Galaxy-ägare använder inte Samsungs appar enligt Strategy Analytics

Användare säger nej till bloatware

Postat:
10:19 - 2014-04-24
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
62

Samsung må vara världens största mobiltillverkare, men enligt en ny studie från Strategy Analytics lockar inte företagets appar och tjänster användare i lika stor utsträckning som hårdvaran. Istället för Samsungs motsvarigheter används tredjepartsappar som WhatsApp, YouTube och Facebook.

Galaxy S3- och S4-ägarna i studien använde i snitt Samsungs appar mellan sju-nio minuter i månaden, att jämföra med 11 timmars Facebook-användande. Googles appar var mer populära med cirka en timmas Play Store-användande och två timmar i YouTube i snitt.

Det här mönstret är för all del inget som är unikt för Samsung. Vi har sett indikationer på att många ignorerar de flesta inbyggda extra-appar som ofta kallas ”bloatware”, såtillvida de inte är från Google.

Brukar ni använda de tillverkarspecifika appar och tjänster som följer med telefonen?