Y6 ll Compact DualSIM, vad är detta?

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av geobjork, 3 maj 2017.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    För ett år sen var jag ute efter en billig DualSIM för ett spesiellt ändamål, med rätt så låga krav till hardware. Ett krav dock, kamran skulle vara bra nog att producera en bild av ett A4 dokument så vanlig skrift blev läsbar. Valet fallt på en Y600 DualSIM från CDON, 590 spänn. Alt var 100% till min belåtenhet utom kamran, den är värdelös.

    Sen dök det upp en Y6 ll Compact på NetOnNet för 1290 kronor, med mycket bättre specifikatoner, nyare OS och framför alt, ett ljusår bättre kamera. Jag slog till! Sicken besvikelse!! Det ända som är bättre är kamran, alt annat är sämre eller mycket sämre. Ok, med 2GB RAM vs 512Mb och bättre processor är den mycket snabbare än Y600’an, men det har relativt liten betydelse för min användning av luren.

    Jag kan skriva en lång lista över elementer jag uppfattar som sämre. Också, endel software som jag tycker mycket om på Y600’an är till min största förvåning ändrat till obrukligt (för mig vill säga) på Y6’an. Har tillfälligt återgått till Y600’an, dock måste jag fortfarande ha med mig två lurar när jag behöver kamran.

    Lite nyfiken på vad andra Y6 ll Compact ägare tycker om luren, specielt befintlig software. Den har ju fått en hel del positiva recentioner båda här och där.
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Man får nog vad man betalar för som det brukar heta. ;)
     
  3. Anders2

    Anders2 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2017
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har en Y6 II Compact och är relativt nöjd i det stora hela, går ganska snabbt att komma in på sidor jämfört med iPhone 4 som jag hade innan så hade ingen direkt bra telefon innan det.

    Hur uppfattar du batteritiden? På min är det något knäppt där om telefonen laddar över natten påslagen så sjunker det nästan direkt ner till 94% och börjar därifrån, men om den laddas avstängd så är det från 100. Min brorsa köpte en Y6 II compact och han har samma problem, en småsak kan tyckas men ändå irriterande, har dock inte vågat skicka in telefonen då jag är osäker på om de anser att det är ett tillräckligt fel.

    https://swedroid.se/forum/threads/huawei-y6-ii-compact.143284/ där har du mitt problem, något som känns igen av det du använde telefonen?
     
  4. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER



    Jag fick luren i går, har inte hunnit fram till första laddningen utanom ladningen innan jag tog den i bruk. Har installerat endel appar, gjort endel innställningar och haft ett par samtal och det kan se ut för att batteriet hänger med rätt så bra, men för tidigt att säga.

    Jag har dock en gammal Samsung Note 2 som uppför sig något ala det du beskriver. När jag lämnar den på uppladning några timmar efter den är fulladat så stuper den ned till rundt 90% ungefär direkt. Om det va så från början vet jag inte för då var där en signal när den var fulladat och jag tog den alltid av ladaren omedelbart. Sen försvann signalen och då hände det att den var anslten några timmar längre. Jag räknade med att det var ”pensionärsproblemer” den gamle luren hadde fått, så det med att jämföra ladning av och påslagen har jag inte gjord.

    Om jag var dig så skulle jag lada den påslagen och kopplat från den från ladaren i det den är färdigladat för att se om det gör någon skillnad. Det kan ju vara att när den är påslagen och färdig ladat och sen står ansluten till ladaren och påslagen i några timmar, vill den dra batteri utan att ladarn kompenserar för förbrukningen för än batteriet har kommit ned på en viss nivå, ungefär som en underhållsladare.

    Jag ska observera hur min Y6’a beter sig beträffande detta, och posta resultat här, men det tar nog lite tid innan jag har något resultat.
     
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Nää du har nog missuppfattat vad jag skriver om, läs mitt innlägg en gång till. o_O
     
    Last edited: 3 maj 2017
  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag har nu laddat Y6:an första gången, och det gick till så här. Påslagen, tog av ladningen efter den var på 100%. Efter ett par tre timmar standby 99%. Ner till 94% (nivån du beskriver) efter att ha tankat Wifog en halv timma (spela upp video reklam). 90 % efter 50 minuters videoreklam, så långt rätt så bra batterikapasitet.
    Nästa ladning ska jag låta den stå på ladaren 7-8 timmar, påslagen (typ din ladningsrutin), och posta resultat här.

    Som jag uppfattat det så ändrar batteriegenskaperna och prosentvisningen sig något i början, stabiliserat efter 5-6 ladningar.
     
  7. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Jag är mycket nöjd med min Y6. Håller med om att kameran är lite blek men gillar resten.
     
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Kameran är jag iofs relativt godt nöjd med. Av hardware är det högtalare och ljudkvalitet i telefonsamtal jag tycker är dålig, metallisk ljud. Märkbart sämre än i Y600. Annars är Y6:an rätt så bra. Software/firmware, Android 5.1/Emui 3.1 tycker jag dock är katastrof. Det var just det jag tyckte om i Y-600:an med Android 4.4. Det var orsaken till att jag beställde Y6:an i den tro att det var en förbättring med 5.1, men,,, dubbel NIX.

    Varför har man t.ex flytt ”Tillbaka-Hem-Meny” knapparna från det svarta fältet nede på luren upp till bildrutan. Stjäl plats från bildrutan. Obeegripligt!

    Y6 vs Y600.jpg
     
  9. Anders2

    Anders2 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2017
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1
    Gör det, intressant om det är liknande problem för andra. Min bror säger att den går ner till 95 snabbt medan för mig är det nere på 94, en småsak kan tyckas men det gör en del skillnad över en dag jämfört med om jag börjar från 100% så det är faktiskt rätt dåligt av Huawei.

    De gånger jag laddat telefonen över dagen eller kvällen och den når fullt är det aldrig några problem utan då är det från 100 och normalt, samma med laddning om telefon är avstängd, dock alltid samma problem när den laddas över natten påslagen :/
     
  10. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER


    Jag är såpass missnöjd med Y6:an att jag har flytt SIMkorten tilbaks till Y600:an, så det kan ta lite tid innan nästa batteriladning. Kör hällre Y600: med 512Mb RAM var allt funkar än Y6:an med 2GB RAM och det inte funkar.

    Tre appar jag använder mycket får jag inte att funka, om det är pga Android 5.1 eller EMUI 3.1 vet jag inte, men dom funkar klockrent på Y600:an med Android 4.2.2, inget EMUI. Har du samma på din? Se screenshot.

    Det här med att ”Tillbaka-Hem-Meny?-”knapparna är flytt upp till bildrutan resulterar i att knapparna kommer med på screenshots. Vad har dom där att göra? Detta måsta vara samma på många olika modeller av Huawei! Jag tar många screenshots och måste alltid redigera dom på Y6:an.

    Normalt har jag mina inställningar så bilder och screeshots automatiskt överförs till ”Camera Uploads” på Dropbox. Får det ej att funka på Y6:an, måste pillra med det varje gång. Blääh!

    Screenshot_2017-05-07-08-28-51.png
     
    Last edited: 7 maj 2017
  11. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Intressant detta med vad man retar sig på. Jag hade en Samsung S3 Nokia som då var en ytterst kompetent mobil - men jag stod inte ut med Samsungens äckliga popup-fönster. Ungefär lika illa var det med min Lumia 550.

    Jag rekommenderar absolut denna Y6 II med det enda undantaget att mms ihop med operatören 3 kan bli rörigt. Men det går att lösa.
     
  12. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Definera "retar" här! Betyder det att man "retar" sig på att en app man har behov av inte funkar så man inte kan använda luren till det man har behov av?
     
  13. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Vad gäller navigationsknapparna finns det ofta någon inställning där de göms och man "lockar fram"dem genom att dra i nederkant eller nåt i den stilen.
    Troligen finns den inställning du talar om att bilder automatiskt överförs också någonstans.
    Jag har visserligen inte tillgång till någon EMUI-enhet, men så himla olika borde det inte vara vad gäller vad som finns.
    Du har ju knappt bekantat dig med mobilen innan du dömer ut den.
     
    torbjorn gillar detta.
  14. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag är lite osäker på vad du menar! Jag jämför Y6:an med Y600:an som den skulle ersätta, till ETT SPECIELLT ÄNDAMÅL, som jag skriver i inledningskommentaren. Enda orsaken till att den skulle ersätta Y600:an var kameran, och där är den godkännd med beröm. Dock får jag inte vissa av apparna som jag behöver i tillägg att funka. När jag dömmer ut den som du säger, så är det i förhållande till den BILLIGA SKITTELEFONEN Y600, och det jag ska använda Y6:an till. Det borde framgå av min beskrivning.

    Sen är jag lite osäker på vad du menar med ”att dra i nederkan”. Också, hurvida jag har bekantat mig med det jag ska använda telefonen till kan nog vara lite svårt för dig att avgöra.

    Ok, 1290 spänn är inte konkursbutik, men mitt hopp att kunde klara mig med en lur för mitt ändamål är värd något mer än som så, och min besvikelse är motsvarande stor.
     
  15. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Vad jag menar är att det du söker efter kanske faktiskt finns där. Alltså att gömma navigationsknapparna och få omedelbar uppladdning av bilder. Och att ditt missnöje beror på att du inte hittat dessa möjligheter.
    Det framgår tydligt att du är missnöjd och i jämförelse med vad. Inget missförstånd där.
    Ska genast sluta försöka uppmuntra dig till att hitta din nya mobils möjligheter.
     
  16. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER


    Nej! Jag hoppas du inte slutar uppmuntra mig att hitta i den här mobilen, jag behöver det värkligen! Det var inte min mening alls att vara frånsötande, men jag är lite frustrerat över all den tiden jag har brukat utan att komma någonstans. Ber värkligen om ursäkt.

    Två andra funktioner jag inte alls får att funka är ”Talking Alarm Clock” och ”Talking Caller Id”, båda baserad på ”Google text-to-speech”. Den först använder jag till ett antal olika ”reminders” till olika tider på dagen, och den andra är suveren för att släppa grava fram luren för att se om man vill svara eller ej när den ringer. ”Google text-to-speech” är aktiverat och apparna funkar en gång i blant, efter restart när dom funkat en gång, men skärmen måste vara påslagen. Dessa två apparna + Dropbox är tillräckligt för mig att inte använda Y6:an.
     
  17. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Nu har jag ladat första ordinarie. Laddningen startade på 15%, påslagen. 2,5t senare är den fulladat. Tog den av ladaren efter nya 4t, tot 6,5t på ladaren. Mindre än en minut är den ner på 99%. Fibbla lite fram och tillbaka på inställningar i 4min, och den gick ned ill 97%. Sen 1t stand by, fortfarande visar den 97%. 15 t standby, 93%. Så långt tycker jag inte det värkar vara något onormalt med batteriförbrukningen på min lur.
     
  18. Anders2

    Anders2 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2017
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1
    Ok fint. Har du möjligheten att låta laddaren sitta i typ över natten någon gång? För att se om den då skulle göra som min telefon. Om din då fungerar lika bra så blir det nog att skicka in min för då är det något knasigt, eller kan jag tex gå till Telia där den köptes och få nytt batteri?
     
  19. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag ska göra det natten som kommer, iofs något jag normalt aldrig gör. Jag är osäker på vilken skillnad det skulle göra att ladda på natten? Dock har jag förstått att hur länge telefonen är kopplat till ladaren efter batteriet är fulladat kan ha en viss betydelse. Batteriet kopplar från ladningen när det är fulladat och med telefonen påslagen börjar det dra el utan att bli efterfylld ned till en viss nivå.
     
  20. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Laddat påslagen i 7,5 timmar över natten, utan att kolla den under tiden. Samma resultat som förra gången, öppnade på 100% och gick ned till 99% efter lite drygt 1 minut. 1 timma med lite fram och tillbaka med inställningar och install apps, ned till 93%. Allt värkar helt normalt, dock tycks inte batteritiden totalt vara sådär jättebra. Så långt har jag inte använt telefonen som vanligt så lite svårt att säga, men om något dyker upp ska jag posta här.