Recension:Game Dev Story [Apprecension]

Postat:
11:35 - 2011-04-18
Skribent:
| Henrik
Kommentarer:
41

Har du någonsin drömt om att styra en helt egen spelstudio? Om svaret är ja så kan nog Game Dev Story vara av intresse, då det är ett spel helt och hållet gjort för att du ska få leva ut dina drömmar som utvecklarboss i äkta management-stil.

Ibland infinner sig känslan av att tiden rent sagt har flugit förbi, och vanligtvis är det när man har gjort något roligt. För några dagar sen hade jag en eftermiddag satt mig ner för att testa Game Dev Story, och helt plötsligt hade hela sex timmar bara försvunnit. Jag vill således bara varna er tidigt in att det här spelet, utan tvekan, är beroendeframkallande till en början. Spelet är inte för alla, men om du tillhör rätt målgrupp kommer du vara fast.

Game Dev Story bygger på att vara ett metaspel – ett spel om spel, eller rättare sagt, att skapa sådana. Man börjar enkelt i en liten lokal tillsammans med vad man kan anta är två av ens vänner med målet att vinna priset “årets spel” – ett mål som inte är det lättaste att uppnå. Till sin hjälp har man sina trogna anställda, som från att vara två blir till åtta under spelets gång. Antalet ökar vartefter man byter till en större lokal (vilket händer totalt två gånger under spelets gång).

Grunden när spelen skapas ligger i fyra staplar, vilka står för “rolighet”, “kreativitet”, “grafik” och “ljud”. Varje anställd är inriktad på något speciellt, och det gäller att ha en jämn kompetens bland sina anställda för att lyckas med att få bra kritik av spelrecensenterna som avgör ens öde i spelet. Spelbetyget blir givetvis bättre ju högre poäng man har i de fyra staplarna.

Spelutvecklandet börjar enkelt med en utvecklingslicens – PC-spel. Allt eftersom man tjänar pengar på publicerade spel kan man köpa in ytterligare licenser, bl.a. för PlayStatus 2, Virtual Kid samt Admiral 64, alla släppta i samma ordning som i verkligheten med samma relation till marknadsandelar som deras verkliga motsvarigheter. Det blir direkt tydligt att utvecklarna bakom spelet har lånat friskt från verklighetens konsoler och utvecklare, vilket i mina ögon bara stärker kärleken för spelet i sig då man själv får känslan att man styr och ställer i den verkliga TV-spelsmarknaden.

Tanken är att man på 20 år ska nå sagda mål, då spelet officiellt slutar efter just 20 års verksamhet. Det enda som slutar är dock att ens poäng sparas, och man kan fortsätta spela långt inpå det – givetvis med ytterligare saker att låsa upp. Åtskilliga timmar kommer att gå åt för att klara spelet, och en andra runda kommer att verka utmanande.

Game Dev Story rekommenderas varmt för timmarna av underhållning man får, och passa på nu när det säljs för halva priset – alltså smått otroliga 14:- (ord. pris är 28:-). Se bara till att du har tid över när du sätter igång spelet första gången.

Lägsta pris på Samsung Galaxy S II på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på Sony Ericsson Xperia Play på Prisjakt just nu: