Problem: Z5:a Compact laggar

Diskussion i 'Xperia Z5 Compact - Allmänt' startad av eebee, 9 okt 2015.

  1. eebee

    eebee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2015
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact
    Jag har kört min Z5:a i en vecka nu och jag upplever (från första stund) att den laggar nåt j**lskt. Bläddra mellan hemskärmarna går segt, starta appar går segt, spel häger inte med alls.

    Jag har inte hunnit föra nån fabriksåterställning ännu, men det borde inte behövas på en ny lur i det här segmentet. Min två år gamla iPhone gjorde allt det här smidigt och fint, men här är det stresigt segt.

    Nån som har samma problem och eller vet när det kommer en uppdatering av OS'et så att man kan börja använda luren?
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    du har inte smetat på nåt jobbigt staminamode? på min gamla z3c laggade den satan om man hade stamina påslaget
     
  3. eebee

    eebee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2015
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact
    Jo, jag har staminaläge påslaget, men det laggade lika illa innan. Skillnaden med staminaläge är att batteriet håller mer än en kvart.. Inte sådär jäkla nöjd än så länge med bytet från iPhone.. ;)
     
  4. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    ja det är ju r'ätt safe att säga att det inte står rätt till iaf.. en z5 laggar inte... androidlurar överlag sen rätt lång tid tillbaka laggar inte per default det låter ju som det är nån app som suger kraft och degar ner telefonen om nu batteriet slukas i snabbt takt samtidigt.
     
  5. eebee

    eebee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2015
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact
    Undrar vad bara.. Inga konstigheter installerat tycker jag.. Men jag ska försöka göra en återställning i helgen och se vad som händer. Isntallera en app i taget etc..
     
  6. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Sony har kört en del tweaks på kernel nivå för att försöka öka batteritiden enligt xda. = less smooth. Mina båda laggar en del också. Hoppas att Sony lägger lite kraft sin bas. Rent generellt, vill man vara laggfri är det nog Nexus eller möjligen HTC som gäller.
     
  7. PSPlayer

    PSPlayer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    50
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    ROM:
    stock
    Platta:
    iPad Air 2
    ROM:
    stock
    Min laggar inte alls men är man missnöjd så finns ju Nova Launcher att tillgå. Bättre flyt finns inte, iphone inräknad.
     
    perjak03 gillar detta.
  8. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Allt är relativt, jag kör alltid nova men det är slowdowns när man öppnar mm.
     
  9. PSPlayer

    PSPlayer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    50
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    ROM:
    stock
    Platta:
    iPad Air 2
    ROM:
    stock
    På ios får man illusionen att appar öppnar snabbare men det är bara en bild på appens gränssnitt som visas medan appen laddas. I verkligheten laddas de lika fort.
     
  10. nvrd

    nvrd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2015
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag antar att din också är vit..

    Köpte min via fele2 över telefon och den både överhettar, laggar och skärmen ballar ur titt som tätt likt artikeln här swedroid sade, batteritiden är även den rätt kass.


    Fick den på en lördag och hörde av mig till fele2 på måndagen. Blev rådd att ta mig till en butik för att byta ut den, 32 mil tur och retur för mig, men allt dom ville erbjuda var en reparation då det enligt personen i kassan "inte är ett fabrikationsfel"..
    Visade att deras demoex i butiken har precis samma fel, men det var som att tala med en vägg.
    Kontaktat Sony som rådde mig att köra den i safemode, men det är samma skit där.
    Jag har inget val än att skicka in den på reparation två gånger innan jag får häva köpet, första och sista gången jag köper Sony, och spec. via fele2.

    Den egentliga frågan är väl om Sonys testavdelning består av packade chimpanser.
     
  11. dbpetrol

    dbpetrol Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jag var jättenöjd med min telefon i början. Sen började jag snabbt märka av allt lagg. Jag var väl nyförälskad men det gick snabbt över. Jag hade verkligen räknat med en mjuk upplevelse i en så dyr, ny telefon. Ofta känns telefonen rapp men när man byter till andra appar så märks lagget igen. Lagget märks mest i animationer. Har nu lämnat tillbaka den och kör med min gamla Nexus 5 och flytet är utan tvekan märkbart bättre i Nexus 5! (Tyvärr är kameran kass i N5 vilket gör att jag nu måste leta ny telefon).

    Appen som funkar sämst är telefonappen. När man ska ringa ett samtal så märks lagget väldigt mycket. Även när man ska svara tar det någon/några sekunder innan det syns på skärmen att det ringer. Frustrerande.

    Kameran i Z5C tar bra bilder och fokuserar oerhört snabbt MEN vad spelar det för roll när vissa bilder blir suddiga i vänsterkant (endast längst ut, märks bara om man zoomar där, men ändå), kameran tar flera sekunder att starta, det tar flera sekunder att ta fram bilderna i galleriet... hela kameraupplevelsen är seg som sirap!

    Jag upplever även att skärmen missar tryck ibland. Har inte de problemen som vissa andra har med helt kass multitouch, det är mer att ibland måste man trycka två gånger för att något ska hända.

    Det kanske är en smaksak men jag stör mig också på att den blir så varm så fort man gör något mer krävande än att surfa, visst, kanske inte jättevarm med dagens mått, men ändå. När den blir varm går man och känner "jaha, där försvann 10% på batteriet till ingenting".

    Sammanfattat så känns hela upplevelsen väldigt 2012 när man använder telefonen. Det förstärks kanske lite av den mindre skärmen, samtidigt var det ju därför jag köpte telefonen, för att få en "lagom" stor telefon :)

    Känner mig som en riktig gnällröv men för 5790kr så väntade jag mig mer. Alla kanske inte upplever Z5C som jag men mitt råd är: kläm på den i en butik. Starta kameran och ta bilder, växla mycket mellan tunga appar och märk av lagget som kommer då osv.
     
  12. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Håller med. Märkte idag att tekefonappen tar väldigt lång tid att starta. En annan duo är kamera och galleri, ruskigt långsamma om de inte redan finns i minnet. Är man van vid andra telefoner blir man förvånad, tror ibland att jag missat en tryckning.
     
  13. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Batteriätandet verkar vissa råkat ut för, låter som att det är något knas med vissa lurar. Såg på xda att några där hade samma, den åt upp batteriet på ingen tid alls och blev varm även när den var "idle", kanske inte är ett mjukvarufel utan måndagsex? Ofta blir man ju sur på hela telefonen om vissa saker inte fungerar som de ska och sedan är ju telefonen inte direkt gammal :P Inte så att den hunnit få någon update baserad på real world usage direkt men blir den varm och äter batteri skulle jag skicka in den direkt.

    Kameran och galleriet kan vara att den t.ex. vill söka position, testa stäng av positionering om du har det på, det kan hjälpa (beroende på hur apparna är skrivna).
     
  14. enzodiac

    enzodiac Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Hade en Z5 compact och ja den laggar. Z5 verkar lagga också. Jag installera nova launcher och det blev inte bättre. Snarare sämre då telefonen startade om sig själv med nova launcher aktiverat.

    Sony lär komma med updates, men det är bra lustigt att släppa telefoner i detta skick.
     
  15. echt

    echt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
  16. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Jag skulle tro att segheten kan åtgärdas med Updates men jämfört med ex. S6, G4 eller iPhone 6 är det ibland flera 100 procents skillnad i hur snabbt kamera eller galleri öppnar.
     
  17. Berg82

    Berg82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ja segheten att öppna kameraappen är bortom all kritik. Har haft min telefon i en vecka men segheten i kameran är tillräckligt för att jag ska ånga mitt köp.

    Antar att det inte går att gå tillbaka med telefonen och få byta för detta? Känns orimligt att använda som kamera för att fota småbarnen.

    Enligt mig fungerar den inte så som den borde göra.
     
  18. Legend1987

    Legend1987 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Håller med. Är inte alls lika nöjd som jag var först. Har också problem med att skärmen missar tryck ibland. Otroligt störande! Sen är det lite microlagg ibland precis som du säger. Men generellt är det bra performance.

    Att det ofta tar 4-5 sek innan kamerappen startar är dock katastraf! Ibland undrar man om skärmen registrerat trycket. Slutartiden är också långsam. Gällande hastighet i kameran så saknar jag min HTC one S rejält.

    Är ändå nöjd med mobilen.Det jag klagar på kan ju faktiskt förhoppningsvis fixas med en mjukvaruuppdatering. Hade dock förväntat mig mer av en flagship 2015-modell:).
     
    Last edited: 12 okt 2015
  19. hamph1337

    hamph1337 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, bumpar tråden lite.

    Hur ser det ut för er som haft mobilen ett tag? Jag köpte min i Mars 2016 och upplever precis som ni säger att mobilen är seg, segare än min z3c som jag haft tidigare.

    Trodde först det var pga uppdateirngen till Android 6.0 alternativt att jag inbillade mig, för en ny premium telefon kan ju inte prestera sämre än en 2 år gammal?? Så fel jag verkar haft.

    Problem jag märkt:
    -Små konstiga skit saker buggar som aldrig buggat innan, t.ex. bankID nu helt plötsligt.
    -Snapchat laggar något extremt och är segt
    -Tangentbordet tar 2-3 sekunder på sig att komma fram och verkar få appar som kräver det att segas ner.
    -Kameran är seg
    -Batteriet håller mycket sämre än på Z3Compact
    edit:
    -AndroidAuto som jag kör till bilen laggar och betydligt segare än mot min Z3C, dock är ju detta ingen officiell release för AA jag använder så svårt att ta upp det som ett argument.
    -Spotify laggar ibland när jag spelar upp musik

    Börjar känna mig riktigt missnöjd och undrar om det finns något ljus i tunneln eller en möjlighet att lämna in den på service? Typiskt på sånna här problem är ju att reparatörerna i Ljungby inte märker några problem med enheten.
     
  20. bam

    bam Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Samma problem här. Mobilen har tyvärr inte blivit snabbare efter uppdateringen till Marshmallow.
    Kameraappen är värst, framförallt när man startar den via knappen på sidan.

    Ångrar att jag sålde min Z3C...