Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

Galaxy S7:orna och LG G5 använder inte nya minneskortsfunktionen i Marshmallow

Postat:
11:52 - 2016-02-24
Skribent:
Lars A
Kommentarer:
LG har aldrig slutat utrusta sina flaggskepp med minneskortsplatser, medan hårdvarufunktionen gjorde comeback i och med Samsung Galaxy S7 och Galaxy S7 Edge. Varken LG eller Samsung utnyttjar dock nya finessen i Marshmallow som gör att minneskort kan hanteras på samma vis som intern lagring av systemet.
Funktionen så att säga adopterar minneskort (som är tillräckligt snabba) så de blir del av interna lagringen med alla fördelar det innebär, som kryptering och lagring av appar och privat data. Användare kan på så vis i sanning utöka interna lagringen, ofta markant.

Denna finess saknas alltså i vårens flaggskepp från LG och Samsung. Varför? Det går bara att spekulera kring men kanske anser tillverkarna att det är potentiellt förvirrande för användare eller att prestandan kommer bli lidande, då minneskorten sannolikt inte kommer vara tillnärmelsevis lika snabba som interna lagringen.

  • Fred .

    En annan nackdel om jag förstått det rätt är att du inte kan ta ut minneskortet och sätta in den i datorn, kameran eller annan enhet. För då är minneskortet formaterat på så sätt att det är knutet till enheten.

  • Roco

    Men det är väl ändå ett aktivt val du gör?
    Det är ju bara att sätta den som ”vanlig” external sd-card om du nu använder dina kort på det sättet.

    Jag tycker det är negativt att dom inte supporterar saker som är inbygt i Android M.

  • Fred .

    Ja, dom borde ha stöd för det så man själv kan välja. Ja, det är dåligt att dom inte stödjer det.

  • luckyleif

    Ja det va ju en jäkla tur jag inte hann beställa det snabbaste kortet jag hade kikat på för då hade det blivit dyrt :P

  • Roco

    Ja, men du hade då haft ett väldigt snabbt lagringskort :)
    Vilket ändå aldrig är fel.

  • Carl Persson

    Den här funktionen hade jag inte hört talas om innan, låter ju kalasbra. Har förra årets Nexuslurar stöd??

  • Roco

    Det är ett stöd i mjukvaran för Android M.
    Så har din Nexus Android 6.x om minneskort så ska den stödja detta…om den hårdvarutillverkaren inte göra samma som Samsung/LG gjorde då dvs.

  • Nexus har inte haft minneskort på många många år.

  • Carl Persson

    Ok, hade av någon anledning fått för mig att dom nyaste hade fått minneskortplats.

  • Carl Persson

    Ligger det bara i mjukvaran då? I så fall kan skulle ju även min gamla LG G3 ha eller få stöd för funktionen ☺️

  • Roco

    Ja, så om den har minneskort…ja.
    Finns inga uppgifter om något ytterligare hårdvarukrav iaf.

  • #9w2U99^7&32dYWx&KBwcfW*a

    Vilket kort var det om jag får fråga? Har själv funderat på att uppgradera mitt 64-gigkort till något större (och varför inte snabbare).

  • Patrik

    Om detta är styrt av mjukvaran så kommer folk på XDA fixa så det går ändå.

  • mortuus

    nej jag blev bara besviken på både samsungs och lgs telefoner.. ser fan ingen vits att uppgradera faktiskt.. jävla trams

  • Roco

    Jag blev besviken att dom inte släppte någon S7 Edge+
    Min telefon börjar kännas lite tråkig och skulle gärna vilja ha ny, men det ser ut som man får vänta på nya Note 6 som *suck* kommer i slutet av året :(
    Hoppas dock mer på att Samsung släpper sin sena foldable innan detta :P

  • HtcMan

    Just av denna anledningen är jag rädd och besviken på att om historien upprepar sig. Minsta möjliga lagringsalternativet av intern lagring av de olika versionerna som lanserats är den minsta som kommer hit till våra breddgrader. :(

  • Roco

    ….men den har minneskort :)

  • #9w2U99^7&32dYWx&KBwcfW*a

    Låter som en väldigt vettig funktion! Får hoppas att alternativet att aktivera funktionen kommer införas med någon uppdatering så småningom.

    Personligen störs jag inte nämnvärt av att fortätta dumpa musik, foton och audiobooks i root på externa kortet. Dessutom det kan faktiskt vara bra att veta exakt vad som ligger på just kortet i fråga om återställning av backups m.m.

  • HtcMan

    Jepp det här försäljarna klarat sig med länge nu som ”argument” ;)

  • Roco

    Men det är ju sant :D
    Edit: Men jag håller med dig om att vi borde få samma alternativ att köpa en 128GB som alla andra.

  • Neo Cassirer

    Så s7:an använder inte minneskortet ? Hur faan ska man klara sig på 32gb eller rättare sagt 24gb.

    Gillar att de pushar VR men sätter inte in en 4k skärm så det inte blir pixligt och de gör så man inte kan använda minneskortet för sina VR filmer som man dunkar hem via deras app WTF!

  • HtcMan

    Jo, men det är ingen ursäkt att snåla in på internminne. Minneskort är jättebra för film, foto och musik etc men jag föredrar att ha appar spel, uppdateringar på ett snabbt internminne samt att det blir mindre rörigt om man istället skulle ha delar av appar och uppdateringar etc på minneskort. Men det är jag det… :)

  • #9w2U99^7&32dYWx&KBwcfW*a

    Jo, men inte som en sömlös del av den ”interna”. Du kommer alltså få internt och externt utrymme separerat.

  • Roco

    Håller fullt med om att minimum detta år bort lätt ha legat på 64GB och inte fjuttiga 32GB.

    Dock räcker det nog mycket väl med 32GB för appar/spel för majoriteten.

    Dom har ju testat och misslyckades med att pusha alla upp i molnet. Då kan man ju tycka att dom borde se ett behov där ute.
    Jag har väldigt svårt att se kostnadsskillnaden för en tillverkare att leverera 32GB mot 64GB.

  • This!

  • Jupp, det är ju för att det krypteras för att få bli del av systemet.

  • Sebastian

    Trevligt att man tar säkerheten på allvar :)

  • KalleKn

    Du lagrar all media på kortet.

  • luckyleif

    Tog bort sidorna jag hade sparat efter jag läste det här men det va något kort jag hittade på cdon efter långt letande.. Nu blir det nog ett betydligt billigare och långsammare samsung kort på 64-gig istället då det bara lär bli bilder och lite musik filer som lagras på det :)

  • Tim

    Vet någon vilken väg Sony kommer att gå gällande detta?

  • luckyleif

    Nja, känns lite meningslöst nu :)
    Visst hade det säkert varit trevligt att ha iaf men svårt att motivera sig till att lägga dom pengarna när det räcker gott med ett långsammare och billigare.

  • Roco

    sd-korten kostar ju peanuts nu för tiden…så köp ändå :)
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2625075

  • Fred .

    Kanske, kan vara för att den använder dem som JBOD (just a bunch of disks).

  • Oavsett

    LG G2 har ingen minneskortplats.

  • Henrik

    dom heter inte SD utan anledning.
    Kortet krypteras och låses till telefonen. Stoppar man det i en annan enhet så är den oläsbar. Tror man fortfarande kan formatera om det, men man kommer aldrig åt det som är lagrat.

    Det påminner om JBOD men drivs på partitionsnivå och inte disk-nivå.

  • Henrik

    problemet är väl att samsung användare är idioter och väljer integrerad lagring och när dom sen tar ut kortet så sabbar dom allt som finns på telefonen samtidigt som alla bilder på kortet försviner

  • Fred .

    Men många kameror har ju SD-kort då kan man ta ut det och sätta in det i en SD/MMC-kortläsare i datorn.

  • Roco

    Men nu pratar vi ju mobiler som du inte använder på samma sätt :)
    Sen har kameror inte denna ihopslagning av telefonminne med sd-kort heller.

  • Fred .

    Nej precis, så det är när kortet formateras på så sätt att det ska slå ihop med ett annat minne som nackdelen att man inte kan nå minnet utan enheten uppstår.

  • luckyleif

    Över 1000kr för det jag kollade på och det jag lutar åt nu går på 249kr så.. inte jordnötter för mig ;)

  • Roco

    Vilka kollar du på?

  • Roco

    Jag förstår nu vad du menar.
    Men menar du att du vill använda samma sd-kort i mobilen, digitalkameran och bilstereon?
    Varför inte köpa ett minneskort för varje enhet om du nu ville använda ihopslagningen?

    Vill du verkligen blanda dina digitalkamera-bilder med din mobils sämre kort?

  • luckyleif

    Tog bort dom länkarna som jag hade framme som sagt men det där på prisjakt som du visade kan nog va en bra mellanväg :) högre läs å skriv än det för 249kr iaf :P
    Tack för länk! :)

  • Fred .

    Nej, det vill jag inte. Jag påpekade bara att det är en nackdel som man bör känna till.

  • Roco

    Ok
    Japp, dom är riktigt prisvärda.
    Ska du ha en 128GB får man lägga typ 1000kr
    np, har en själv…riktigt snabb :D

  • Roco

    Aha ok, tyckte mer det var logiskt :F

  • Fraz

    Körde deras konceptmjukvara på min gamla Z3C och jag vill minnas att jag fick frågan om jag ville använda det som ett vanligt minneskort eller internminne.. Vet ju iofs inte om det innebär att det kommer finnas på officiella mjukvaran sedan ändå.

  • Hypertraxx

    Antar det måste finnas en bra anledning att både LG och Samsung väljer bort denna funktion? Antagligen så segar det väl ner hårdvaran så pass mkt och om det är anledningen så är det ju ganska förståelig.

  • Christoffer Hulthén

    Det segar ner rejält i alla fall på Samsung.
    Då Samsung kör UFS som kan leverera riktigt snabba hastigheter så skulle det egentligen bara fungera med kort som i verkligen klarar över 40MB/s i read/write.

    Det finns folk som testat med G3(tror jag det var) och tryckt in minneskort och kört det som internt minne och då blir kameran rusktigt seg medans utan ökar hastigheten rejält. Förmodligen CM rom för att få funktionaliteten.

  • Roco

    Det måste vara någon annan anledning till seghet.
    Eftersom majoriteten av sd-kort klarar 80MB/s read/write.
    Säkert något i koden skulle jag tro.

  • AMK

    nej alla sd-kort klarar verkligen inte av 80mb/s read/write, brukar vara upp till 80mb/S READ, write brukar ligga på ca 15-20mb/s om man inte köper ett kort för över 1000kr (128GB)

  • Rob

    SanDisk 64GB för 220:-
    80/50 MB/s i läs-/skriv-hastighet

  • Zteam

    I Sonys Concept-version av Marsmallow ska det finnas i alla fall (enligt många på XDA)

    Skulle bli förvånad om det inte skulle finnas kvar i slutgiltiga versionen också.

  • Zteam

    Förklara gärna på vilket sätt detta skulle ha något med säkerheten att göra?

  • Niklas Olofsson

    Innehållet på minneskortet krypteras. Man kan enbart komma åt datan i mobilen där man har adopterat sd-kortet.

  • Zteam

    Fast det är ingen funktion alls, det är snarare *avsaknad* av funktion det är fråga om här (det finns ingenting som tvingar dig att använda minneskortet som det vore del av den interna lagringen i Marsmallow om du inte vill)

  • Zteam

    Edit: Tolkade ditt inlägg helt fel insåg jag precis, då är min kommentar ovan naturligtvis helt inrrelevant.

  • Danne

    Om jag har förstått det rätt, så när man använder funktionen att adoptera ett minneskort så att det blir en del av den interna lagring så kommer minneskortet att bli den PRIMÄRA lagringsplatsen i telefonen.

    Dvs om man har en telefon med 32 GB inbyggt minne och adopterar ett 64 GB minneskort, så får man inte automatiskt 96 GB där telefonen börjar fylla telefonens minne först och sedan när det är fullt så fortsätter den fylla minneskortet. Utan telefonen börjar direkt fylla minneskortet. Så dels kan prestandan bli lidande då minneskortet förmodligen inte är lika snabbt som det interna utrymmet, och dels så ”förlorar” man telefonens inbyggda 32 GB på så sätt att telefonen själv inte använder det utrymmet alls. Däremot går det ju givetvis att flytta saker dit på egen hand.

    Men själva funktionen är inte alls lika smidig som vissa verkar tro.

  • Zteam

    Sant, men synd att det ens ska behövas när det kommer till funktiner som är standard i Android

  • Roco

    Då får man väl köpa ett kort som klarar av det då ifall man vill använda den funktionen?
    Det är väl klart att du inte klarar dig på ditt minneskort från 2005 i all framtid.
    Ett 64GB kort på 90/80 read/write kostar 400kr…har man inte råd med det när man köpt en telefon för 8000kr?

  • Robin

    Handlar nog inte om kostnaden till stor del.
    Kunskapen att ett minneskort med bättre hastighet krävs för att inte påverka prestandan finns nog inte hos merparten av användarna.

  • Marcus

    det är dock UPP till 80/50. Det är ofta speedclass 10 ( minimum 10 MB/s ) på dessa sd kort men som sagt så betyder det inte att de skriver så fort hela tiden. Detta medför nog att det segar ner telefonen. Rätta mig gärna om jag har fel :]

  • FredrikAn

    Hur menar du?

  • #9w2U99^7&32dYWx&KBwcfW*a

    Enligt http://liliputing.com/2015/10/android-6-0-can-treat-sd-cards-as-internal-storage-at-a-cost.html
    kan man tydligen välja att faktiskt installera t.ex. (det superbra) carcasonne på den interna delen med fördelarna det innebär men man kan inte tillgodoräkna det interna utrymmet utöver den externa storleken.

    Skumt detta. Gillar det inte alls och kommer köra på det gamla hederliga sättet. (kan ju alltid kryptera det externa minnet ifall man har känslig data där och inte bara .flac o dyl)

  • De flesta kör UFS 2.0 i år, just saying.

  • Anton

    Det har att göra med random read och write främst, där presterar nästan alla minnen dåligt förutom främst iPhone 6s och Galaxy S6 och framåt, de ligger i en egen klass. Andra mobiler har runt 10MB/s random write, och micro sd är ännu sämre.

  • Roco

    Absolut.
    Ingen som har påstått att det interna minnet säkert är snabbare.

    Men du har fel ang. hastigheterna.
    10MB/s är ett minimum utlovande, vilket dom bättre korten aldrig presterar så dåligt som.
    Du kan kolla på denna länken men helt ok tester:
    http://thewirecutter.com/reviews/best-microsd-card/

  • Fraz

    Fast just den här funktionaliteten är valfritt att implementera för tillverkarna.. Det är Google som har bestämt att de inte måste ha det om de inte vill.

  • Anton

    Alltså Roco… Läs det du länkar själv.
    ”Compared to the 14 other cards we tested this year, the EVO Plus has the fastest random read speeds (38.7 MB/s) when tested in a phone and the second-fastest random writes (1.4 MB/s).” Det snabbaste kortet är alltså helt sjukt långsamt i random vs. det inbyggda flashet i mobilerna.
    DESSUTOM köper de allra flesta de billigaste korten de kommer över, så det där testet gör ingen skillnad för allmänheten.

  • Roco

    Men Anton då.
    Du får väl läsa längre ner på dom verkliga testarna…du kan ju inte BARA orka läsa första raden? :P

  • Daniel Ahlqvist

    Det här är en ännu större anledning till att 64 GB varianten bör tas in till Sverige. Men som vanligt kommer det väl att bli i stort sett omöjligt att få dag på varianterna med mer minne. ? Jag känner att jag blir lite förgrymmad på det här beteendet att bara ta in snikvarianten från Samsung Sverige och återförsäljarna. Ge oss valmöjligheten så kommer ni nog att se att det finns rätt många som gärna vill köpa 64 GB varianten.

  • Patrik

    Indeed. Kort sagt, det suger.

  • OPQ21

    Kör konceptmjukvaran sedan den kom. Minneskortet formaterat som internminne. Ser ingen försämring. Men kan ju likaväl bero på mina användarvanor. Är nöjd, vilket är det enda som räknas. Ett plus med koncept är ju även att februaris säkerhetspatch just kom. Bara det är ju ett problem annars för alla tillverkare.

  • Sebastian

    Utsäkta, sarkasm funkar inte så bra på internet.

  • Sebastian

    Vad menas då med:
    ”Funktionen så att säga adopterar minneskort (som är tillräckligt snabba) så de blir del av interna lagringen med alla fördelar det innebär, som kryptering och lagring av appar och privat data. Användare kan på så vis i sanning utöka interna lagringen, ofta markant.”

  • Niklas Olofsson

    Det som står är det som menas. Du kan inte plocka ur minneskortet och läsa datan i en annan enhet.

  • Robin Keskisärkkä

    ”LG har aldrig slutat utrusta sina flaggskepp med minneskortsplatser [..]” G2:an var väl ett flaggskepp utan minneskortsplats?

  • mickeko

    Det är inte svårt att testa prestandan på ett minneskort och informera användaren om det är för långsamt för funktionen. Den bakomliggande orsaken till detta val är sannolikt något annat.

  • mickeko

    Kommer det en edge+ blir det i samband med note 6 precis som förra året. Och jag hoppas verkligen de omvärderat sitt beslut att inte sälja Note i Sverige.

  • Broken arrow

    För en annan som är van vid minnetsstickor och Windows förstår inte hur ett SD kort kan vara förvirrande.

    Är ju som att sätta in en extra HD i datorn, det man ska klaga på är att filhanteraren är under all kritik som ofta följer med mobilen.

    Den är snarare boven till förvirringen, för min mobil är det ingen skillnad på att ta kort på interna eller SD kort, men ska man ta extremt högupplösta bilder eller video bör man mellanlagra på interna.

  • Fraz

    Några andra kul ändringar i uppdateringen? Var tyst ganska länge ju :)

  • Zteam

    Kan så vara, men det är avsaknad av funktionalitet i vilket fall som helst.

    Att ha stöd för minneskort men inte kunna använda det fullt ut, känns ju lite B om man säger så….

  • Anton

    Google har bara med SD-stödet väldigt motvilligt, det är därför du inte ser en enda Nexus med kortplats.

    Din jämförelse tänker jag inte ens anstränga mig över.
    Jag vet inte vad jag missade i artikeln, men så vitt jag kan se går inte ett enda kort över 3MB/s random write i den ”bästa” grafen.

  • nZb

    Ja.

  • Får ens LG och Samsung välja bort en sådan core feature of Android 6.0? Verkar jättemärkligt för mig

  • Roco

    Nej då får vi nog tyvärr avsluta denna diskussion.

  • Jeo

    Hur snabbt minneskort, vilken klass och liknande, ska man ha i telefonen för att den inte ska bli seg när formaterar minneskortet som internminne..

  • Fraz

    Det är inte ett krav att de implementerar det..

    7.6.3. Adoptable Storage

    ”Device implementations are STRONGLY RECOMMENDED to implement adoptable storage”.. etc. etc.

    http://static.googleusercontent.com/media/source.android.com/en//compatibility/android-cdd.pdf

  • cashifyer

    Är detta något man kan tillägga genom CustomRom?

  • Vintersorg

    Ja det förstår jag att du vill, eftersom Anton har fläskigt rätt.

  • Magnus

    Hur skulle de annars kunna ta extrema överpriser för sina modeller med lite mer minne?

  • Marcus

    Jag har alltid tyckt att filstrukturen är svår att förstå i Android. Använder man exempelvis en filhanterare ASTRO så bär ju flera vägar till exempelvis mappen /download. Trots att jag ROMar och rootar så finner jag det krångligt att begripa. Det kanske är bara jag som är trögfattad..

  • ZaInT

    Definitivt något som gjorts för att kunna övertyga konsumenterna att SD-kort är meningslösa för att återigen kunna ta bort dem *foliehatten på*

  • AndersX

    Det har aldrig varit meningen att man ska se filstrukuren,så det finns ingen anledning att göra den mer ‘begriplig’ för vanliga användare. För oss som är vana med linuxbasrerade system är det inga större konstigheter.

Aktuellt

Vi listar Googles bästa Androidappar.

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy Note 8
Sony Xperia XZ1 Compact
Samsung Galaxy S8 Plus
Samsung Galaxy S8
OnePlus 5
Huawei Honor 9
8.8

Test av OnePlus 5T

9.2

Minitest av Google Pixel 2

9.1

Test av Google Pixel 2 XL

8.8

Minitest av Huawei Mate 10 Pro

7.3

Minitest av Asus Zenfone 4

7.8

Test av Essential Phone PH-1

8.6

Test av Nokia 8

8.1

Minitest av Lenovo Moto G5 Plus

Visa fler recensioner

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS

Mest kommenterat

  1. Snart får du betala 125kr extra per paket när du importerar från Kina
  2. Vilken tillverkares mobiler ser du mest fram emot under 2018?
  3. OnePlus bekräftar stöld av kortuppgifter, upp till 40 000 kunder kan ha drabbats
  4. Huawei anammar Googles lösning för RCS – Android Messages blir ny meddelandeapp
  5. Mobiloperatören 3 introducerar tjänsten ”3Skicka Surf”
  6. Här är de bästa Google-apparna för Android

Mest läst

  1. Här är de bästa Google-apparna för Android
  2. Samsung Galaxy S9 blir tillgänglig 16 mars enligt senaste ryktet
  3. Snart får du betala 125kr extra per paket när du importerar från Kina
  4. Är det här kartongen för Samsung Galaxy S9?
  5. Mobiloperatören 3 introducerar tjänsten ”3Skicka Surf”
  6. Får vi se ett Sony-flaggskepp med OLED-skärm i år?

  7. Visa topplistan

Undersökningar

Vilken tillverkares mobiler ser du mest fram emot under 2018?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

Undersökningar

Sponsrat

Annons