Z5 dummar sig

Diskussion i 'Xperia Z5 - Allmänt' startad av Wavestation, 19 okt 2016.

  1. Wavestation

    Wavestation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej!

    I augusti köpte jag en Sony Xperia Z5. Allt var frid och fröjd men med tiden har jag märkt att den har en del dumheter för sig.
    • Den har lite då och då svårt att komma ut på nätet. Wifi-indikatorn visar att den har kontakt men jag kommer inte ut på nätet. Stänger jag av wifi och startar det så fungera det igen. Tills nästa gång.
    • När jag kliver ut till bilen och kör igång Spotify (via blåtand) så är det rätt ofta som den tappar internetkontakten. Jag anser att den skall hoppa över till mobildatanätet när jag kommer utanför räckvidden för mitt eget wifi. Jag har hittills inte orkat vänta ut den (och det skall inte behövas) utan jag har löst det genom att stänga av wifi och starta om mobildataanslutningen. Då hoppar Spotify igång.
    • På tal om Spotify och bilen. Titt som tätt, mest tätt, så kan jag inte längre byta låt med rattknapparna. Om jag startar om Spotify så funkar det igen. Rätt ofta så får jag då meddelande om att Spotify kraschat. Det är inga fel på rattknapparna eftersom de fungerar i alla andra sammanhang, utom till Spotify i telefonen. De slutar att fungera efter en stund. Detta har dock fungerat bra så det är egentligen bara senaste månaden som detta börjat krångla.
    • Vid några tillfällen när jag släckt skärmen med sidoknappen och jag direkt måste in i telefonen igen så vägrar den tända skärmen och släppa in mig igen när jag trycker på knappen. Det händer då inte ett skit. Skärmen är och förblir kolsvart. Väntar jag 30 sekunder så går det bra igen.

    Jag hade en Z1 tidigare men den började trilla i bitar så det är därför jag bytte. Z1:an hade aldrig några sådana här idiotfasoner för sig. Den bara fungerade och fungerade. Senast jag hade sådana här problem med en telefon var när jag hade en Motorola Defy och den bytte jag ut illa kvickt. Jag gråter mig till sömns varje afton för att jag inte lagade min Z1 för 750:- och istället köpte en så oändligt mycket sämre Z5 för nästan 4500:-
     
  2. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Flyttade du över innehållet från den gamla telefonen till din Z5 eller var telefonen helt ren när du började använda den?

    @Emir-SonyXperiaSupport@Emir-SonyXperiaSupport
    Låter som ett garantiärende kanske?
     
  3. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Och har du testat en fabriksåterställning utan att återställa från säkerhetskopia? Dvs så inget gammalt följer med. Enheten är uppdaterad med senaste mjukvaran?

    Om detta är gjort så skulle jag lämna in på reparation/felsökning om felen kvarstår.

    Edit: Kan tillägga med att mycket av det TS beskriver tyder på ett mjukvaru relaterat problem för mig.
     
    bernard gillar detta.
  4. Wavestation

    Wavestation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej och tack för era svar. Jag försökte flytta över innehållet från den gamla telefonen men det fungerade självklart inte. Det var något om att jag skulle lägga telefonerna nära varandra och då skulle innehållet från den gamla flyttas över. Säkert bra i teorin men i praktiken fungerade det inte. Jag skickade ut mina applikationer via Google Plays hemsida. det gick jättesmidigt. Det var bara till att välja vilken enhet jag ville skicka ut vilken applikation till.

    Jag har inte provat att köra återställning än men det är väl det som återstår. Innan dess så skall jag testa om samma fenomen uppstår när jag använder mina Sony blåtandslurar.
     
  5. Wavestation

    Wavestation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Igår gjorde jag en fabriksåterställning av den och det funkade bra efter det. I ett dygn. Nu har den börjat jävlas igen. Det startade idag på morgonen med att den inte börjar spela musiken från Spotify när jag väljer blåtandsuppspelning på bilstereon. Att detta inte funkat ibland när det legat en massa applikationer i bakgrunden har jag accepterat, men nu hade jag, precis som tidigare när det bråkat, bara Spotify igång. På Z1:an funkade detta riktigt bra och det var bara i sällsynta fall jag fick knappa fram så att Spotify liksom låg överst bland alla applikationer. Då hoppade aktuell låt igång direkt.

    Jag får alltså plocka fram telefonen och trycka på play-knappen i Spotify. När jag sedan stannar, slår av tändningen och går ut så fortsätter telefonjäveln spela ur den inbyggda högtalaren. Det som skall hända är att den skall tystna. Det intressanta är att detta har fungerat och att det bara är senaste månaderna som den börjat jävlas. På Z1:an var det aldrig några konstigheter. När den tappade kontakten med stereon så slutade Spotify spela. Det är så lagom kul att framåt eftermiddagen när jag får tid att att stta mig i lugn och ro på min arbetsplats och höra hur telefonjävlen spelar musik och gjort det hela dagen.

    När jag garagerat bilen och kom inomhus idag så kopplade den upp sig mot mitt wifi men jag fick ingen internetanslutning. Wifi-symbolen visade att jag hade kontakt. Jag fick stänga av och starta wifi på den. Då fungerade det igen.

    Kan det vara någon nedladdad applikation som bråkar, typ Android Assistent? Jag har avinstallerat den för att testa om det blir någon skillnad. Jag vet att jag en gång i tiden hade någon sådan där assistent-applikation som förhindrade att väckarklockan startade vilket ledde till att jag försov mig några gånger innan jag kom på att det var den och jag avinstallerade skiten.
     
  6. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Hej @Wavestation@Wavestation, jag beklagar det strul du upplever. :(

    Jag klistrar in mitt svar från en liknande tråd här på forumet:
    Jag har hört fler nämna just strul med Spotify de senaste dagarna, och det verkar ha med Spotify att göra snarare än telefonen i sig då omdömen i Play Butik nämner samma problem med fler tillverkare:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.spotify.music&hl=en

    Filtrera på senaste omdömen snarare än hur hjälpsamma omdömena är så hittar du dessa.


    Gällande övriga problem, återställde du någon säkerhetskopia med bland annat Wi-Fi-lösenord efter din fabriksåterställning?
     
  7. Wavestation

    Wavestation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack även här. Men som jag skrev i andra tråden, mitt problem har pågått längre än så. Faktum är att jag just nu laddar upp min gamla iPod Touch 4 för att se om den kommer att uppföra sig likadant i bilen.

    När jag idag tog bort parningen med bilstereon och parade ihop dem igen så var den någon throw-grej telefonen försökte med. Den grejen verkar ju ha jävlats för andra. Skall se om jag kan inaktivera den.
     
  8. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Ja det går men det kräver root, har du root och vill ta bort det är det priv-app/SomcPlayAnywhere.apk som du ska ta bort.
     
  9. Wavestation

    Wavestation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Root..? Det är väl när man går in och manipulerar programvaran i den va? Jag är dessvärre inte så insatt i sånt och jag är smart nog att inte pilla på sånt jag inte begriper. Sedan flyger väl all garanti sin kos också? Fast det gör den ju när jag snart kastar den i gatan också.
     
  10. Wavestation

    Wavestation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Idag testade jag med min gamla hederliga Xperia Acro S. Det blev samma sak med den. Efter en stund i bilen så kunde jag inte längre byta låt med knapparna i stereon. Det kanske är läge att jag ber min Z5 om ursäkt. För övrigt så är den där Acro S:en en jäkligt trevlig telefon om än aningens seg.
     
  11. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Jag vet dessvärre inte exakt när uppdateringen för Spotify pushades och när problemen började uppstå, men jag har kollegor här på kontoret som upplever strul samt privata vänner med andra telefontillverkare som också nämner att Spotify strular för dem.

    Det jag kan göra är att jag för det vidare internt som feedback, men som sagt så verkar det inte vara specifikt med Xperia.
     
  12. Wavestation

    Wavestation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tusen tack!

    Jag hittade en applikation som heter Bluetooth Connect and Play som verkar om inte lösa problematiken så i alla fall komma runt den. Den låser blåtanden till en viss funktion som jag själv väljer, till exempel när telefonen kopplar upp sig mot bilstereon så låser blåtanden till Spotify. Hur det fungerar när det ringer och skall växla över till telefon och handsfree återstår att se. Jag testade detta på min Acro S och den fungerade i alla fall under de 25 - 30 minuter det tog att åka hem från jobbet idag. På väg till jobbet slutade den svara efter 10 minuter. Hoppas det funkar lika bra med Z5:an. Gör det det så kommer jag få dåligt samvete för att jag förbannat den.
     
  13. Wavestation

    Wavestation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Bluetooth Connection and Player funkade en enda gång. Nu kan jag inte styra Spotify från bilstereon längre. Tillbaka på ruta ett. Funderar på om Spotify har AI och lär sig mina knep och skapar motmedel.