Xiaomi Redmi Note 3 Pro Prime Global eller LeEco Le Max 2?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av djkmmo, 18 aug 2016.

Taggar:
  1. djkmmo

    djkmmo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har tänkt köpa en ny lut och står i valet och kvalet mellan de två som nämns i rubriken: Xiaomi Redmi Note 3 Pro Prime Global eller LeEco Le Max 2. Hade i princip bestämt mig för att köra på LeEco Le Max 2 när jag fick se att Geekbuying har den globala versionen av Xiaomi Redmi Note 3 Pro Prime. Denna har alla FDD-LTE band som är aktuella i Sverige, vilket kinaversionen inte har.

    Fördelarna med LeEco som jag ser det:

    - Snapdragon 820 (istället för SD 650 i Xiaomi)
    - Lite större skärm (5,7'' istället för 5,5 i Xiaomi)
    - Nyare Android (6.0.1 istället för 5.0 i Xiaomi)
    - Allmänt ca dubbelt så snabb som Xiaomi Redmi Note 3 PP

    Fördelar med Xiaomi Redmi Note 3 PP:

    - Möjlighet att utöka lagringsutrymmet via SD-kort
    - Mer mogen leverantör av Androidtelefoner.
    - Har micro-USB (kan vara både en för och en nackdel, men just nu innebär det att jag inte behöver köpa nya tillbehör för USB 3.1)
    - Har 3,5 mm stereoplugg

    Så vilken av dessa hade ni valt och varför?
     
  2. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det är antagligen 6.0 på Redmi Note 3 global också, på vissa ställen står det 6.0 och på andra 5.0. Men det borde vara samma ROM som till den Special Version man släppte i Taiwan och då är det 6.0.

    På Le Max 2 ska mjukvaran vara kass, kameran vara kass och fingeravtrycksläsaren vara kass.

    EDIT: Sen tror jag inte Le Max 2 är dubbelt så snabb. för jämför man Geekbench single core CPU så är SD820 bara 33% snabbare än SD650.

    Bättre multi-core score är oftast mer eller mindre värdelöst.
     
    Last edited: 18 aug 2016
  3. djkmmo

    djkmmo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ok, men är inte de sakerna tillfixade i.o.m. uppdateringen av EUI till 5.8? Jag har för mig att jag hört att just problemen med fingeravtrycksläsaren och iaf en del av problemen kameran skall vara fixade med den uppdateringen. Hårdvaran till kameran är väl inte dålig på LeEco, utan som jag förstått det handlar det just om mjukvaruproblem. Sen är frågan hur mycket jobb LeEco lägger på att utveckla sin mjukvara gentemot Xiaomi...

    Enligt Geekbuying så är det iaf Global MIUI 7.0 installerad på telefonen när de skickar den, så det ska vara Android 5.0. De Global MIUI 8.0 som finns till Redmi Note 3 PP är väl bara betaversioner än så länge om jag fattat det rätt, men det är ett plus att det iaf ser ut som att Xiaomi jobbar på att få ut MIUI 8.
     
  4. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Flera på gsmarena skrev typ "fingeravtrycksläsaren var kass och sen slutade den fungera helt efter två veckor" så jag vet inte hur fixat det är.

    Att det är MIUI 7 säger inget om vilken androidversion det är, den finns med både 5.1.1 och 6.0. Redmi 3S och Mi Max kommer också med MIUI 7 och kör Android 6.0.

    MIUI 8 släpps nästa vecka.
     
  5. djkmmo

    djkmmo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ok då kanske jag fått lite för positiv bild av LeEco-luren av de videorecensioner jag kollat på. På Geekbuying står det iofs att det skall vara MIUI 7.0 inte MIUI7. Om jag fattat det rätt så är 7.0 = Android 5.0, MIUI 7.1 = Android 5.1 och MIUI 7.2 = Android 6.0 (http://www.devicespecifications.com/en/model/5cad3973). Är det rätt uppfattat?
     
  6. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det brukar alltid stå fel i detaljerna på sådana där sajter. Om du kollar på Redmi Note 3 Global på geekbuying så står det 5.0 på ena stället och 6.0 på andra stället.

    Det går inte att se underliggande Android-version baserat på MIUI-versionen. Både den gamla kinesiska Redmi Note 3 med MTK-processor och den nya Redmi Note 3 Special som säljs i Taiwan (och troligtvis är samma som den Global som kommer) kör MIUI 7.5. Ena har android 5.0, den andra 6.0.
     
    djkmmo gillar detta.
  7. djkmmo

    djkmmo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ok, då fick jag det med MIUI och Android-versioner utrett då, tack för det mobilapan!

    Ett par andra plus med Xiaomi som jag missade i den första posten är bättre batteritid och att den är $70 billigare. Det senare har väl inte så mycket betydelse, men det förra är rätt viktigt för mig.