Google introducerar HTML5-baserad liveströmning på YouTube i 60fps

Postat:
20:42 - 2015-05-21
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
21

Google introducerade videouppspelning på YouTube i 60fps tidigare i år. Nu har företaget tagit det hela ett steg längre genom att börja stödja HTML5-baserad liveströmning i 60fps (720p och 1080p).

Den högre bildfrekvensen ger ett lenare och mjukare resultat, något som är särskilt fördelaktigt i actionfyllda videor – exempelvis klipp som visar dataspel och e-sport. Om uppspelningsenheten inte kan hantera 60fps kommer strömmen istället att spelas upp i 30fps.

Från och med den här veckan kommer därtill all liveströmning på YouTube att baseras på HTML5, förutsatt att webbläsaren kan hantera tekniken. Googles HTML5-lösning stödjer valfri uppspelningshastighet. Som exempel nämner Google möjligheten att spola tillbaka i en live-video och titta i högre uppspelningshastighet för att komma ikapp.

I mars kom ett rykte om att Google planerar att lansera en liveströmningsplattform för spel och därmed på allvar utmana Twitch. Dagens nyheter kan ses som ett steg i den påstådda satsningen. Nedan finns exempel på videor som går att spela upp i 60fps (behöver uttryckligen väljas).