Hands-on med Sony Xperia U, P samt S – preliminära prestandasiffror [MWC 2012]

Postat:
03:34 - 2012-02-28
Skribent:
| Eric N
Kommentarer:
81

I samband med Sonys presskonferens fick vi ta del av två nya enheterSony Xperia P samt Xperia U – med gott om tillhörande information kring specifikationer, tillbehör och funktioner. Vad vi däremot inte fick reda på var hur enheterna presterar, något vi under bråda dagar på Mobile World Congress försökt reda ut. Här följer sålunda en preliminär testrapport för de nyaste medlemmarna i Xperia-familjen.

Xperia P är utrustad med 1GB RAM varav 727MB finns tillgängligt

  
Enligt Android System Info ruvar Xperia P på 772MB arbetsminne efter att övriga systemkomponenter, som exempelvis telefonens grafikdel, lagt beslag på sitt. Vad gäller det inbyggda flashminnet om 16GB finns omkring 2GB reserverat för applikationer; där 1,8GB är ledigt från start. Övrigt minne utgörs av den interna SD-kortpartitionen på 11,5GB som till fullo står fritt att förvalta efter användarens eget behag.

  
Telefonen kör Android 2.3.7/Gingerbread och kommer även göra så vid säljstart. En uppdatering till Android 4.0 skall dyka upp under årets andra kvartal och kommer att omfatta hela den nya Xperia NXT-serien. Huruvida uppdateringen kommer skickas ut FOTA eller genom Sony Ericssons PC-mjukvara är däremot oklart. Vi hoppas på det förstnämnda.

Xperia P efter en session av Smartbench 2012

  

Xperia P liksom U bygger på en ny plattform från ST-Ericsson med modellnamnet Novathor U8500 (45nm) som presterar i linje med vad konkurrerande plattformar med samma antal systemprocessorkärnor och klockfrekvenser gör (undantaget Qualcomms S4/Krait-kärna – här saknar vi dock riktiga referenssiffror).

Vi blir däremot överraskade av grafikdelen, ARM Mali 400-MP, som inte presterar som den fyrakärniga variant vi finner i Galaxy S II. Förklaringen ligger i att ST-Ericsson satsat på en variant av sagda grafikkrets med färre kärnor. Resultatet är en väsentlig prestandaskillnad till det sämre i jämförelse med Galaxy S II. Köpare som förväntar sig grafikprestranda i samma liga riskerar med andra ord att bli besvikna.

Märk väl att mjukvaran på enheterna vi testat inte är densamma som kommer finnas i telefonerna väl vid butikspremiären – något ett antal systemkrascher för den delen vittnade om. Ha också i åtanke att syntetiska testprogram har ett begränsat värde.

Smartbench 2012 (Allround-test)
Productivity Index: 2236 poäng  (Galaxy S2 @ 1GHz : 2359 ~6%)
Gaming Index: 1987 poäng  (Galaxy S2 @ 1GHz : 3319 ~40%)

AnTuTu Benchmark 2.6 (Allround-test)
RAM (minnesbandbredd): 732 (Galaxy S2: 905 ~20%)
CPU Integer: 1376 (Galaxy S2: 1710 ~20%)
CPU Float-point: 1071 (Galaxy S2: 1340 ~20%)  
2D Graphics: 292 (Galaxy S2: 194 ~33%) 
3D Graphics: 985 (Galaxy S2: 1 229 ~20% – enheten når 60FPS varför 3D-testet inte är representativt) 
Database I/O: 420 (Galaxy S2: 360 ~15%) 
SD write: 20.8MB/s (Galaxy S2: 8,6MB/s) 
SD read: 25.6MB/s (Galaxy S2: >50 MB/s) 

Electopia (Grafiktest)
WVGA (800×480): 19,82 FPS  (Galaxy S2: 50,79 FPS ~60%)
Fullscreen (960×540): 15,36 FPS  

Nenamark2 (Grafiktest) 
Fullscreen (960×540): 29,1 FPS (Galaxy S2 @ WVGA: 51,5 FPS  ~44%) 

Monjori Shader Benchmark (Grafiktest)
Fullscreen (960×540): 11 FPS (Galaxy S2 @ WVGA: 51,5 FPS ~78%) 

Gränssnittet – Sony UX – skiljer sig precis som videon ovan visar på få plan från vad som följer med föregående års Xperia-familj. Flytet är utfirån vår korta tid med enheterna godkänt, men den som har en Xperia mini, ray eller arc kommer troligtvis inte notera någon större skillnad vid ett byte till vare sig Xperia U eller P.

Väl i handen ligger samtliga enheter i NXT-serien bra och byggkvalitén är mycket god med tanke på materialval och överlag relativt låga vikt. Fattar vi ett fast grepp om enheterna och vänder, vrider och bänder dem får vi intrycket av att skillnaden mot exempelvis arc är stor. Chassit svajar inte lika mycket, ger ifrån sig färre missljud och känns överlag bättre att hantera i och med mindre påträngande skarvar. Om designen kan vi inte säga mycket mer än att den står ut i mängden och för vår egen personliga del är tilltalande.

[Xperia P produktsida]
[Xperia P specifikationer]

Xperia U är utrustad med 512MB RAM varav 368MB finns tillgängligt

  

Xperia U är som sagt utrustad med samma plattform som Xperia P – Novathor U8500 – varför prestandan är snarlik med Xperia P. Upplösningen skiljer sig dock åt eftersom Xperia U blivit utrustad med en FWVGA-upplöst skärm – grafikprestandan är sålunda aningen vassare. Vidare har Sony utrustat telefonen med 512MB arbetsminne framför de 1024MB som gäller för Xperia P. Till övriga skillnader hör kameran om 5MP vs 8MP för Xperia P samt materialval, formfaktor och batterikapacitet etc.

Mängden tillgängligt arbetsminne är 368MB och vad gäller partitionen för programinstallationer finns omkring 1,8GB ledigt för användarens räkning. SD-kortpartitionen är i sin tur 4,2GB stor.

Vi noterar ingen större skillnad kontra Xperia P eller S vad gäller flytet på hemskärmen i videon ovan. Frågan är hur telefonen beter sig medan vi hoppar mellan tyngre applikationer som exempelvis webbläsare och spel till hemskärmen eller dylikt med tanke på den begränsande mängden arbetsminne. Vi skall också ha i åtanke att Ice Cream Sandwich/Android 4.0 kräver mer arbetsminne på grund av hårdvaruacceleringen – hur Sony ämnar lösa detta blir intressant att se.

[Xperia U produktsida]
[Xperia U specifikationer]

Xperia S är utrustad med 1024MB RAM varav 696MB finns tillgängligt

  

Xperia S är Sony Mobiles senaste flaggskeppstelefon och introducerades under CES-mässan i början av året. Till skillnad från både Xperia U och P har Sony satsat på en plattform från Qualcomm med modellnamnet MSM8260 ur företagets Snapdragon S3-serie (45nm) . Vi hittar samma plattform i bland annat HTC Sensation/Sensation XE och Xiaomi Phone. Om vi får tro resultatet nedan verkar prestandan inte skilja sig nämnvärt från sagda konkurrenter.

Av det medföljande inbyggda flashminnet på 32GB är omkring 1,8GB ledigt för appinstallationer varav resterande utgörs av SD-kortpartitionen på 32GB.

Smartbench 2012 (Allround-test)
Productivity Index: 2236 poäng  (Galaxy S2: 2644 ~11%)
Gaming Index: 1987 poäng  (Galaxy S2: 3300 ~40%)

AnTuTu Benchmark 2.6 (Allround-test)
RAM (minnesbandbredd): 1252 (Galaxy S2: 905 ~26%)
CPU Integer: 2 166 (Galaxy S2: 1710 ~20%)
CPU Float-point: 911 (Galaxy S2: 1340 ~32%)  
2D Graphics: 294 (Galaxy S2: 194 ~15%) 
3D Graphics: 1 245 (Galaxy S2: 1 229 ~2% – bägge enheter når 60FPS varför 3D-testet inte är representativt) 
Database I/O: 330 (Galaxy S2: 360 ~8%) 
SD write: 17,5 MB/s (Galaxy S2: 8,6MB/s) 
SD read: 25.5 MB/s (Galaxy S2: >50 MB/s) 

Electopia (Grafiktest)
WVGA (800×480): 44,36 FPS  (Galaxy S2: 50,79 FPS ~12%)
Fullscreen (1280×720): 25,26 FPS

[Produktsida Xperia S]
[Specifikationer Xperia S]