Hands-on med HTC One X samt S [MWC 2012]

Postat:
21:07 - 2012-02-28
Skribent:
Bernard B
Kommentarer:

Det fyrkärniga flaggskeppet i HTC:s nya One-serie går som vi tidigare rapporterat under namnet One X har även en dubbelkärnig kusin, med modellnamnet One S, samt den enkelkärniga modellen One V.

Vi har haft tillfälle att känna på de två förstnämnda enheterna, X och S, och presenterar här dels våra intryck och dels vad ett antal olika benchmarkingverktyg rapporterar för siffror. Tyvärr fanns bara så kallade dummies på plats för HTC One V, som alltså inte bedömdes färdig nog för att visas upp inför press.

  

Det första intrycket vi får när vi plockar upp HTC One X är att den ligger bra i handen och känns gedigen. Vid lite tuffare tag hör vi vare sig några oroväckande missljud eller noterar något större flexande vad berör chassit. Vidare är telefonens skärmglas något upphöjt och är även det kurvat för en mjukare och följsam känsla.

Vi imponeras också av skärmen som definitivt ger AMOLED-panelerna en tuff match vad gäller framför allt färgåtergivning, men också ljusstyrka. Kontrasten är fullt godkänd, men i jämförelse med senaste generation AMOLED-paneler så finner vi att den inte riktigt når ända fram. Skärpan är i och med den högre upplösningen mycket god och på denna punkt kammar One X-serien hem segern i jämförelse med exempelvis Galaxy Nexus och dess skärm av PenTile-typ.

Ljudkretsen uppges ha förbättrats och i kombination med ett par beats-hörlurar samt en DSP-profil speciellt framtagen för hörlurarna i fråga får vi säga att ljudet låter bra. Vi kan dock inte påstå att vi är några audiofiler och ett stökigt mässgolv erbjuder kanske inte optimala förutsättningar för att avgöra just ljudets kvalitet, men vi uppfattar det som snäppet vassare än vad exempelvis HTC Sensation XE presterar.

Vad gäller mjukvaran – HTC Sense 4.0 i kombination med Android 4.0 – finner vi överlag inga större nyheter vad berör teman, låsskärm, widgets, inställningsmöjligheter etc. Det finns ändå ett antal nya/förbättrade funktioner; dels kameran och dels ett navigationsläge för bilen med enkel åtkomst till musikbibliotek, radio, GPS och kontaktbok – som vi finner betydligt bättre än Googles motsvarande applikation. Vidare har HTC utrustat One X med trådlös HDMI som dock kräver ett HTC-utvecklat tillbehör för att fungera.

Kameran kan ta stillbilder på upp till 8MP parallellt som vi spelar in video i 1080p och klarar dessutom av seriebildstagning i rask takt – vilket videon ovan också illustrerar. Vidare kan den spela in videosekvenser med hög FPS i (lägre upplösning) för slow motion-uppspelning.

  
One X kommer att finnas tillgänglig i två varianter beroende på land. I Norden är det den fyrkärniga Tegra 3-utrustade modellen som gäller, medan det i exempelvis USA kommer finnas en Qualcomm S4 Krait-utrustad enhet med LTE-stöd tillgänglig. Tråkigt nog hittade vi ingen Tegra 3-utrustad enhet på mässan utan samtliga enheter vi testade var utrustade med Qualcomms nya MSM8960-plattform (28nm) varför testreultaten nedan också avser denna plattform istället den för oss aktuella Tegra 3.

Enligt Android System Info har HTC One X en systempartition om 2,2GB varav 2GB är tillgängligt för appinstallationer. SD-kortpartitionen är ungefär 10,1 GB stor. Arbetsminnet är enligt specifikationsbladet 1024MB varav vi noterar att 656MB finns tillgängligt efter att systemkomponeterna lagt beslag på sitt.

  

Snapdragon S4 Krait-plattformen är riktigt vass, precis som bland andra Anandtech redan visat, men i mer polygonrika 3D-miljöer (M3D Bench) visar det sig att Adreno 225 får det lite tuffare i och med den högre upplösningen. Överlag skall det dock sägas att 3D-prestandan är i klass med det bästa på marknaden i dag och vad rör systemprocessorn spelar Qualcomm troligtvis i en egen liga fram till lanseringen av ARM Cortex A15-baserade plattformar.

Precis som för övriga enheter vi testat är mjukvaran i teststadiet varför förändringar kan ske vad gäller prestandan. Vidare visar syntetiska tester endast en sida av myntet – hur enheten upplevs vid real world-användande är förstås det allra viktigaste.

Smartbench 2012 (Allround-test)
Productivity Index: 2 717 poäng  (Galaxy S2: 2644 )
Gaming Index: 2 274poäng (Galaxy S2: 3300)

AnTuTu Benchmark 2.6 (Allround-test)
RAM (minnesbandbredd): 1 189 (Galaxy S2: 905)
CPU Integer: 2 065 (Galaxy S2: 1710)
CPU Float-point: 9 77 (Galaxy S2: 1340)  
2D Graphics: 298 (Galaxy S2: 194) 
3D Graphics: 1 253 (Galaxy S2: 1 229) 
Database I/O: 315 (Galaxy S2: 360) 
SD write: 10.8MB/s (Galaxy S2: 8,6MB/s) 
SD read: 38.1MB/s (Galaxy S2: >50 MB/s) 

Benchmark Pi
Bästa tid efter fem försök:  298 ms (Galaxy S II 483 ms) 

Linpack
Single thread: 104,27 MFLOPS (Galaxy S2: 57 MFLOPS)
Multi thread: 162,8 MFLOPS (Galaxy S2: : 92,1 MFLOPS)

Electopia (Grafiktest)
WVGA (800×480): 58,35 FPS  (Galaxy S2: 50,79 FPS)
Fullscreen (720p): 38,41 FPS  

Nenamark2 (Grafiktest) 
Fullscreen (720p): 54,6 FPS (Galaxy S2 @ WVGA: 51,5 FPS) 

Monjori Shader Benchmark (Grafiktest)
Fullscreen (720p): 30 FPS (Galaxy S2 @ WVGA: 51,5 FPS) 

M3D Benchmark (Grafiktest)
Fullscreen (720p): 16,6 FPS  (Galaxy S2 @ WVGA: 30,6 FPS)

[HTC One X produktsida]
[HTC One X specifikationer (Europeiska Tegra 3-varianten)]

HTC One S till vänster och One X till höger

  

HTC One S körde på testgolvet MSM8960  men sägs lanseras med qualcomms MSM8260-plattform vilket innebär att prestandan inte riktigt är i samma klass som HTC One X. Mjukvaran är dock snudd på identisk och vi kunde inte hitta några större skillnader på den fronten. Vad gäller byggkvalitén finner vi att One S tillhör en av de mest välbyggda medlemmarna i One-serien. Chassit är i alumnium har en ny typ av ytbehandling som medför ett mjukt och vad som känns som ett stryktåligt ytskikt. Hur väl det nya ytskiktet motstår repor och slitage i verkliga världen kan endast tiden utvisa.

One S kommer utrustad med 1024MB arbetsminne varav 672 MB finns tillgängligt enligt Android System Info. Systempartitionen är ca 2,3GB stor varav ca 2.1GB finns ledigt för appinstallationer. SD-kortpartitionen är i sin tur på ca 10,2GB.

[HTC One S specifikationer]



  • Perre

    Vilka enheter ryktas få ARM Cortex A15?

  • Random

    har HTC fixat problemet med MAN , JAG etc på tangentbordet?
    (dvs ord blir med stora bokstäver utan anledning)

  • vanquish

    Är det bara jag som tycker att telefonen laggar som fan?

  • raxezdev

    Har sett hands-on videos på denna med betydligt mer flyt. Ingen aning om varför just denna laggar sönder..

  • aeqvist

    Skippa Sense. Iom ICS finns det ingen anledning att göra andra Launchers. Tar tid för tillverkaren av luren + att man får uppdateringar långsammare. Bara nackdelar. Hackar troligen mer också med allt lulull

  • rolfpeter

    Varför, varför, varför kunde inte One S ha fått en 720p display som Xperia S eller HTC Rezound (som båda har 4.3″ och 1280x720px). Hade köpt den direkt då! Nu vet jag inte riktigt…

    Sedan kör väl One S ändå MSM8260A? Lite mer utförliga preliminära prestandatester finns här: http://www.anandtech.com/show/5584/htcs-new-strategy-the-htc-one

  • Adrian

    Lite besviken på siffrorna för att vara S4 Krait? Den skulle väl vara bra mycket snabbare än S3? Då borde den utklassa Sony Xperia S?

    Jämförde med siffrorna från Xperia S-testen:
    Smartbench 2012 (Allround-test)
    Productivity Index: 2 717 poäng  (Xperia S: 2236 )
    Gaming Index: 2 274poäng (Xperia S: 1987)

    AnTuTu Benchmark 2.6 (Allround-test)
    RAM (minnesbandbredd): 1 189 (Xperia S: 1252)   Långsammare minne?
    CPU Integer: 2 065 (Xperia S: 2166)   Långsammare CPU på integer?
    CPU Float-point: 9 77 (Xperia S: 911)  Lite snabbare på float…
    2D Graphics: 298 (Xperia S: 294)    Lika snabb trots Adreno 225 mot 220?
    3D Graphics: 1 253 (Xperia S: 1245)  Lika snabb trots Adreno 225 mot 220?
    Database I/O: 315 (Xperia S: 330)   Långsammare här?
    SD write: 10.8MB/s (Xperia S: 17,5MB/s)    Betydligt långsammare?
    SD read: 38.1MB/s (Xperia S: 25,5 MB/s)    Betydligt snabbare?

    Hade väntat mig lite mer av en modell baserad på Krait?

  • Robin

    Säger det samma, skulle va ett givet köp då.

  • Grevedanko

     Vilka enheter sägs ha de bekymren? Min Sensation har då aldrig haft några problem likt dessa.

  • Grevedanko

    One X verkar vara en rätt trevlig lur, dock fortfarande nöjd med min Sensation och även om jag kunde (har ju 12 månaders bindningstid kvar) byta ut den skulle jag nog inte göra det. Vill ha betydligt bättre batteritid!

  • Me

    ”är mjukvaran i teststadiet”

    Läst hela texten först och kommentera sen!

  • inzza

    Förstår inte hur det går ihop att alla säger att One S är en mellanklassare bara för den är dual core. S4 är löjligt snabb är inte direkt sämre än Tegra 3, dock är de båda bra på olika saker. För min del blir det iaf en One S.

  • David Haraldsson

    Både min Legend och Desire S.

  • rewtmoose

    ”Vad gäller byggkvalitén finner vi att One S tillhör en av de mest välbyggda medlemmarna i One-serien.” En av de mest välbyggda … av tre telefoner … O.o

  • Test

    Någon som hört något huruvida HTC kommer att släppa en surfplatta under MWC 2012? 
    http://blog.htc.com/wp-content/uploads/2012/02/Unpacking.jpg ger ju helt klart indikationer på att de har med sig surfplattor till mässan

  • gosa

    Ditt problem är nog inte något problem egentligen. Tycker det ”luktar” mer som att du kör engelska som inmatningsspråk… söker man på dessa akronymer får man:

    MAN – Metropolitan Area Network
    JAG – Judge Advocate General

    Vet inte hur HTC’s tangentbord funkar (var länge sedan jag körde stock) men i Swiftkey kan man ju välja teckenuppsättning och inmatningsspråk individuellt från varandra, och gör man då ”fel” val får man ibland det du kallar ”problem”.

  • Andreas

     Det kan du ju lösa genom att lägga till engelska dom andraspråk i inställningar bara, inge komplicerat med det

  • tramsgar

    Bra jobbat – tack!

  • Account-1

    hmm så om det är så snapdragon presterar..  får se hur tegra 3 blir.

  • hassan elachkar

    skulle inte one x ha 32 gb?

  • Murremannen

    Nya Sence ser ut att suga hårt (Ännu hårdare än innan) dags att roota sin Sensation och installera CM9 och inte uppdatera HTC´s egen ICS när det kommer till den. Synd annars på en jäkligt snygg design på One X.

  • dz321

    Håller med. Den missar en massa inputs som görs och allt möjligt. Beta eller ej — det får hela telefonen att se väldigt B ut.

    Det är lite synd, telefonen har ju annars utseendet för sig. Något som inte är jättevanligt för Androids. :)

  • dz321

    Håller med. Tänker dock att fler och bättre tester borde kunna ge andra siffror.

  • inzza

    Det är alltid samma sak. T.ex: Xperia Arc laggade som fan på MWC och för att sedan få ett sjukt nice flyt i den färdiga versionen. Feber (som är iPhone bögar) tyckte det var den enda Androidluren som hade ”iPhone flyt” när den väl kom ut sen och då jämförde de mot O2X och andra dual cores också. Allt handlar om mjukvaran!

  • jeo

    vad hände med att ha knapparna i gränssnittet? nu blir det ju en klump trots allt..

    min sensation vill ibland skriva jag med stort J och det med stort D..

    one var ju ett givet val, tills de fortsatte med vanliga knappar och tog bort minneskortsslotten..

  • tunhuk66

    Det är nog denna jag ska ha. Frågan än om jag ska ha X eller S… Får fundera… ;-)

  • Leo

     säger samma sak…. är det nåt fel kanske ?

  • BA

    Kan någon förklara för mig varför LTE mobiler och surfplattor får en annan processor?

  • Josef

    10GB användaruttrymme och inget externt minne?
    Driver HTC med oss eller?

  • Hellmo

    Mm läcker telefon. HTC står för känsla och samtidigt hög prestanda. Suveränt att kunna filma och ta bilder samtidigt. Bra jobbat HTC!

    HTC gör de snyggaste telefonerna, utan tvekan!!!!!!!!!!

  • Hellmo

    Ett gott råd – köp en telefon du trivs med! Om du köper den snabbaste o mest högpresterande telefonen kommer den sannolikt att bli omåkt redan efter ett par månader. Vad gör du då – köper ny telefon igen?

  • Ösregn

    Hmm, upphöjd skärm, bådar ju inte speciellt gott kan man tycka..

  • Random

     det var svenska inte engelska , kontaktade HTC men de sade att det var en bug. varav jag undrar om det är fixat ännu

  • Fredrik

    Vet inte om du kallar 25 gig hos dropbox som externt, men visst är det lite dumt att inte låta kunderna få välja själv. Finns ju ett annat företag som har samma grundidé och verkar klara sig bra så.

  • John Doe

    Det var dock färre benchmarks och mindre utförliga, men visst, ändå aningen intressant. Dock mer intressant med siffrorna ovan, 

  • muvo

    Jag tycker det är så det brukar se ut i filmer från mässor eller tidiga ”hands on”-videos. 
    Testaren klickar och swipear runt, till synes, helt planlöst och utan större precision för att försöka visa så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt. Använder folk verkligen sina telefoner så?

  • derpious

    ”Hands-on med HTC One X samt S”
    Jag läser ett långt inlägg om One X som är intressant och välskrivet, sen kommer jag till One S som jag personligen är mest intresserad av och det innehåller två stycken… inte ett ord om skärmen eller egna intryck, bara lite korta faktan om hårdvaran som jag redan visste.
    Jag vill veta mer om One S!

  • Werner

     Vi får heller inte glömma att HTC har angivit att mjukvaran faktiskt är i beta stadie, då kan man inte förvänta sig att allt är optimerat och klart som att produkten skulle vara helt färdig. Xperia S ligger betydligt närmare lansering.

  • Lukas

    Hej Alla

    Pratade med HTc precis telefonerna kommer släppas under kvartal 2 men kan redan föhandsbokas på
    http://www.expansys.se/htc-one-s-gradient-metal-229869/

    det finns ett rek pris också.

  • Werner

     För att S4 har LTE modemet integrerat vilket ger betydligt bättre batteritider än andra enheter som måste ha modemet på en egen ineffektiv krets. Tegra 3 har ej integrerat LTE modem.

  • Werner

     Nog ingen som vet än, då de dyker upp om minst ett år.

  • Bill Gates

    Okej, jag är också sådan här men ni ska jag ge oss alla lite kritik.
    Vafan har vi för användning för dem olika mobiler med riktigt hög prestanda?
    Inget
    mer än e-penis för mig egentligen, fan alla appar går att spela på alla
    high-end lurar inte som ni förlorar på att gå på användarupplevelse och
    stil istället för att vara en geek och ta den fula bulkiga som dör
    efter en hel dags arbete?
    Kort o gott, ni går på deras PR med
    prestanda när ni inte har NÅGON användning för det(Ni få som har det ta
    inte åt er) dessutom kommer ni köpa en ny high-end lur om 1-2 år igen?
    Så snälla sluta vara en argument-penis och vänta med det tills vi helt kan använda mobilen som ett (bra)substitut till laptop.

  • pixlas

    första gången som jag tycker de misslyckats med Sense. I videon såg det hemskt rörigt ut med väldigt olika gränssnitt i de olika delarna av luren. Och vad tänkte Google när de gjorde menyerna grå och så sjukttrista i ICS? KOlla bara kamera settings i videon.
    Nä, det äcklar mig.

  • Rolle

    Vad blir det för hörlurar man får med till One X? på bilden är det ett par rejäla, kan det vara sånna man får eller blir det ”vanliga” in ear pluggar från beats

  • magnus78

     Ja, det verkar ju skumt med tanke på att det står ‘Total storage : 32 GB’ på HTCs egna hemsida. Fan, är sugen på att byta ut min extremt sugiga iPhone 3G men när Samsung fimpade 32-gigabyteversionen av Galaxy Nexus (GSM) så gick den bort och nu denna… 10 gb användarutrymme?Är inte speciellt sugen på att lagra min information i ”molnet” med tanke på att jag allt för ofta befinner mig på platser med dålig 3g-täckning.

  • David Haraldsson

    Det har jag förvisso gjort, men inte av denna orsaken. Varför löser det problemet?

  • rolfpeter

    Vad är mer intressant? Att swedroid har lite fel när de talar om One S, den körde inte MSM8960 (antagligen någon okunnig representant på mässgolvet som vanligt) utan MSM8260A (A = krait och inte scorpion). 
    Den största, men inte enda, skillnaden mellan MSM8960 och MSM8260A är LTE (anledningen till varför One X kör 8960 i USA är LTE som Tegra 3 inte har integrerat).
    Så visst, One X och S bör ha liknande prestanda, men att säga ”enda skillnaden är skärmen” är lite dåligt av swedroid, därav länkade jag ett test med One S ;)

  • Johan

     Det verkar som alla nutida modeller behöver samma yta totalt över och under skärmen antagligen pågrund av kretskortet och allt annat som ska få plats. Så genom att ha kapastiva knappar över annars oanvänt utrymme (se Nexusen) kan dom utnyttja skärm ytan till annat.

    Det som stör mig är att dom inte utnyttjar detta utrymme. Dom borde få plats med en rad ikoner till på hemskärmen men ikke! :(
    Samma jävla 4×4 som på min uråldriga Hero!

    Med den större skärm ytan och högre upplösning skulle jag vilja se 6×8 eller något liknande inte bara större ikoner. Har inte sett någon tillverkare som kör med mer än 4×4 på hemskärmen. :( Arrgh!

    En fråga till alla kan man öka antalet ikoner i Cyanogen eller någon annan launcher?

  • Mozze

    Bara jag som tycker att ALLA smartphones saknar pausfunktionen under filminspelning? dvs att jag spelar in, pausar och fortsätter spela in någon annanstans kanske? :P   fail.

  • Cepet

    Ser ut som en telefon för turkar, inte för affärsmän…inte så en high-end ska se ut

  • Andreas Ek

    Jag har läst på lite olika ställen som Engadget och nåt annat att ca 26GB kommer vara tillgängligt för användaren. ska försöka hitta källan för det där med 10GB låter helt galet fel….
    Edit: Hittade länken: http://www.engadget.com/2012/02/26/htc-one-x-announced-at-mwc-2012/

  • Fredrik

     Eh, det har min gamla Galaxy.

  • Laxsjoe

    Jag hoppas på de de större lurarna men har inte hittat någon info om det ännu. Det lär nog visa sig så snart förbokningarna släpps i de något större butikerna.

  • Henning

    fast nej..

  • jeo

    go launcher EX är kanon tycker jag och flytet i den är riktigt bra. du kan ha fritt antal rader med appar och välja att ta bort namnetiketten och liknande. jag har tex 5×5 på min sensation.

    sätter du sen hastigheten på hemskärmsskiftet på långsam, 25, så kommer den ge en skönt gung när du snurrar hemskärmarna. men du kan fortfarande snurra på fort när du vill..

    rekommenderar den skarpt..

  • magnus78

    Vad pratar du om?

    /Halvtjeck

  • HTC följar

    Blir riktigt iriterad. Vill ha OneS då jag föredrar en mindre telefon samt att den verkar ha ett snyggt och styktåligt skal. Dock har jag ju 17GB med musik och OneS har ju inte kompatibilitet för SD-kort! Jag förstår inte varför!!!!!!!!

  • http://www.droider.se/ TobbeDroider

    säger så här: förserie lur och förserie mjukvara.. och sen var dom One X som fanns där sönderlekta efter 10 min. Jag hade lyxen att pröva den INNAN släppet under betydligt trevligare former och jag kan säga att den laggar fan INGET och missar INGA inputs

  • Jonas Pehrson
  • Jonas Pehrson

    Jag håller med, förstår inte heller att tillverkarna inte klämmer in fler rader. Fast som svar till dig, Galaxy Note har ju 5×5. Sen kan man ställa in fritt antal i de flesta launchers (go, launcher pro, adw..).

  • Tommy

    När kommer den släppas i sverige då?

  • Tommy

    När kommer One x ut i sverige då?

  • Swanden

    Det blir nog en One X med 3s erbjudande, får stå ut med sense ett tag då då… Hata allt utom vanilla!

  • Christofer

     Jag förde samma resonemang som du när jag köpte en Legend istället för en Desire, men näsbrännan jag fick av det köpet är att det är bäst att satsa på flaggskeppet om man vill använda den i mer än ett år… Mjukvaruppdateringar kunde man se sig i stjärnorna efter och den har inte klarat av många appar som kommit ut. Dual core är troligen i slutet av sin glans dagar och för att vara säker på att kunna använda telefonen fullt ut så länge den fungerar tror jag att det är värt att lägga på lite extra och få en X istället för en S. Jag har iallafall förbeställt en och hoppas att min teori stämmer :P
    Kunde HTC satsa på både metallhölje OCH hetaste specsen på telefonen så hade jag lätt pröjsat lite extra för att få den där extra kvalitetskänslan som metallhöljet ger.

  • inzza

    Det finns tester där S4 har dubbelt så höga poäng jämfört med  Tegra 3 i vissa tester och matchar i de andra: 
    http://www.anandtech.com/show/5563/qualcomms-snapdragon-s4-krait-vs-nvidias-tegra-3

    Detta beror på att S4 använder två nya processorkärnor medan Tegra 3 använder fyra kärnor av en gammal modell.

    Det var detta jag baserade kommentaren på. Man kan inte jämföra datordelar (som detta faktiskt är) genom att kolla på hur många kärnor något har eller hur många GHz det är. Det enda sättet är att kolla på tester. Enda undantaget från detta är om det är samma chip med olika klockfrekvens då den med mest Hz är snabbare.

  • Christofer

    Uppenbarligen kan S4:an prestera, där var jag dåligt påläst. Då talar fortfarande högre pixeltäthet på skärmen och dubbla lagringsutrymmet på telefoner utan SD-kortplats för One X, men det kan nog folk klara sig utan. Garantikramande icke-rootare som jag är talar min erfaranhet från Legend-äventyret för att det är säkrare att satsa på flaggskeppet än lillebror för att säkra framtida uppdateringar. Men om jag har fel där får vi se i framtiden

  • inzza

    Just skärmen på One S är rätt tråkig och grafikdelen i Tegra 3 är mycket snabbare än i S4 men jag spelar aldrig på telefonen ändå fast jag spelar en hel del datorspel.

  • Viktor

    varför är den dual core i usa????

  • http://www.facebook.com/people/Martin-Ingström/100002066237552 Martin Ingström

    672 MB tillgängligt, är det det som är LEDIGT efter start eller det som visas som total minnesmängd?

Aktuellt


LGs senaste toppmodell G3 är nu tillgänglig i Sverige.

Android på Prisjakt

LG G3
Samsung Galaxy S5
HTC One (M8)
Samsung Galaxy Note 3
Sony Xperia Z
Asus Google Nexus 7 2013
Asus Google Nexus 7

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS