmar eller så.;)

    Det vore intressant om de använder Mi6 som bas för en ny 6,4-tums-Mix eller kanske rent av en Mi6 Max med den storleken. Hade varit fint med 6,44-tumsskärm och 835 i samma enhet med rejält batteri.
     
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Mi Mix 2 kommer säkert köra på SD835, Max 2 lär ju däremot bli bestyckad med SD626. Hoppas Max 2 släpps nu i Maj. Ser fram emot den.

    Det enda som saknas för att Xiaomi ska lyckas med en riktig fullträff är en kamera som kan ta bra foton i dålig belysning. Trots OIS verkar Mi6 fortfarande ligga långt efter S7/S8, Pixel m.fl på den fronten. Snubben på Techtablets tror att Mi5s t o m är lite bättre i "low light".
     
  17. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Nu när Google börjat experimentera med en kamera-app för låg belysning med inställningar för detta (slutartid etc) är det väl egentligen bara en tidsfråga innan man kan dra ner en dylik och kompensera sensorn med den.

    Jag har fortfarande hoppet uppe för en Max 2 4/128 med 660 som komplement till Oxygen med 626. I vilket fall som helst ser jag ingen anledning att skaffa 2an när jag redan har Helium och ingen prestandavinst görs. Däremot överväger jag Max 3 som lär har fler nyheter nästa år. Det måste till 256 GB internt plus minneskort samt gärna 1440p-skärm samt en snabbare CPU än 652 för att det skall vara lönt att fundera på saken för min del.
     
  18. Grub

    Grub Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2017
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    8
    Det du ska tänka på är att inte frakta via DHL, mindre risk att betala tull med EMS frakt, deras standard alternativ. Tar längre tid dock.
     
    trenton gillar detta.
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Mitt intryck är att Hong Kong Goldway på Aliexpress är snabba om man tar gratisfrakt (2 veckor från beställning) och då slipper man nästan alltid tull. Problemet med många andra säljare som också erbjuder gratisfrakt är att de kan vara slöa med att skicka paketet. Så har det ofta varit när jag beställt från Geekbuing, Banggood m.fl, har man tur tar det 2 veckor, har man otur tar det 4 veckor. Goldway är dock pålitiliga och det är bland annat därför snubben på techtablets ofta beställer sina lurar där.
    https://www.aliexpress.com/store/pr...32807266937.html?spm=2114.12010615.0.0.YGsX1I
     
    tndb och Grub gillar detta.
  20. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Droid82 gillar detta.