Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

Här är Iphone X – Apples svar på Androids slimmade smartphones

Postat:
21:26 - 2017-09-12
Skribent:
Lars A
Kommentarer:
Utöver Iphone 8 och Iphone 8 Plus har Apple som sagt lanserat en tredje telefon ikväll – en specialupplaga kallad Iphone X. Det är Apples första smartphone med OLED-skärm och till skillnad mot de två syskonen är konstruktionen väldigt slimmad, med tunna ramar kring panelen.
Ramarna är så gott som symmetriskt tunna kring hela skärmen och fronten saknar haka. Allra högst upp kapas dock skärmen av ett fält med en rad sensorer: infraröd kamera, närhetssensor, ljussensor, kamera, mikrofon, högtalare, ”flood illuminator” och ”dot projector”. Bilder och videor kommer att delvis skymmas av fältet högst upp.

Apples klassiska hemknapp har prioriterats bort och det innebär att även fingeravtrycksläsaren fått stryka med, då den inte har placerats vare sig under skärmen eller på bakstycket. Precis som rykten hävdat används istället en avancerad form av ansiktsigenkänning som autentisering: Face ID har ersatt Touch ID.

Det räcker med att titta på telefonen för att systemet ska låsas upp. Enligt Apple är risken en på miljonen att någon slumpmässig person ska kunna lura Face ID. En infraröd kamera kombineras med främre kameran och ljusprojicering så att tekniken även fungerar i mörker.

Den så kallade True Depth-kameran analyserar över 30 000 osynliga punkter, enligt Apple, för att skapa en precis djupkarta av användarens ansikte. Apple menar att Face ID är säkrare än fingeravtrycksläsaren. Lösningen fungerar med Apple Pay och med appar som redan använder sig av Touch ID.

Men vad har ersatt hemknappen? Ett svep uppåt från skärmens nedre kant tar nu användare till hemskärmen. Kontrollcentret öppnas istället genom ett svep ned från skärmens övre högra hörn. Bakstycket består av glas och ramarna av rostfritt stål. Konstruktionen är vattentålig och Apple har lyckats klämma in stereohögtalare på något vis.

OLED-panelen på 5,8 tum är den mest pixeltäta skärmen i en Iphone hittills, med sina 2436 x 1125 pixlar och 458PPI. Apple kallar skärmen för ”Super Retina” och om det endast är baserat på pixeldensiteten har Androidtelefoner haft det sedan hösten 2012. Även Iphone X erbjuder True Tone-teknik.

Iphone X har dubbla bakre 12MP-kameror (f/1,8 och f/2,4). En skillnad gentemot Iphone 8 Plus är att båda kamerorna har optisk bildstabilisering. Telefonen har samma chipp som sina syskon och erbjuder LTE-A och Bluetooth 5.0.

Iphone X kostar 999 dollar (64GB) i USA och börjar levereras tredje november. I Sverige går enheten på 11 495kr (64GB) medan modellen med 256GB lagring kostar 13 195kr. Iphone X går att förbeställa från och med 27 oktober.

  • johala02

    Nog är det en fin mobil. Men det är väl inte en telefon utan ”bezels” precis. Flera millimeter ram runt om innan displayen börjar.
    Men det är nog mer praktiskt och man trycker inte igång skärmen av misstag.

    Men med det höga priset så får vi se vilken succé det blir.

  • qube

    Shut up and take my Android!

  • Robban

    Den var riktigt ful, får mig att tänka på 2013

  • KalleKn

    Pannan är inte snygg och det är ändå en del bezels runt om. Hade varit snyggare att låta det vara ett helt band där uppe än den här halvmesyren.

  • Andreas Elf

    Patent på slimmade mobiler snart?

  • Micke

    Tycker den är grymt imponerande.

    Gissar på att den kommer att vara bäst på väldigt många punkter och den här gången har man inte fegat ur då det kommer till designen direkt!

    Helt klart den mest innovativa vi sett på länge…

  • weva

    Dags för oss Android-fanbois att rannsaka oss.
    Ja den häe telefonen är dyr och ja dess features har Android-floran telefoner haft länge.
    Men…
    Vi i Sverige kommer kunna köpa den här telefonen, Apple säljer gärba till oss.
    Smutset som är Google vill ju inte ens att vi skall kunna köpa deras telefon.

  • Erik

    Äntligen något nytt, på riktigt, från Apple! Detta är det mest vågade de gjort sedan iPhone 1 för snart 10 år sen. Tycker det är mycket bättre val att ha en smal bezel runt om än en haka. Men priset? Cheeeezus…

  • max

    Helt klart en värdig iPhone. Kaxigt det där att hävda att deras ansiktsigenkänning är mer säker än touchID. Kul för folk med IOS att få rocka en lur utan bezels. All heder åt Apple. Well played.

  • max

    Äh du tänker bara på pixel. Finns andra lurar i sjön som är minst lika läckra tycker jag :)

  • C.M.S

    Jag har inget emot att den sticker ut som den gör men hade ju mycket hellre sett att det var svart på sidorna där klocka och annat presenterades. Gillar inte att video och sånt ”läcker” in där. Blir konstigt.

  • Binarylab

    Exakt! Jag är mest impad av QI ladning, high res oled skärm och dubbla kameror. Nu får vi se vad konkurrenter kan visa. Eller vänta nu… hmm.

  • Robban

    Ja mest innovativa på 10 år, eller kanske första gången man är innovativ på 10 år. Den är väldigt lik om det är typ G6 kanske? Tycker den är riktigt ful och ser inte modern ut på något sätt, förutom bakstycket

  • KalleKn

    Pannan då? Det är ju skitsamma om man väjler haka eller panna… resultat är ju detsamma… fuuuuult och Apples lösning är den sämsta av dom alla.

  • Erik

    Har MYCKET svårt att tro att FaceID kommer vara lika snabbt och pålitligt som en fingeravtrycksläsare… Hur bra kommer den funka i mörker? Dessutom måste man då ha telefonen vinklad mot ansiktet för att låsa upp. Hej då låsa upp telefonen liggandes på ett bord…

  • Paulista

    Men denna har allt som konkurrenterna har, tom stereohögtalare.

  • C.M.S

    En SoC som slår konkurrenterna med hästlängder, mig veterligen första smartphonen med dedikerad AI/ML-krets och ansiktsigenkänning på en helt annan nivå än på någon tidigare smartphone… inte fy skam ändå :)

  • luckyleif

    Kommer video verkligen ”läcka” in där? Känns ju som att det borde bli en helt svart kant när video spelas upp

  • C.M.S

    Tyckte det såg ut som det läckte när de visade upp spel/film i reklamtrailern för den. Inte helt 100 dock.

  • luckyleif

    Får känslan att väldigt många har vill trycka ner den samt säga att den är ful enbart för att det är apple som tillverkar den..
    kommer lägga en beställning utan att tveka!

  • Messerschmitt2

    Den kommer att få uppdateringar. Inte många Android tillverkare som lyckas få ut senaste android versionen på mindre än ett halvår.

  • DmBzls

    Ja, ramarna runt om är bra. Enorma döytor är hatat, det har icke denna phablet.

  • Erik

    För mig är panna mycket bättre än haka, då det underlättar enhandsanvändning… Dessutom kan man då få plats med de vanliga sensorerna, en selfie -kamera på ”rätt” ställe och en riktig högtalare.

  • DmBzls

    Vill du verkligen ha en phablet?

  • DmBzls

    Snygg, synd att det blev en klumpig phablet.

  • Erik

    Den har inte Android ;-)

  • luckyleif

    Det kan stämma ja nu när jag tänker efter men det kan varit en reklamtrick isf… känns inte som att apple skulle missa en sådan uppenbar mjukvarulösning.

  • Erik

    Ja det borde se väldigt konstigt ut med filmer där man döljer en kant på sidan.

  • luckyleif

    Sitter på bland annat en iphone 7 plus idag som är en perfekt storlek i mina händer :)

  • Hatsune Miku

    Den fungerar utmärkt i mörker, det såg man ju direkt i demon till exempel och så pratade de om det. Anledningen till att den kan funka i mörker beror bland annat på en IR-kamera. Angående vinkel verkar den också förlåtande, men svårt att säga i detta stadie. Tester får avgöra!

  • luckyleif

    Haha humor! 😝

  • Johan

    Ingen fast charge? Blivit rätt bortskämd med Oneplus dash charge…

  • qube

    Gjorde en egen variant, let me introduce… Samsung Galaxy X – Circle Edition https://uploads.disquscdn.com/images/0da7be4fdac1999520d8002bfc65db31a8d2f7bec2acb8bbf290731007d57bde.png

  • KalleKn

    Designmässigt är haka att föredra. Det ser bättre ut helt enkelt. Men viss som du säger så hamnar selfiekameran kanske lite fel (med det är nått som jag i princip aldrig använder) Högtalare går att lösa genom en slits ovanför skärmen och ändå vara riktig.

  • Hatsune Miku

    I demon var videos över hela skärmen, och delar täcktes av kanten där uppe. Enda sedan iPhones med 4:3 skärm har det dock gått att byta mellan ”in-zommat” läge och standardläget där man ser allt men får black bars.

  • Spetsen

    Mina tankar:
    – Första gången jag ser att Apple gör något med sin iPhone som är ett direkt svar på konkurrensen. Trenden med telefoner ”utan bezels” började på Android och nu följer Apple efter. Visst har Apple kommit med en del funktioner tidigare som funnits på Android först, men det här känns mer som ett direkt svar.
    – Intressant att Apple nu väljer att börja med trådlös laddning, något som många Android-tillverkare redan hunnit sluta med. Förhoppningsvis kan det väl börja komma tillbaka till Android igen.
    – iPhone X känns betydligt mindre färdig än någon telefon de släppt de senaste åren. Att ta bort fingeravtrycksläsaren och att ”klippa av” en bit av skärmen högst upp känns inte som något Apple ville göra, utan något de gjorde motvilligt eftersom de inte kunde få till så stor andel skärm annars.
    – Ska bli intressant att se hur bra Face ID funkar. Här svårt att tro att det kommer funka jättebra och även om det gör det blir det ju inte så smidigt eftersom man behöver vinkla telefonen mer noga så den ser ansiktet.
    – Högt pris, som förväntat. Dock ännu högre än jag hade trott. Får se om priset skrämmer iväg folk, men gissar att det inte gör det.

  • KalleKn

    Jo man såg det i demon, första försöktet floppade och tydligen måste man swipea uppåt oxå…

  • luckyleif

    Kanske får äta upp det här men jag skulle bli otroligt förvånad om apple inte tänkt på att en del av videon man kollar på skulle försvinna under den kanten.
    Vet inte om ni tycker att det låter sannolikt men jag är extremt tveksam :)

  • MrLonghair

    OLED gör den snyggare, är okej med bezel-lösningen till toppen med tanke på allt dom lagt där, ska bli kul se hur bra det fungerar som första generation men jag önskar att tekniken för avläsare under skärmen varit framme.

    Dagens skratt går till media som snabbt skalade sönder sina bananer med hyllande dessa bezels, ”they are barely there”, ”bezel-less”, ”edge to edge”, give me a kit-kat.

  • Hatsune Miku

    Jo den har snabbladdning, det stod det i KeyNoten

  • Spetsen

    Jag har inte sett presentationen än, men ”fungerar utmärkt […] i demon” är ju en skrattretande mening. Självklart ser Apple till att det ser bra ut i deras demo, oavsett hur bra eller dåligt det funkar i verkligheten.

  • Andreas

    Priset lär inte skrämma iväg några fler än förut för större andelen idag tar sina telefoner genom abonnemang, så det är bara månadskostnaden dom ser tyvärr.
    Det var vanligare förr att folk köpte sina telefoner rent, till full pris.

  • luckyleif

    Jag tror inte apple började designa iphone x först efter att android lurarna med nästan obefintliga bezels släpptes..

  • Roland Magnusson

    Säkert en grym telefon men 13200 spänn? för en pryl du säkert har mindre än 3 år. jisses. Hur har folk råd? Hur har ungdomar och studenter råd?

  • Jonas Andersson

    Hade vart riktigt nice för halva priset, fingeravtrycksläsare istället och Android. Skulle vart en grym pixel.

  • Spetsen

    Självklart kommer de till att en del av videon man kollar på försvinner, men de har gjort bedömningen att det är okej. Eventuellt kommer man väl kunna konfigurera det.

  • Tiredness

    Avbetalning är väl det tråkiga svaret.

  • KC

    Var är pennan då? Nu har även Iphone allt som konkurenterna haft länge (utom en penna, ingen 3,5 uttag osv osv sov)

  • luckyleif

    Varför är det självklart?

  • Johan

    Ah. Nice! Fast förmodligen ganska långsam eftersom de inte nämnde det som ”the fastest fast charge ever in a smartphone”.

  • Spetsen

    Skrev fel, stod ”kommer” istället för ”känner” (ändrat nu). Och det är självklart att de känner till det, för de har ju tittat på sin egen telefon…

  • patrik

    Iris-skannern i S8/Note8 är både säkrare och snabbare än Face ID, så inget imponerande där direkt.

  • KC

    Tycker det finns mycket viktigare saker än att ha en så högt nummer på version ID som möjligt. Funkar mobilen bra och har de funktioner jag uppskattat, och de funkar felfritt, skiter jag fullständigt i vilken firmware version som finns i luren.

  • Spetsen

    Tror inte jag heller, men jag tror inte heller att Apple släppt en telefon med denna design om det inte varit för konkurrenternas telefoner. Som jag skrev känns det som att de har gjort uppoffringar de egentligen inte ville göra. Känns något framstressad hela grejen.

  • luckyleif

    Jag misstänker och tror det är väldigt sannolikt att apple kör på samma lösning som det är på essential phone att när du tittar på video så blir det en rak svart kant där istället för att en del av bilden skulle försvinna.

  • luckyleif

    Okej då är jag med.
    Jag håller dock inte med dig :)
    Tycker lösningarna känns eleganta och genomtänkta.
    Kommer dock sakna touch id känner jag redan nu… 😬

  • KC

    Samsung hade ju IR för sin iris-scanner för ett år sen…Apple kan ju inte vara så dumma att de inte har IR efter det.

  • luckyleif

    Man börjar dock bry sig när appar inte fungerar som tänkt längre eller när du inte ens kan installera en app för att den kräver senaste versionen 😬

  • Erik

    The FIRST fast charge ever in a smartphone.

  • Johan

    Haha 😂 Just så!

  • Erik

    Ja den kan väl inte vara aktiv hela tiden, som en fingeravtrycksläsare. Som sagt, inte en chans att den kommer funka lika snabbt och tillförlitligt.

  • Chrissssss

    Det ”bästa” med den är ändå Face Id. Som han misslyckades med två ggr på scen och fick låsa upp den på vanligt vis ändå 😂

  • Joel

    Jag har lite mixade känslor angående denna. Är dock fortfarande alldeles för ”hooked on Google” för att Äpplet skall vinna mig över till deras sida. Dock är det en ganska häftig lur, men saker som den alltför utstående kameramodulen på baksidan avskräcker något… Kudos till Apple för försöket dock, sambon har i stort sett redan beställt en, själv väntar jag med spänning både på Googles event den 5:e Okt. och Huaweis Mate 10-event den 16:e Okt!

  • luckyleif

    Den kanske inte riktar sig till folk som knte har råd?
    Finns mycket att köpa som man inte har råd med..
    Dom som luras in i avbetalningar med höga räntor får skylla sig själva!

  • Dave

    ÄNTLIGEN har iPhone trådlös laddning. Det innebär ju att vartenda fik, bar och donken i Sverige kommer erbjuda det inom kort.

  • Philip Carlsson

    ”Apple kallar skärmen för ”Super Retina” och om det endast är baserat på pixeldensiteten har Androidtelefoner haft det sedan hösten 2012.”

    #ouch

  • Pontzy

    Och det vet du hur? Har du provat Face ID? Baserat på demot de gjorde verkar Face ID vara betydligt snabbare än Iris på S8. Iris-upplåsning på min S8 är allt annat än snabb för det mesta. Ofta får man glo skitlänge innan det registrerar. Ibland vill den inte alls.

    Så nej, tror du har fel här. Fastän det låter som om du redan har provat Face ID.

  • TheKarateCat

    ”Enligt Apple är risken en på miljonen…”

    https://www.youtube.com/watch?v=zMRrNY0pxfM

  • Pontzy

    Han bytte telefon när det inte gick. Med den andra funkade det hela tiden.

  • Taios

    11495..

  • TheKarateCat

    Som hittat! :P

  • Ärlig fråga här: Är Iris-scannern infraröd eller kräver den en upplyst miljö för att funka?

  • Hur många lurar du ägt har råkat ut för det efter första halvåret?

  • putte

    Du kan använda den i mörker utan problem

  • Tack

  • Kan tycka att om man gör den överlägset dyraste telefonen på marknaden så vore det väl rätt skruttigt om den inte var ”bäst på väldigt många punkter”…

  • luckyleif

    Var nämdes första halvåret?
    Min poäng är att android telefoner ofta inte får uppdateringar någon speciellt lång tid.

  • Teodor Stade

    det ser fruktansvärt ut med pannan skärmen ser inte ut som en skärm det ser mer ut som en skärm som har exakt samma form som ett skärmskydd. väldigt påklistrad effekt. priserna är ju redan på väg åt helvete det är mer klassfråga nu eller snarare vansinne
    spelar ingen roll hur bra en telefon är det är inte värt 11400 kr

  • Erik

    Vad menar du med att OLED gör den snyggare?

  • Magnus Lund

    ”Tunna ramar”?? Kolla in denna bild: https://images.apple.com/v/iphone-x/a/images/specs/external_connectors_large.jpg – ramen är drygt 4mm, värre än min Z5 Compact från 2015!

  • putte

    Jaså, min funkar sjukt fort, märker för det mesta inte ens av att jag har skärmlås påslaget.

  • Ante

    Det gick inte för att han var tvungen att låsa upp telefonen med pinkoden först. Samma som med TouchID idag.

  • Med tanke på att den är närmare iPhone än iPhone Plus i storlek så blev det väl snarare en rätt nätt phablet? Hur liten tycker du en phablet skall vara för att inte vara klumpig då?

  • Roco

    Du kanske missade att han bytte till sin backup-telefon tom.?

  • Roco

    Fast din mobil har ju redan ansiktsigenkänning och iris-scanner samt fingeravtryck.
    Du kanske borde läsa manualen?

    Ansiktsigenkänning är mer ”slarvig” än vad en iris-avläsning är, därav hastighetsskillnaden.

    Du jämför äpplen med päron.

  • MrLonghair

    Trots dagens IPS teknik har (AM)OLED fortfarande den vikten för mig. Färger, svärta, betraktningsvinklar, det är det enda valet om man vill ha en telefon som syns på riktigt och gör ett bra jobb på det.

  • simon Hedström

    Ser kinesisk ut i designen, vet inte om jag är speciellt impad :/

  • Erik

    Älskar den scenen :-)

  • luckyleif

    En annan sak att ta med i beräkningen är att om du vårdar din apple pryl (i detta fall iphone) så kan du efter två år sälja den för nästan en tredjedel (ibland mer tom) av inköpspriset.

    Inte många androidlurar man kan göra det med.

  • Zack St

    Steve Jobs roterar i sin grav… och inte av lycka.

  • Roco
  • Fredric

    När man står på tunnelbanan och vill låsa upp telefonen eller godkänna något med BankID vill man ju inte se ut som att man tar en selfie. Är det inte skönare med fingeravtryck för att diskret legitimera sig?

  • C.M.S

    Det är rätt stor skillnad på Samsungs ansiktsigenkänning och det Apple presenterade med FaceID :)

  • Janne

    Oj så tidigt! Bara 2 år efter Apple! De var först ut hög pixeldesitet jämfört med konkurenterna då 2010 när de släppte iphone 4.

  • Sebastian

    Är nyfiken på skärmen. Är det PenTile? Ska bli spännande att se vad AnandTech säger om skärmen och hur den står sig mot S8+.

  • Erik

    Vore intressant att veta screen-to-body ratio, undrar om den ligger i närheten av Mi Mix 2…

  • Erik

    Den riktar sig FRAMFÖR ALLT till folk som inte har råd.

  • Erik

    Jojo det är jag med på. Men det gör väl inte telefonen snyggare, snarare mer attraktiv eller skönare att titta på eller så :-)

  • Erik

    Har inte sett presentationen :-)

  • Patrik

    Iphone X känns som en ren Galaxy S8-klon: Större skärm, ansiktsingenkänning, trådlös laddning, OLED-skärm etc. Men Apple får inte köpa Samsungs Edge-teknik så de tar till nödlösningar istället.

  • luckyleif

    Och sen står dom med snaran i ena handen å tvingar folk till att köpa telefonen eller?

    Ja apple är ett företag som tillverkar produkter som dom vill att folk ska köpa! Så vad?

    Folk ansvarar för sin egen ekonomi å bestämmer vad man har råd med eller inte.
    Ska vi förbjuda dyra produkter eller vart vill du nå?

  • Patrik

    Nytt? Det är ju en kopia av Galaxy S8.

  • joejjez

    Nej tack.. har en HTC u11 o är så jävla lycklig att jag gick ifrån iPhone.. tråkigare os får man fan leta efter

  • Pontzy

    Ehm, svara ju bara på Patriks jämförelse där har sa att Iris är säkrare och snabbare på S8 & Note 8, än på Face ID. Jag vet vad jag har för alternativ på min S8. Oftast är den alltid olåst då den är kopplad till min Gear S3.

    Sen vet jag inte om Apples Face ID kan räknas som slarvig tjänst. Känns som det är rätt säkert system som misslyckas 1 på 1 000 000. Samsungs ansiktsigenkänning är ett skämt däremot, eftersom man kan använda ett foto för att låsa upp.

  • Pontzy

    Du behöver inte stå som om du ska ta en selfie. Funkar även vinklat, precis i samma läge som du bara håller i telefon när du surfar, skriver osv.

  • luckyleif

    Har jag någon kritik att komma med så skulle det va att till det priset så tycker jag att man skulle fått båda alternativen
    Dom kunde placerat touch id på baksidan eller i en knappt på sidan likt sony

  • Jeff Andersson

    Påminner mig lite om Essential phone med sin fula panna.

  • Roco

    Well, du missade inget :)

  • luckyleif

    Underbar scen! 😂😂

  • luckyleif

    Tycker att iphones skärmar alltid haft en betydligt bättre svärta än vad andra tillverkares lcd skärmar har.
    Föredrar nog faktiskt skärmen på min iphone 7 plus framför tex min samaung galaxy s7 eller nexus 6P.
    Inser att jag är rätt ensam om det och att det flesta föredrar oled :)
    Men att iphone x kommer köra med oled är en sak som faktiskt får mig att tveka lite om det blir köp eller inte.

  • Roco

    Jag ”talade” egentligen till er båda, men eftersom du skrev mest konstigheter så valde jag att svara dig.

    Iris är säkrare men ansiktsigenkänning är snabbare.

    Men det är ju konstigt att ni båda går vidare och jämför äpplen med päron.
    Iphone X har varken fingeravtrycksläsare eller iris-scanner.
    Både Iphone och Samsung har ansiktsigenkänning därav får man ju isf jämföra där emellan.

    Nej, du missuppfattade nog det lite. Inte misslyckas 1 på 1 000 000 försök att läsa in ditt ansikte. Utan risken att någon annan kan låsa upp din Iphone.

  • Philip Carlsson

    Nu får du dem att låta ännu dummare. Skulle det de kallar för ”Super Retina” har funnits i iPhones sedan 2010?

    Poängen var inte att Android tillverkare var först med hög pixeldensitet. Poängen är att de de idag kallade för ”Super Retina” har funnits motsvarigheter till i 5år.

  • Roco

    Ja, du är lite koko i det mesta du skriver.
    Finns ett namn….motvallskärring :D
    *Lite elakt, jag vet*

  • Erik

    Eh… Nej.

  • luckyleif

    Haha! Bra ord! Det är inget jag tar illa upp av så det är lugnt :)
    Men va helt seriös. Amoled/oled har alltid fått mina ögon att börja värka lite tyvärr.

  • Erik

    Jag vill inte nå någonstans. Sa bara emot ditt påstående att den bara riktar sig till folk som har råd. Jag tror nämligen den riktar sig till många unga som inte har 13000 kr att lägga på en telefon, men gör det ändå.

  • luckyleif

    Fast det är ju rätt ointressant för en iphone användare om det funnits i fem år eller inte.
    Vill man ha en iphone så brur man sig ju om vad iphone har och det är väl inte fel av apple att dom presenterar för sina användare att denna telefon har en ”bättre” skärm än de tidigare?

    Apple va dock långt ifrån först det står helt klart! :)

  • Roco

    Hehe skönt att du inte tog illa vid ;)
    Ja du är nog lite mer ensam om den åsikten tyvärr.
    Personligen skulle jag aldrig kunna gå ifrån amoled.

  • luckyleif

    Och i mitt första svar skrev jag också att de som inte har råd men köper iaf får skylla sig själva å lära av sina mistag.

  • Roco

    Det kommer iaf bli ett tjat på föräldrarna :)
    Blir en dyr julafton.

  • Erik

    Där är vi eniga :)

  • mickeko

    Men varför skulle man implementera något som gör telefonen mindre säker?

  • Erik Pantzar

    Ååh… jag som typ redan bestämt mig för en Huawei p10 plus :(

  • allt som dom presenterade var gammalt eller finns redan i telefonerna hos Android, det enda trevliga var väll AR , annats känns det så överdrivet , och itne bara priserna då XDD

  • Fredrik

    Hur många iPhone SE går det för en iPhone X då?

  • Magnus Lund

    Enligt GSM Arena 82.9% jämfört med 80.8% för Mi Mix 2 och 83.6% för Galaxy S8. Frågan är dock om de räknat bort den fula ”inskjutningen” i skärmen upptill.

  • Magnus Lund

    Aspect Ratio på hela skärmen är ca 2,16 – största möjliga rektangel utan rundade hörn är ca 2,00, så gott om plats för att se på standard 16:9 utan någon beskärning, vilket ju borde vara implementerat i videospelaren.

  • pao

    Nästan 3 får man väl säga ☺️

  • pao

    Håller med då Samsung tillverkar båda skärmarna ☺️

  • pao

    Undra vad effektiv skärmyta är när man tittar på film liggandes?

  • pao
  • co0kie

    Tråkigt att folk är så negativa.
    Ja, Apple har hamnat på efterkälken när det gillar vissa funktioner och på utseendet, men Apple är trots allt en stor spelare på marknaden som väldigt ofta sätter standarden där hela marknaden anpassar sig.
    Så se det från ljusa sidan att Apple försöker komma ikapp, nu kommer samsung och andra tillverkare försöka komma med något ännu bättre.
    Är själv ett Apple fan, men finns ingen telefon på marknaden som slår samsung S8 vad gäller utseendet.

  • Nisse

    Tack och LOV att Apple än en gång äntligen sätter marknadsstandard, den här gången på bezels!
    Det android/androidtillverkare har hållt på med den senaste tiden, att ha mjukvaruknappar OCH en oanvänd nedre bezel vars yta hade kunnat användas för kapacitetsknappar, är rent av pinsamt. Nu är det bara att vänta på att androidtillverkare anammar detta med. Först då och ENDAST då är androids mjukvaruknappar rättfärdigade, så att man kan uppgradera utan att få det här kaka-på-kaka-flosket.
    S8 och diverse andra modeller var nära på just detta, men nära skjuter ingen hare, och även på dem finns det plats för kapacitiva knappar som substitut för mjukvaruknapparna.

  • Emil Oskarsson

    Trådlös laddning är en gimmick imo tills den dagen du kan sitta varsomhelst i ett rum o mobilen laddas, nu är det ju knappt någon skillnad på o ladda mobilen på vanligt vis med sladd eller över en laddplatta xD

  • Emil Oskarsson

    Snarare mer en kopia av essential phone :) inte ett dugg lik Galaxy s8 för den har större bezels ;)

  • Emil Oskarsson

    Så länge säkerhets patchar landar då och då :)

  • Janne

    Vad spelar det för roll vad de gett hög pixeldesitet för namn? Många tillverkare sätter namn på produkter för att det ska låta märkvärdigt. Här är några exempel. Superamoled, TRILUMINOS. Titta bara på samsungs tv apparater som de döpt till Qled för att få det att låta som det är en ny teknik fast det bara är lcd med quantum dot. Det ska alltid gnällas från alla Androidfjantar direkt när Apple hittar på nåt namn.

  • DmBzls

    Sony har enorma döytor, det är skillnad på det och dessa ramar. Herregud SMH…

  • Sillstrypare

    Ja, det är väl ingen tvekan om att iPhone är ikapp och förbi när det gäller hårdvara, om man inte promt måste ha en 3,5mm ljudutgång.
    Visst har Android tunna kanter, men X modeller är åtminstone vad jag känner till som har såpass tunna kanter runt om.
    Att man dessutom fått sterohögtalare och även vattentålig, vad nu det innebär, är imponerande.

    X modellen är dessutom väldigt snygg imo.
    Synd att den är så in i helvete dyr.

    Frågan är om nu samsung har något att komma med som kan bräcka detra när de presenterar S9

  • DmBzls

    Ööh en phablet kan aldrig vara smidig, det är det som är grejen. Sonys compact serie är smidiga, men det är mobiler och inte phablets!

  • mfmx

    Snabbladdning (trådlös och trådad)? Dual-SIM? Och ja 3,5mm.

    Sen är det väldigt mycket design över funktion med iPhone X, att swipa istället för att ha en hemknapp är idiotiskt. Fast det var bakåt-menyn i iOS också. Samma med fingeravtrycksläsaren och annat.

  • Hatsune Miku

    Nja, där har du fel. I början gjorde sminket att det var först på tredje försöket som telefonen låstes upp. Så perfekt fungerade det inte, men det berodde inte på ljuset.

  • Sillstrypare

    Visst finns det punkter där Android fortfarande är bättre. Men överlag är nog apple steget före just nu.
    Snabbladdning och 3,5mm uttag är nog ingen deal breaker för de flesta om man vill ha tunna kanter, stereo högtalare i ett vattentålig fodral med bra design.

    Sedan kan man tycka illa om IOS utformning. Men jag tror de som föredrar iPhone tycker tvärt om mot det du säger.
    Själv tror jag att det är en vanesak

  • Micke

    Bara att de tagit bort hemknappen och ersatt det med gester är gigantiskt. Alla telefoner på marknaden (utom denna då) har en hemknappen som man ska trycka på och den tar upp onödig plats på framsidan oavsett den är fysik eller virtuell. I och med detta har denna telefon överlägset bäst verklig skärmyta på höjden jämfört med allt annat på marknaden…

  • Sillstrypare

    Det stämmer väl inte. Har du kolla på blocket. Samsung S6 tex vill de ha ca 2,5-3k för

  • KC

    Hemma är det stor skillnad. Och i bilen. Det finns redan caféer som har laddplattor.

  • Micke

    Precis som tidigare iPhones kan vi nog förvänta oss följande:
    * Kameran kommer att var i toppklass
    * Processorn kommer att vara snabbast
    * Bättre på multitasking än Androidtelefoner

    Avsaknaden av hemknappen och införandet gester är stort. Alla andra telefoner på marknaden har en hemknappen som man ska trycka på och den tar upp onödig plats på framsidan oavsett den är fysik eller virtuell.

  • Jens Nilsson

    OLED skärmen är garanterat från Samsung.

  • pacman_42

    Jag är nyfiken på hur bra ansiktsigenkänningen fungerar i olika situationer, exempelvis med/utan mössa, orakad, med/utan glasögon osv. Detta avgör om den är användbar eller inte.

    Jag har ibland problem med fingeravtrycksläsaren om jag har sår på fingret, eller målarfärg. Men jag har ju flera fingrar inlagda så det fungerar bra ändå…

  • Micke

    Vi får inte stirra oss blinda på de tunna kanterna på reklambilderna från de olika tillverkarna.

    ALLA androider med tunna kanter har en rad med knappar som tar upp skärmyta i de allra flesta tillfällen man använder telefonen. Apple har ersatt sin hemknapp med gester och därmed frigjort skärmyta som ingen annan.

  • pacman_42

    Jag gav upp med trådlös laddning just för att det går så långsamt om man är på ett fik eller liknande…

  • Micke

    Håller helt klart med om detta!

  • Skinnbanjo

    Dagen ditt flimsiga lilla usb-uttag går sönder kommer du börja älska att din telefon har trådlös laddning :)

  • Walle

    Nån insnöad Apple-mupp kommer snart att skriva att OLED är det nya i mobilbranchen och Apple har patent :-)

  • Erik

    Hur kan S8 ha högre än Mi Mix 2? Något är konstigt med de där siffrorna…

  • Konkas

    Vad gör du med dina mobiler? Jag har haft mobiltelefon sen 90-talet och aldrig lyckats ha sönder ladduttaget

  • Palle

    NIX, LG!

  • Jerker

    Det har du ingen aning om…

  • max

    Helt klart, i de fall då man inte vill kolla på luren framifrån för att låsa upp den så blir det jävligt bökigt. TouchId och andra fingeravtrycksläsare kan man ju känna liksom.

  • Kalle

    Ja, för du lär ju ändå inte titta på mobilen oavsett hur du låser upp den??

  • max

    just eftersom att man inte vill behöva ha ansiktet framför luren varje gång man vill låsa upp den.

  • Sillstrypare

    Mina försvinner när de inte används. Funkar det inte så på alla Android?
    Känns som en enklare lösning än gester, men är säkert även det en vanesak

  • Konkas

    Du har ju ändå mobilen framför ansiktet om du ska använda den

  • max

    men den månadskostnaden lär ju inte bli skön :D vadå, brukar väl ligga på typ 599 inkl en rimlig mängd surf för en ny iphone. blir väl 699-799 nu?

  • luckyleif

    Kan man inte stå emot så borde man inte skaffat barn :)

  • luckyleif

    Det är skillnad på vad man vill ha å vad man får..

    Men ja Samsung är ett av få märken som börjar närma sig apple i andrahandsvärde.
    Som jag skrev
    ”Inte många android lirar man kan göra det med” så finns såklart undantag

  • Jens Nilsson

    Källa på det. LG kommer inte vara redo förrän 2018.

  • Mattias Börjesson

    Fast om barnen tjatar om en tele för 13 lax så är de nåt annat fel. Min 11 åring avfärdade priset som ”dumma i huvudet”.

  • Sillstrypare

    Jo, fast det gäller väl de som säljer iPhone också? Alla lägger väl på ett par procent i prutmån.
    Eller menar du att det finns faktiska skillnader på att pruta beroende på produkt?

  • mfmx

    Tunna kanter? Det är ju en halvcentimeter stålram?

    Den lokala Apple-galningen som varit avundsjuk på min S7 Edge-skärm lär bli besviken på att få en tjock stålram runt skärmen och på det en ful keps (Eller han borde bli besviken i alla fall). Tror det flesta inte tycker stereohögtalare är särskilt viktigt.

    Så vad skulle Apple ligga före med? Benchmarks i GB4 som ändå jämför äpplen(!) och päron?

  • luckyleif

    Nej självklart menar jag inte det!

    Jag säger bara att rent generellt så har det alltid varit så och är så än idag att du får bättre betalt för en begagnad iphone än vad du får för en begagnad android telefon.

  • mfmx

    På moderna telefoner finns trådlös snabbladdning som är dubbelt så snabb som den gamla.

  • I Messerschmitt2:s inlägg.

    Klart det kommer en punkt när det inte lirar längre – men så snabbt kommer den väl inte (om man inte köper lurar från OnePlus).

    Min Xperia Z2 kom med 4.4.2 vid release våren 2014 och fick uppdateringar t.o.m. 6.0.1. Vet inte om jag hellre hade sett Apples upplägg att stenhårt närmast tvinga alla att uppdatera till en begränsad version av senaste OS:et som den inte orkar med.

  • janbanan

    Batteritiden och att bli tvungen att lyfta telefonen ända upp till ansiktet tror jag kommer bli svagheter.
    Är qi laddning bra när värme är nästan det enda som förstör batterier?

  • Jaha, det var din egen hemmagjorda definition och så kände du för en tautologi för att understryka det. Okej, då vet jag.

  • finnbo2

    Apple skulle aldrig använda Samsungs enorma edge😂

  • Max Ekström

    Det är ändå inte extremt mycket pengar. Har man ett bra jobb så får man ganska lätt ut 30 000 kr/mån efter skatt. Under en halv månadslön för en pryl som man använder väldigt mycket i kanske upp till 3 år blir ju rätt lite när man slår ut det.

  • Roland Magnusson

    Nu ligger inte direkt medellönen i Sverige direkt i din klass 😁 Och studenter och ungdomar som man ändå alltid ser med senaste iPhone har troligtvis inte 30K i månaden efter skatt, men då gissar jag bara ☺️

  • Anders Engblom

    …eller så skaffar man barn för att man inte kunde stå emot! :)

  • luckyleif

    Hahaha, underbart! Ja så kan det också va :)

  • Max Ekström

    Visst är det så. Men denna produkt riktar sig nog mest till höginkomsttagare. Tror att studenter och ungdomar mest kommer att köra Iphone 8 faktiskt :P

    Min poäng är att det är begripligt att folk är beredda att lägga så mycket på en mobil.

  • Carl-Gilbert

    Gimmick eller ej, så älskar jag att när jag går och lägger mig så ställer jag bara mobilen på ”gimmicken” utan att behöva hålla på med sladdar. När jag sen vaknar på morgonen så har ”gimmicken” gjort att mobilen är fulladdad!!

  • Nisse

    Vi som har råd med +100kr i månaden klipper till direkt!

  • Edvin

    Det mest spektakulära med den nya iPhonen är tveklöst ansiktsigenkänningen? Här känns det som att Apple lagt ner mycket forskning och lanserar något vi inte sett hos konkurrenterna tidigare. Ska bli kul att se hur den fungerar

  • mrTravolta

    Ja nu fattas bara att iOS blir mer användbart, flexibelt, anpassningsbart och framförallt snyggare så kan jag kanske överväga en iPhone. Eller vänta, kostar den verkligen 11.495? ;)

  • mrTravolta

    Funkar iris med glasögon och om det är dåligt ljus?

  • mrTravolta

    LG V30 är enligt mig ännu snyggare. Men jag håller med dig, det bästa som kan hända för mig som kör Android är att Apple flyttar fram sina positioner och pressar övriga tillverkare till det yttersta. Gillar X, men iOS och priset för att den inte är ett alternativ för just mig.

  • KalleKn

    Dom tappar alltmer och senaste undersökningen visade på att huawei sprungit om dom oxå. Visst har applefansen väntat på åttan och tian men det är bara temporärt dom kan hålla sina marknadsandelar. En mellanklassandroid håller tillräckligt länge prestandamässigt och med ett pris på 1/5 och 90% av funktionaliteten så räcker det för den stora massan.

  • mrTravolta
  • gäst

    Augusti 2014 kom den första så vitt jag vet så de tror jag de har gjort :)

    http://www.gsmarena.com/sharp_aquos_crystal-6590.php

  • mrTravolta

    ”Reinventing how we charge our phones” :D

  • KC

    Då är det ganska anmärkningsvärt att en av iPhone x mobilerna inte kunde låsas upp på presentationen. Vid andra försöket, med en annan enhet funkade det.

    Åh andra sidan vet han ju att på just den enheten som inte funkade vid FÖRSTA försöket, kommer det funka 999999 ggr utan problem.

  • Michael Ördög

    Inte för att vara sån, men denna ser faktiskt tillräckligt intressant ut för att testa! kommer aldrig går från Android som ”daily driver”, men denna var faktiskt rätt läcker!

  • Sgt_Stinger

    S8 har bättre StBR än Iphone X.

  • Håkan

    Det räcker med ett foto för att låsa upp s8/note8

  • Mikael

    Jag avskyr de virtuella knapparna i Android. När jag såg hur Apple löst navigationen med de där gesterna så undrar åtminstone jag varför inte Google kom på något liknande. Det känns ibland som Apple ligger ljusår före när det gäller att komma på smidiga lösningar i mjukvaran. Ska påpeka att jag inte gillar iPhone men man kan ju inte annat än bli imponerad över vissa saker :)

  • Paulista

    Haha, har inte ens samma skärmformat.

  • Werner

    Hade nog varit bättre om man valt att sluta av skärmen strax under ”pannan”. Problemet med att en bit av videoklipp och bilder kommer döljas av den där ”utväxten” skulle inte jag stå ut med iaf.

  • Micke

    Har själv bra kört Nexus de senaste åren så mina erfarenheter är från Android stock.

    Hemskärmen = knappar finns och tar upp plats
    Webbläsare = knappar finns och tar upp plats
    Kameran = knappar finns och tar upp plats
    Telefon = knappar finns och tar upp plats
    SMS-app = knappar finns och tar upp plats
    Mejl-app = knappar finns och tar upp plats
    osv osv osv…

    Undantaget är:
    Ser man video i fullskärm eller spelar spel så försvinner knapparna.

    Slutsats: Det finns en rad med knappar som tar upp skärmyta i de allra flesta tillämpningar.

  • Mikael

    Är det bara jag som tycker att gesterna för att navigera på iPhone X är något som är smått genialiskt? Varför kunde inte Google gjort något sånt? Jag avskyr de virtuella knapparna i Android. Fula, syns alltid på hemskärmen, när de blir dolda i vissa appar så måste jag svepa fram dem och sen trycka. Så jäkla klumpig lösning. Jag köper nästan bara telefoner med fysiska knappar gärna kapacitiva som One plus 3 etc. Jag hoppas det kommer något till Android som gör att man kan få liknande gestures om man har en stor skärm utan fysiska knappar. Har kört Pie control förut men det var ingen hit.

  • Delit

    Hur snabbt laddas telefonen? Har ingen erfarenhet kring trådlös laddning. Min Onplus 3T har inte trådlös laddning men har Dash Charge vilket är underbart.

  • Micke

    Är inte heller någon fan av iPhone men kan inte låta bli att imponeras över hur Apple löser vissa saker. Har alltid tyckt att de virtuella knapparna är lite av en styggelse, särskilt i de fall de har den där svarta bakgrunden och inte den transparenta som är på hemskärmen.

  • Mikael

    Jag är sjukt sugen på LG V30. Cinemode 👍👍👍 Tyvärr så är LG så jäkla knepiga. Släppa olika varianter av samma telefon på olika delar av världen och av någon anledning så verkar vi få den sämsta hit. Nu är det ju inte ens säkert att V30 kommer hit vilket vore väldigt synd. Första telefonen som LG verkligen kan konkurrera mot alla andra toppmobiler.

  • putte

    Nu men jag inte ansiktsigenkänning utan iris-scan

  • Emil Oskarsson

    Hur svårt är det o stoppa in mobilen i en laddnings docka eller bara använda sladden när man har usb typ c då :D

  • Emil Oskarsson

    Aldrig hänt mig :) Och skulle det hända brukar det gå på garantin :)

  • Elipz

    LG har satt sin egen OLED panel i V30. Så låter helt rimligt att det skulle kunna vara LG som förser Apple också.

  • Perrry

    ”- And we call it.. ”SUPER Retina Display!” [paus för euforiska applåder från publiken]

    De är ju för sköna!

  • Ganska dryg..

    All in out gestures:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.phoenixstudios.aiogestures&hl=sv

    Om du har mjukvarubaserad navbar kan du dölja den helt med Custom Navigation Bar:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=xyz.paphonb.systemuituner&hl=sv

    Magiskt.

  • Fraz

    Microsofts motsvarighet på Surface Book funkar klockrent. Ska bli kul att se hur väl Apple lyckats.

  • Mattias Börjesson

    Går ju dölja hela navigationsbaren på S8?

  • Warut Lalar

    Det blir ett köp för min del :)
    Blev osäker om den hade stereo högtalare så tack för den info.

  • Vince

    Vad jag förstår så finns det ett chip i telefonen som enbart är till för att lära t.ex. ansiktsigenkänningen att se hur ditt ansikte förändras över tiden. T.ex. ifall du får skägg, längre hår eller glasögon. Jag tror att många underskattar hur mycket forskning och tester Apple faktiskt gjort på sitt FaceID.

  • pacman_42

    Men fortfarande bara hälften så snabb som trådad laddning?

    Min telefon blir fulladdad på 30 minuter med originalladdare i väggen. I bilen tar det 45 minuter. Med trådlös laddning (förra telefonen) så tog det fyra timmar…

  • pacman_42

    Jag har ju motsvarande gester i min klocka (om än med annan betydelse), men jag hatar dem. Extremt vanligt att man lyckas göra en sak när man tänker sig göra en annan sak. Men nu är ju den skärmen mycket mindre…

    Jag har provat olika gester i telefonen ett antal gånger via olika lösningar, men jag kommer definitivt inte överens med dem. Det slutar med att jag vill ha kvar mina dedicerade knappar utanför skärmytan varje gång.

  • Jerker

    Hur ofta har studenter/ungdomar råd med state of the art teknologi? Dom har ju knappast råd att köpa fetaste speldatorn eller andra dyra saker

  • Paulista

    Penna haha. Det är inte 90-talet nu

  • Patrik

    Du tror inte de tänkt på det och beskurit bilden i dessa situationer?

  • Fred H

    Aldrig någonsin hänt mig och känner inte någon där ladd uttaget har pajat

  • Anders Bergwall

    Jag tyckte det va riktigt fult med sensor-baren där uppe som totalt förstörde skärmytan! Sen har jag vant mig med edge display och då blev apple x ännu fulare när man såg hur dom gjort sina kanter. :) Nästan lite iphone 3gs varning.

  • Evade

    Kan nog stämma, har inget belägg men Apple la ner sin egna gigantiska datorskärm och gjorde ett samarbete med LG istället förra året som de säljer via sin egna hemsida https://www.apple.com/shop/product/HKN62/lg-ultrafine-5k-display?fnode=4c

    Så att det är en LG display i Iphone X som en fortsättning på det samarbetet är nog möjligt då Samsung kanske blivit mer en konkurrent än en partner i Apples ögon.

  • Paulista

    Var det inte LG?

  • Skräpple
  • mrTravolta

    Ja det är synd att de strulat så. Funderar på att beställa från clove.co.uk, tydligen slutet de garantiärenden och verkar seriösa och vana med utländska köpare.

  • Kurt

    Så du erkänner alltså att du ljugit, eller är totalt oinsatt?

  • Kurt

    Satan vilket dåligt designval att kapa bara en del av toppen av displayen istället för att göra en rak kant. Visst, telefonen utnyttjar inte ens nära av samma yta som på S8, så de vill väl inte hamna för långt efter, men att ha uppstickande hörn på det sättet var verkligen inte smart i mina ögon.

  • Ture

    Läsa ansiktet kanske låter som en kul grej men sen när det upptäcks att det inte var så smidigt så börjar folk ångra sig,mycket smidigare med fingerläsning.
    Skicka sms figurer ska det vara roligt.
    Trådlös laddning med nackdelen väldigt ömtålig mobil,kan bli dyr finess.
    Otroligt överpris för något som saknar 3,5 jack fingerläsning m.m

  • luckyleif

    Men då måste du ju göra en gest innan du kan trycka på knapparna? Hur kan det känns som en enklara lösning än att bara använda en gest?

  • riptide

    Många råd att köpa dessa prylar genom att butikerna oftast säljer dem
    med en kredit du betalar av månadsvis. På det sättet så är det enklare
    att ”ha råd” med en pryl som kostar 10k+.

    Att betala 13k för en mobil dator du kan ha i fickan som kan göra så mycket som mobiler kan idag är inget annat än fantasktiskt. Visst, du kan få så gott som samma funktionalitet från en mobil som kostar 3k. Så om man tycker att en premium pryl är dyr så finns det alltid alternativ man kan köpa istället.
    Men jämför gärna med vad top-of-the-line teknik kostade för 20 år sedan och
    jämför både prestanda och funktionalitet. En stationär PC i topskiktet
    kostade 30k+ i slutet på 90talet.

  • Andreas Harrysson

    Som jag förstått det så ska det för tillfället bara vara Samsung som kan tillverka oled displayer för iphone i de kvantiteter som krävs. LG kan inte tillgodose de stora kvantiteter som Apple kräver i dagsläget.
    Om det stämmer så tycker jag det låter vettigt med tanke på hur stora kvantiteter Samsung tillverkat i många år.

    Fullt möjligt att då LG kommit igång med större tillverkning av sina displayer att Apple kommer köpa in utav dom då.

  • Patrik

    Det är olika kvalitet på olika mobiler. En del modeller tenderar att gå sönder mer än andra. Kan alltså helt enkelt bero på modell, snarare än användarmönster.

  • Patrik

    Nä men vilken tur att det aldrig hänt dig, då måste det ju betyda att det aldrig händer. För någon.

  • KC

    På Samsung finns det snabbladdning både på trådlös och vanligt. Trådlös tar ungefär dubbelt så lång tid som trådat. I bilen med trådlös laddning laddar den min s7 edge ca 12% på 2.5 mils körning (utan stopp då).
    Ca 2 timmar tar det att ladda mobilen från 0 till 100 % hemma med trådlös laddning.

    Billaddare är alltid långsammare än vanlig laddare
    Om Apple har snabbladdning även trådlöst kommer det räcka utmärkt.

  • riptide

    Det är bara män inom landstinget eller tjänstemän inom privata sektorn som en kommer upp i de 43k i snittlön som krävs för att få ut 30k. Så det är långt från alla som har ett ”bra jobb” eller ”ganska lätt får ut” de där 30k som du nämner.

    https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/loner-och-arbetskostnader/lonestrukturstatistik-hela-ekonomin/pong/tabell-och-diagram/genomsnittlig-manadslon-efter-sektor/

  • luckyleif

    Jo jag såg att han nämde ett halvår men jag menar att jag inte sa något om ett halvår i mitt inlägg :)

    Och det va KC jag svarade och inte messerschmitt.

    KC skrev att det dinns viltigare saker att bry sig om än versions ID och min enda poäng med mitt svar till honom va att tillslut efter ett tag så blir det ju avgörande vilken version av android telefonen har :)
    Självklart inser jag att det inte är ett problem som uppstår på en telefon som bara är ett halvår gammal!

  • max

    Gör så då :) Andra ser väl att bäckarna är små men många.

  • max

    Jag vill ofta minimera det första steget då luren ligger på bordet till att den är upplåst i min hand. Fingeravtryck är guld då eftersom jag inte behöver kolla på luren förrän den är upplåst.

  • Toma Gutman

    Finna QC3 laddare till bil. Köpte från Gearbest

  • Toma Gutman

    Funkar Face I’d med niqab eller mc hjälm

  • Fraz

    Har svårt att se varför du känner att maximal skärmyta är så viktigt i alla dessa scenarion. Har du extra siffror i telefonappen som du behöver få plats med?

    Hursomhelst. Om man är lite speciell och känner att vissa appar som borde ha immersive mode inte har det så kan man lösa det med en kombination av Tasker och Custom Navigation Bar. Du kan dölja knapparna baserat på vilken app du kör.

    https://play.google.com/store/apps/details?id=xyz.paphonb.systemuituner&hl=sv

  • Mattias Börjesson

    fast när man läser i trådarna här angående Iphonen så verkar du tveklöst som en fanboy.

  • TomBlueMoon

    Tycker alla insnöade Androidmuppar lyckas skriva det som Applemupparna ”kommer skriva” så bra så det behövs nog inte. Ni är verkligen experter på att störa er på uttalanden som aldrig gjorts.

  • Victor

    Vem köper en telefon för 13 papp som är omodern efter ett år….

  • Roco

    Den fungerar genom glasögon ja.
    Men sen i hur mycket mörker vet jag ej. Men den har ju ir så det borde kvitta.

  • Roco

    Vilken tur för dig att du har ett icke curlat barn :)

  • Skinnbanjo

    Stort tack för din anekdotiska bevisning, jag ska föra den vidare till RMA-avdelningen. Nu när vi vet att det alltid är användarens fel kan vi spara in en förmögenhet! :)

  • Roco

    Jag har inga tack o lov så jag slipper :)

  • Sillstrypare

    Ja, det har du rätt i.

  • Sillstrypare

    Jo, när jag tänker ett varv till så är faktiskt iPhones lösning antagligen bättre.
    Fast för att säga säkert lär man testa själv

  • Skinnbanjo

    Beror ju på hur snäll tillverkaren är. Väldigt lätt att hävda handhavandefel vid mekanisk skada.

  • Mattias Börjesson

    Nåja, ren tur ..hans storebror vet inte skillnad på 1000 eller 20000 😉 däremot är man ju stolt när han själv kollade upp mobilers för och nackdelar och vad han behövde och bestämde sig för en OP3 som han köpte för sparade pengar 😊

  • Sillstrypare

    Vilken telefon får du allt som modell x erbjuder r med minimala kanter.
    Visst är det en ram, men nog lär de ha bättre StBR mot befintliga Android er.
    I a f ser det så ut på bilderna. Men det kanske är en illusion

  • Sillstrypare

    Jag tror det är önsketänkande från iPhone fansen.
    Det stämmer inte med mina erfarenheter i a f

  • Sillstrypare

    Den har tydligen Snabbladdning via trådat i a f enligt phonearena

  • Paulista

    Vad har jag ljugit om?

  • Roco

    Det är väl sällan barn har någon värdeuppfattning av pengar.
    Precis, dom ska drillas tidigt :)

  • mfmx

    Det är stenkorkat med gester istället för knappar, det fanns på mobiler innan iPhone tillverkades.

  • mfmx

    Och smartast är med kapacitiva knappar som inte tar upp skärmyta och inte behöver någon gest heller!

    Kanske Apple kan kopiera det nästa gång.

  • mfmx

    Avsaknad av hemknapp är en usel nödlösning som man tog till eftersom man inte fick fingeravtrycksläsaren under skärmen att fungera.

  • Max Ekström

    Givetvis är det en minoritet som tjänar över 43000 kr/mån. Men det är fortfarande en icke obetydlig andel som gör det. I det perspektivet är det inte svårt att begripa att det finns en marknad för en mobil för dessa summor.

  • mfmx

    Vanligast är ju att ju lägre lön man har desto viktigare är det att flasha med en iPhone.

  • Erik

    För snikvarianten ja ;-)

  • luckyleif

    Hade dom inte kommit med lösningen dom nu ska ha på iphone x så hade jag jublat om dom hade valt kapacitiva knappar då jag alltid gillat sådana :)
    (Haka på telefonen å knappar på skärmen har alltid känts korkat!)
    Men jag tycker att svep gestera dom nu presenterade ser riktigt intressant och lockande ut! :) elegant på något sätt :)

    Vem som kopierar vem eller inte bryr jag mig inte det minsta om!

    ”good artists copy great artists steal”

  • luckyleif
  • luckyleif

    Tur eller uppfostran 😊

  • Ganska dryg..

    Trevlig anekdot, men det behövs riktig statistik för en vettig diskussion.

  • luckyleif

    Du kunde svarat sillstryparen likadant när han talade om utropspriser på blocket.
    Istället ger du dig på mig när jag lägger fram två försäljningar som håller på just nu. Säger en hel del.

    Samsung galaxy s7 avslutades på 3149 kr va i perfekt skick och inköpt 2017-09-07 

    iPhone 7 ligger kvar på 3950 med 15 min kvar å den har en defekt på lcd:n dessutom

  • Patrik

    Där är det viktigt att stå på sig som kund. Säljaren/tillverkaren försöker ALLTID komma undan genom att skylla på kunden.

  • Philip Carlsson

    ”Titta bara på samsungs tv apparater som de döpt till Qled för att få det att låta som det är en ny teknik fast det bara är lcd med quantum dot.”

    Att man kallar det Qled för att visa att det är skillnad på de med och utan Quantum Dot är väl en helt annan sak?

  • Sillstrypare

    Känns kanske inte helt rättvist att jämföra förra generationens samsung med nuvarande generationens iPhone. Eller hur?

  • Philip Carlsson

    Jo, så är det ju visserligen. Men det kan ju vara av intresse för de som funderar på att byta läger.

  • luckyleif

    Du menar att det hade varit mer rättvist att jämföra iphone 7 med galaxy s8 som släpptes när iphone 7 varit på marknaden ett par månader redan?

  • Sillstrypare

    Nu ligger de med ett halvårs mellanrum
    Så hur man än jämför blir det inte riktigt.
    Men rättvisa blir väl om man jämför tidigare modeller med andra tidigare modeller.
    Eller hur?

  • luckyleif

    tycker det börjar lukta lite ursäkter nu men..

    Ska se om det ligger någon 6s ute (som är i perfekt skick som s7:an va) å se vad den går för

  • luckyleif

    Har man haft iphone länge å funderar på att byta läger så tar jag det för självklart att man kollar upp vad man tänker köpa å då ser på vilka punkter en konkurrent är bättre eller sämre på

  • finnbo2
  • Paulista

    Hur många androider får man då samla ihop?;)

  • Sillstrypare

    Jag kan väl replikera med att jag känner att din jämförelse haltar en hel del och tycker att det luktar lite från ditt håll också 😊

  • luckyleif

    Jag tycker att en iphone 7 med en skärm som hade en liten defekt ”Endast en liten missfärgning i lcd”
    Jämfört med en samsung galaxy s7 som va i nyskick och kom med kvitto och garanti är en rätt fördelaktig jämförelse för samsungen men okej 😊👍🏻

  • Sillstrypare

    Nu kan jag inte se vad som skrevs om den luren eller samsungen.
    Men rent generellt gäller väl likvärdiga produkter mot varandra?

    Dagens halvårs gamla S8 får snart se sig jämförd mot splitternya model X

    Om ett halvår är det ombytta roller igen.

  • luckyleif

    Kan ta skärmdumpar på texten å skicka om du vill :)

    I mitt tycke så är den en så jämn jämförelse man kan göra men du kommer inte hålla med så känns som vi kan avsluta nu 😄

  • Sillstrypare

    Sant. Ha en bra kväll ☺️

  • luckyleif

    Ha en trevlig kväll du också 😊

  • pao

    Nej tydligen Samsung som var den enda som kunde matcha kraven från Apple

    https://www.sammobile.com/2017/09/13/apple-samsung-will-biggest-beneficiary-iphone-x/

  • pao
  • finnbo2

    Känns som du försöker uppfinna ett problem som inte finns..

  • pao

    Läste att för att få snabb laddning måste man köpa en speciell Apple laddare för 49 dollar. Ligger inte med i boxen efter man betalat 11500 kr
    Otroligt

  • finnbo2

    Dom tar väl med dom oanvändbara edge ytorna?

  • pao

    Hade iPhone X kommit förra året istället så hade designen slagit ned som en bomb. Idag är den snygg men Samsung och LG mfl är likvärdiga och mycket tycke och smak. Däremot är Face ID, gester och ljussättningen i porträtt läge spännande och innovation

  • pao

    På S8 Telefonerna och Note 8 försvinner knapparna mer tror jag

  • Sillstrypare

    Jag såg det nu.
    Jag har haft fel i det mesta jag påstått idag.
    Jag borde läsa på innan jag öppnar pajhålet…. 😅

  • Sillstrypare

    Jag gillar att båda lägren driver utvecklingen framåt.
    Hoppas på ett läger till som kan konkurrera på allvar. Surface mobil kanske?

  • Sgt_Stinger

    Äh, alla har fel ibland. Sånt som händer :) Jag tror dock att uniformitet i bezeln gör sitt för att få iphonen att se bra ut. Förutom pannan då.

  • Sillstrypare

    Ja, skärmen ger en illusion av att vara mer täckande än vad den är.
    Jag var klart förvånad att StBR inte var över 90%

    Pannan tycker jag inte är ett problem.
    Det är väl ändå notifikationsfältet som kommer vara där, så det gör plats för mer på ytan nedanför

  • Sgt_Stinger

    Rent estetiskt föredrar jag Samsungs approach till bezels, trots nackdelarna med edge-display. Jag har inget vidare till övers för IOS, lite för stelt och icke-anpassningsbart för min smak. Hade det funnits en Android med A11-prestanda hade det varit fantastiskt, det är faktiskt rent ut sagt pinsamt hur mycket Samsung och Qualcom ligger efter Apple i CPU-prestanda. UI-prestanda är också dåligt på androidsidan, speciellt Samsung av de stora märkena. Jag hoppas innerligt att detta blir bättre med Treble. Idén att ha drivrutiner separat från OS-framework borde ha implementerats för länge sedan och förhoppningsvis bör det i framtiden vara mycket enklare att lägga in custom roms och liknande utan att ta sönder hårdvarustödet.

  • Sillstrypare

    Det finns för och nackdelar med båda systemen.
    Håller med om att ios är stelt och rätt trist.
    Det ser egentligen lika ut som när det lanserades.

    Men jag är ganska avundsjuk på Siri som jag fått demonstrerat när man kan ge kommandon och diktera text utan några större problem.
    Att vi får det i Android på svenska i närtid känns osannolikt.

  • Roco

    Det finns ingen uppfostran idag så du måste ljuga :)
    Det är ju statens ansvar…det vet ju alla.

  • Messerschmitt2

    Jag håller med om att att de senaste Android uppdateringar inte ger så många synliga förbättringar utan mest putsningar på befintlig funktionalitet. Under skalet händer mer. Android O ska ge bättre prestanda och ökad säkerhet plus annat smått och gott.

  • DmBzls

    Att köpa en telefon på avbetalning känns lite B lol.

  • KalleKn

    Med tanke på den trådlösa laddningen och deras kamerabump, hur nöjd kommer man vara som iphoneanvändare att skiten inte ligger plant när man vill använda den samtidigt som man laddar den trådlöst….

  • Broken arrow

    Dock har inte LG satsat stort på oled i mobiler än. Tror inte LG har fått upp produktionen för att tillgodose Apple.

  • Broken arrow

    Samsung har levererat många olika delar till Apple i många år (trots dom är konkurrenter).

    LG har aldrig satsat hårt på Oled i mobiler, dessa har tidigare kört med en oled på deras experiment mobiler (som t.ex flex). V serien är en ny tappning på just dessa experiment LG gör, är ingen garanti att G7 kommer få oled.

    Ironiskt så stämde Apple den hand som gav dom komponenter (samsung), ändå har dessa två affärer ihop fortfarande.

  • max

    Jag pratar ju bara utifrån min egen erfarenhet. Jag vet att jag inte kollar på min mobil när jag låser upp den. Så för mig så skulle det vara segt att behöva göra det.

  • max

    Varför det? Du behöver ju ändå ett abonnemang. Du betalar ju nästan ingen ränta på mobilen så det kvittar ju.

  • max

    haha naturligtvis inte

  • Jens Nilsson

    Skärmen känns ju lite speciellt. Första gången de använder oled och en ny design feature i x och den är gjord av konkurrenten. Inte för att det kanske spelar någon roll men tycker folk borde ha mer koll på sådant innan de slänger bort 13K på en till hälften samsung.

  • DmBzls

    ”nästan ingen ränta” är mer än ingen ränta. Du lurar dig själv. Spara ihop pengar till det du behöver och betala hela objektet direkt.
    (Som bostadsmarknaden ser ut idag är det givetvis omöjligt för dom flesta att köpa hus utan lån dock.)

  • Christian Lindstrom

    vad var det för lagringsstorlek på telefonerna? om båda var de billigaste versionerna så ser det ju ändå jämförbart ut:

    En ny Galaxy s7 idag (32 gb) kostar 4250 (prisjakt), så slutpriset begagnat var 75% av ny priset.

    Ny iphone 7 (32gb) kostar 6125kr (prisjakt), så slutpriset begnat var 64% av nypriset (men något defekt skärm som du sade).

    Ser ju ut som begnatpris förhållande till nypris verkar vara jämförbara.

  • Andreas Gleerup

    Samsung har helt enkelt varit bättre på alla punkter de senaste halvåret, minst.Ex skärmupplösning, skärmyta, låsa upp med ansiktet, trådlös laddning. Att kalla IPhone X för en helt ny produkt som kommer ändra framtiden för alla, som IPhone 1 gjorde är ju pinsamt. IPhone 1 var ett konststycke, men även då hade de kopierat mycket men gjort det lite finare.

  • luckyleif

    Du missar min poäng.
    Jag diskuterar inte vilken tillverkare som haft de bästa specifikationerna de senaste. Samsung är utan tvekan vinnaren där!
    Min poäng är att för de som bara kan tänka sig iPhone så är det ett stort steg uppåt i kvalitet!
    Apple’s presentation riktar sig ju i första hand till folk som vill ha en iPhone.

  • Ganska dryg..

    Svarade på senaste inlägget i diskussionen. Det enda jag sagt är att det behövs statistik för att kunna föra en vettig diskussion. Sillstryparens höftade siffror är lika lite statisik som dina.

  • luckyleif

    Gick för skoj skull in på pantaluren.se

    Valde att telefonerna skulle va nya å så här betalar dom för telefonerna

    iPhone 6s 16gb – 3000kr
    iPhone 7 32gb – 3800kr
    Samsung galaxy s6 – 1750kr
    Samsung galaxy s7 – 2500kr

  • Philip Carlsson

    Det kan du nog inte ta för givet.

  • max

    Jag kollade in en iPhone 7 hos tele2. Det skiljer 2 kr på att avbetala luren mot att köpa den kontant. Det är det jag menar. Det är totalt försumbart. Instället för att fronta för luren så kan jag alltså dela upp det och betala det ihop med en kostnad jag annars skulle betala varje månad, för abonnemanget. Tele2 tjänar inte nåt på att kränga iPhones, de tjänar på tjänsterna människor använder.

  • luckyleif

    Varje normalbegåvad människa gör så iaf men nej jag kanske inte ska ta det för givet…

  • luckyleif

    De va det billigaste versionerna ja :)

    Men som sagt samsungen va i perfekt skick och inköpt 2017-09-07 samt kom med kvitto och garanti (om garantin följde med över till nya köparen)

  • luckyleif
  • Jonas Löfström

    Du får ju rabbatt på abonnemanget om du avbetalar mobilen hos operatören. Köper aldrig på avbetalning annars, men just telefoner är nästan dumt att köpa direkt.

  • Philip Carlsson

    Alla bryr sig inte nämnvärt om vad för OS de har på sin lur, normalbegåvade eller inte.

  • luckyleif

    Nej det vet jag också men vad har det med original diskussionen att göra? Va det många som inte bryr sig om vilket OS deras mobil har som satt å kollade på appel’s presentation?

  • luckyleif

    Ditt första svar till mig..

    ”Jo, så är det ju visserligen. Men det kan ju vara av intresse för de som funderar på att byta läger”

    Om man funderar på/överväger att byta läger å man sätter sig ner å kollar apple’s presentation.
    Redan då har ju den personen visat att den är just normalbegåvad och att den kollar upp vad dom olika tillverkarna har att erbjuda innan man gör sitt val.

  • FireFox

    Dags för trollen på Apple att bli stämda för designen. Dem stämde ju övriga tillverkare för några år sedan för att telefonerna hade en viss form. Nu är det ju Apple som apar efter.

  • Andreas

    Jag tog Note 4:an på avbetalning med Halebop, 230kr/månad i 24 månader. Skulle jag köpt den utan abonnemang hade den gått på 7490kr. Jag sparade närmare 2000kr på det sättet :) abonnemanget i sig hade jag ändå behov av sedan tidigare.

  • Philip Carlsson

    Nej, det VAR det nog inte.

  • Janne

    Ja för att vara märkvärdiga ja. Samsung hade quantum dot innan de döpte tv apparaterna til Qled och du hette de SUHD. Jag kan hålla med att Apple namnger sina tekniker med löjliga namn men de är långt ifrån ensamma om det.

  • Narnia

    Fick aldrig min Note 7 så jag har aldrig testat. Men att bara kunna lägga telefonen på en laddare låter underbart istället för sladdjävlar som aldrig vill ligga still som jag får leta efter i mörkret.

  • Narnia

    Köper oftast cash, men ibland har de grymma rabatter. Köpte Honor 8 för 40kr månaden i 24mån, 960 riksdaler till morsan, kostade 4k i butik. Skulle byta operatör ändå.

  • Andreas Larsson

    iPhone x har större bezels menar du?

  • Emil Oskarsson

    kanske på sidorna, men nu pratade jag mer om över och under skärmen :) Det gör den mer lik essential phone än galaxy s8 för att det är större bezels på galaxy s8 över och under skärmen :) Har jag varit tydlig nog nu? :)

  • Philip Carlsson

    Säker på att det är samma sak? Låter som att SUHD syftar på upplösningen och Qled på panelen. Jag har ingen koll på TV marknaden ö.h.t.

    Men visst, du har helt rätt i att Apple inte är ensamma i det här.

  • Andreas Larsson

    Du var iaf korrekt nu, vilket var allt jag var ute efter

  • Magnus “masze” Gustavsson

    ”I hit him so hard he couldn’t unlock his iPhone for a week”

  • johala02

    Hade inte BlackBerry 10 (QNX) samma gester utan en hemknapp? Vill minnas att det systemet fick en hel del kritik pga det. Men när Apple gör det är det genialt.

    Tror dock det kan bli förvirrande för iPhone användare när iPhone 8 och de andra modellerna avviker från X modellen med sitt användarmönster. Men vi får se hur det tas emot.

  • Marcus

    Tele2 subventionerar inte apple sen 2015(?) har jag för mig då de blev förbannade på dom.

  • Marcus

    Fast du kan inte jämföra apples och samsungs ansiktsupplåsning.
    Samsungs är ju ren skit i jämförelse kan jag nog garantera.
    Det är ju tack vare den som iphone-jäveln kostar över 11 lax.
    Läste någon artikel som sa att delarna i iphone X går på 500 dollar+ Sammanlagt.

  • finnbo2

    Men herregud tror du Apple vill ha en böjd skärm? Och vad är inte en edgeskärm om inte en nödlösning?

  • beror på vad du vill ha för svar eller vad du söker efter. men apple är outdated, kola bara på deras nya 8-10 gammalt innehåll som dom tar som nytt

Aktuellt

Vilken smartphone fick dig att hoppa på Androidtåget?

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy Note 8
Sony Xperia XZ1 Compact
Samsung Galaxy S8 Plus
Samsung Galaxy S8
OnePlus 5
Huawei Honor 9
9.2

Minitest av Google Pixel 2

9.1

Test av Google Pixel 2 XL

8.8

Minitest av Huawei Mate 10 Pro

7.3

Minitest av Asus Zenfone 4

7.8

Test av Essential Phone PH-1

8.6

Test av Nokia 8

8.1

Minitest av Lenovo Moto G5 Plus

8.4

Test av Huawei Honor 9

0

Google Pixel 2 & Pixel 2 XL: första intryck

Visa fler recensioner

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS

Mest kommenterat

  1. Android TV-ägare: vilka är era synpunkter på plattformen?
  2. OnePlus påbörjar utrullningen av Android 8.0 Oreo till OnePlus 3 och 3T
  3. Samsung Galaxy S9 dyker upp redan under CES enligt @evleaks
  4. Rapport: Android skickar platsdata till Google även när platstjänster är av
  5. Tipsa om bästa Black Friday-fynden här
  6. Minitest av Google Pixel 2

Mest läst

  1. Senaste ryktena om Samsung Galaxy S9
  2. Hands on med OnePlus 5T
  3. Android TV-ägare: vilka är era synpunkter på plattformen?
  4. Så här stor är OnePlus 5T jämfört med andra 6-tummare
  5. OnePlus påbörjar utrullningen av Android 8.0 Oreo till OnePlus 3 och 3T
  6. Alla officiella uppgifter om toppmodellen OnePlus 5T

  7. Visa topplistan

Undersökningar

Vilken Nexus-telefon var mest lyckad för sin tid?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

Undersökningar

Sponsrat

Annons