Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

Har du övervägt att byta till IOS och i så fall varför?

Postat:
12:48 - 2017-07-12
Skribent:
Lars A
Kommentarer:
För de som vill åtnjuta ett komplett utbud av appar och tjänster finns idag, precis som tidigare, bara två operativsystem för mobiler att välja bland: Android och IOS. Den som tröttnar på ena plattformen och inte vill kompromissa med ekosystemet har således bara det andra att vända sig till.
Med det som bakgrund undrar vi nu om du har övervägt att byta till IOS – och i så fall varför? Är det något med Android som du stör dig på, eller något särskilt med Iphones som lockar? Har du kanske redan en Iphone eller Ipad, eller skulle du aldrig få för dig att byta från Android? Ordet är fritt!

Har du övervägt att byta till IOS?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

  • hehe

    För mig har Kameran varit avgörande och därför har det aldrig fallit på Iphone. och en STOR fördel för iaf den som reser och har en android på minneskort är att om mobilen dör(i min kompis fall iphone) så kan man ändå rädda sina minnen(foton) som är på minneskortet.. men det kunde inte han göra för att det skulle kosta waaaaay to much.

  • Perkele

    Nope, tycker det är ett låst å bundet system, krångligt å tråkigt, bunden till en mobil bara, Android har en uppsjö av modeller

  • Morgan

    Anledningen till om jag skulle byta till IOS är att jag är trött på att vänta på uppdateringar till Android, nya versioner som man får vänta på ett halvår, buggfixar och säkerhetsuppdateringar som hela tiden släpar. Min jobbmobil Iphone 5S som lanserades 2013 uppdateras fortfarande regelbundet min är från 2014 och batteriet håller bra fortfarande, det gillas!

  • Kalle Näslund

    Jag har helt klart funderat på det. Den stora motiveringen är att mjukvaruppdateringarna kommer ut till alla modeller på en gång. Du behöver inte vänta i 6 månader. Sen är dom även bra på att tillhandahålla uppdateringar under en längre tid. Du behöver inte köpa en ny iphone efter 1,5 år pga att det inte längre kommer några uppdateringar.

  • Mostarac

    Alltid haft android men bytte nyligen till iphone 7 plus. Trodde inte att jag skulle bli så nöjd men jag gillar den faktiskt. Bytte mest för att jag hade ständiigt problem med batterierna i android. Alltid någon som låg och drog batteri. Någon app eller android system.

  • DrAvalance

    Cloud back-up?

  • Tony Hedström

    Jag har ios på jobbmobilen.
    Lättanvänt operativsystem men otroligt låst och trist känns ”litet”.
    Hade kunnat rekommendera det till någon som är nybörjare på smartphones om det inte hade varit för den sjukt risiga täckningen på Apple-telefonerna.
    Är stor skillnad på täckning om jag jämför (samma sim-kort) med Honor 8. Trevligt att uppdateringarna kommer till alla modeller samtidigt. Hade ju dock föredragit om det faktiskt hade varit några märkbara ändringar i uppdateringarna :D

  • Sillstrypare

    Jag brukar alltid kolla vad iPhone erbjuder innan jag köper ny lur.
    De flesta jag känner har iPhone numer.
    Många har bytt från android till iPhone och tjatar ofta om hur överlägset systemet och hw är
    För att inte fastna i fanboy träsket kollar jag på alla tänkbara alternativ.
    Då får jag en så objektiv grund som möjligt där jag ser att jag får mest för pengarna.

    Iphone fallen gång på gång på grund av
    -Löjligt högt pris. Jag köper telefon kontant
    -ganska dålig stb och användningstid. Jag avskyr att behöva släpa laddare för att stödladda på eftermiddagen
    -Trist anvandarmiljö. Den är som en grafitgrå volvo. Funkar, men fasen vad blek

    Vi får väl se om nya generationen ger större habegär.
    Ny lur planerad till våren

  • Chris Andersson

    Om nu uppdateringar är viktigt för dig, varför då inte byta till Nexus/Pixel?

    Sen en annan detalj som många förbiser gällande uppdateringar, systemappar uppdateras löpande via Play store för Android medan det för iOS krävs en systemuppdatering för att uppdatera dialern, t ex.

  • Andreas

    Kommer aldrig byta till iOS så länge telefonerna ser ut som dom gör och så länge OS:et är så låst som det är.

  • Karl Jenkins

    Kommer byta för att kunna göra krypterade fullbackuper lokalt (till pc). Androids backuper är ett skämt. Vill inte roota och/eller använda 3 olika backupprogram för att vara säker på att allt blivit backupat.

  • Otto Stuk

    första gången jag håller med dig….. otroligt konstig känsla

  • 220volt

    Har nu kört iPhone 7 plus i nästan en månad och har inte ångrat mig en sekund. Har sedan länge ledsnat på att byta ikoner, flasha roms och roota min telefon och såg därför ingen anledning att fortsätta med Android.

  • Eye of the beholder
  • Marcus

    Grejen är väl snarare att jag alltid valt Android tack vare det mer rimliga priset. Men till hösten när jag får välja jobbmobil (och slipper betala själv) kommer jag välja iPhone. Är trött på att alla mobiler jag haft börjar sega ordentligt (Xperia Z, Motorola Moto X 2015, Nexus 5X) och att många populära appar har iPhone som förstahandsplattform vilket leder till halvdana appar till Android. Trött på de extremt sega uppdateringarna.

    Även om en Sverigelansering av nya Pixeltelefonen nog skulle hålla mig kvar i Android är jag tveksam till om det kommer hända…

  • Morgan

    Inte heller Nexus/Pixel uppdateras mer än 2år vilket jag tycker är för dåligt med tanke på hur mycket de kostar idag.

  • Onkle

    -uppdateringar
    -audio latancy
    – musikappar
    – bättre integrerat med med desktop (osx) android har inte lika bra med någon
    – bra surfplattor

  • gatsten

    Hade en iphone som arbetstelefon. Intressant att prova men fick mig att inse hur omsprungna apple är av Google. Som tur är fick jag byta till Android så småningom även om det bara är en Samsunglur.

  • Jonas Svensson

    Jag lekte med tanken när iPhone 7 släpptes. Men räckte att testa den 2 minuter för att inse, NEJ ALDRIG. Och köpte en Pixel istället och är supernöjd.

    Det är något med iOS som får mig att inte tycka om det. Alla nya funktioner så som bakåt-knappen upp till vänster känns som efterhandskonstruktioner, ogenomtänkt. Apple ligger långt efter Google på många viktiga områden som notiser, röst eller photos. iOS känns begränsat och inlåst. Stör mig på ikon-skärmen, vill hellre ha en launcher. Stör mig på att App Store är censurerad och att inte kunna installera vilka appar jag vill. Det händer att jag vill side-loada en APK fil till mobilen, men framför allt tanken att man KAN installera vad man vill på sin egna telefon. Ogillar att Apple försöker låsa in sina kunder i sitt ekosystem och exempelvis inte släpper en iMessage för Android.

  • Lars

    Av ren nyfikenhet; vad är det du behöver säkerhetskopiera som Android inte redan skapar backups av själv eller som inte går att lösa med exempelvis Drive/Photos? :)

  • riptide

    För min egen del är det att Android inte kan återställa en telefon till exakt samma state som den var i vid backup. Visst kan den installera apparna igen men jag får manuellt logga in på nytt i alla appar med login.
    Jag använder TitaniumBackup enbart för att Android inte tillhandahåller ett vettigt sätt att göra backup på sina appar och deras data. Också därför jag inte klarar mig utan root.
    Jag kör även FolderSync så jag kan få internal/sdcard rsync till min NAS då Google inte tillhandahåller total sync för telefonen till Drive.

  • Chris Andersson

    Gällande systemuppdateringar as far as UI och systemfiler, ja. Resten uppdateras via Play store, så är det inte på iOS.

    DVS, att en Android som slutat få systemuppdateringar fortfarande får senaste dialern, kontakt- och emailappen.

    För att inte nämna hur lätt det är att lägga in vilken ROM man vill med dagliga uppdateringar, om man så önskar.

  • Fraz

    ”Jag använder TitaniumBackup enbart för att Android inte tillhandahåller
    ett vettigt sätt att göra backup på sina appar och deras data.”

    Fast det gör de sedan en lång tid tillbaka. Problemet är snarare att apparna inte använder det.

  • aikelo

    Tanken att byta kommer varje gång android system ligger överst i batteriförbrukningslistan

  • Peter Gyllander

    Bytte i höstas till Iphone 7 Plus. Har tidigare haft 7 androider sedan 2010.
    Den största fördelen är att den fortfarande är lika rapp som när jag köpte den. Krashar aldrig.
    Erfarenheten av androider är att efter 6 månader så segar de. Och krashar lättare.
    Men saknar en hel del saker.

  • Jag har känslan av att vissa appar släpps tidigare till iOS, särskilt spel till platta (iPad). Därför kör jag dubbelt.

    Ett annat skäl kan faktiskt vara ”historiskt”. I början kunde man bara köpa musik på iTunes. Google Music kom långt senare till Sverige. Och jag har en väldig massa musik köpt från den tiden.

    Ett tredje skäl är att Android-plattorna nästan alla har mycket lägre upplösning än iPad. Så då fortsätter jag att köpa den och är på så sätt fortfarande delvis inne i iOS-ekosystemet.

  • Lars

    Tack för förklaringen! Android har API för både backups och automatisk inloggning i appar, men det används i för låg utsträckning av utvecklare tyvärr.

    Men är det inte krångligare att behöva tricksa med manuella backups och root än att bara logga in i tjänsterna igen när du skaffar ny mobil? :)

  • Almdudler

    Har tidigare lekt med tanken.. Men sedan kommit ihåg knytningen till iTunez, och därför nöjt släppt den tanken!

  • dyr

    alltså, alla iphones fördelar bygger ju på att det är EN tillverkare, ETT system, ETT. allting är från en och samma bolag. det är inte på något sätt konstigt att det fungerar bra i SIN miljö och där är begränsningen jag inte är helt förtjust i, Jag gilla Ipads dock, resten känns bara överprisat..

  • GrinigGammalGubbe

    Anledningar till att byta:

    1. Uppdateringar.
    2. Bättre OS för surfplattor.

  • GrinigGammalGubbe

    Så, det blir en billig telefon om man ser till TCO.

  • GrinigGammalGubbe

    Tja, vars kan jag som Svennebanan köpa en legit Pixel lur?

  • Konstigt2

    Nexus är gamla, Pixel finns ej i Sverige..

  • Jonas Svensson

    1. Håller detta argument fortfarande? Reflektera följande: Är det inte bättre att ha en äldre Android-version som ligger längre fram i utvecklingen än ”senaste” iOS-versionen? Största delen av Android uppdateras utanför Android inklusive alla Appar, Play Store, Google Play Services, säkerhetspatchar.
    2. Möjligt men det är ingen anledning att välja iPhone före en android-mobil.

  • finnbo2
  • Mostarac

    Precis därför bytte jag till iphone

  • TomBlueMoon

    Fördelar för mig med iPhone:
    Längre livstid sett till uppdateringar etc
    Högt andrahandsvärde
    Apparna verkar fungera bättre varje gång jag ser en vän med en iPhone (Snapchat, Pokémon Go etc)
    Simpelt och snabbt
    Kvalitetskänsla (som många Androidtelefoner också har)

    Nackdelar:
    iOS är inte lika snyggt som Android tycker jag
    DE EXTREMT IRRITERANDE MEDDELANDENA OM UPPDATERINGAR
    Sämre notifikationssystem
    Tangentbordet (har inte heller hittat något i AppStore som är lika bra som dem jag använder i Android)
    Inget drag n drop, de få gångerna jag vill ha över nån fil till PCn eller lägga in filmer
    iPhone-designen känns utdaterad och tråkig nu
    Ingen snabbladdning
    Priset

    Har haft lust att testa iPhone en längre stund nu, gillar att variera mig, och efter att ha använt Android länge hade det varit kul med något nytt. Har fortfarande inte bestämt mig, vi får se antar jag.

  • KC

    Det är ju märkligt med tanke på att enligt mätningar och statistik kraschar IOS oftare än Android 🤤 läste det för något år sen. Kan häva igenom internet efter källa men anar att man kan söka upp det lätt.

  • Peter Gyllander

    Läst det också. Så det är märkligt att upplevelsen är en annan.

  • RAZKEN

    Har kommit i kontakt med iOS ett flertal gånger genom åren, men aldrig ens tänkt tanken att använda det istället för Android.
    Hela operativsystemet känns så baklänges och opedagogiskt jämfört med Android.
    Några andra faktorer som bidrar till att man inte vill använda det är dels:
    – För att det är så himla låst och tråkigt.
    – För att det inte finns något stöd för minneskort.
    – För att iTunes (fyfan) är bundet till systemet.
    – För att det är krångligt att navigera. Inga mjukvaruknappar…
    – För att det saknas funktionalitet i kameraappen.

  • Thomas Solebrant

    Jag har blivit tvungen att använda iOS-enheter ibland och då känner jag mig som den där apan i bilden.

  • KC

    Uppdateringar är i särklass den största anledningen till att både IOS och Android kraschar. Jag skulle hellre vänta i något år extra så båda bolagen släpper stabila uppdateringar direkt.

    Källa http://fortune.com/2016/08/25/apple-ios-failure-rate/

    Jag har hittills inte fått en enda uppdatering där jag fått en märkbar skillnad, förutom färger och ikoner. Mobilen har känns precis som innan.

  • Andreas Larsson

    Fast vad spelar det för roll om den iaf håller längre än en iPhone?

  • Kreth

    på senaste tiden har min sony blivit riktigt slö, men intye påverkat mig egentligen, men imorses så kunde jag knappt svara på samtalet för att det tog sån jädrta tid för den att uppfatta svepgester…. Så jag började rensa skit och cache på telefonen och nu är den satans rapp igen , telefonen är 1½ år gammal nu

  • Ganska dryg..

    Hur kan du säga att Pixel inte uppdateras i mer än 2 år? Kan du se något mer i din spåkula?

  • nZb

    Nej fyf*n! Dels det alla ”nejjare” nedan nämnt men sen har dom ju enorma bezels på iPhone också 😁

  • Sillstrypare

    Instämmer. Jag tycker det är lite väl mycket fokus på uppdateringar.
    Det är väl bra, men känns inte avgörande för min del.
    De flesta köper väl ny lur vart annat år åtminstone.
    Då är det inte ett problem

  • Ganska dryg..

    Men vadå, du kan ju t.o.m. byta tangentbord på IOS nu. Supermodernt OS. Om några år kan man säkert välja viken app som ska vara standard för kartor också.

  • Sillstrypare

    En annan sak jag funderat på är vem som har bäst möjlighet att vinna i längden.
    Vem kommer att ha flest användare om 5-10 när vara barn blir konsumenter?

    Känslan är att Apple har lagt upp den bästa strategin och har lockat många yngre.
    Både genom marknadsföring och att finnas i skolan.
    Jag känner inte många I skolåldern som föredrar Android.
    Snarare är det nästan ett hat mot android att det är ett budgetsystem.
    Dessutom är det apple som tjänar nästan alla pengar i branschen.
    Goolgle tar väl in sitt på reklam.
    Men det kan bidra till att man tappar konsumenter som tröttnat på att få reklam uppkörd I fejset ideligen.

    Jag tror apple har framtiden framför sig, men jag hoppas jag har fel och det kommer ett teknikskifte som förändrar allt

  • albinolsson

    Eller så struntar du bara i att roota, flasha och byta ikoner på din Android-lur.

  • Anders
  • GrinigGammalGubbe

    1. Säkerhet, säkerhet, säkerhet.
    2. Sant.

  • saerdtg

    Haft tre iphones, och de var otroligt bra när de dök upp på marknaden. Men Android har sprungit förbi dem för flera år sedan och jag har inte haft anledning att blicka tillbaka.

  • Rumpelstiltskin

    Iphone skulle jag nog aldrig få för mig att köpa igen. Ipad tycker jag dock duger fint som surfplatta.

  • Perkele

    Haha, men det varar nog inte länge skaru se 😂😂😂

  • Speedmonkey

    En inflikning bara, min galaxy s6 känns fortfarande lika rapp som den var när den var ny. Gick från android 5.0- 6.0-7.0 utan att fabriskåterställa. Faktiskt första gången jag fortfarande är nöjd med en telefon efter 2 års flitigt användande! 😁

  • JOhan

    Efter jag haft problem med gmail sync i över ett år så är jag ganska sugen på att byta snart. Ingen skillnad fast jag byter android telefon, ibland kommer mailen över 24h för sent om jag inte kollar manuellt. Det enda som tar emot är just priset på iphone…

  • johala02

    Nog har jag funderat. Men med deras priser har det aldrig blivit av. Köper lite billigare mobiler och skiftar oftare istället.

  • Läderlappen

    Har inte lagt en millisekund på att använda ios.
    Finns för mig inte en endaste anledning till att byta.

  • Speedmonkey

    Dom växer kanske upp och får ett mer kritiskt och objektivt tänkande när det inte är lika viktigt att ha samma produkt som kompisarna!
    Min dotters kompis har en iPhone 5c och det är en riktig budget telefon.
    Vem vet!

  • Sillstrypare

    Så kan det såklart vara. Men vad är objektivt tänkande. Att inte välja iPhone? Är det objektivt tänkande att välja Android?
    Är man van att arbeta i systemet, så ska det nog mycket till att byta läger.
    I a f när det är så stor prestige I val som just detta.

  • Vill inte betala en fantasi summa för en iphone som har både sämre prestanda och lagring än toppen på Android.

  • Speedmonkey

    Objektivet tänkande att man vågar tänka annorlunda och inte välja bort saker pga fördomar och grupptryck!
    I och med det så inser man kanske att det inte finns någon skillnad i prestige! Man mognar helt enkelt!

  • 220volt

    Och bli frustrerad över drain och allmänt ojämn prestanda? Njaa! :)

  • Henrik

    Standbytid är väl det iphones gör bäst?

    Glömt telefonen i bilen 4 dagar, max 5% har tappats. Jobbtelefonen är fortfarande igång trots att jag är på 4de semesterveckan..

  • albinolsson

    Du skrev att du tröttnade på att roota och flasha och därför bytte.

  • Henrik

    Man behöver inte läsa horoskop för att förstå att pixel lär dumpas inom 1 år pga dom inte får tag på drivers från qualcomm. Version P lär inte komma till pixel.

    Men sen spelar det väl ingen roll då man endå inte kan få tag på en pixel i sverige utan att offra sin förstödda till ebay-guden.

  • JonasFB

    Jag har använt android sedan HTC Desires tid och har släktingar som använder iOS och jag lånar ibland deras iPhones. Tråkigt och dyrt system. Huawei eller Sony eller Samsung är mer konkurrensutsatta och där får du fler och ofta bättre funktioner per krona. Plus att du, om du vill, kan ändra mobilen exakt som du vill ha den.

  • 92an

    Kör Galaxy S6 och börjar bli trött på alla skräp-notfikationer som hela tiden kommer upp från bland annat Google Maps, Play Store ”Review this place” ”App Power monitor” ”Applications updated” ”Help others take a picture of this place” ”Are you currently at this place?”. Känns inte som man gör något annat än att stänga av dessa. Fick även problem med att kameran inte gick att använda ”Camera warning” vilket löste sig genom att rensa cache, data och starta om.

  • Jonny N

    Jag stannar ett tag til hos Android, finner ingen som helt anledning att byta, trots att jag haft tillgång till IOS via jobbet.
    Det som förvånar mig, som reser oerhört mycket i jobbet och brukar kolla in alla sorters elektronik/telefonbutiker när jag är utomlands. Apple har lyckats riktigt bra i Sverige men utomlands känns dom oerhört mycket mindre än Samsung, i alla fall i alla västeuropeiska länder. Det ger mig helt klar bekräftelsen att just i Sverige är det klart liknande masshysteri kring Apple och deras produkter. Dvs som apple människa är man helt oemotaglig för någon som helst kritik mot deras produkter även om man blir motbevisad gång på gång.
    Så i denna fråga är i alla fall mitt val enkelt. Jag stannar hos Android ett bra tag till.

  • Alex Johansson

    Jag har bytt till iphone, mest för att den integreras bättre med min bil.

  • Daniel Jansson

    Kan inte tala för vanliga modellerna men plusmodellerna har riktigt bra standby. 1-2% över natten aldrig mer. Har bland den bästa och stabilaste standbytiden jag har stött på. Även vanligt användande landar nog på runt 6-8 timmar skärmtid upplevs det som. Den vanliga lär ju inte vara lika uthållig dock.

  • Johan

    Du behöver inte använda iTunes öht. Jag har haft 2 iOS enheter i snart 2 år. Har aldrig startat iTunes.

  • Daniel Jansson

    Upplever att många byter till iOS när man lekt färdigt med Android och man har själv blivit äldre till åren och inte orkar trixa längre. Alla som bytt som jag känner har varit mer än nöjda med sitt byte.

  • Sillstrypare

    Nja, inte behöver det nödvändigtvis vara att tänka annorlunda.
    Snarare sakligt.
    Men visst. Där är grupptryck ett problem. Men det tror jag fortsätter även i vuxen ålder tyvärr.

    Men vad jag menar med objektivt tänkande är i detta fall att fundera på behovet kontra priset.
    Var får jag en telefon som uppfyller mina behov, har bra kvalité till ett rimligt pris
    Svaret för mig har aldrig vart iphone,även om den naturligtvis skulle fungera.
    Men för andra med annat behov är svaret iphone

  • Flamso

    Glöm inte en fantastisk backup-funktion!

  • Flamso

    Det är inte direkt så att det är nödvändigt att flasha en custom ROM för att få en fungerande telefon idag…

  • Daniel Jansson

    Prestandan är ju uppenbart sämre på Android så fattar inte vad du talar om.

  • Daniel Jansson

    Upplever också totalt annorlunda. Väldigt enstaka gånger jag märkt att en app kraschat på iOS. På min G6 nu har det hänt flera gånger på en vecka. Olika appar.

  • Nisse

    Jag har för mig att iOS döljer krascher bättre (ingen notifikation som android t.ex.) men jag kan minnas fel

  • Sillstrypare

    4 veckor stb?
    Det var fasen. Då har jag verkligen fel.

    Men jag har vart otydlig.
    Stb tiden påverkas så klart av användandet.
    Det är där iphone har en stor akilleshäl.
    I a f de modeller jag haft 4, 4S, 5 & 6
    Även android har haft problem.
    Men senaste åren har de kört om iphone rejält med vissa modeller

  • nickewi

    Var faktiskt nära att byta men känner samtidigt att man får så lite för pengarna med iPhone.. Blev en p10 istället och är riktigt nöjd med det valet! Kanon telefon. Får se hur de blir känns om ett år..

  • Sillstrypare

    Se svar nedan till henrik.
    Stb tiden är inget problem om man inte pillar på den. Men det gör man under en arbetsdag

  • Mikael Svensson

    Tänkte först byta till note 8, då jag gillar pennan. Men efter att blivit påmindom att samsungs lurar laggar blir deten iphone istället i år. S8+ ärju grymt snyg, men det räcker inte.. Iphonen känns mer grundligt genomtänkt på de flesta fronter och om det nu blir filhantering i ios11 så är det ju i princip bara pennan som saknas. Finns inte så många andra märken som intreserar i androidvärlden. Sen finns det mer ”proffessionella” appar till ios, är ju mer leksaksappar jaghittar på android som jag börjat tröttnat på. Betalar gärna ngn hundring för en riktigt bra app istället för någon (oftast gratis och skräp) app på android. Så nu blir det emigrering vad det verkar..

  • Mikael Svensson

    Och så sena uppdateringar såklart..

  • FX111

    7an (vanliga modellen då) har riktigt bra batteritid kan jag meddela. Har tvärtom alltid sett iPhones som bra när det kommit till batteritid jämfört med androids.

  • Martin Gabrielsson

    Bytte till en iPhone 6S Plus för cirka ett år sen… Jag vet inte, hade problem med mig LG G4, fick totalspelet, gick till Webhallen o köpte en iPhone efter ha använt Android en massa år. Varit riktigt nöjd faktiskt.
    För några år sen hade det varit en annan femma, när jag hade all tid i världen och satt och flashade ROMs, kernels och satt flera timmar i veckan för att skräddarsy telefonen. Nu för tiden… grejerna ska bara fungera. Väl integrerat med macOS i och med Macbook va inte inte fy skam heller.
    iOS täcker ändå all grundfunktionalitet i en telefon, samt har appar för t.ex FTP och SSH som jag kan behöva. Kommer förbli iOS ett tag i alla fall, i och med att jag får en iPhone på nya jobbet i Augusti.

  • Sillstrypare

    Ok. Frugan har 7: än och laddar ideligen har jag sett, så du får ursäkta att jag inte tror på det.
    Men ni kanske har olika användningsmönster?

  • mortuus82

    kommer aldrig att ske.

  • Leo

    He got you there @220volt 😂

  • Henrik

    Precis som Nisse säger, när en app kraschar på iOS så kommer man tillbaka till hemskärmen utan någon typ av felmeddelande vilket android har.

    Nyligen själv bytt från android och skulle säga att de iprincip kraschar lika mycket.

  • putte40

    Har bägge. Ios funkar bättre och bättre men Android med sitt långt större utbud och variation är egentligen bättre

  • FX111

    Jag jämför med mig själv och de Androids jag haft, vilket är i stort sett alla flaggskepp, senast s8 som har likvärdig batteritid med iPhone 7.

  • RAZKEN

    Är inte alls säker… men senast jag kollade så var man tvungen att använda iTunes om man ville krångla in en egen ringsignal. Inte som att gå in i musikspelaren och ”välj som ringsignal” direkt.
    Jag kan ju förstås ha fel, för det var ett bra tag sedan jag pillade i iOS.
    Samma sak gäller nog om man vill överföra filer/film/musik.
    Det finns säkerligen workarounds i form av tredjeparts-program som fixar ”drag n drop” osv, men då sitter man ju ändå där med ett externt program som man måste använda. Till skillnad mot Android, där man bara pluggar in i burken och (på Marshmallow och frammåt) bara trycker på ”Acceptera åtkomst”. Sen är det liksom inget mer som behövs göras. Det är det jag menar med ”bundet till systemet”.

  • 220volt

    Men även den ojämna prestandan som de flesta Android telefoner har trots kraftfull hårdvara. Kommer senast från Galaxy S7, LG G6, Lenovo P2, Moto G5 Plus. Vissa moment är supersnabba och telefonen flyter som smör för att i nästa sekund lagga eller få kraftiga frame drops tyvärr. Det är faktiskt inget man upplever på iOS, åtminstone inte iPhone 7/7 Plus där prestandan är jämn och fin hela tiden.

    / Hälsningar en före detta extremt Androidfrälst person.

  • Micke på taket

    alltid är det nått på android som buggar mer eller mindre på de lurar jag haft
    Alltid e det nått ..
    Senast så va jag tvungen att avinstallera Facebook då det kraschade ett spel jag brukar lira ( Clash royale)
    Trots monsterhårdvara så kraschar mobilen när jag kör djay ( en grym dj app) på min iPhone 6s kör den som ett jetplan och appen är förövrigt betydligt finslipad som många andra appar
    Bluetooth hackar på min s7edge i bilen med jämna mellanrum
    Visst samsung luren har en roligare skärm och man kan sätta in ett Sdkort ,
    iMessage,FaceTime,grymmare appar , stabilare överlag , ett finslipat os som med version 11 blir sinnes ( kör public. Betan )
    En kamera som levererar ett jämt flöde av bra bilder mm mm mm

  • marcus söderlund

    Det enda jag tycker Iphone gör bra är sina kameror, men det som Apple gör riktigt bra är att operativsystemet alltid flyter på, känns som inte det buggar, laggar eller hänger upp sig någon gång när jag har använt det i alla fall. Men man förstår också varför de gör det när Android används o ska anpassas till 100-tals olika modeller från olika tillverkare

  • MrM3

    Kanske fånigt att bli så upphetsad av bara en färg, men satan va snygg den röda Iphone 7 är. Nästan så man vill byta bara för att få den färgen. :)

    https://www.tre.se/privat/handla/erbjudanden/iphone-7-product-red/?gclid=COSuwdqOhNUCFQgtGQodGZMCdg

  • Victor

    Nej, de känns lite fjantiga. Såna där kiddsen springer runt med. Känner ingen i min ålder som använder iphones längre. Känns som om de är mer riktade till kidsen.

  • Sillstrypare

    Ok. Huvudsaken är att man själv är nöjd med sitt val

  • David Ainasoja

    Min standby på s7e ligger på ca 1% under natten (8h). Rootad och annan kernel, absolut. :) jag, likt sillstrypare, kikar också över alla alternativ oavsett OS, dock får jag svårt att motivera priset när det väl kommer till kritan. (nu börjar dock även samsung, dom senaste åren bli duktiga på ta betalt…)

    Tror denna håller ett år till iallafall, får se vad man landar på :)

  • ToungiLou

    De har blivit bättre senaste åren och en 7 plus är riktigt nära vad jag kräver av en telefon men den är för stor för sin skärm och för dyr för sin hårdvara.

    Den kommer aldrig få rimligt pris men kanske kan checka av resten en dag. Lite väl stelt gränssnitt också. Har iPhone i jobbet så får ändå känna på det.

  • Paulista

    Nexus har lagt ner och Pixel säljs inte i Sverige.

  • dxl

    Byta? Varför? Själv tycker jag att android os och Apple os har inte utvecklats tillräckligt snabbt. Man börjar lägga till funktioner som borde funnits långt tidigare i utvecklingen. Dom är lika dåliga. Själv kör jag ändå android eftersom man har inte fler val.

  • Chris Andersson

    Det är märkligt hur folk på nätet aldrig har problem med sina iPhones…🤔

  • Victor

    Det stämmer, man hamnar tillbaka i applådan. Och folk tror att de råkat komma åt hemknappen

  • Sebastian

    Har båda.

  • Läderlappen

    Har svårt, mycket svårt att tro på den skärmtiden…men kan ju ha fel. Det är ju synd att man inte kan se på ios exakt hur det ser ut.

  • hehe

    nu var det så att min vän reste i ett annat land, bortom all wifi och whatnot.. och tappade mobilen i havet och då dog den, så om det inte gick att lägga upp i clouden (molnen i himlen) så nej,det fanns inget sånt att synka med i närheten sherlocks :P han hade synkat typ 10% av resan fram till dess pga tillgången/bristen av nät. i outbacks of tasmania hittar du inte det så lät-.-

  • patrik

    Har jobbat som säljare för en av sveriges operatörer i ca 3 år nu.

    Kan lova att jag aldrig någonsin kommer köpa en iPhone då de endast innebär problem. Ingen DOA finns för iphones (idiotiskt), endast 1 års garanti (även under det året täcks väldigt lite under garantin) m.m.

    Jobbar man med en iOS-produkt dagligen så bör man veta bättre än att köpa en.

  • GrinigGammalGubbe

    Hatten av.

    Men jag menade ”legit” dvs inte gråimport, utan en affär som jag kan gå till klaga på produkten om den är defekt.

  • Läderlappen

    Försöker du säga att root å ikonbyte gör luren mer rapp?

  • Läderlappen

    Haha sant

  • Arnas

    Min iPad mini 2 det går inte att använda (skräp), långsam som fan, men lika gammal Android surfplatta skulle flyga förfarande. Så det betyder iThings flyger tills dom är nya. Bara datorer som är bra, men i såna fall det handlas om MacOS.

  • Mattias Olsson

    Problemet är att alla kids med iPhone kör Facetime och iMessage med varandra. Att få dem att byta till Android är inte möjligt så länge det inte kommer en app för både Android och IOS som erbjuder en funktion som vida överskrider vad dessa båda appar levererar. Det spelar ingen roll hur mycket jag ”predikar” Androids fördelar för min iPhone-ägande dotter, hon kommer aldrig att byta för då krävs det att alla hennes polare också byter tjänster från Facetime och iMessage till några andra.

  • Dennis Wallman

    Funderat på ett byta ända sedan Google ”svek oss” med Pixel. Har fortfarande inte gjort slag i saken så det är väl tomma hot antar jag ..

  • ClosetPerv

    Jag bytte nyligen till en iPhone SE, mest för alla goa tillbehör såsom batteriskal och airpods. I dagsläget tycker jag de båda är lika bra/dåliga.

  • Micke

    Det där kommer jag ihåg från när jag jobbade på ett lågstadium. Kidsen tyckte att det var jättekonstigt att jag inte hade senaste iPhonen och att Android, det var ju töntigt. Idel Apple-produkter i klassrum och som lärardatorer också. Trots sin enkelhet så fick jag komma springande och lösa diverse problem hela tiden.

  • Philip Carlsson

    Allt för ofta, men brukar inte ta mer än sekunder för att inse att nackdelarna väger ut fördelarna.

  • Teodor Axel Johan Jönsson

    Säkerhetsuppdateringar får du i 3 år, inte 2 år

  • Sillstrypare

    Ja, inte är det så enkelt och lättanvänt som det påstå.
    Har min beskärda del av ipho support iom att frugan har en.
    Ibland kan man bli tokig på uppläget även i ios.

  • Spyvingen

    Alltså måste bara skriva nu.
    Alla som klagar på uppdateringar att det bara är i två år typ. För det första : Slutar eran telefon att fungera om det inte kommer uppdateringar?
    För det andra : Hur många år har ni egentligen en mobil?

    Sedan är det ju faktiskt så att skaffar man en mobil från rätt tillverkare/försäljare så får man uppdateringar direkt eller före alla andra kanske man ska säga. Det hade ju vart samma sak om iOS hade funnits till Samsung tro fan att det hade tagit tid för Samsung att anpassa den till sitt eget gränssnitt med mera.

    Och att det skulle vara massa buggar efter uppdateringar håller jag inte med om när det väl kommer en stabil release. Däremot finns det lite småbuggar om man kör beta som jag gjort men det är ju frivilligt och det är bara fåtal som kör det.

    Sedan har jag även iOS men skulle inte byta för tycker hela deras gränssnitt är ologiskt. Dock kan jag hålla med om att den i vissa appar flyter på bättre tex. Pokémon vilket är typ det enda jag har min iPhone 7 till.
    Så Bring it on! Gärna vettiga motargument och inte pajkastning.

  • Sillstrypare

    Nej, det var lite samma sak som jag märkt
    Därav tror jag iphone kommer ha en fortsatt stark possit på svenska marknaden.
    Förmodligen kommer de öka framöver.
    Utomlands har jag inte någon koll, men känslan är att i rika länder är det iphone som gäller
    Android är lite fattigmansvalet

  • Micke

    Och min iPad 4 flyter som smör i en het stekpanna.. Den är ju inte direkt flångans ny om vi säger så.

  • Micke

    Så stäng av dom notifikationer som du inte vill ha då?

  • Teodor Axel Johan Jönsson

    Du kan stänga av såna notiser från Maps t.ex. Du vet om det va?

  • Teodor Axel Johan Jönsson

    Eller så använder man Google Photos :D

  • Micke

    Jag har en iPad och fram till alldeles nyss så hade jag en iPhone också. Tycker faktiskt att iOS är ett betydligt enklare OS med allt vad det innebär. Ogillar det i telefon men på plattan så tycker jag att det är hur trevligt som helst. Plattan känner jag inget som helst behov av att ”pilla” med utan vill helt enkelt att det bara ska fungera.

  • 220volt

    Vet inte hur du kan tolka det så?

  • Zotamedu

    Har kört Android i många år och har tvingats använda en Iphone i jobbet i snart ett år. Först en 4s och nu en 6s och måste säga att jag finner Iphone och Ios en övning i frustration. Det är så många smådetaljer som stör mig. Allt från glashalt chassi och plastig känsla på skärmen till trilskande scroll och spretigt användargränsnitt.

  • Gustav

    Jag trodde att iPhone-modellerna ofta vinner prestandatester när de jämförs med androidtelefoner. Iphone 7 har väl fortfarande den snabbaste cpun och även gpun? Särskilt I single core vilket är det viktigaste.

  • Alias joje67

    Jag skulle hjälpa styvfarsan igår att ladda ner och starta upp Whatsapp i hans iphone 5 typ. Efter tio försök när jag fastnade i en loop: registrera nummer, få kod, slå in kod, registrera nummer, få kod, slå in kod etc så fick jag be styvgrabben om hjälp som tidigare haft iphone. Är enkel för de som använt ios länge men sjuk hög tröskel för en androidare och för de pengarna dessutom som det handlar om. Nej fy för denna galenskap.

    Heja Nokia Nexus (höhmm..hmm.. off topic)

  • Mattias Olsson

    Det tror jag också. iPhone som statuspryl tillsammans med IOS-unika appar gör att ungdomarna blir låsta till Apple och samtidigt är nöjda med det. Ingen unge kan visa upp en HTC u11 för sina polare och tro att de kommer bli impade. För polarna vet ju inte vad det är för enhet, oavsett hur bra den är. Så vi får snällt vänta in de där OS-överskridande apparna med unika funktioner, tills dess får man som förälder fortsätta att hosta upp onödigt mycket pengar när det är dags att byta ut ungarnas iPhones. Typ vartannat år. :)

  • Fred .

    Jag är inte trogen Android utan använder Android för att det är det minst dåliga alternativet. Jag skulle byta till något bättre om det dök upp något attraktivt.
    Jag är inte intresserad av iPhone då den inte har USB Type-C och jag inte är intresserad av proprietär icke-standard teknik, samt att iPhone är dyr och dess App Store möjligtvis är sämre, den har iaf högre antal betalappar skulle jag tro.
    Något som skulle få mig att överge Android är om nu när Google lagt ner Nexusserien om det inte blir möjligt att köra vanilla Android och man blir påtvingad tillverkarnas egna gränssnitt och/eller bundlade appar som inte går att avinstallera.

  • 92an

    Är det jag gör men tycker det dyker upp liknande grejer hela tiden, speciellt i samband med uppdateringar. Tycker det är ett fult sätt av Google och Samsung för att samla in mer data. Det märks verkligen att man själv är produkten.

  • Dejvid

    Jag har samma skärmtid på min 7plus och hade lika på 6/6S plus. En av dom stora anledningarna till varför jag fortsätter med iPhone. Vid väldigt hård användning landar den på 5-5,5 timme men vid normal/hård användning är det alltid 6-8 timmar

  • Micke

    Som jag har skrivit i tråden så har jag en Android-telefon och en iPad. På plattan känns iOS helt okej eftersom jag mest surfar, spelar och använder några appar så det känns inte så instängt. En dålig sak är ju bristen på delat filsystem. Jag gillar inte att alla appar har sina egna bibliotek och ibland så har man ju default-appar till vissa saker som e-böcker och serier men får format som inte tas av just den appen utan för vissa titlar behöver man något annat. Hade varit skönare att bara ha filerna löst som jag är van vid från datorvärlden.

    På datorsidan så är det ”alla tre” som gäller. Laptopen är en Macbook, speldatorn Windows och Kodiboxen Linux. Dom flesta OS har sina för- och nackdelar.

  • luckyleif

    Stämmer in med de andra. Har också fått runt den skärmtiden på 6/6s/7 plus.
    Men ja man hade ju velat se exakt..

  • luckyleif

    Standbytiden påverkas av användandet? Standby är väl då man inte använder telefonen?
    Jag måste missförstå vad du menar, börjar ju bli lite sent nu :)

  • Emil Oskarsson

    Buggfixar och säkerhetsuppdateringar har jag fått varje månad med Sony i år iaf :) Så det verkar ha lärt sig något :)

  • Emil Oskarsson

    Har du använt en Samsung kanske? Eftersom du nämner ojämn prestanda xD Har inte haft det sen Xperia arc s på en androidlur och Xperia arc s var riktigt bra med rätt rom :p Numera kör jag stock rom dock

  • luckyleif

    Inte behövt öppna itunes de senaste 3-4 åren så itunes behöver du inte va rädd för :)

  • Fredrik Ingman

    Jag har provat olika system. Bla SYMBIAN. Med iOS kan jag återställa i ett grafiskt gränssnitt. Funkar inte med android. Å andra sidan kan man backa i android versionerna. Men att enkelt återställa med iTunes är oslagbart. Största batteriproblem jag har haft har just varit med android. Undantaget var APPLE iPhone 4S

  • Fredrik Ingman

    Nu ver NOKIA 3310 new ha rätt bra färdighetsläge. Skall kolla in luren från http://www.verkkokauppa.com Fint att få sin gamla en välförkänad ersättare.

  • Fredrik Ingman

    Supporten för nexus fasas ju snart ut. Pixel har inte ännu hittat hit. Dvs till Finland

  • Fredrik Ingman

    Trodde det var lätt att flasha. Tji fick jag! Beroende på skrivbordmiljö så kan kommandotolken eller DOS behövas. Där gick min gräns.

  • DuVetRobert

    Haha humor i kommentarsfälten igen! *poppar popcorn, fanboys war…go!*

  • Jag körde i många år iPhone och Android parallellt, samt även enbart Android i årtal. I dagsläget har jag dock helt gått över till iPhone huvudsakligen på grund av säkerhetsskäl.

    Android har upprepade gånger haft problem med grova säkerhetshål däribland stagefright varav derivat är graderad till 10/10, d.v.s. värsta möjliga typen av hål. Utöver det har device encryption knäckts gång på gång, mycket på grund av grundligt standardiserad kryptering via dedicerad säker hårdvara motsvarande secure enclave.

    Som krydda på hela den situationen så är uppdateringastödet undermåligt och jag stötte senast förra månaden på en telefon direkt från handeln som är påverkad av stagefright och ej har någon tillgänglig uppdatering som täpper till dessa hål. Samtidigt har mina 5år gamla iOS-enheter senaste versionen av iOS och flyter betydligt bättre än flera år nyare Android flaggskepp som idagsläget är fullständigt obrukbara.

    Av dessa anledningar känner jag mig tyvärr ej längre bekväm med att bruka android enheter.

  • DuVetRobert

    Satan vilken reflektion! Och du har fullkomligt rätt! :)

  • DuVetRobert

    Varför ska Apple släppa en ”iMessage” till Android? Det är en Apple-tjänst. Thats it!

    Och gällande Appstore ”inlåsning” så är det ju PRECIS deras strika regler & kontroller som gjort att kunderna slipper skadlig kod i en app. Win-win lixom!

  • DuVetRobert

    ”på nätet”? Va? iPhone 7 Plus är, oavsett om du vill inse det eller inte, en stabilare, piggare & trevligare telefon än vilken random Samsung t.ex. Varför ska folk klaga på nätet, när telefonerna vara funkar?

  • DuVetRobert

    Ja, han skrev ju det ”Galaxy S7″…

  • John

    Bortsett från den idiotiska (vilken j”vla missfoster kom på det!) syncsystemet som gäller bilder/videon/låtar så finns det nog inte en telefon som inom android som klarar att vara lika säker, välfungerande, snabb, flytig, smooth, uthållig mjukvarumässigt och hårdvarumässigt som iPhones.

    Androids bästa fördel är det fria filsystemet. Jag har använt android sedan galaxy s2. Nu har jag en pixel xl och en iPhone SE. Använt ios parallelt/sedan iphone 3GS.

  • Honda Keisuke

    Jag har haft problem med alla mina (många) iphone 7 och 7plus. Allt ifrån skärm, batteri, nät, högtalare osv. Och även haft problem med två stycken macbooks 2016 touch bar. Apple är inte perfekta men om jag jämför hur många gånger jag haft problem med Android så är det mycket högre siffra.

  • Chris Andersson

    Haft problem med Android eller haft problem med en skräpig telefon som råkat köra Android?

  • KC

    Här är lite test http://bgr.com/2017/04/04/galaxy-s8-vs-iphone-7-vs-pixel-battery-life/ bara d8 plus här men med tanke på att s8 plus har en 6,3 tums skärm med högre upplösning jämfört med 5,5 tum på iPhone 7plus är det hyfsat

  • Jeo

    Som många säger, så är standby tiden kanon, om den bara får ligga stilla.. Då varar batteriet i klass med en gammal go Nokia. Alltså minst ett par tre veckor.

    Den drar i resten heller mycket om man bara ringer med den..

    Däremot är den katastrof i kallt väder. Då kan. Den ha 50 procent och sedan bara stänga av sig för att den tycker att det är lite kallt.. Ruskigt dåligt..

  • co0kie

    När samsung släppte S8 så måste jag säga att ha begäret ökade enormt pga hur fin den är även fast jag alltid haft iPhone innan. Köpte S8, använde den i några dagar och sålde den lika snabbt :/
    Själva designen är så otroligt fin och smidig men fan för vissa appar!
    Hur kan man ha kommit så långt i hårdvara och mjukvara och fortfarande ha appar som är laggiga, de flyter inte på alls som i IOS?
    Då snackar vi om appar som Facebook, snapchat, chrome, samsungs egna webbläsare.
    När saker börjar flyta på lika bra som i iOS så kommer jag över till android på allvar.
    S8 slår varenda konkurrent på fingrarna idag vad gäller design enligt mig.

  • co0kie

    Kanske är det du som är negativt inställd mot Apple produkter som i sin tur leder till att du inte kan föra en ärlig diskussion med en applefrälst.

  • Alias joje67

    Brorsan kör bara ios och säger att ipads inte går att använda efter några år. De segar ihop som tuggummi..

  • Sillstrypare

    Jo, det är många som har den åsikten.
    Själv tycker jag båda systemen har sina för och nackdelar rent pedagogiskt.
    Skillnaden är att många beskriver ios som fulländat och perfekt i fråga om användargränssnitt.
    Där håller jag inte med.

  • Alias joje67

    Samsung suger.. överprisad som iphone. Men laggig på köpet..

  • Sillstrypare

    Kanske det är samma sak som att komma med en ryggsäck som inte var av märket salomon i början av 80 talet.
    Jag minns hur pinsamt jag tyckte det var när kompisarna frågade varför jag hade en så ful väska 😞

  • Alias joje67

    Hoppas på Nokia vaniljnexusar då rå ☺

  • Sillstrypare

    Ja, jag verkar ha svårt att uttrycka mig i text.
    Vad jag menar är att den kvarvarande stb tiden påverkas av hur mycket du använder den. Hur många procent är kvar efter du pillat på den efter en dags normal användning

    Vart det tydligare?
    Annars ger jag upp. Lol

  • Alias joje67

    Du kan ju reklamera i tre år..

  • Sillstrypare

    Ok. Då har jag tydligen fel.
    Det verkar som de har blivit bättre på senare tid
    Jag får kolla på den punkten igen när det är dags för ny lur. (Vilket jag hade gjort oavsett)

    Men jag tror inte de sänker priset till en nivå jag tycker är rimligt att betala, så jag tror inte det blir någon iphone nästa gång heller.

  • Micke

    macOS är hur enkelt som helst att använda men när problem uppstår så behöver man ändå ”kunna nåt om datorer” för att få ordning på det.

  • Micke

    Konstigt, jag kan inte dra mig till minnes att någon av min Androider har tjatat så på mig.

  • Micke

    Nej, det är det verkligen inte. Sett ur användarsynvinkel så har båda sina för- och nackdelar. Det är egentligen rätt tramsigt att bråka om vad som är bäst när det på det stora hela går på ett ut.

  • mackann

    @emiloskarsson:disqus Har haft Sony Z1, Z3 compact z5 compact och alla laggade för mig efter att ha haft det ett litet tag. Tror det var min z5c som hade nån bugg med som tog 3 månader innan den åtgärdades som gjorde att själva skärmen laggade som i helvete..
    Har dock inte samma problem med min s8 som jag tycker flyter på minst lika bra som min iphone 7

  • Sillstrypare

    Jag tror det gäller de som kan något om datorer. Räcker med att säga ”säkerhetskopiering” så blir min fru frustrerad.
    Det ska inte vara så svårt kan man tycka, men det finns vardagliga ting som jag får hjälpa till med.
    Ituneskopplingen är väl det som jag tycker funkar sämst och har svurit en hel del över.

    Nu behövs väl den inte på samma sätt längre, men för att utnyttja ekosystemet på bästa sätt är det bra att ha igång

  • Forever young, då. ;)

  • mfmx

    Apple uppdaterar ju bara för att iPhone 5S fortfarande säljs nya i butik i utvecklingsländer. När den inte längre säljs droppar man den fort som f*n. Sen brukar nya iOS-versioner göra gamla mobiler oanvändbara ändå.

    Sen finns det även Android-mobiler från 2014 som uppdateras så det är inget konstigt.

  • mfmx

    Sega uppdateringar till Nexus 5X? OK… Sen jämför du billiga Android-modeller som du köpt för att de var billiga jämfört med en svindyr iPhone, tala om päron och äpplen.

  • mfmx

    Förutom att folk med 5 år gamla iPhones inte kommer uppdatera eftersom de lärt sig att telefonerna kommer bli segare än sirap, där kan vi tala om obrukbara.

  • mfmx

    Sedan t.ex. Nexus 10 och Tab S-serien har iPad haft sämre upplösning och så har det varit i ett antal år nu.

    Nästan allt du pratar om var för fem år sedan.

  • mfmx

    Hans jobblur är väl tom medan vanliga användare har push-facebook, olika chattprogram som ligger och kör osv.

  • Patrik

    Har tittat på iphone men de ligger långt efter på både hårdvara och mjukvara nuför tiden. Betala 8000 för en mobil och så har den feta sorgkanter på skärmen och går inte ens att ladda trådlöst. Seriöst?

  • Håller inte med, anekdotmässigt kan jag bidra med att jag körde senaste iOS på en iPhone 5 ett tag nyligen och det fungerade förvånatsvärt bra, självklart inte lika snabb som en 7:a men var betydligt rappre än Androiden den ersatte som bara var något år gammal flaggskeppstelefon.

    Kollar du dessutom statistiken över mjukvaroversion så håller iOS-användare sig väldigt uppdaterade på en helt annan nivå än android.

  • mfmx

    När följande finns hos iPhone:

    – Dual SIM
    – FM radio
    – Möjlighet till minneskort
    – Stöd för USB-OTG.
    – Drag and drop från dator utan ett värdelöst skitprogram, det finns ett riktigt filsystem och det är smidigt att kopiera in och ut saker.
    – Man är inte inlåst till en tillverkare utan kan köpa från olika tillverkare som har olika modeller, tycker man inte om nya modellen X av någon anledning (som borttagen 3,5mm-kontakt) så kan man köpa mobilen Y (med 3.5mm-jack) från ett annat företag istället. Letar man en billig mobil eller en med 6,44″ skärm så kan man köpa det.
    – IR blaster.
    – Möjlighet till både snabbladdning och trådlös laddning.
    – Man kan byta till äldre systemversion på mobilen som man själv vill.
    – Man är inte låst till tillverkarens app-butik utan kan installera från var man vill. Man kan t.ex. köpa DRM-fria appar från Humble Bundle som man sedan äger och bestämmer själv över.

    så kanske jag skulle byta. Innan dess inte en chans att jag låser in mig i ett så ynkligt och begränsande system.

  • mfmx

    Och när jag körde iPhone så uppdaterade jag till nyaste versionen efter några år så gick det så långsamt att vissa menyval i inställningarna tog flera sekunder att öppna. Sen hörde jag från kollegor som vara snabba med uppdateringar att det hela tiden kom nya buggar och problem med varje uppdatering.

    Nu är förstås iPhone/iOS helt omkört och hopplöst tekniskt utdaterat så jag använder inte det längre.

    En förklaring att folk ändå uppdaterar sina iPhones är att Apple är mycket mer aggressivt på att kräva nyaste iOS för att appar ska fungera medan majoriteten av apparna på Play Store fortfarande går att installera och köra med Android 2.3. En annan att folk typ får uppdateringar nerkörda i halsen, att de laddas hem och tar upp flera gigabytes utrymme som inte går att få tillbaka särskilt lätt om man inte vill uppgradera.

    Sen uppdaterar som sagt Apple mest för att kunna sälja riktigt gamla modeller till höga priser över disk i utvecklingsländer, inte för att du som kund är så viktig.

  • Sillstrypare

    Så kan det vara. Jag har dragit samma slutsats på min jobb samsung som håller hela helgen, trots att jag inte sätter den på laddning på fredagskväll.
    Jag har i o f s pushmail, men det kanske inte drar så mycket när det inte är någon aktivitet under helgen

  • Pär

    Det första du skulle gjort är att lägga in en annan launcher som Nova t.ex. Det glider på mycket bättre än Segsungs :)

    Men jag håller med Samsung ligger tyvärr efter på den fronten. Jag kör Google Pixel tycker den glider på mycket bra utan lagg.

  • Björn Lundén

    Jag hade en iPod Touch med iOS 1.0.x och sedan uppdatering till 2.x och kanske 3.x också (minns exakt). Sedan dess har det mesta stått stilla på iOS-sidan enligt mig. Visst, är en bättre design nu och lite fler funktioner men på det stora hela är allt väldigt likt. Detta gör det enkelt för vissa och oerhört tråkigt för mig personligen.

  • putte40

    Jag har en s8 och en iphone 7 och jag märker inget s.k. Samsunglagg. Men jag har ju sänkt animationsfördröjningen så det går rappare iof. Men alla upplever väl olika.

  • FX111

    Ja fast nu finns det ju ett flertalet ”google-tjänster” på båda plattformar, så ser man det på det sättet så borde Apple bjuda till åt andra hållet kan man tycka. Men med imessage till Android skulle Apple förlora en stor del användare efter vad jag förstått, då det är en app som verkar hålla ett järngrepp om många.

  • Ganska dryg..

    Så du är intresserad av säkerhet och föredrar security by obscurity? Ok.

  • putte40

    Min iPad 2 går knappt att starta. Den är just nu en levande tavelram. Enda det duger till

  • putte40

    Jag har kvar min i garderoben!

  • Emil

    Lekte lite med tanken förr då iOS appar var mer påkostade, uppdaterades snabbare och kom ut före de kom till Android. Tycker dock det blivit lite bättre på detta område även om iOS fortfarande verkar prioriteras en aning mer hos vissa apputvecklare. Dock så föredrar jag Android överlag som OS av flera anledningar och spelar även en hel del på emulatorer samt gillar att ändra om och anpassa grejer i mobilen vilket man inte kan lika bra på iOS så då väljer jag hellre att leva med att nån app är snäppet mer påkostad till iOS än att vara utan detta.

  • Emil

    Till mobilen föredrar jag Android, däremot skulle jag möjligen kunna tänka mig en iPad om jag skulle skaffa en skaffa en surfplatta då utbudet av bra plattor med Android har blivit lite halvdåligt på sista tiden tycker jag samt att jag fortfarande tycker det var uselt av Google att slopa Tablet UI. Sen lika gärna som jag skulle ha två enheter med samma OS så ser jag mer fördel i att ha en av varje och kunna nyttja fördelarna och appar som bara finns till ena eller andra OSet på samma gång.

  • Kriztoffer

    Leker med tanken men enbart för utveckling. Det är en mindre marknad men den drar mycket mer pengar än android, tyvärr!

  • Morgan

    Fast det är ganska ovanligt… Iphone 5S lanserades 2013. Jag begär inte uppdateringar i evighet då jag sällan behåller en telefon mer än max 2år men det är bra för andrahansvärdet. 3 år med uppdateringar tycker jag är rimligt. Största anledningen till att jag hiitils inte köpt iPhone privat är att jag tycker Iphone 7 har för liten skärm och 7 plus är alldeles för stor i relation till skärmytan. Jag gillar inte döytor och gillar det stora urvalet android erbjuder.

  • Emil Oskarsson

    Okej lustigt, aldrig upplevt stt en premium mobil från Sony loggat sen Xperia arc s nämligen, har haft Xperia z och nu x Performance sen dess. Men flera jag känner har fortfarande z3c, Xperia z2 och z3 och de flyter på riktigt bra de med. Z5c vet jag dock inte den kanske inte var så laggfri tack vare sina låga 2GB ram minne?

  • Daviid

    Googles variant börjar komma till fler och fler. Gillar att man med Android kan få upp hela mobilskärmen i bilen och inte bara de program ”de” tycker ska visas

  • mfmx

    Xiaomi Mi 2 släpptes 2012 och får fortfarande uppdateringar. I vilket fall skulle jag inte använda iPhone 5S ens om jag fick betalt för det så för mig spelar det ingen roll.

  • Utveckla gärna med vad du menar?
    Du är medveten att kärnan i iOS är open source va?
    I detta fallet pratar jag mycket om track record och hur dessa har hanterats.

  • Nexus 10 är en fem år gammal produkt; sedan dess har upplösningen på Android-plattor SJUNKIT. Senaste Samsung Tab S3 har en upplösning på 2048×1536. Och deras också aktuella Tab A har 1920×1200. Medan nya iPad Pro har 2224×1668.

  • Hur är det omkört? Jag skulle säga att kernelen i iOS är tekniskt överlägsen på många plan.

  • mfmx

    Samtliga av iPad Pro, Tab S2 9.7 och Tab S3 9.7 och iPad 9.7 (suck på det namnet) har 264 ppi så du är helt ute och cyklar.

    Tab A har inget i jämförelsen att göra, det är en budgetmodell.

  • FX111

    Tycker jag ser mest fjortisar med iPhones och de ”äldre” med Androids ;)

  • realisten

    Finns inte en chans att få så lång skärmtid med iPhone vilket det finns tester på så sluta ljug lite spel youtube så är man nere på 60-70% så räcker det en halv dag så får man vara glad.

  • Morgan

    Hade gärna kört annan mobil på jobbet om jag kunnat. Får använda den tills den slutar uppdateras eller går sönder… Annars så funkar den hyfsat fortfarande, bra batteritid, helt ok kamera men kan kännas lite seg ibland men inte illa för en så gammal telefon.

  • mfmx

    iPad Pro är 10.5 (plus enorma bezels) så inte jämförbart.

    Tab S2 9.7, Tab S3 9.7, iPad 9.7, iPad Pro (både modeller) har alla 264 PPI. Tidigare hade Tab S 10.5 ännu högre PPI. Tab A är en budgetplatta och har inte i jämförelsen att göra.

  • Gustav

    Jag är mest för Android men använder även iPhone. I skrivande stund är min primära telefon en OnePlus 5 (128/8 GB) och min sekundära en 7 Plus.

    Den telefon jag använt med bäst prestanda är OnePlus 5 men min 7 Plus är inte långt efter på denna punkt.

    Många Androidenheter erbjuder bättre kameror som i jämförelse med iPhones har vassare objekiv som producerar ett mer imponerande resultat. IPhone är bra vid ”Snap-and-shot” men vid mer djupgående serietagningar är exempelvis HTC U11, S8+ och Pixel XL några steg framför.

    IPhone 7 Plus har en imponerande panel för att vara 1080p men är långt ifrån många konkurrenter. Samsungs AMOLED eller LGs Quantom Dot är förslagsvis bättre.

    Bland det viktigaste i en mobiltelefon är självfallet batteritiden. Med 7 Plus klarar jag mig ungefär två dagar/laddningscykel vilket är bra. Men långt ifrån bäst. Min OnePlus 5 klarar exempelvis 2,5 dags användning med likasinnande användning.

    Baserat på de nämnda punkter ovan kan jag uppfattas som en stark ”Android-Fanboy”. Jag har ägt många iPhones genom åren och den överlägsna appliaktionsbutiken och den ”släta” prestandan får mig att inte vilja överge plattformen helt.

  • Ganska dryg..

    IOS har fler sårbarheter/år än Android (fast Android är på väg att komma ikapp). De flesta sårbarheterna i IOS är inte i kärnan.

  • mfmx

    Varför skulle kerneln påverka mig som kund? Kerneln är uppenbart enklare och kan göra mindre på iOS men det är inget jag som kund direkt berörs av.

    Att iPhone har sämre skärm med längre upplösning, sämre kamera, ingen dual-SIM, inget riktigt filsystem, ingen FM-radio eller IR-blaster, ingen möjlighet till alternativa appstores (som Humble Bundle eller köpa från utvecklaren utan mellanhänder), ingen möjlighet till att använda minneskort, osv är begränsningar som påverkar mig negativt.

  • Hatsune Miku

    Tänkte bara väga in här:
    — Stöd för USB-OTG.
    Finns redan. Jag kan t.ex. ansluta ett MIDI-piano till min iPhone och iPad. Givetvis kommer inte alla USB-tillbehör att fungera, men stödet finns, och Apple säljer adaptern själva (Lightning till USB-A).

    — Drag and drop från dator utan ett värdelöst skitprogram, det finns ett riktigt filsystem och det är smidigt att kopiera in och ut saker.
    Går redan att göra. Så länge drivrutinerna är installerade kan man föra över filer mellan iPhone och PC med hjälp av en filhanterare.

    — Möjlighet till både snabbladdning och trådlös laddning.
    Detta finns faktiskt inte än, men det kommer med stor sannolikhet att komma i nästa modell.

    — Man är inte låst till tillverkarens app-butik utan kan installera från var man vill. Man kan t.ex. köpa DRM-fria appar från Humble Bundle som man sedan äger och bestämmer själv över.
    Det går utmärkt att ladda ner Appar via Safari och köra dem på sin iPhone, vilket jag själv gjort.

    Övriga poänger har du dock rätt i; Dual SIM, FM radio och IR blaster (osv) finns inte på någon original iPhone.

  • Per Lampinen

    Jag har bytt till iPhone SE av den enkla anledningen av det fysiska formatet. Alla telefoner är så stora och iPhone SE har den perfekta storleken. Hade det funnits en Android i samma storlek hade jag köpt den.

  • Okej du har uppenbarligen ingen koll på tekniken och verkar knappt förstå vad en kernel är?
    APFS är ett av våra mest sofistikerade filsystem på massmarknaden och om inte android implementerar btrfs (ej produktionsredo) eller ZFS (svårt/omöjligt med nuvarande kärnan). F.ö. är kernelen mycket avancerad och har en fantastisk sandboxingmodell baserad på TrustedBSD, tyvärr finns det ingen som kommer i närheten i GNU/Linux-land (vill man åt det är det nästa bättre att köra Linux-zones på illumos).

  • Inte RCE av grad 10 dock. Det är skillnad på expliots och exploits.

  • mfmx

    Nu var det främst lagring jag tänkte på som användningsområde för USB-OTG, har inte haft så stor nytta av att ansluta pianon när jag är ute med mobilen, men ok.

    Det där med att installera .ipa-filer via Safari verkar mycket mer begränsat än den användning jag pratar om.

    Drag and drop verkar begränsat till iPad.

  • mfmx

    Du pratar en massa teknobabbel som inte påverkar användaren.

    Så länge det inte går att interagera med filsystemet på en iPhone är det helt ointressant vilket det underliggande filsystemet är eller hur sofistikerat eller avancerat det är.

    För övrigt har jag skrivit kod som används i både FreeBSD och NetBSD, I kärnan och i userland.

  • mfmx

    Säger mer om din G6 i så fall, jag kan inte komma ihåg att en app kraschat på min S7 Edge.

  • Intressant, vad för delar har du skrivit?
    I sådant fall bör du ju förstå att sandboxingmodellen i högsta grad påverkar användaren då det är grunden för säkerheten i ett modernt operativsystem, bryts den kan likväl allt köra som root.

  • C3d3r08

    Håller med gällande täckning. Kört i landet med en iPhone och en S8+ och S7 Edge samtidigt, och flera ggr har iPhone haft 0 täckning fast mina androids funkat perfekt.

  • nils

    Alla mobiler som saknar fm radio bojkottas av kostnadsskäl för att betala en månadslön för en mobil som saknar fm som är gratis och tvingas betala dyr data för radio är inte aktuellt.

  • Stryc9

    Fick chansen att prova en iPhone i jobbet och tog den eftersom alla iPhoneägare säger att det är Guds gåva till smartphonevärlden. Besvikelsen är total, förväntade mig så mycket mer än ett klumpigt och ogenomtänkt gränssnitt. Den enda funktion jag gillar är att kunna swipa från vänster för att gå bakåt men funktionen är i stället så dåligt implementerat i ekosystemet så det kan lika gärna kvitta

  • luckyleif

    Och alla spelar spel samt sitter och tittar på youtube eller vad menar du?

  • Twirre

    Apple tjänar pengar på hårdvara i första hand, även om dem drar in mycket på mjukvara nuförtiden också. Google tjänar sina pengar på reklam och mjukvara i första hand, så Google erbjuder knappast sina tjänster för att vara schyssta, de tjänar pengar på sina tjänster oavsett plattform.

    Apple har inget att vinna på att erbjuda iMessage på android.

  • Micke

    Så olika det kan vara.

  • DroidMe

    Den dag när herder fångar in alla fårar och håller dom instängda på livstid! Helt omöjligt att diskutera på vettigt nivå med dessa fårar.

  • finnbo2

    Vad använder man iTunes till? Har aldrig använt det till min iPhone?

  • Weehaaw

    du låter som en sån person som bunkrar mat i väntan på zombieapokalypsen…

  • Arnas

    Jag lovar du kommer se skillnad efter uppdateringen till iOS 11.

  • Almdudler

    Kanske innan din tid så var man tvungen att aktivera en iPhone genom iTunez.. Det var också enda sättet att tilleksempel föra över musik som redan ägde osv. Detta låste en iPhøne till att den kunde utföra väldigt lite saker i jämförelse med en android- eller windowstelefon.
    De dåliga minnena gör att jag inte finner det operativet attraktivt. Kan hända att det ändradats i det senaste.. Men för 1,5 år sedan skulle jag senast försöka föra över 1 podcast till en kompis iPhone. Det var ju nästan omöjligt.

  • Micke

    Du kör så klart betan på din egen Fyra förstår jag.

  • Bompah

    Som boende i England sedan 15 år kan jag säga att här är en mobil nästan synonymt med iPhone. Sitter på tåget just nu och alla telefoner jag kan se är iPhones.

    Visst har folk Androidtelefoner men iPhone är bra mycket vanligare.

    Jag använder både iPhone och android dagligen och måste säga att när det gäller vardags-lagg så är iPhone en mycket bättre upplevelse än all android lurar jag använt (har just nu en S8, G6 och Pixel 2 förutom min dagliga iPhone 7plus). Och det är en av anledningarna till att jag ofta föredrar min iPhone.

    Uppdateringar är en annan sak. Känns tråkigt att man ska behöva vänta sex månader plus för att få senaste mjukvaru funktionerna på en telefon som kostat £700 och är ett halvår gamal.

    Men det som oftast stör mig mest är hur android spelar andra-fiol när det kommer till appar. Det tog ett år extra efter android pay släpptes innan min bank stödde det. Det tog två år extra innan bankapparna stödde inloggning via fingeravtryck på android, och många andra appar som stödjer fingeravtryck på iPhone stödjer inte det på android idag.

    För många är det nog inget problem och dom föredrar att ha friheten att pillra med telefonen, mjukvaran och inställningarna. Det hajjar jag helt, det är därför jag ofta har två eller tre android lurar som jag använder till att leka på. Men till vardags, för de saker som jag vill ska bara funka eller vara bekvämt är det min iPhone som gäller. Inte för att den är bättre generellt, men för att den är bättre för mig.

    Nu hoppas jag bara att han blir lite smalare med mindre kanter i september så kanske han blir bekvämast i handen också.

  • Perkele

    Haha, lär väl inte vara länge skaru se 😂😂😂

  • FX111

    Nej säger precis det också. De skulle tappa fullt med användare till Android om de släppte imessage.

  • @jmkhenka:disqus Android O introducerar ett abstraktionslager som gör att t ex Pixel inte behöver vänta på drivers utan de kan uppdateras parrallelt i framtiden. Kolla https://youtu.be/NSZ7iadGaa8?t=8m57s

    Förhoppningsvis kommer devicer kunna få nyare android-versioner men det beror förståss på om nya features som behöver nya drivers stoppar eller inte.

  • Har bombsäkert skyddsrum med pansardörr i källaren.

  • robinfrln

    Jag har både en Nexus 6P och en iPhone 6S. Har kört Android sedan första Samsung Galaxy och alltid tyckt att Android varit mer för mig. Men nu är det snarare tvärtom. IOS är stabilare, rappare och det som jag tidigare tyckt varit en begränsning – det låsta systemet – känns nu mer som en fördel.

    Hade det inte varit för att musikstreaming över Bluetooth låter mycket bättre i Nexusen hade jag nog lagt den i byrålådan. Om iPhone 8 låter bättre än 6P så är jag klar med Android. Tror jag.

  • riptide

    Om jag flashar ny rom behöver jag bara installera TiB, öppna programmet och välja de appar jag vill återställa, klicka återställ och vänta. 98% av alla appar funkar utan att behöva logga in igen, även alla spel är kvar där jag slutade utan att behöva oroa sig om spelet sparat något i molnet.
    När Google/alla appar har den funktionaliteten så kan jag tänka mig sluta använda TiB. Tills dess är TiB det enda programmet som funkar.

    För en ny mobil behöver jag roota och föra över backupen men det är sällan speciellt mycket jobb.

  • riptide

    Jag menar en backup funktion som jag har kontroll över.

  • pao

    Håller med dig
    iPhone 8 kommer att bli ett fiasko

  • Anders

    ”Gå till” som fysisk butik? Annars har du samma reklamationsrätt och garanti på t ex Proshop.

  • GrinigGammalGubbe

    PRO-SHOP?
    Pensionärsrabatt? :)

  • C.M.S

    De senaste rapporterna från Apteligent som erbjuder ramverk för bland annat crashrapporter visar dock på att iOS 10 är stabilare än någon av Android-versionerna.
    Android:
    https://data.apteligent.com/android-crash-rate-by-version
    iOS:
    https://data.apteligent.com/ios-crash-rate-by-version

  • Fredrik Ingman

    Själv andvender jag inte iMessage. Men vet några som rekommenderat. Fast det finns ju andra tjänster man kan andvenda. Beroende på vad som försigår inom EU så kanske WhatsApp & liknande appar inte är någon vits att andvenda på sikt. Snart blir vätt trådtelefonerna säkrare igen. Pga att nästan ingen andvender dom. Och då lyssnar väll ingen heller.

  • Fredrik Ingman

    Kan vara bra. För APPLE är duktiga på att ta betalt för deras lurar. Nå pixel lurarna är ju också dyra. Så vi har väll då NOKIA kvar då?

  • co0kie

    Efter att ha läst runt om just animationseffekterna så sänkte jag också ganska rejält men det hjälpte tyvärr inte. Jag fick inget flyt alls i vissa appar, tråkigt värre med tanke på hur fin den är

  • co0kie

    Förstår mig inte på folk som delar din logik. ‘Samsung suger’.
    Vad är det som suger med samsung? Inte är det deras hårdvara iaf, ligger hästlängder för alla andra för tillfället.
    Överprisad? Köp inte om din ekonomi inte klarar av det, min ekonomi klarar inte av den dyrare varianten av iPhone 7plus, därav har jag inte köpt den. Tur är att det finns 100olika telefoner som har olika prislappar, hitta en som passar dig o sluta va gnällig.

  • Sillstrypare

    Nja,det tror jag kanske inte.
    Men jag tror inte den kommer vara något för mig.
    Mest pga batteritiden, som jag nu kollat upp och min z play är avsevärt bättre på den punkten.
    Dels lär priset hamna runt 10-12000kr.
    Det varken vill jag betala eller har råd med.

    En annan avgörande brist har varit teckeninmatningen.
    Den är hemsk på iPhone.
    Nu kan man i o f s köra röstinmatning och röststyrning, där ios är långt före android. I a f på svenska, där android inte fungerar alls.

    Men vem vill använda det när man sitter på tuben eller donken?

  • Du kan inte installera .apk filer per default, utan du måste aktivt ställa in det i inställningarna. Så vet en hur en gör det så borde en veta att det innebär en säkerhetsrisk och inte installerar vilken fil som helst.

    Sen är det väl plattformens dominans som är avgörande för antal attacker? Android finns ju på betydligt fler plattformar och enheter vilket gör det mer utsatt för attacker.

  • mfmx

    Det finns verkligen inte på kartan att jag skulle köpa mobiler för 7500+ kr till barn (som inte helt sällan tappar bort eller har sönder mobilerna). iOS är dessutom mycket jobbigare att supporta så undviker det av det anledningen också.

    Vad jag sett har bonussonens kompisar mest Android och när dottern fick ett äldre begagnat Samsung-flaggskepp av mig utbrast hon glatt att hennes bästa kompis också hade Samsung. Mitt ex son ville inte ha något annat än Samsung heller.

    Så det här med att alla måste ha iPhone och att det är så hippt verkar ganska regionalt.

  • mhult

    Jag har lekt med tanken eftersom det är stor brist på Android-telefoner som får regelbundna uppdateringar. Tidigare var Nexus ett bra alternativ, men Pixel är inte lika intressant, med högre pris, svårigheter att köpa i Sverige, samt dumt glas på baksidan.

  • Tony Hedström

    Min jobb-iphone har sjukt bra standby-tid, dvs när den bara ligger.
    Den tuggar dock i sig batteri som satan när man använder den..

  • Tony Hedström

    Dom brukar väl uppdatera till dom äldre modellerna inte orkar med mjukvaran längre.
    Nu föredrar jag ju Android alla dagar i veckan men att uppdatera 4-5 år gamla modeller till senaste os-version är ändå sjukt bra!

  • Lars

    Ah, nu är jag med! :) Om du rätt ofta testar nya ROM:ar blir det ju helt klart krångligt utan manuella backups.

  • Sillstrypare

    Jo, stb tiden är ganska ok på många lurar numer.
    Men han som påstod att den är 4 veckor vet jag inte om jag tar seriöst .
    Kollar man specen ska den klara ca2 veckor.
    Men det är väldigt bra bara det.

    Men sedan är det användning som ställer till det för många lurar, inkl iPhone i de tester jag hittar.

  • Anders

    Kanske, fråga!

  • Fraz

    Tror det som åsyftades var Pensionärernas riksorganisation (PRO), men med tanke på namnet på användaren kan det kanske vara värt att fråga likväl :)

  • Markus

    Efter att ha köpt en ipad pro 10.5″ bara för att testa så är jag sugen på nästa iPhone. Sjukt snabb känns den, vet inte om det är processorn eller 120hz skärmen som gör det men helt otroligt!

    Blir ju särskilt kännbart då jag för tillfället kör samsung (s8) som ju inte direkt är känd för sitt otroligt snabba gränssnitt..

  • Anders

    Jo jag fattade det, men tack för att du förklarade skämtet.

  • Sillstrypare

    Jo det kan säkert vara olika.
    Jag vet inte vart du bor, men i a f i många delar av Stockholm verkar iPhone gälla.
    Jag brukar ibland kolla vad folk har när jag åker kommunalt och iPhone ser ut att vara ganska dominerande

  • johan_aa

    Har bytt ett par batterier på ett par olika iphones och haft de ett par dagar efter för att se att det funtgerar som det ska innan man lämnar tillbaka skiten till familjemedlemmar och polare. Även fast man spenderar mestadelen av tiden i appar och således säger vissa att det spelar ingen roll om man kör ios eller android och det är väl sant till en viss del.
    I verkligheten så ser ju apparna inte likadana ut, på ios är det ju mer vanligt än ovanligt att det finns val längst ner, ungefär som på youtubeappen till android. Fast i ios är det vit bakgrund och ljusgråa ikoner som gör det hela totalt oläsligt. Bara en av många saker som irriterar en.

    Hela tänket om hur ios ska fungera känns inte som min melodi iaf, det hela började väl med itunes för en herrans massa år sedan, kopiera in låtar, aha det räckte ju inte, synkronisera, tada! Ta bort = ta bort på datorn också, skitbra. Koppla in någon annanstans och hela skiten försvinner. Nu är väl sådant kanske fixat men samma tänk lär ju fortfarande finnas.

    Som svepa från sidorna för att gå fram och bak, är knappt någon iosanvändare som vet om detta. Vet inte om det säger mer om utvecklarna bakom ios eller användarna.

  • Merlin

    Installerade en chromecast audio. Jesus fuck vad jag hatar Google! Det är ett sånt massivt clusterfuck av crap att jag är absolut redo att för första gången köpa en äppleprodukt.

    Jag fick prova mig igenom tre highend mobiler innan jag hittade en som det funkade att installera Googles skitapp Home. Upptäckte till slut att man måste svara ja på att ge appen rättigheterna till positionsangivelse annars kraschar deras fucking mög. Trots att appen säger att man kan svara nej. Piece of shit. Till slut, funkar det på LG g4. Samsung S6 var givetvis sämst för det pissföretaget har absolut sämst mjukvara i hela androidvärlden.

    Men även på g4 funkar chromecast i Tidal som en satans mardröm av inkompetenta tjugoåringar som programmerar, vilket förmodligen är smärtsamt nära sanningen.

    Pisstidal ställer om till att inte loopa musiken precis hela fucking tiden. TIDAL ERA FUCKING JÄVLA SVIN jag betalar tvåhundra spänn i månaden för er skittjänst så om jag ställer in att den ska loopa musiken så ska den fan loopa tills jag säger nåt annat! Don’t fuck with my settings you pieces of shit!

    Och Google. Don’t get me started. Fucking spying retards. Chromecastappen kräver att man anger sitt googlekonto för att få igång möget. Kontot! Varför ska den skitappen och skitprodukten ha mitt konto? Eller min position! Det ska bara den skitappen skita i! Den ska hämta musik från Tidal och skicka till optisk ut. Det är allt! Bara våga tracea dnsuppslagningarna under installation av appen. Det är fan tjugo trettio domäner den ska ut och dela data med innan den ens funderar på att göra det jag installerat den för.

    Och pissmögappen kopplar ner wifi och/eller kopplingen mellan telefonen och chromecast hela jävla tiden! Så varje gång man ska byta låt måste man koppla upp sig mot chromecast en igen! Och get this shit, varje gång man kopplar upp sig hittar den min chromecast och så måste jag välja den. Varje gång! Inklusive de tusen första gångerna! För att jag bara har en chromecast på det här nätet och bara har haft en de tusen senaste gångerna du tvångskopplat ner och upp igen behöver ju inte betyda att jag i morgon inte köper tio till för jag är fan lyrisk över hur geniala mongoloiderna på goggle är? Eller?

    Och dyngan vet fan inte vilken volym den ska justera när jag justerar volymknapparna på telefonen! Här är en clue era inkompetenta rövar: kör jag en musikapp så ska fan volymknappen justera volymen till musiken! Är det svårt dyngidioter? Jag vill inte justera volymen på ringsignalen. På telefonen som inte ens har ett simkort, för att ni är spionerade nyfikna svin, och aldrig nånsin i helvete kommer att få ett telefonsamtal! Volymknapparna justerar musikvolymen!

    Googlefucks. Det pissrövarna med femtiotusen advokater och hundratusen reklamsäljare kan fan inte koda sig ur en vattenfylld påse av toapapper. Programmerare anställer dom fan inte.

    Så ja, jag funderar på att köpa en äppleprodukt. Och det är inte för att äpplet gör nånting bra. Det är för att det massivt spionerande reklambolaget inte kan göra ett piss rätt.

    För övrigt, använd duckduckgo eller Startpage för sökningar.

  • Speedmonkey

    -HELL NO

  • John Nilsson

    Jag älskar designen, estetiken och tänket bakom Apples produkter. Samtidigt är jag en PC-användare sen över 30 år tillbaka. Den känslan av öppenhet går inte slå bort. Samtidigt har jag blivit mer och mer ”instängd” ju äldre jag har blivit. På mitt Windows för 10 år sen (XP?) så hade jag massor av tweaks och reghacks osv för att få allt som jag vill ha det.

    Idag kör jag Windows 10 med några enklare ändringar i inställningar bara. Jag körde Note 2 och sen Note 4 tidigare och där började i samma bana. Min Note 2 kördes med annan launcher och widgets tamefan överallt. När Note 4:an blev två år gammal så var den i princip stock. Jag hade skalat tillbaka allt för det som var intressant i slutändan var att kunna använda telefonen, inte leka och pilla med den hela tiden.

    Slog till på en iPhone 7 Plus och är precis lika nöjd som när jag hade en iPhone 4 innan Note 2. Enkelheten. Allt bara funkar.

    Jag är fortfarande en poweruser och där går man bet på den del saker tyvärr när man byter till iPhone. Kopplingen mellan din Android och andra enheter/internet/din PC är klockren. Bara som att föra över en MP3-fil är ju larvigt komplicerat fortfarande på en iPhone.

    Däremot är fotografering och video överlägset på en iPhone och det är det jag använder telefonen mest till. Note 4 hade på sin tid en skitbra kamera och tog fina bilder/videos. Däremot gick det knappt att redigera video på Android. Det finns helt enkelt inget program som är lika enkelt och rent att använda som iMovie på iPhone. Likaså tex ett så simpelt program som Snapchat fungerar bättre på iOS…

    Sen som skrev ovan, känslan att hålla i en iPhone är fortfarande oslagbar. Ja den är hal som FAN men så sjukt välbygd. Detsamma gäller iPhone 4 som på sin tid var helt outstanding på den punkten!

  • Chrille

    Jag har aldrig ägt nån Applepryl, dom tilltalar mig helt enkelt inte, främst p.g.a dom är så begränsade i vad man kan göra. Jag får väl dock erkänna att min första Androidlur (HTC Magic) var väldigt trött och på den tiden kanske Iphone var bättre.

    Dock känns det ju som att iOS går mer åt Androidhållet, nu går det att byta tangentbord osv, dock fortfarande inget riktigt filsystem på iOSprylar.

  • Chrille

    Då fick du ju ändå inte senaste Android :P

  • Rob

    Finns det någon vettig filhantering i iOS ännu? Om jag laddar ner en bild- eller musikfil i en app, kan jag då använda den i en annan app, till exempel om jag vill skicka den eller spela/visa den med hjälp av den andra appen?

  • boss

    Aldrig igen..

  • Woosley

    Svar: nej, aldrig.

  • Mattias Arvin

    När ni skriver att ni får 6-8 timmar skärmtid, under hur lång tid är det isåfall?
    Jag får kanske 4 timmar på min OP3, men då är det under ca 24 timmar (laddar varje morgon under tiden jag äter frukost.
    Sen beror det ju på vad man gör när skärmen är tänd också, spelar ett energikrävande spel, eller kanske bara har timeout tiden satt till oändlighet, och telefonen ligger med tänd skärm.
    Alla har vi ju olika användarmönster vad det gäller våra mobiler, så kanske inte helt rätt att gämföra rakt av bara.
    Att jag sen kan ladda min lur från 20% till fullt på under en timme är ju heller inte helt fel och även det är ju nåt som är minst lika viktigt som standby och skärmtid, enligt min uppfattning iaf.

  • Dejvid

    Vanligtvis från 06-22/midnatt nångång. Väldigt olika hur jag använder den, oftast är det lite
    Google maps 20-30min
    Youtube minst 60min
    Safari minst 60min
    Star Wars Heroes 15-45min
    Sen lite andra små spel, telefonsamtal, sms, Facebook och instagram.
    Det lär dock sägas om iPhones, på vintern gäller det att man håller dom skapligt varma/ljummen, blir den ordentligt kall så ryker batteritiden direkt och telefon kan dö vid 30%. För min del räcker det att ha den i byxfickan mot låret istället för jackfickan/fickan på arbetsbyxorna som hänger utanpå

  • Amira Holmgren

    ***helo vän !!! Ledsen om jag stör dig. Jag vill bara ge information om filmen i 2017-talet. Om du inte har sett en film i 2017***, kan du se detta med den bästa kvaliteten. och lätt att ladda ner,((( är det oftast inte eftersom du kan se det med de bästa kualiatas))), där jag såg SVENSKAFILMERHD.BLOGSPOT.SE

  • KalleKn

    Både apparna Turf och Ingress kom först till Android och det dröjde lång tid tills de kom till Ios. Så byta till ett sämra os där grejerna kommer senare.. nej tack.

  • Dennis Wenger

    Standby-tiden är jättebra på iPad och iPhone. Jag har testat många telefoner och den är verkligen överlägsen det mesta jag har testat på Android-sidan. Däremot så är användningstiden, alltså när skärmen är igång, så himla dålig. Därför är det svårt att jämföra batteritiden på iOS och Android.

    Jag skulle säga att en person som gillar att ringa och smsa på sin telefon, annars mest ha den i fickan, skulle uppleva att batteritiden på iOS är jättebra. En person som är inne på sin telefon och kollar saker väldigt frekvent skulle istället uppleva att batteritiden är generellt bättre på Android-telefoner.

    Man kan även väga in att det finns mer möjligheter att bräcka standby-tiden på en Android än en iPhone. En Android-telefon stänger inte ner lika många processer som en iPhone gör när skärmen släcks. På gott och ont.

    Personligen så gillar jag Android mer, då jag gillar att ha möjligheterna. Men på grund av jobbet har jag en iPhone i vänsterfickan dagligen ändå (såklart min trogna Android i högra fickan).

  • Sillstrypare

    Jo, stb tiden är som sagt väldigt bra. Men jag tror inte att 4 veckor stämmer som Henrik påstod.
    Jag såg att Apple säger ca två veckor, så det vore konstigt om han fick ut dubbelt.

    Jag har aldrig testat endast stb tid på någon lur.
    Man pillar lite till och från under dagen.

  • Benke

    fattiglapp!

  • Sillstrypare

    Kul för dig att du har det bra ställt och kan håna folk som jobbar hårt, men inte får betalt så man kan lägga en tusenlapp i månaden på en mobil.
    Det måste kännas toppen för en del antar jag…

Lediga jobb inom data / IT Företag
Supporttekniker med intresse för retail? Publicerad 22 Sep 2017
.Net utvecklare sökes till Tele2s onlineavdelning! Publicerad 22 Sep 2017
Creative and structured Java developer to Swedbank! Publicerad 22 Sep 2017
IT samordnare Publicerad 21 Sep 2017
Extrajobb inom support på Ericsson Local Services Publicerad 21 Sep 2017
Se fler jobb

Aktuellt

Project Treble i Oreo är stort för Android och uppdateringar.

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy Note 8
Sony Xperia XZ1 Compact
Samsung Galaxy S8 Plus
Samsung Galaxy S8
OnePlus 5
Huawei Honor 9
8.6

Test av Nokia 8

8.1

Minitest av Lenovo Moto G5 Plus

8.4

Test av Huawei Honor 9

7.9

Minitest av Nokia 6

9.2

Test av HTC U11

8.5

Test av Sony Xperia XZ Premium

7.3

Minitest av Xiaomi Mi Pad 3

8.4

Test av OnePlus 5

Visa fler recensioner

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS