Z5 serien utan Krack fix..

Diskussion i 'Xperia Z5 - Allmänt' startad av Zastoff, 11 dec 2017.

  1. Zastoff

    Zastoff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1c
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z5
    Platta:
    Sony Xperia tablet Z
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Vad säger garantin om mjukvaran?
     
  3. Zastoff

    Zastoff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1c
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z5
    Platta:
    Sony Xperia tablet Z
    En konsument har reklamationsrätt i tre år, 23§. Det bara är fel som fanns vid avlämnandet av varan som kan omfattas av en reklamation 20§ - dock omfattas även fel som funnits vid avlämnandet, men som visat sig först efter. Om ett sådant fel uppvisar sig inom 6 månader efter avlämnandet eller inom eventuell garantitid finns det inget krav att köparen ska bevisa att felet fanns redan vid avhjälpandet (det presumeras att felet fanns där redan vid avlämnandet) 20a-21§§. Efter dessa sex månader utlöpt eller garantitiden är över är det istället köparen som har att bevisa att felet fanns där redan vid köpet.

    Det finns inte någon generell friskrivning gällande just mjukvarufel vid reklamation – om säljaren lämnat ifrån sig en felaktig vara gör inte lagen någon skillnad på varifrån felet härrör, 16§. Vad säljare dock ofta tycks göra är att friskriva sig från mjukvarufel vid en eventuell garanti, detta är helt okej eftersom en garanti innebär vad säljaren tar på sig att åtgärda utöver rätten till reklamation.

    Sammanfattningsvis - om felet fanns vid köpet och detta inte beror på några omständigheter från din sida ska säljaren åtgärda felet, 22§.

    Så eftersom felet uppkommit under garanti tid så är bevis bördan på säljaren om felet funnits från början och konsumenten bör ha rätt till reklamation eller?
    Med vänlig hälsning Zastoff
     
  4. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    @Emir-SonyXperiaSupport@Emir-SonyXperiaSupport
     
  5. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Hej Alla,

    Dessvärre så stämmer det som @Zastoff@Zastoff nämner, att Xperia Z5-serien tyvärr inte kommer att få en uppdatering som säkrar enheterna mot KRACK.

    Vad gäller vår produktgaranti så kan man sammanfatta dessa i att garantin omfattar fabrikationsfel. Vad gäller specifikt virus, så står följande under "Sabotageprogram":
    "Sabotageprogram, s.k. malware (malicious software), är programvara som kan skada din enhet.
    Sabotageprogram och skadliga program kan innehålla virus, maskar, spyware och andra
    oönskade program. Även om enheten vidtar säkerhetsågärder för att stå emot sådana försök
    ger Sony inga utfästelser och kan inte garantera att din enhet är oemottaglig för
    sabotageprogram."
    https://www-support-downloads.sonymobile.com/common/warranty_phones_SV_24_5.pdf (Sida 5).

    Vår uppdateringsplan för Flaggskeppsmodeller är alltid att försöka hålla enheterna uppdatera i åtminstone 18 månader, därefter kan vi tyvärr aldrig lova ytterligare uppdateringar och/eller säkerhetsfixar. Vår garanti omfattar program- och hårdvarurelaterade fabrikationsfel, men tyvärr räknas inte säkerhetsuppdateringar in bland dessa, utan är en separat tjänst som vi erbjuder.
     
  6. Zastoff

    Zastoff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1c
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z5
    Platta:
    Sony Xperia tablet Z
    Hej igen

    Vad gäller KRACK så är det inget sabotage program malware eller malicious software.
    Utan fel i WPA2 standarden som påverkat alla tillverkare vars produkter använder Wifi med WPA2 och tillverkarna fick förhands information gällande detta fel långt innan informationen släpptes till allmänheten för att kunna släppa patchar för att fixa det.
    Google har släppt patchar till samtliga Android versioner som fixar det! Men sen är det upp till tillverkarna att uppdatera sina olika modeller.

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/KRACK

    Mvh Zastoff
     
    bernard gillar detta.
  7. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Jag förstår helt och hållet hur du menar, den delen av mitt svar var främst menat till den användare som undrade över vad som står i våra garantivillkor. Dessvärre så blir vissa modeller till åldern vilket i sin tur leder till att det programvarustöd de får avtar, tyvärr så kommer inte Xperia Z5-serien att få en säkerhetsuppdatering för KRACK. :(
     
  8. Zastoff

    Zastoff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1c
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z5
    Platta:
    Sony Xperia tablet Z
    Synd att Sony inte tar chansen att visa sina kunder och övriga marknaden att man tar allvarligt på säkerheten, Man måste ju inte följa Googles 18månaders policy utan ta det längre när det gäller större säkerhets hål=tryggare/mer lojal kundkrets ungefär som Apple kunder
    Make Believe

    Reklamationsrätt har man eftersom felet funnits från början.
    (Obs gäller alla wifi produkter från ca2015 och framåt som ej blivit patchade där det är bekräftat att ingen uppdatering kommer)

    Försökt kolla alternativa lösningar tex LineageOS där dom lagt till i sina senaste uppdateringar fixar för KRACK men i nu läget finns inte stöd för alla modeller men verkar finnas till Xperia Z3+ och
    Xperia Z5compact

    (Blir troligen en ny lur om inget custom firmware dyker upp snart)

    Med vänlig hälsning Zastoff
     
    Last edited: 20 dec 2017