Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

Google introducerar licenstjänst för Android Market – vill stävja piratkopiering

Postat:
05:28 - 2010-07-28
Skribent:
Eric N
Kommentarer:


Under gårdagen lanserade Google en modell för licenshantering över Android Market som uppges erbjuda utvecklare en mer flexibel distributionslösning än tidigare och ett bättre skydd mot piratkopiering. Google uppger dessutom att man har för avsikt att ersätta det enklare skydd som idag finns som standard för betalapplikationer med denna nya tjänst.

Tidigare har det fungerat som så att applikationer som inhandlats på Android Market installerats i en för användares del otillgänglig katalog på telefonens minne – det vill säga såvida användaren inte tillskansat sig root-behörighet (administratörsprivilegier). Det är då mycket enkelt att ge sig själv läs- och skrivrättigheter till en och samma katalog för att därefter fritt kopiera applikationerna (APK-filerna) till valfri telefon. Då det är relativt enkelt att åstadkomma root-behörighet på det stora flertalet Android-enheter som idag existerar, så har det vuxit till att bli ett stort problem vad berör piratkopiering enligt många utvecklare och som därtill förvärras av det faktum att betalapplikationer bara finns tillgängligt i ett dussintal länder för stunden.

Den nya lösningen är betydligt mer avancerad och innebär att en applikation vid uppstart kontaktar Googles licens-server för att kontrollera så att det finns en betalning registrerad på det användarkonto varifrån applikationen körs. Utöver att kontrollera så att en betalning finns registrerad kan utvecklare också begränsa tillgången till uppdateringar eller huruvida applikationen alls går att köra genom att läsa av om användare har en gammal eller ny nyckel, de kan också sätta upp villkor som innebär att en applikation inte går att installera/köra på en telefon där användaren har root-behörighet m.m. För en fullständig förteckning över alla funktioner se här.

In my conversations with Android developers, I often hear that you’d like better protection against unauthorized use of your applications. So today, I’m pleased to announce the release of a licensing service for applications in Android Market.

This simple and free service provides a secure mechanism to manage access to all Android Market paid applications targeting Android 1.5 or higher. At run time, with the inclusion of a set of libraries provided by us, your application can query the Android Market licensing server to determine the license status of your users. It returns information on whether your users are authorized to use the app based on stored sales records.

This licensing service operating real time over the network provides more flexibility in choosing license-enforcement strategies, and a more secure approach in protecting your applications from unauthorized use, than copy protection.

The licensing service is available now; our plan is for it to replace the current Android Market copy-protection mechanism over the next few months. I encourage you to check out the Licensing Your Applications section of our Developer Guide and the Android Market Help Center to learn how you can take advantage of this new service immediately.

–Google Android Developer Blog

Genom Android Developer Blog och tack till Kaj för tipset!

  • BinabiQ

    Jag skulle applådera OM vi hade betal-market i sverige. Men som det är nu håller jag inne med applåderna tills vi har möjlighet att köpa apps utan massa tjafs.

  • Tamagotchi

    Utmärkt, det är utvecklarna som driver plattformen och deras intressen måste tillvaratas. Det här kommer definitivt att medföra mycket positivt!

    Däremot undrar man hur Google kan vara minsta överraskade över piratkopieringen som drabbat Android och utvecklarnas missnöje över detta, vad förväntade man sig? Att merparten av alla Android-ägare skulle vänta snällt och passivt i mer än ett års tid utan minsta besked eller livstecken från Googles sida? Det krävs liksom ingen Einstein för att förutse varåt det skulle lida…

  • Kvillen

    Hur ofta ska de kolla om programmet är giltligt?
    Känns ju annars som om det kommer att slöa ner uppstarten av ett program rätt markant om den ska skicka information fram och tillbaka varje gång :s

    Mvh

  • robbanl

    Innebär detta att jag inte kan starta program utan mobil datatrafik påslagen? I så fall är det ju helt värdelöst. Kan dessutom programmen inte köras med root behörighet så lämnar jag Android och köper en iPhone. Verkar ju som vi aldrig får betalappar i Sverige.

  • hans

    Nej stæller mig kritisk mot detta i dagslæget, håller med robbanl. Valde Android før dess øppenhet, men nær vi aldrig får tillgång till betal-apps och nu blir det svårare att installera ”pirat-apps”. Det har aldrig handlat om en generation som inte ær villiga att betala sig, utan mænniskan ær lat och væljer det enklaste oavsett om det kostar pengar eller inte. Løs problematiken med en fri market till værlden, om Apple lyckas borde Google också kunna det.

  • Mattias

    Det räcker väl att det görs direkt efter att appen installerat?

  • Förstår inte varför alla klagar på detta, som det är idag så är det ju ohållbart för utvecklarna då många av deras spel ligger ute på kända torrentsiter.

    Antar att ni inte har några appar ute till försäljning själva.

  • #54

    @ robbanl

    Det finns nog ingen större anledning till oro:

    ”Obviously, you can’t call out to the server when the device is off-network. In this situation you have to decide what to do; one option is to cache licensing status, and LVL includes prebuilt modules to support that.”

    http://android-developers.blogspot.com/

  • henriko

    Om jag inte kan ta backup på en app, och när jag tappat min telefon i sjön inte kan lägga tillbaka appen i en ny telefon utan att koppla upp mot en server vars status kan ha ändrats, då vill jag troligen inte betala för den alls.

  • Det är ju upp till utvecklaren att välja en policy som fungerar. Tror inte att många skulle köpa en app som ringer hem varje gång man startar den.

    Det är väl bra att möjligheten finns för utvecklare att lägga till ett sånt här skydd. Grundproblemet är ju dock att market inte finns tillgängligt i alla länder.

  • Bra att utvecklarna tillåts tjäna lite mer slantar men appar som ringer hem varje gång de startas kommer inte in i min lur. Appar som jag inte kan installera om på en annan telefon om jag skulle tappa bort min nuvarande kommer heller inte in.

    Om Google vill att utvecklarna skall få tjäna mer slantar bör de se över tillgängligheten på Market. Om det bara är ett dussintal länder som kan köpa apps så borde första fokuset ligga på att utöka kundbasen genom att ge alla tillgång till köp-apps, inte jaga folk med blåslampa i första taget.

    Påminner tyvärr lite om skivbolagens jakt på fildelare när deras musik inte finns tillgänglig.

  • D

    @ Daniel Kvist
    Det är nog nästan garanterat så, som det också beskrivs i artikeln, att det kommer att vara kopplat till google-konto, och inte till telefon.

  • Så kallat DRM, skulle googles tjänst gå ner (tillfälligt eller permanent), kommer applikationerna vi betalt för att fungera då? Kommer vi veta det när vi köper dem?

    Jag tycker det är helt okej att införa sånna här tjänster men jag som konsument vill veta innan jag köper eller installerar en applikation
    1. Är den fri mjukvara?
    2. Är den DRM-skyddad?

  • skumrask

    Inga problem, jag betalar gärna för en bra app. Hör ni det Google, LÅT MIG BETALA. GODDAMMIT! :D

  • Detta låter kul, ser fram imot att få knäcka nya program med detta skydd. Har inte varit någon utmaning med dagens program

  • Malte Lewan

    Jag har har köpt program till PC som ska ha DVD-skiva i datorn, vilket har lett till att jag har slutat använda programmet för jag orkar inte leta reda på skivan. Det kan säkert finnas nötter inom Android-utvecklare också, som tycker att apparna ska ringa upp de VARENDA gång. Bara för att det (nu kommer att) går. Trots att användaren kanske har datatrafik avslagen utomlands etc.

  • Patrik

    Vet nån varför vi inte fått tillgång till betalapps än…
    Jobbar dom på det eller ?
    Finns det någon officiell information från google rörande detta ?

  • Roxpace

    Underbart lätt det ska bli att hacka deras lösning om de kör med stöd för cachad licensmodell, skratt och gråt :)

    Men hela världen som inte NÅGONSIN får betal apps borde uppmuntras till att köra mer piratkopierat, detta är helt Googles eget fel och det är så enkelt att lösa om de bara ville, men de gör samma SKIT som Apple och prioriterar olika marknader efter befolkningsstorlek och inte i först och främst efter hur utvecklad olika marknader är oavsett befolking.

  • Johan

    Känns lite si och så detta. Det uppenbara problemet för mig, som inte kör piratkopior men köper dom på alternativa markets, är huruvida det kommer att funka i framtiden. Jag har köpt t.ex. Locale direkt på utvecklarens webbsite och t.ex. Greed på SlideMe, båda finns som betal-app i andra länder på Market. Kommer de nu sluta funka trots att jag betalat i vissa fall dyrt (Locale = 80 kr) för att få en licens?

  • Evil_E

    @ Patrik

    OT:
    Nej, enl. okända källor så var det något strul med de svenska bankerna (BULLSHIT) eller andra påhittade anledningar. Från Googles sida är det locket på och det enda man säger är att man jobbar på att kunna ansluta flera länder ,men inte vilka länder eller när osv.

    Det jobbigaste tycker jag är att man överhuvudtaget inte går ut med någon information om man överhuvudtaget tänkt tillåta betal apps i norden eller om det blir 2011 eller 2014 och det stör mest tycker jag.

  • Evil_E

    @ Johan

    Detta måste programutvecklanrna implementera i nya versioner av de applikationer du köpt isåfall. Du kan ju alltid maila dem o fråga hur du ska göra med detta i framtiden.

  • Uwe Krupp

    Eftersom Cartman är i framtiden och väntar på sitt Wii borde han kunna berätta för oss om vi får betalapps någon gång detta århundrade.
    Det här är ju löjligt och mina förhoppningar på Android sjunker hela tiden.

  • Evil_E

    Jag skulle gärna vilja ha kontaktuppgifter till Svenska Google kontoret. Kan inte Swedroid göra en intervju med dessa Google representanter och höra vad de har att säga. Swedroid har många läsare och det vore rätt intressant tycker jag. Kanske Aftonbladet kan köra en ”Därför får Svenskar inte tillgång till betalapplikationer i Market” för att sätta lite press på dem. Detta börjar ju bli lite löjligt. HALLÅ GOOGLE???

  • tramsgar

    Inveckling istf utveckling. Att vidga Market istället är långt mer i allas intresse.

  • Skywriter

    Daniel Kvist :Bra att utvecklarna tillåts tjäna lite mer slantar men appar som ringer hem varje gång de startas kommer inte in i min lur. Appar som jag inte kan installera om på en annan telefon om jag skulle tappa bort min nuvarande kommer heller inte in.Om Google vill att utvecklarna skall få tjäna mer slantar bör de se över tillgängligheten på Market. Om det bara är ett dussintal länder som kan köpa apps så borde första fokuset ligga på att utöka kundbasen genom att ge alla tillgång till köp-apps, inte jaga folk med blåslampa i första taget.Påminner tyvärr lite om skivbolagens jakt på fildelare när deras musik inte finns tillgänglig. Rapportera inlägg

    Jag håller med, det liknar verkligen skivbolagens metoder. Istället för att ge kunderna vad de vill ha så försöker man begränsa hur kunderna använder det de köpt. Risken med att inte släppa betalappar är att folk blir vana att ladda ner piratkopierade och därför inte köper när möjligheten väl ges.

    Jag betalar gärna för appar men är lite orolig hur utvecklarna kommer att använda det här skyddet. Särskilt en sak oroar mig, ”An application can also restrict use of the application to a specific device”. Det här låter verkligen som nått som ett skivbolag har hittat på. Varför ska jag köpa en app till min telefon som jag måste köpa igen om jag skaffar en ny telefon. Om alternativet är en piratversion så tror jag att många kommer att välja det.

    Ju längre Google väntar med att ge oss betalappar desto större kommer problemet med piratkopiering att bli och lösningar som detta riskerar faktiskt att öka problemet.

  • mort

    Betal market finns ju inte…mindre krångel att ta ner pirat än skaffa utländska sim kort o hålla på. Ge mig betal market Google! Massa program vi inte ens får demo på

  • henk

    Uselt att Google inte löser det verkliga problemet istället och gör det möjligt för oss här i Sverige (och alla andra länder) att köpa betalapps. Skulle alla ha möjlighet att köpa betalapps tror inte jag att piratkopieringen skulle vara särskilt omfattande. I stort sett alla skulle tycka att det vore så galet mycket smidigare att bara glida in i Market och direkt köpa det man vill ha.

    Har det gjorts några undersökningar på hur utbredd piratkopieringen är för betalappar på t ex Android-mobiler vs. iOS-plattformen? Med undersökningar menar jag oberoende och seriösa undersökningar som åtminstone håller någorlunda akademisk kvalitet.

  • SGS

    Iphone 4 nästa!

    Verifiering vid uppstart av program?! Då måste jag först och främst ha 3G täckning, sedan måste jag bli fattig för att jag har kontantkort om jag vill använda mina program. Sedan kan de säga åt mig att jag inte får roota, oj din nyckel är lite gammal nu, du får ingen uppdatering om du inte köper en ny. WTF.

    Android blir som iOS fast mobilerna är fulare, valet blir då, Iphone 4?

  • henk
  • tidsoptimist

    Jag håller med många andra om att det är lite tråkigt att det ska behöva blir såhär när de skulle kunna stävja en hel del genom att släppa betalapps på fler ställen.

    Problemet med licensiering är precis folk säger, tänk om man inte har täckning alternativt inget data-abonnemang samt att det kommer slöa ner program som startas och det är ingen höjdare.
    När det gäller att kolla licensen mot en server bör inte detta vara några problem att lura bara att ändra i host till en annan server och på den adressen ha en falsk server som godkänner licensen.

  • percy

    Fascinerande; Google tillåter oss inte köpa apps, men eftersom folk vill ha apps startar en ”svart” marknad så folk kan komma över över apps ändå.

    så det finns alltså en vilja för folk att skaffa apps… antagligen betala småpengar för ett oxå.

    Men istället för att ge oss tillgång till betal-apps och tjäna pengar på detta behov, så förhindrar de oss från att överhuvudtaget kunna använda betal-apps…. det kommer verkligen att hålla i längden

    BRILJANT!

  • Grundproblemet är ju till stor del bristen på betalapps för den stora massan! och ser också problemen runt detta med licensieringen med allt runtomkring. (datatrafik, uppkoppling med mera)

  • tello

    inga problem vi pirater fixar det.

  • stantemo

    Jävlar vad ni gnäller…

    De utvecklare som väljer alternativet där appen ringer hem varje gång kommer förmodligen att märka att antalet installationer minskat och då

    1. ändra till den cashade policyn eller
    2. självdö på market.

    Vissa appar välkomnar jag dock denna metod i, typ bankappar. Man kopplar ju ändå upp sig och varför inte då låta skiten verifiera sig samtidigt. Säkerheten ökar.

    Jag är positiv till detta och det är vad jag förstår det endast till för betalappar. De ”lite”-varianter som vi har tillgång till påverkas alltså inte.

    Handen på hjärtat, hur många här har köpt en android-lur för att INTE vara uppkopplad? Att alla googles servrar går ner finns inte. Gör dem det har man nog andra problem att oroa sig för. De appar som ringer hem kommer säkerligen vara sådana som ändå måste ha någon form av uppkoppling tillgänglig för att vara användbara.

  • Ulvhamne

    @ Evil_E
    De svenska bankerna vill ha 3 kr per transaktion. Visst, det skulle vara lätt att bara lägga på det på priset på apparna, men då hade folk gnällt om att det är dyrare i vissa markets än i andra osv.
    Men visst är det dumt att de inte är öppna med information, men google har alltid varit jävligt dåliga på öppenhet. >.<

  • stantemo

    @ Ulvhamne
    Hur vet du att det är 3 kr? Isf borde vi alla här gå ihop och starta en bank som tog 10 öre per transaktion.

    3 kr/transaktion * 1 000 000 appar * 0 transaktioner = 0 kr
    10 öre/transaktion * 1 000 000 appar * 1 000 transaktioner = 10 000 0000 kr

    :)

  • Vandergrift

    +1 på stantemo

  • Jo

    Håller med övriga om att det här är fel väg att gå men det är väl iofs OK så länge det är frivilligt för utvecklarna att använda det.

    Google borde fixa så att det faktiskt går att betala för sig!

  • Skywriter

    stantemo :Jävlar vad ni gnäller…De utvecklare som väljer alternativet där appen ringer hem varje gång kommer förmodligen att märka att antalet installationer minskat och då1. ändra till den cashade policyn eller 2. självdö på market.Vissa appar välkomnar jag dock denna metod i, typ bankappar. Man kopplar ju ändå upp sig och varför inte då låta skiten verifiera sig samtidigt. Säkerheten ökar.Jag är positiv till detta och det är vad jag förstår det endast till för betalappar. De “lite”-varianter som vi har tillgång till påverkas alltså inte.Handen på hjärtat, hur många här har köpt en android-lur för att INTE vara uppkopplad? Att alla googles servrar går ner finns inte. Gör dem det har man nog andra problem att oroa sig för. De appar som ringer hem kommer säkerligen vara sådana som ändå måste ha någon form av uppkoppling tillgänglig för att vara användbara. Rapportera inlägg

    Folk ”gnäller” för att de inser att det här är fel väg att gå. Man löser inte problemen med piratkopiering genom att göra betalapparna sämre. Ja dom blir sämre när man lägger till begränsningar som gör att man inte kan använda dom hur man vill. Appar kommer kanske självdö på market om utvecklare lägger till vissa licenser men det hjälper ju inte de som redan har köpt en app och upptäcker att den tex slutar uppdateras efter 1 månad.

    Att det skulle vara bra för Bank-appar kan väl tänkas om det inte vore för att dom oftast är gratis och därför inte kan använda licenser.

    Även om du, jag och de flesta här har nån form av dataanslutning så är det inte säkert att alla har det. Att Googles servrar går ner är ganska osannolikt men under flera veckor i vintras kunde folk med Tele2 inte nå Googles tjänster. Man kan också vara i ett område utan täckning så det här är ingen bra lösning.

    Problemet med piratkopiering är att det är lättare att skaffa en piratkopierad app och om betalappen dessutom blir sämre så lär det bara öka problemen.

  • MattiasB

    Läser man på developer så hittar man snabbt information som bekräftar att appar INTE _måste_ ringa hem vid uppstart.

    To help you get started with a Policy, the LVL provides two fully complete Policy implementations that you can use without modification or adapt to your needs:

    ServerManagedPolicy is a flexible Policy that uses settings provided by the licensing server to manage response caching and access to the application while the device is offline (such as when the user is on an airplane). For most applications, the use of ServerManagedPolicy is highly recommended.

    StrictPolicy is a restrictive Policy that does not cache any response data and allows the application access only when the server returns a licensed response.

    Då blir det helt enkelt självsanering, kan inte appen startas offline = avinstallation.

  • MattiasB

    Läser man vidare så ser man att Google också vet att det finns scriptkiddies, likt de som sitter här i kommentarerna och förbereder sina f3ta haxx.

    Android Market Licensing is a flexible, secure mechanism for controlling access to your applications. It effectively replaces the copy-protection mechanism and gives you wider distribution potential for your applications.

    A limitation of copy protection is that applications using it can be installed only on compatible devices that provide a secure internal storage environment. For example, a copy-protected application cannot be downloaded from Market to a device that provides root access, and the application cannot be installed to a device’s SD card.

    With Android Market licensing, you can move to a license-based model in which access is not bound to the characteristics of the host device, but to your publisher account on Android Market and the licensing policy that you define. Your application can be installed and controlled on any compatible device on any storage, including SD card.

    Although no license mechanism can completely prevent all unauthorized use, the licensing service lets you control access for most types of normal usage, across all compatible devices, locked or unlocked, that run Android 1.5 or higher version of the platform.

    Jag tolkar detta som att tack vare denna licensieringsmodell kan Google + partners bli mer liberala med att tillåta root/apps2sd/etc. eftersom de utvecklare som vill ha betalt kan använda en bättre modell för att hindra piratkopiering.

    Blir det så så borde detta kunna öka attraktiviteten för Android som THE open-source-plattform för mobiler och i förlängningen ge utvecklare anledning att långsiktigt satsa på gedigna OS-appar som är gratis och funkar bättre än proprietära motsvarigheter, se ex. VLC på Windows.

    Sett ur denna synvinkel så tycker jag att de som pga detta tänker gå till AppleGarden™ borde göra det, eftersom de tydligen är FÅR som vill bli vallade…

  • Hongen

    Måste man involvera banker? Paypal då? Eller Google Checkout? Det senaste borde väl Google kunna ge stöd för ganska enkelt?

  • Sahandroid

    This is bullshit. We should start a petition!

  • Det här kommer nog ha positiva effekter på Markets utbud, vilket är strålande. Men då jag verkligen föredrar att lita på konsumenter istället för att bruka DRM och begränsa konsumenterna ser jag med oro på denna licenstjänst.

    Paid apps i alla länder är en mångfaldigt bättre lösning att öka utvecklares förtjänst.

  • Evil_E

    @ Ulvhamne

    Jo, men Apple har lyckats lösa detta och Google Checkout fungerar ju också utan problem så det kan inte vara den anledningen. Om vi får tillgång till betalapplikationer är det väl iaf. genom Google Checkout och då spelar det väl ingen roll vad banken vill ha eller? har jag missat något?

    Ska maila till VD som står listad på Google sverige och se om jag får något svar :p

  • Danne N1

    Köper gärna applikationer. Än så länge via market enabler. Jag som många andra frågar mig gång på gång NÄR Google behagar släppa på A.Market även här? Vad är problemet? Vi vill ju handla för bövelen…..

  • daniel

    Stämmer detta va HTC Desire min sista Android telefon.

  • Oskar

    @daniel
    Nyheten stämmer, Swedroid har inte bara hittat på den.

    Allting fungerar dock precis som förut, det enda som sker är att utvecklare får möjlighet att använda en DRM-lösning _om de så behagar_. Gillar du inte vad en utvecklare gör, ex skyddar sin applikation, då är valet fritt att avstå från att köpa den.

    Detta kommer inte att förhindra eller på något vis påverka installation av apps utanför Market eller genom alternativ till Market. Det kommer inte heller att tvinga någon till någonting, total valfrihet råder!

    Snacka om att det blev storm i ett vattenglas/höna av en fjäder! Håller dock med om att det är fruktansvärt att Google inte klarar av att öppna butiken och att förklaringen bakom piratkopieingen ligger/och kommer att fortsätta ligga där.

  • popperx

    Jag hittade ett gammalt amerikanskt simkort som har gått ut. Med det och svenskt visa kan nån handla på market utan root. Så något tekniskt problem kan det inte va. Men det är ju lite besvärligt…

  • tello

    Köp en Iphone 4, android är iaf inget att ha. Alla android fanboys snackar om öppenhet m.m men google är värre än Apple. Med Iphone så kan man iaf jailbreaka och ladda ner från apptracker…

  • doktorn

    Varför går det så bra att handla från slideme när det inte går med market?

    Min bank har inte protesterat över de köp jag gjort.
    Finns det någon vettig anledning att det verkar vara komplicerat?

  • Rex

    Nej, det är bara märkligt, riktigt märkligt.

    Vi får börja telefontrakassera Googles Sverige-kontor vars nummer framgick i ett tidigare inlägg.

  • damas

    @ulvhamne jag fick ett meddelande från skandiabanken att betaltjänster med kort inte får kosta något efter 1 Aug, enligt något EU-direktiv..

  • Anonym

    @ulvhamne jag fick ett meddelande från skandiabanken att betaltjänster med kort inte får kosta något efter 1 Aug, enligt något EU-direktiv..

  • Anonym

    damas :@ulvhamne jag fick ett meddelande från skandiabanken att betaltjänster med kort inte får kosta något efter 1 Aug, enligt något EU-direktiv.. Rapportera inlägg

    Företag kommer inte få ta ut en avgift för att täcka avgifterna bankerna tar ut för kortbetalningar. Däremot får bankerna fortfarande ta ut avgifter för varje korttransaktion.

  • Zunesson

    hmm….. jag har en hel del pirat-apps som jag faktiskt tänkt köpa när betal-apps släpps i sverige.
    men frågan är: kommer det registreras att man använder en pirat-app så att utvecklare kan se detta och kräva pengar eller kommer apparna bars inte funka?
    och när börjar allt detta träda i kraft?

  • Evil_E

    @ Zunesson

    Eftersom du har pirat applikationer så har de ingen koppling till market och du får inga uppdateringar om det släpps nya versioner. Denna funktion finns tillgäng NU, men det kräver ju också att utvecklare implementerar detta i sina program/spel innan det kan nyttjas. Själv kör jag rootat och MarketEnabler… men det är ju ingen optimal lösning direkt.

  • tello

    Apple kan inte längre stoppa personer som vill byta abonnemang eller ladda ned egna program, har USA:s upphovsrättsmyndighet beslutat.

    http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.415905-iphone-anvandare-f
    ar-lasa-upp

    hejdå Android, HEJ APPLE!

  • Chris

    @Evil_E
    Så om jag har piratkopior nu, så kommer de att fortsätta fungera?
    Det är alltså bara de applikationerna som tillverkas nu med det nya systemet som inte kommer att fungera somm piratkopior?

  • laffan

    Alltså,hade luffarna på google öppnat marketen så hade jag gladeligen köpt spelen jag nu blivit ”tvungen” att sno. Korrigera från fel håll? Börja med att öppna marketen,då kommer åtminstone jag som vill ha uppdateringar till det jag använder köpa programmen.Jo på riktigt,det kulle jag,jag vet att många utvecklare är typ 2 pers som sitter o sliter(nä inte alla o inte heller många) o gör riktigt bra grejor,så.jo.

  • Andreas

    Nu när de har släppt detta så borde det inte dröja länge innan vi får betalapps i Sverige också, för vad är det i så fall de väntar på egentligen? Sjukt är det att det ska behöva ta sån tid, fan få ur tummen nu Google! Ni tappar både kunder och utvecklare på att dröja med detta.

  • Zawaq

    Ulvhamne :@ Evil_E De svenska bankerna vill ha 3 kr per transaktion. Visst, det skulle vara lätt att bara lägga på det på priset på apparna, men då hade folk gnällt om att det är dyrare i vissa markets än i andra osv. Men visst är det dumt att de inte är öppna med information, men google har alltid varit jävligt dåliga på öppenhet. >.< Rapportera inlägg

    Hur gör Äpplet då? Betalar de 3 kr per transaktion?

  • Henrik

    stantemo :Vissa appar välkomnar jag dock denna metod i, typ bankappar. Man kopplar ju ändå upp sig och varför inte då låta skiten verifiera sig samtidigt. Säkerheten ökar.

    Vems säkerhet? Hur ökar den?

    Jag kan inte föreställa mig hur det skulle kunna öka användarens säkerhet. Kommunikationen med banken påverkas ju inte, och inte heller kan systemet verifiera att bankprogrammet är oförfalskat, eftersom det är just programmet som sköter verifieringen.

    Det skulle förstås kunna sägas öka bankens säkerhet genom att motverka att bankens program piratkopireas, men det är väl knappast något stort problem när de inte tar betalt för dem.

  • Evil_E

    @ Chris
    Ja så tolkar jag det eftersom det är upp till utvecklarna att implementera detta nya ”skydd” på sina appar. Men om det är som Bernard o Co. tror så kommer Sverige o alla andra länder som saknar betalapplikationer inte få det förrens Google ger officiellt språkstöd för Svenska i Android och inte som nu genom de olika telefontillverkarna. 2.2 innehöll inte heller språkstöd så det är Gingerbread isåfall… tidigast i dec. kanske som vi vet hur det blir…

  • Ulvhamne

    @ Zawaq
    Ingen aning, jag har inga kontakter inne på apple som kan förse mig med information. ;) Inte google heller. Det är fullt möjligt att bankerna inte insåg hur stort det skulle bli med appstore och struntade i avgiften när apple förhandlade med dem. Nu när det är dags för nästa appstore så har de lärt sig sin läxa och vill raka in miljarderna, vilket det snabbt skulle bli med volymerna som appstore har.

    Vilket iofs bara är spekulationer från min sida. :)

  • anonym

    Går det inte tanka apps byter jag till iphone.

  • Summered

    @ tello
    Betalappar eller vanliga appar?

    Möjligheten att installera en vanlig app utanför Market kommer inte att försvinna. Allt det här gör är att det ger utvecklare möjlighet att skapa andra, mer mångsidiga prisplaner än bara en direkt betalning som gäller idag.

    Är det en bra app men som har helt fel policies så lär folk klaga och då lyssnar förhoppningsvis utvecklaren. Det blir precis som program och spel på datorer; World of Warcraft har en månatlig betalning. Det är ditt val om du vill betala det eller ej.

Lediga jobb inom data / IT Företag
Systemansvarig Publicerad 21 Nov 2017
Chief Information Officer Publicerad 21 Nov 2017
Kvalitetsutvecklare till Precise Biometrics i Karlstad Publicerad 21 Nov 2017
Developer BI, Sundsvall/Härnösand Publicerad 21 Nov 2017
Projektkoordinator till Atlas Copco i Örebro Publicerad 21 Nov 2017
Se fler jobb

Aktuellt

Vilken smartphone fick dig att hoppa på Androidtåget?

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy Note 8
Sony Xperia XZ1 Compact
Samsung Galaxy S8 Plus
Samsung Galaxy S8
OnePlus 5
Huawei Honor 9
9.2

Minitest av Google Pixel 2

9.1

Test av Google Pixel 2 XL

8.8

Minitest av Huawei Mate 10 Pro

7.3

Minitest av Asus Zenfone 4

7.8

Test av Essential Phone PH-1

8.6

Test av Nokia 8

8.1

Minitest av Lenovo Moto G5 Plus

8.4

Test av Huawei Honor 9

0

Google Pixel 2 & Pixel 2 XL: första intryck

Visa fler recensioner

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS

Mest kommenterat

  1. Android TV-ägare: vilka är era synpunkter på plattformen?
  2. Så här stor är OnePlus 5T jämfört med andra 6-tummare
  3. OnePlus påbörjar utrullningen av Android 8.0 Oreo till OnePlus 3 och 3T
  4. Minitest av Google Pixel 2
  5. Senaste ryktena om Samsung Galaxy S9
  6. Rapport: Android skickar platsdata till Google även när platstjänster är av

Mest läst

  1. Hands on med OnePlus 5T
  2. Android TV-ägare: vilka är era synpunkter på plattformen?
  3. Så här stor är OnePlus 5T jämfört med andra 6-tummare
  4. OnePlus påbörjar utrullningen av Android 8.0 Oreo till OnePlus 3 och 3T
  5. Alla officiella uppgifter om toppmodellen OnePlus 5T
  6. Senaste ryktena om Samsung Galaxy S9

  7. Visa topplistan

Undersökningar

Vilken Nexus-telefon var mest lyckad för sin tid?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

Undersökningar

Sponsrat

Annons