Recension: ZTE Axon 7 Mini (recension)

Diskussion i 'Axon 7 / Axon 7 Mini' startad av Mobilnörden2000, 19 okt 2016.

  1. Mobilnörden2000

    Mobilnörden2000 Teen Droid Bannlyst

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Info:
    Huawei P9 (EVA-L09)
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 9.7"
    Jag testar ZTE Axon 7 Mini - telefonen för dig som gillar ljud!

    ZTE är en av många tillverkare som genom åren fått mycket kritik för att skapa telefoner som inte nått upp till användarnas krav. Med den nya Axon-serien tar ZTE nya tag för att kunna nå upp till vad marknaden efterfrågar. Jag har fått hem en Axon 7 Mini för test, hur bra är telefonen egentligen? Har ZTE förbättrat sig från tidigare modeller? Frågorna som ska besvaras i denna recension är många!


    [​IMG]
    Bilden är lånad av ZTE

    [​IMG]
    Framsidan på ZTE Axon 7 Mini

    [​IMG]
    Baksidan på telefonen







    Skärmen och ljudet


    Skärmen i Axon 7 Mini är 5,2 tum stor och har en upplösning på 1080 x 1920 pixlar. Just att ZTE väljer att kalla telefonen för "mini" tycker jag känns lustigt, det då det är en stor enhet med sina 5,2 tum. Jag skulle mer förstått ZTE om telefonen hade en 5 tum stor skärm, men nu tycker jag inte att telefonen känns särskilt liten.

    Skärmen tycker jag levererar riktigt bra färger, mycket beror detta på att ZTE valt att sätta i en AMOLED-panel i telefonen. Rent tekniskt sätt så bidrar AMOLED-panelen med att telefonens svärta blir riktigt bra. Panelens akilleshäl är istället att andra, ljusare färger, har en tendens till att bli överdrivna. Personligen tycker jag bara det är snyggare än när dessa färger blir mer verklighetstrogna i en IPS-panel, men det är en smaksak.

    Jag tycker att telefonens betraktningsvinklar är riktigt bra, då man kan se vad som visas på skärmen från snäva vinklar, en sak jag tycker är positiv, men andra kan tycka är negativt, då många vill hålla det man ser på skärmen för sig själv. Jag vet att personer brukar störa sig på att det går att se skärmen från olika vinklar så bra, men i Axon 7 Mini:s fall så rekommenderar jag att man skaffar någon typ av skärmskydd som skär av vinkeln från de snäva vinklarna.

    Skärmen är helt klart en av Axon 7:s starkaste kort, inte bara att den är fin att kolla på, utan det går också att dra upp ljusstyrkan rejält, vilket är riktigt bra när man är ute i solljuset. Men utöver att det går att dra upp ljusstyrkan rejält, så går det också att dra ner den rejält. En funktion jag fått användning av när jag till exempel gick på bio här om kvällen (en parantes: filmen var inte särskilt intressant).

    Jag tycker skärmstorleken på 5,2 tum, är nog stort för att jag ska kunna uppleva en film on-the-go utan att jag ska känna skärmstorleken som ett hinder, 5,2 tum är den perfekta skärmstorleken för mig-då når jag åt hela skärmen med en hand.

    Den största marknadsföringsgrejen med Axon 7 Mini är utan att tveka dess stora högtalare placerade på telefonens framsida. ZTE har inför lanseringen av Axon 7-telefonerna slutit samarbete med ljudexperterna på Dolby, som ska ge telefonen väsentligt bättre ljud än övriga telefoner på marknaden, enligt ZTE.

    Ljudet som kommer ur telefonens högtalare är riktigt bra, framförallt om man kollar på en film och håller telefonen framför ansiktet. Mobilen skapar då en 3D-effekt (låter det som) ur högtalarna. Så därför tycker jag att Axon 7 Mini passar extra bra som mediaenhet. Ljudet ur högtalarna är bra, i alla fall de flesta underkategorier. Ljudet tycker jag är väldigt klart då mellanregistret är bra i dessa högtalare. Basen ur högtalarna kunde dock varit bättre, mycket bättre. Det då det knappt är någon bas alls som framträder. Däremot kan jag köpa att mobilen inte har mycket bas att erbjuda, då det är en liten mobil och ingen stor låda vi pratar om.

    Om vi istället tar och kollar in hörlursuttaget till telefonen, så har de också bättre specifikationer än många av konkurrenternas. 3,5 mm hörlursuttaget kan spela upp musik i 24 bitars kvalitet, vilket märks med både mina Sony SBH70 och Bose QuietComfort 35. Allra bäst märks det dock med mina Xiaomi Mi Quantie hörlurar, då de ansluts via en sladd. När jag gör en snabb jämförelse med min OnePlus 3 så tycker jag att ljudet känns mer kraftfullt med Axon 7 Mini, självklart har jag testat att spela upp musiken i samma hörlurar.



    [​IMG]
    Bilden är lånad av Dolby



    Prestandan och RAM-hanteringen

    ZTE Axon 7 Mini har en Qualcomm Snapdragon 617 processor tillsammans med 3 GB RAM, vilket borde innebära att mobilen ska kunna klara av vardagligt användande utan större problem, med det menar jag att man till exempel ska kunna kolla Facebook. Dessutom borde RAM-minnet på 3 GB räcka till utan problem. Faktum är att Axon 7 Mini är en ren katastrof i prestandan (som visserligen kommer från monstret OnePlus 3). Det är konstant lagg på olika platser i telefonen. Det kan vara allt ifrån att mobilen är långsam vid webbsurf, till att det knappt går att läsa Facebook för att den hackar så mycket efter.

    Ovanstående problem borde verkligen inte kunna uppstå eftersom Snapdragon 617 består av åtta stycken processorkärnor, dessutom har den ett väl tilltaget RAM-minne på 3 GB. Jag tror inte att problemet ligger på hårdvaran, utan istället på mjukvaran, som i detta fall är ZTE:s egna MiFavor version 4.0 ovanpå Android 6.0.1 Marshmallow. Det ZTE behöver göra är att anpassa nästa version av MiFavor bättre till telefonens hårdvara, då jag i detta fall misstänker att det är mjukvaran som drar ner upplevelsen på telefonen. En annan bidragande orsak är Axon 7 Mini:s skärmupplösning på 1080 x 1920. Antagligen blir det för mycket pixlar för telefonen att skyffla runt på. En lösning till nästa telefon med liknande prestanda är att ZTE skulle sänka upplösningen till 720 x 1280 pixlar (om de inte sätter i en vassare processor).

    Som många säkert förstått såhär långt in i texten så är det inte heller någon fröjd att spela en omgång av Asphalt 8, då spelet börjar lagga strax efter att man satt igång det. Däremot blir inte mobilen särskilt varm vid tyngre påfrestning, vilket är ytterst ovanligt bland mobiler idag. Ännu ovanligare är det bland mobiler med aluminiumbaksidor.

    Om vi istället tar en titt på hur Axon 7 mini klarar av att hantera olika appar i bakgrunden så fixar den det mycket bra. Den kommer ihåg appar som jag använt långt bak i tiden, så RAM-minnet på 3 GB har jag i alla fall inget problem med.

    När jag tar och kör en benchmark på telefonen genom programmet GeekBench 4 så hamnar Axon 7 Mini långt ner på listan, vilket inte är så förvånande. Telefonen får en poäng på 702, att jämföra med konkurrenten Xiaomi Redmi Note 3 som får en poäng på 1427, vilket är de dubbla siffrorna av vad Axon 7 Mini får!

    [​IMG]
    Mobilens poäng i GeekBench 4

    [​IMG]
    ZTE Axon 7 Mini vs några konkurrenter





    Kameran

    ZTE Axon 7 Mini har en bakre kamera med en upplösning på 16 megapixlar och bländaravtalet f/1.9. Kameran tar bra foton i dagsljuset, mycket tack vore att den har det låga bländaravtalet. Däremot tycker jag inte kameran presterar bra i mörkret då bilderna har en tendens till att bli väldigt mörka, alternativt att de blir väldigt "brusiga".

    Kameragränsnittet tycker jag är väldigt bra utformat, då alla inställningar är lätta att hitta, när man väl är inne. Här erbjuder ZTE funktioner såsom ett manuellt läge, men också något man väljer att kalla för "Live". "Live" är en ren motsvarighet till iPhones "Live foto" och innebär att telefonen filmar en liten del av när man tar sitt foto. En funktion som jag gillar då den är häftig.
    För att ta ett foto trycker man på avtryckaren som på vilken annan mobil som helst, den stora skillnaden är att Axon 7 Mini är långsam på att ta fotot, vilket också förhindrar mobilen från att ta bra foton på snabba motiv. Jag misstänker att problemet beror på telefonens mjukvara, och hoppas att ZTE kommer ut med framtida uppdatering som gör att mobilen kan ta foton snabbare. En annan funktion jag saknar är en sådan som gör att man kan komma in i kameraappen vart man än är i telefonen. En bra lösning på detta problem skulle helt klart vara att man till exempel ska kunna dubbeltrycka på powerknappen för att utföra kommandot.

    Den främre kameran har en upplösning på 8 megapixlar med ett bländaravtal på f/2.2, vilket jag anser som ett lågt bländaravtal för en främre kamera. Som jag skrivit om huvudkameran så tycker jag också att den främre kameran får till bra selfies i dagsljuset, däremot finns det mer att önska av kameran i mörkare ljusförhållanden. Något som dock kunde gjort bilderna bättre med den främre kameran skulle varit en LED-blixt placerad på framsidan av telefonen, då den i alla fall skulle bidragit med mer ljus i bilderna.

    [​IMG]
    En kombination av mina två stora intressen (mobiler och bussar)

    [​IMG]
    Kameran i sämre ljusförhållande


    [​IMG]
    Den främre kameran i Axon 7 Mini



    Övrigt


    ZTE Axon 7 Mini har ett 2705 mAh stort batteri, vilket direkt kan sägas är ett stort batteri för en telefon med de specifikationer som telefonen erbjuder. Telefonens stora batteri märks också vid användningen av telefonen, då batteritiden imponerar! Jag klarar ungefär (beroende på användning) av en och en halv dags användning av telefonen, mycket tack vore att den drar väldigt lite ström i stendby-läget.
    Telefonen använder sig av USB Type C, vilket är bra, då Typ C är framtidens standardkontakt. Men utöver att kontakten är vändbar åt båda håll så stödjer Axon 7 Mini också Qualcomms laddteknik QuickCharge 2.0. I rena specifikationer innebär det att den laddar från 0-46% på en halvtimme, vilket är väldigt bra om man till exempel glömt (eller inte vill) ladda telefonen på kvällen, utan istället vill ladda den på morgonen.

    En annan funktion som Axon 7 Mini erbjuder är stödet för att kunna få igång skärmen genom att dubbeltrycka på den när mobilen "sover", vilket är en otroligt smidig funktion som är svår att vänja sig av med om man använt funktionen i Axon 7 Mini.
    En sak jag däremot tycker är konstig är att telefonen saknar stöd för en ir-läsare som man kan styra TVn med, varför det? Jo, Axon 7 mini har många små, men användbara funktioner att erbjuda, därav tycker jag det är konstigt att den inte har en sådan läsare.
    Det ska också nämnas att telefonen är en av få som säljs i Sverige som har plats för två stycken SIM-kort.


    Sammanfattning
    ZTE har med Axon 7 Mini lyckats skapa en riktigt vacker smartphone, som också sticker ut från mängden smartphones. Det som imponerar är framförallt ljudet ur både de inbyggda högtalarna och med hörlurarna, men skärmen imponerar den också. Det som däremot inte är lika imponerande är telefonens prestanda. Jag rekommenderar ändå ZTE Axon 7 Mini då den kostar 3490 kronor och därmed blir prisvärd.


    + Bra skärm.

    + Bra ljud.

    + Riktigt läcker.

    + Plats för två stycken SIM-kort.

    + Priset.

    - Kameran.

    - Processorn.
     
    dalton, Herrputte, Gorgeous och 4 andra gillar detta.