Xiaomi redmi 4

Diskussion i 'Redmi & Redmi Note' startad av antonholmstedt, 10 aug 2016.

  1. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det är nog inte bara jag som nöjer mig med att "bara" kunna surfa tretton timmar på en laddning för att ha fungerande 802.11ac, fungerande LTE-stöd i Europa och andra världsdelar, 100% bättre enkeltrådad prestanda osv.
     
  2. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag tror inte heller att det bara är du som nöjer dig med Xiaomi Redmi Note 3 Pro:s batteritid. Men om man prioriterar så bra batteritid som möjligt så är Xiaomi Redmi 4 Pro en telefon som är värd att titta på. :) Eller om man föredrar en skärm på 5 tum istället för en skärm på 5,5 tum. Personligen så tycker jag även att den är snyggare, men det är ju en smaksak.
     
  3. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Precis hur dålig är kameran? Bortsett från storlek och batteri så är Note 3 Pro mer tilltalande.
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Du försöker göra dina preferenser till allmän lag. För mig räcker LTE-stödet på Redmi 4 fullgott. 802.11ac är inte heller viktigt för mig. Vilken telefon man föredrar beror på vilka behov man har och de detaljer du tycker är viktigt är långt ifrån lika viktiga för folk överlag. Jag tar hellre den länge batteritiden och snyggare designen på Redmi 4 och Redmi Note 4X.
     
  5. nybom

    nybom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2010
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Exynos

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Exynos
    ROM:
    Stock
    Fick precis hem en Redmi 4 Pro som min far skall använda. Hur har ni ställt Locale, Sverige finns ju inte med. En massa andra konstiga länder men inte norden. Har nu valt engelska som språk och Germany som Locale. Det verkar fungera...
     
  6. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Vad kör du för rom?

    I officiell global rom gick det inte att välja svensk locale och svenskt språk.

    I EU romen väljer man inte locale men jag såg att svenskt språk fanns med i senaste releasen från 19 januari.

    Det finns även "global" som är fejk, en vendor rom. Jag vet inte hur det är med locale och språk där då jag aldrig använde den romen utan flashade in EU för att slippa den.
     
  7. nybom

    nybom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2010
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Exynos

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Exynos
    ROM:
    Stock
    Den är köpt från Geekbuings spanska lager, MIUI Global 8.0 | Stable 8.0.5.0(MBECNDG)
    Vad är det för skillnad på Global och EU rom?
     
  8. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

  9. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER


    Det fanns från början ingen global rom till redmi 4 serien från xiaomi utan China rom och China dev. Dessa levereras inte med Google appar utan man får själv ladda ner google play.

    Samtidigt fanns det fejkroms sk vendor roms som butikerna själva lagt in och kallat global.
    De är inte officiella och kommer inte ta emot uppdateringar. Det talas även om att vendor roms ska kunna innehålla diverse spyware och skit.

    Eu rom bygger på kinesiska romen men har fler språk, google play och riktar sig till folk utanför Kina. Innehåller inga kinesiska appar.

    Global rom för redmi släpptes alldeles nyligen så det är tveksamt att telefoner från butiker skeppats med det.

    Den rom du har verkar efter en googling inte vara Xiaomis officiella global utan en sk vendor rom. Sannolikt samma som min telefon levererades med. Ett av bevisen för det är att den romen existerade i december men global släpptes först i januari.

    Long story short:

    Du har inte global rom och borde byta till antingen global eller eu.
     
  10. nybom

    nybom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2010
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Exynos

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Exynos
    ROM:
    Stock
    OK, tack för infon, finns det någon enkel steg för steg instruktion att följa för att lägga på EU romen?
     
  11. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Finns steg för steg guider i forumet via tidigare länk. Tror det finns instruktioner i nån av Xiaomi trådarna här i forumet också, du får testa göra en sökning. Och stöter du på problem så är det bara att fråga.

    Men i korthet: Ladda ner EU Rom på telefonen >boota in i twrp >Formatera >Installera zip filen med EU Rom.
    Med andra ord så kräver EU Rom att du har twrp recovery installerad.
     
    Last edited: 10 feb 2017
  12. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Du måste låsa upp bootloadern.
    Här ansöker du om rättigheter att göra det:
    http://en.miui.com/unlock/

    Det gick inte att låsa upp den med den vendor romen jag hade från gearbest utan man bör först flasha in china dev eller china rom med miflash och telefonen i edl-läge.

    På forumet nedan kan du läsa mer om hur man får in eu romen.
    https://xiaomi.eu/community/forums/xiaomi-redmi-4-4a.150/

    Du vill inte låsa upp den som en nexus med fastboot oem unlock och flasha twrp genom adb eftersom den låser bootloadern automatiskt då. Då kan du bricka telefonen och det kan bli jobbigt att få igång den, men det går.
     
  13. nybom

    nybom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2010
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Exynos

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Exynos
    ROM:
    Stock
    Behöver man beställa upplåsning av bootloadern från Xiaomi eller är det redan gjort när de lade i Global romen hos Geekbuying?

    Edit: såg precis svaret ovan tack!
     
  14. Bafatt

    Bafatt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2017
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Men de där "bänkarna" är väldigt kliniska i sin värdering. Verkligheten säger något annat, oftast. MT X20 fick ca. 80000 medan SD625 endast kom upp till dryga 60000, vill jag minnas. Varför är Redmi Note 4x svårare att få tag i (och dyrare) med SD625?
     
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det beror nog på att SD625 är batterisnålare och svalare än X20 samt att SD-varianterna brukar ha bättre utvecklarstöd. Många värderar helt enkelt dessa faktorer högre än rå prestanda. Sedan tror jag också det finns viss okunskap om MTK-chipp och folk underskattar hur bra prestanda de faktiskt har.
     
    Droid82 gillar detta.
  16. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag tror också att de underskattar hur bra prestanda de har, jag har Vernee Apollo just nu och den är riktigt, riktigt snabb. Snapdragon 821 och Helio X25 märker jag ingen irl-skillnad på, trots att den här luren har mycket högre upplösning på skärmen än vad min lur med Snapdragon 821 hade.
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, X25 presterar väl 100 000 poäng i Antutu, det är enligt min upplevelse "bra nog" prestanda och man märker sällan något större skillnad mot lurar som presterar runt 150 000. Jag har också positiva erfarenheter av MTK P10, de lurar jag kört med den (Lenovo K5 Note, Meizu M3 Max m.fl.) har både haft bra batteritid och haft "ok" prestanda.
     
    Droid82 gillar detta.
  18. Droid82

    Droid82 Guest

    Är det någon som vet om man kan köpa en Quickcharge 2.0/3.0-laddare och få snabbare laddning än standard-laddaren som följer med Xiaomi Redmi 4 Pro? Det verkar vara lite olika bud på Xiaomis forum, någon här som testat eller läst något pålitligt angående detta?
     
  19. Bafatt

    Bafatt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2017
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

     
  20. Bafatt

    Bafatt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2017
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Hej, jag har fått en Note4 med global ROM och kan alltså inte svara på svenska när jag sms-ar!
    Måste man byta rom för att klara detta, eller? Idag används ju sms allt oftare.