Z5 Compact - första intrycken

Diskussion i 'Xperia Z5 Compact - Allmänt' startad av Cupcakes, 12 sept 2015.

  1. PSPlayer

    PSPlayer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    50
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    ROM:
    stock
    Platta:
    iPad Air 2
    ROM:
    stock
    Det är troligen mjukvaruproblem eftersom det funkar att trycka in powerknappen så att skärmen startar om.
     
    Gina gillar detta.
  2. Mythos

    Mythos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch4
    Jag gjorde slag i saken och förnyade mitt Tre abb. med en z5c. Fick 50:- rabatt på 3Total 2GB till ett pris på 379:- :)
     
    patrickbateman och bernard gillar detta.
  3. PSPlayer

    PSPlayer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    50
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    ROM:
    stock
    Platta:
    iPad Air 2
    ROM:
    stock
    Grattis!
     
    Mythos gillar detta.
  4. Mythos

    Mythos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch4
    Jag är dock lite orolig över problemen med oresponsiv display som många verkar ha...
     
  5. Gustenrocks

    Gustenrocks Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2009
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Köpte en svart till mig själv igår. Bytte in två defekta Galaxy Nexus för 180kr st. Inte pillat så mycket ännu men första intrycket är väldigt premium. Känns gedigen och att man skulle tänka på upplösningen finns det inte tal om, ännu iaf.
     
  6. PSPlayer

    PSPlayer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    50
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    ROM:
    stock
    Platta:
    iPad Air 2
    ROM:
    stock
    Nä det är verkligen inga problem med upplösningen. Jag kommer från en note 4 som har upplösningen 2048 x 1536 och jag märker ingen skillnad.
     
  7. Legend1987

    Legend1987 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har köpt en z5c vit och är mkt nöjd än så länge! Enda negativa är att kameran-appen vanligtvis tar 2-5 sek på sig att starta. Någon som har samma problem? Annars bra flyt i mobilen.

    Bilder tagna med mobilen 8mp auto

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Last edited: 4 okt 2015
    bernard gillar detta.
  8. Gustenrocks

    Gustenrocks Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2009
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Jag upplever ibland någon sorts lagg när jag scrollar upp och ner i tex appstore. Någon annan som lagt märke till något liknande?
     
  9. enzodiac

    enzodiac Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag upplever rätt mycket lagg till och från. Det känns som att telefonen ligger på gränsen till vad den klarar av trots bra specs. Appar kan ta rätt lång tid att starta och att scrolla på webben eller vilken annan app som helst kan vara ryckigt till och från. Jag tycker det känns som att telefonen är dåligt optimerad. Specsen säger att det ska flyta som smör, men det gör det inte.

    Kamera-appen är riktigt kass. Tar flera sekunder att starta oftast, rycker, hackar och laggar när man tar bilden. Tar även evigheter att spara bilderna. Väldigt udda när Sony skryter så mycket om kameran. Det kommer väl en uppdaterad kamera-app senare i höst så man får hoppas dom fixat till den då.
     
  10. Benj0219

    Benj0219 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2014
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Også min. Den er ikke på niveau med min tidligere S6.
     
    Last edited: 5 okt 2015
  11. Jocce81

    Jocce81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    750
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER


    Kan detta ha med Ram-Minnet att göra?


    /Jocce
     
  12. enzodiac

    enzodiac Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Man skulle kanske kunna tänka sig det, men 2gb ska ju räcka gott och väl när telefonen är ny utan en massa appar. Jag har alltid 4-500mb ledigt ramminne. Sen vet jag inte om dom har långsammare minne i compact eller vad det kan bero på. Jag tycker det känns som mjukvaran som inte är optimerad.
     
  13. Jocce81

    Jocce81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    750
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Tror att det är samma "sorts" ram-minne i både Z5 och Z5 Compact, men vad jag förstått så är det inte den absolut snabbaste sorten...


    /Jocce
     
  14. Legend1987

    Legend1987 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    "Which brings us to the Z5 Compact. The warning comes at the half-hour mark, but is perhaps overly conservative, as it takes another 10 minutes, before the heat gets too much to bear - 40 minutes and 15.5GB of 4K video are the end result."

    http://www.gsmarena.com/xperia_z5_c...y_4k_video_overheating_contest-blog-14329.php

    Har nu även testat att filma 5min med 4K på min vita (rev 2) z5c utan några problem.
     
  15. enzodiac

    enzodiac Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Ok nu har jag haft telefonen 6 dagar och funderar faktiskt på att försöka få pengarna tillbaka :( Jag har gått igenom ett antal mobiltelefoner(olika märken och modellera) i år och alla har haft någon brist som gör det svårt att behålla telefonen tycker jag. Ska vi verkligen behöva vara betatestare åt tillverkarna?!

    Här är mina erfarenheter från Sony z5c.

    - Hela upplevelsen i gränssnittet känns seg. Det hackar och rycker i animationer. Bytet mellan appar och uppstart av kamera kan ta flera sekunder i värsta fall.

    - Telefonen har startat om sig själv helt random 2ggr (3ggr, hände just nu när jag skrev detta och inte ens rörde telefonen) på 6 dagar.

    - Kameran är verkligen under all kritik. Jag har som många, om inte alla, problem med suddighet på vänster sida om man håller kameran i landskapsläge. För mig sker det mest när jag fokuserar på något långt borta. Vid macro verkar den fungera ok. Hela upplevelsen känns seg också. Visst den fokuserar snabbt, men sen har den en slutarfördröjning som heter duga. Skärmen hakar upp sig och rycker till när bilden tas och att spara och visa bilderna man tagit ska vi inte snacka om. Här snackar vi sekunder för att spara en bild.

    - Batteritiden är ok. Inte jättemycket bättre än någon annan telefon jag haft. Måste fortfarande ladda varje dag även om batteriet kanske inte tar slut. Men vem vill gå och lägga sig med 30% kvar?
     
  16. enzodiac

    enzodiac Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Kom precis tillbaka från Tele2-butiken. Såklart kunde dom inte hjälpa mig med telefonen eftersom allting "fungerar". Det enda dom kunde erbjuda var att skicka den till reparation.

    Jag har nu lärt mig en läxa. Köp aldrig någonsin elektronikprodukter över disk i affär. Handlar man på distans kan man lämna tillbaka varan av vilken anledning som helst. Det går inte över disk.

    Telefonen fungerar ju men skulle helt klart behöva uppdateras av sony innan den fungerar med bra flyt och snabbheten som hårdvaran borde klara.

    Jag kommer förmodligen att sälja telefonen privat. Någon som är sugen? :)
     
  17. micke_r

    micke_r Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Info:
    Nova launcher
    Platta:
    Sony Z4 tablet wifi
    Info:
    Nova launcher
    Övrigt:
    Chromecast 2, Sony 55" Android TV, Moto 360 2nd edition
    Det är troligen inte något fel på minnets hastighet eller att 2 gb inte räcker utan att mjukvaran inte är optimerad ännu. Sådär har mina z1 compact, z3 compact och framför allt Z4 tablet (sistnämnda samma chip, 810, som Z5 compact) uppfört sig och man tror det är något fel på den när det laggar i en helt ny pryl. Kombinationen av ganska ny android-version och ny hårdvara tar lite tid att köra in. Nu är t.ex. min z3 compact hur rapp som helst, går knappt att få fram något lagg. Z4 tablet kunde vara snabbare med tanke på klart bättre chip men den har hög upplösning att släpa på påminner jag mig om.
     
  18. enzodiac

    enzodiac Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2015
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag tror du har rätt såklart. Synd bara att man ska köpa något nytt och behöva vänta, förmodligen, flera månader på att det ska fungera som det är tänkt.
     
  19. MR.D

    MR.D Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2015
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Kan inte tillräckligt om Android så jag vet inte om det är en Sonyspecifik fråga eller ej. Den enda appen som ger notifikation genom att ändra ikon med siffra är Skype. Outlook och Gmail ser lika ut oavsett. Går det att ändra och hur? Tycker hela notifkationssystemet är rätt kasst. Vad kan jag göra åt saken?
     
  20. (SiC)

    (SiC) Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Notifikationer kommer i "notification drawer" och ev på låsskärmen. Jag kör iofs Z1C men där har jag även en drös ikoner med siffra.