Google Voice – Framtidens telefoni?

Postat:
07:01 - 2009-08-10
Skribent:
| Eric N
Kommentarer:
44

voice-logoDet har skrivits en del om Google Voice den senaste tiden, dels därför att tjänsten nyligen lanserats i USA och dels för att Apple ratat Voice-klienten ämnad för iPhone.

Jag tänkte därför att det kunde vara på sin plats att i korta ordalag och med någorlunda begriplig svenska förklara hur tjänsten fungerar och vad man kan ha för nytta av den.

Klicka på läs mer för att läsa hela artikeln.

Bakgrund

År 2005 bildades ett bolag vid namn Grand Central, affärsidén var enkel, att tillhandahålla ett unikt telefonnummer som i sin tur kan kopplas vidare precis som kunden själv vill, detta direkt genom telefonen eller datorn. Google såg potentialen och köpte upp tjänsten år 2007, befintliga Grand Central-kunder fick därefter dras med usel support och vad som såg ut att inte vara någon vidareutveckling av tjänsten.

Så hände plötsligt något, den 11:e mars visar det sig att Google inte legat på latsidan. I själva verket har man flitigt arbetat med att utveckla Grand Centrals tjänst och förklarar att man ämnar lansera den under ett nytt namn – Google Voice.  Utöver att erbjuda koppling av telefonnummer och en centraliserad röstbrevlåda, så har man lagt till funktionalitet för hantering av SMS och även transkription (nedteckning) av röstrevlådemeddelanden.

I dag finns tjänsten endast tillgänglig för kunder i USA, det står dock att klart att Google kommer att lansera tjänsten i övriga delar av världen så snart man är redo och tiden mogen.

Hur fungerar det?

I första steget köper Google in stora mängder telefonnummer för varje land som man avser lansera tjänsten i, därefter kan användare som är intresserade av tjänsten söka efter telefonnummer innehållandes önskvärda sifferkombinationer eller välja nummer efter ett riktnummerområde.

Därefter kan användaren logga in på sitt konto och lägga in telefonnummer till hemtelefonen, mobiltelefonen och jobbtelefonen m.fl. När väl alla nummer är inlagda kan användaren välja hur inkommande samtal skall kopplas beroende på vem som ringer, kanske vill han att det bara skall ringa i jobbtelefonen när en kund eller arbetskollega ringer och i samtliga telefoner när en familjemedlem ringer eller kanske att telefonsamtalet direkt skall kopplas till röstbrevlådan.

picture-3

Google Voice går utmärkt att administrera genom webbläsaren

För att administrera tjänsten erbjuder Google dels ett webbaserat gränssnitt och dels en klient för mobiltelefoner. Än så länge har man bara släppt mobiltelefonklienten för Android och Blackberry, en klient för andra plattformar så som Windows Mobile och Symbian väntas inom en överskådlig framtid. Google ger i annat fall utvecklare fria händer att själva utveckla applikationer för tjänsten.

Röstbrevlådemeddelanden sparas, liksom information om inkommande och utgående GV-samtal och kontakter, på webben. Här kan man direkt spela upp röstbrevlådemeddelanden eller ställa in så att de tolkas om till text och sänds iväg över SMS till valfri telefon. Man kan även läsa och skicka SMS, helt utan någon telefon inblandad. Givetvis kan man göra allt detta genom mobiltelefonklienten också.

När man ringer ett samtal kan man antingen göra det genom webbgränssnittet, vilket då fungerar som en callback-tjänst, det vill säga Google ringer upp din telefon och kopplar sedan vidare samtalet därifrån.  Man kan förstås också välja att ringa direkt genom GV-klienten på sin mobiltelefon, då ringer man automatiskt upp Google som i sin tur och över VoIP (voice over IP, Internet-baserade telefonsamtal) kopplar vidare numret. Om man ringer någon genom GV så är det alltid GV-numret som syns i mottagarens display, detta går inte att ändra på i dagsläget.

Begränsingar

Än så länge får man betala för alla ingående samtal till Google Voice, exakt hur detta fungerar och vad de reella kostnaderna blir har jag inte lyckats reda ut. Vi får lov att återkomma på denna punkt.

Du kan inte ringa SIP-samtal (Session Initiation Protocol) som många VoIP-program tillämpar, exempelvis Skype, genom Google Voice i dagsläget.

Detta går dock att ordna genom att använda sig av en tredjepartstjänst som Gizmo5, här kan du få ett SIP-nummer som du i sin tur kan lägga till i Google Voice som en vidarebefordring för ingående samtal. Därefter kan använda Gizmo05-klienten för att svara på vanliga ingående telefonsamtal och dessutom ringa/bli uppringd till/genom exempelvis Skype och andra VoIP-tjänster.

Se här för mer information om detta.

Varför räds operatörerna det?

Som tjänsten fungerar i USA så är alla utgående samtal genom GV kostnadsfria och internationella samtal kan ske mycket billigare än vad operatörerna i regel kan erbjuda. Samtalskostnaderna till utlandet verkar jämförbara med den prissättning som andra VoIP-tjänster, exempelvis Skype, tillämpar. Därtill debiterar inte Google något för SMS som skickas genom Google Voice-klienten eller genom webbgränssnittet.

Det finns alltså god anledning för operatörerna att vara rädda, tjänsten har potential att utradera en stor del av vad de tjänar pengar på, dvs SMS-trafik och telefonsamtal. I slutändan riskerar telefonoperatörer att bli reducerade till inget annat än Internet-leverantörer, på både gott och ont.

Funktioner

Den amerikanska tjänsten av Google Voice innehåller för närvarande följande funktionalitet:

  • Ett unikt Google Voice-nummer för alla telefoner.
  • Fria utgående samtal och SMS i USA.
  • Internationella samtal för så lite som 0.01 USD per samtal.
  • Blockera nummer.
  • Lyssna när någon spelar in ett meddelande innan du tar samtalet.
  • Blockera telefonsamtal.
  • Skicka, tag emot och lagra SMS online.
  • Svara på inkommande samtal på vilken som helst av dina telefoner.
  • Telefonomkoppling, välj vilken telefon som skall ringa beroende på vem som ringer.
  • Röstbrevlådetranskriptioner, tolka om röstbrevlådemeddelanden till klartext och läs dem online eller i telefonen.
  • Lyssna av röstbrevlådemeddelanden online eller från valfri telefon.
  • Få meddelanden av nya röstbrevlådemeddelanden eller SMS.
  • Ha olika röstbrevlådemeddelanden beroende på vem som ringer.
  • Vidarebefordra eller ladda hem röstbrevlådemeddelanden.
  • Ha konferenssamtal.
  • Spela in telefonsamtal och spara dem online.
  • Byt telefon under pågående telefonsamtal.
  • Tilldela kontakter grupper och därefter inställningar för hur inkommande samtal skall bete sig.
  • Byt nummer gratis.

Google förklarar det

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=m4Q9MJdT5Ds[/youtube]


Läs mer och se fler videofilmer på Googles hemsida här

En Wikipedia-artikel om Google Voice hittar du här

Diskutera gärna i vårt forum här