Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

Google arbetar på att ersätta SMS/MMS med RCS tillsammans med operatörer

Telenor Group och TeliaSonera har hakat på

Postat:
12:10 - 2016-02-23
Skribent:
Lars A
Kommentarer:
Google arbetar tillsammans med operatörer för att ersätta SMS och MMS med mer moderna alternativet Rich Communications Services (RCS), som fungerar globalt. Sökjätten har flera stora samarbetspartners som GSM Association samt en rad operatörer, inklusive Telenor Group och TeliaSonera.
RCS stödjer moderna funktioner vara vissa hittills bara funnits i Internetbaserade meddelandetjänster som exempelvis högupplösta bilder, fildelning, platsdelning, emojis och gruppchatt.

Hittills har 47 operatörer i 34 länder hakat på, vilket är ett bra steg på vägen mot en modern meddelandeform som fungerar oavsett tjänst. Förhoppningsvis anammar Apple och de allra flesta operatörer standarden vartefter så SMS och MMS till sist kan förpassas till historien.

The initiative will enable all operators worldwide to provide an open, consistent, and globally interoperable messaging service across Android devices. Operators have agreed to transition toward a common, universal profile based on the GSMA’s RCS specifications and an Android RCS client provided by Google in collaboration with operators and OEMs.

  • 123

    Det var på tiden! SMS och MMS känns väldigt utdaterat nu.

  • Kenneth

    Kan så vara men för mina föräldrar är SMS bra skit. Det är vad som fungerar på en ”dumb-phone”

  • Maven2

    Eftersom Google står bakom RCS, så borde det vara en öppen standard som alla borde ställa sig bakom.
    En fördel med att avskaffa SMS och MMS är att det ej behöver vara uppdelat programvarumässigt i kommande smartphones.

    Och RCS-appar kommer förstås precis som VoIP och SIP bli gratis genom nätneutralitet som införs i EU den 30 April, i år.

  • Drzap

    Jag ser framför mig sms och rcs. Sms kommer nog inte försvinna på länge då det är den enda tjänst som funkar på alla mobiler och över hela vår planet.

  • Sebastian

    Inte omöjligt att Apple skulle vara intresserade av detta. Patenttroll nyttjar ju patent mot FaceTime och planerar att stämma för iMessage. Har med någon P2P-teknik att göra. De har tidigare vunnit mot Microsoft.

  • Varför behövs rcs/sms/mms när mejl finns?

  • Lobster

    Detta kommer ju att existera parallellt med SMS under en övergångsperiod. När SMS försvinner kan alla telefoner hantera det nya formatet.

  • Fred .

    RCS initiativet tog fram 2007 och finns i vissa operatörer i vissa länder sedan 2012.

    Verkar inte som det riktigt tagit av…

  • Fred .

    För SMS är till för ”instant messenging”, snabbkonversationer där man ofta skickar korta meddelanden fram och tillbaka.
    Epost är för längre meddelanden som inte skickas 10 stycken per minut.

  • Sebastian

    Inte helt uppdaterad vad detta är, hur mycket av iMessage funktionalitet finns i detta? Gör detta det möjligt att skicka meddelanden från vilken enhet man vill utan att behöva ha ett nummer kopplat till det och utan att man behöver ha telefonen med sig? Annars är det ju DOA.

  • Roco

    Dock bara ett orosmoln där.
    ”Där står nämligen att operatörerna får ge förtur till vissa tjänster, så länge det inte sker på bekostnad av andra”

    Vi får se ifall dom inte passar på att införa en gräddfil där vi som konsumenter ska betala nån månadsavgift.

  • Emil

    Vem för en konversation via mejl? Funkar ju bara om man inte förväntar sig svar inom en kort stund.

  • Jag håller med dig men ”tänker högt”, handlar det inte om invanda mönster och gränssnitt egentligen?

  • Peter Hjalmarsson

    Jag önskar att du hade rätt, men populariteten hos Whatsapp talar emot dig.

  • Peter Hjalmarsson

    Vad pysslar Google med egentligen? Allt de hade behövt göra var att pusha Hangout i stället för SMS-appen på samma sätt som de pushar t.ex. gmail. I stället retirerar de…

  • P

    Dom har kanske gett upp angående Hangouts. Dom har ju försökt, men inte tillräckligt många hakade på.

  • Roco

    Men dom har ju inte ens försökt som Peter ovan skriver.
    Jag använden den iaf varje dag och funktionen är det inget fel på.

    Dom skulle fixat till så det blir lättare att lägga till nytt folk. Bara det hade ökat användningen.

  • Hampus Sjöberg

    Det är två helt olika funktionaliteter/tekniiker till två olika syften.
    Det verkar snarare vara du som har ett invant mönster att använda mejl.

  • Fred .

    Intressant tanke, och visst ligger det något i det.
    Men är ju tekniken lite anpassad och avsedd för andra användningsområden.
    SMS har ju en begränsning på 144 tecken vilket gör det olämpligt för längre text.
    Epost har saker som rubrik/subjekt/ämnesrad, prioritet, spamskydd, arkivering, kategorisering, filtrering, sökning, och massa som inte är så viktigt för IM.
    Kanske ”rätt verktyg för rätt jobb” ?

  • Hampus Sjöberg

    > SMS har ju en begränsning på 144 tecken vilket gör det olämpligt för längre text.

    SMS kan vara kedjade upp till 8 sammanlänkande meddelanden, efter det går det över till ett MMS (om jag inte minns helt fel).

  • Hampus Sjöberg

    Kan ju behövas så att alla kan gå under Unicode istället för hur det ser ut nu.

  • Jovisst har jag ett invant mönster att använda mejl, jag använder mejl för längre konversationer och sms för korta snabbmeddelanden.

    Min öppna fråga handlar mer om varför. Idag kommunicerar på flera olika sätt, mejl, sms, Facebook, Whatsapp, Viber etc. När jag skriver ett sms idag med Contact+ så märker jag inte av om det är 1 eller 4 stycken eftersom gränssnittet är upplagt så att de bakar ihop smsen till en löptext. RCS verkar ha nyheter som vi redan hittar idag (helt/delvis) i andra kommunikationssätt bla i mejl/viber/etc.

    Vet inte vad jag vill komma med denna långa utläggning men kanske att sms som snabbmeddelande funkar bra idag men om massa nya funktioner kommer med RCS så blir tjänsten något som redan finns via Viber/Facebook etc. Fördelen skulle väl vara en ny standard, man behöver inte tänka på om mottagaren har RCS eller inte.

  • Detta argumentet köper jag inte. Absolut finns det personer som svarar snabbare på sms än mejl men handlar väl mer utifrån hur man använder sin mobil och hur ofta man kollar sin mejl. Rent tekniskt finns ingen begränsning hos mejl.

  • Joakim

    En svärmorssäkrad meddelandefunktion, inte illa. Hoppas alla hakar på!

  • Andreas

    Då allt fler appar kör krypterat data trafik känns inte detta så tilltalande… Då detta knappast lär var krypterat.. Sedan måste vi komma bort ifrån att operatörer kan ta betalt för meddelanden.

    Det enda som behöver finnas är dags trafik sms och telefon samtal borde tas bort så att operatörer inte kan ta betalat extra för de t..

    Dats är förvisso dyrt nu men blir ju billigare med tiden… Speciellt när 5g är på g.. Då har dom inte länge någon ursäkt att ta ut ocker priserna

  • Boney

    Bara meddelanden fungerar utan internetuppkoppling, så är det ok.
    Jag är ute en hel del på resande fot, och slår då ofta av mobildata utomlands (då en del appar jobbar i bakgrunden med massa skit..), men vill att smsen skall komma fram ändå.
    Värdelöst när jag hade iPhone förr, då jag inte fick några iMessage förräns jag hade internet uppkoppling.

    Och, jag kör inte push på mailen heller, då hade man haft och göra med att
    titta på mobilen hela dagen då det hade plingat i den konstant, vilket inte är ett alternativ.

  • Nisse Huldt

    iPhone är värdelöst även nu för tiden (rent generellt alltså)…

  • Nisse Huldt

    Kräver mobildata. Ingen hit när man är utomlands…

  • Peter Hjalmarsson

    Men det lär ju RCS också göra – precis som MMS.

  • 123

    rcs kräver inte en internetuppkoppling vad jag förstått utan går på de vanliga banden och kan därför ersätta sms på ett sätt du inte kan med mejl.

  • Har inte ”alla” internetuppkoppling idag? Tänker att de som inte har internetuppkoppling kan inte vara en tillräcklig bas för en sådan insats som krävs för ett helt nytt system.

  • nickewi

    Aldrig hört om detta innan, men i mina öron låter de ju bara som att dom försöker slå ihop mms och sms till ett eller?
    Förstår inte riktigt varför men why not?

  • Daabas

    Håller med till viss del med det du skriver. Ditt argument håller till 100% när vi har globalt internet. Där vi kan resa över hela världen utan att tänka på data kostnaden.

  • Spetsen

    Självklart är det krypterat, precis som SMS varit krypterat sedan urminnes tider.

  • Broken arrow

    Ja då slipper man problmet när mms inte fungerar, kör man custom på s3 är det man får offra om man vill köra L och M.

    Är det med app eller ny OS version som gäller?

  • tom

    Det är nog mer än så, som de skriver. Högupplösta bilder, emojis. Sen nämner de inte gruppchat som inte heller funkar med sms.

  • tom

    Hangouts appen kan väl vara relevant ändå, den kan ju stödja rcs om man vill. Nog är det väl trevligt med ett standardiserat protokoll som rcs så vi kan välja olika appar och ändå kommunicera. Precis som sms, som dock är föråldrat.

  • GrinigGammalGubbe

    Tja, i Asien och Afrika är täckningen lite si och så med, om man säger så, och kostnaden för surf…

  • Fredrik Ingman

    Så det är därför jag inte får sickat eller mottaget MMS pga mobil data. Ööh… antog att jag inte behövde internet för SMS, ändå debiteras man olika. Skulle ha andvent SMS mer om det funkade utan att ha mobil data på. Men hur blir det då min VPN klient har svenskt IP nummer, skulle mina SMS gå via Sverige då?

  • Fredrik Ingman

    Med NOKIA 3310 kan man sicka bilder utan internet. Synd att inte ens MMS funkar utan internet. Jag vill ej ha internet i gång hela tiden. Visserligen är det dom färdiga bilderna som redan finns i NOKIA 3310 som gäller då.

  • Peter Hjalmarsson

    SMS går utan data. MMS går med data. SMS påverkas därför inte alls av eventuella VPN-inställningar.

    Om SMS inte fungerar för dig kan det beror på att de skickas som MMS – det är inte helt ovanligt bland SMS-klienter har jag förstått.

  • Peter Hjalmarsson

    HO går redan på ett standardiserat protokoll, från datorvärlden och inte från telefonvärlden. Fördelen med det är att det går på dator också, det TROR jag inte att RCS gör.

    HO fanns också klart att pusha för flera år sedan, medan RCS (från G) kommer först nu.

    Efter att ha sagt det…visst vore det trevligt om HO skulle stödja RCS, men troligare är att G lägger ned det.

  • nickewi

    Men emojis funka väl? Ja skickar ju sms med emojis, men att kunna skicka högupplösta bilder och videor hade ju varit otroligt välkommet!

  • Emil

    Det har du i och för sig rätt i, men många jag känner kollar knappt sin mail varje vecka ens och får ofta en massa olika meddelanden från diverse sidor så det blir lättare att missa meddelanden då. Sen är apparna för SMS anpassade för snabbare konversationer medans Mail apparna inte är det. Plus att SMS inte kräver datauppkoppling eller ens Smartphone vilket är bar när jag skriver med mina föräldrar bland annat.

  • Robert Löfgren

    MMS känns lika modernt som fax… Bort med skräpet.

  • Lobert Röfgren

    Eyyy, dissa inte faxen.. Det är det enda som kan väcka mig på morgonen!

  • Sillstrypare

    Frågan är nog mer om alla användarna kommer kunna hantera det nya formatet

  • Johan Nilsson

    SMS är i princip inte krypterat. A5/1 som används över GSM går att knäcka i realtid med en modern dator. Genomför du dessutom en aktiv attack sker ingen kryptering alls. Dessutom termineras krypteringen alltid i operatörens core-nät.

Lediga jobb inom data / IT Företag
Network Engineer Publicerad 20 Jan 2018
Information Security Manager Publicerad 20 Jan 2018
GRAFISK DESIGNER TILL TELEKOMFÖRETAG! Publicerad 19 Jan 2018
IT Projektledare med erfarenhet inom Telekom Publicerad 18 Jan 2018
Testutvecklare som vill rädda liv! Publicerad 18 Jan 2018
Se fler jobb

Aktuellt

Vi listar Googles bästa Androidappar.

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy Note 8
Sony Xperia XZ1 Compact
Samsung Galaxy S8 Plus
Samsung Galaxy S8
OnePlus 5
Huawei Honor 9
8.8

Test av OnePlus 5T

9.2

Minitest av Google Pixel 2

9.1

Test av Google Pixel 2 XL

8.8

Minitest av Huawei Mate 10 Pro

7.3

Minitest av Asus Zenfone 4

7.8

Test av Essential Phone PH-1

8.6

Test av Nokia 8

8.1

Minitest av Lenovo Moto G5 Plus

Visa fler recensioner

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS

Mest kommenterat

  1. Snart får du betala 125kr extra per paket när du importerar från Kina
  2. Så här kan Samsungs flexibla smartphone se ut
  3. OnePlus inaktiverar kontokortsbetalningar efter att vissa kunder drabbats av bedrägeri
  4. OnePlus bekräftar stöld av kortuppgifter, upp till 40 000 kunder kan ha drabbats
  5. Mobiloperatören 3 introducerar tjänsten ”3Skicka Surf”
  6. Huawei anammar Googles lösning för RCS – Android Messages blir ny meddelandeapp

Mest läst

  1. Här är de bästa Google-apparna för Android
  2. Samsung Galaxy S9 blir tillgänglig 16 mars enligt senaste ryktet
  3. Snart får du betala 125kr extra per paket när du importerar från Kina
  4. Är det här kartongen för Samsung Galaxy S9?
  5. Mobiloperatören 3 introducerar tjänsten ”3Skicka Surf”
  6. Får vi se ett Sony-flaggskepp med OLED-skärm i år?

  7. Visa topplistan

Undersökningar

Vad anser du är minsta acceptabla nivån RAM i en Androidmobil?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

Undersökningar

Sponsrat

Annons