HTC gjorde en Apple… eller? [Söndagsläsning]

Postat:
12:01 - 2010-05-02
Skribent:
| upnorth
Kommentarer:
17

Det är väldigt många som följt den Apple-linknande hypen kring HTC och dess Android-lurar det senaste året. Jag säger just liknande för att även om stämningen kring flaggskeppet påminner den som vibrerade kring varenda teknik-blaska inför iPhone-lanseringen känns det faktiskt som att HTC är överraskade?

Apple är kända på gott och ont för sin försmak av närmast total kreativ kontroll över sina produkter genom återförsäljare och ner till slutkund i fråga om vad som ska erbjudas hårt som mjukt och gärna hur produkten bör användas. En väldigt strikt men av många uppenbarligen ganska tacksam upplevelse. Dessutom har man gjort sig känd som en av de bästa på marknaden när det gäller att lansera sina innovationer. Steve Jobs key-notes är närmast legendariska tack vare den marknadsföring som sker genom (enligt ryktet) noga planerade smakprov av information och/eller bilder till utvalda bloggare och journalister.

Men nu är det alltså snack om att en ny spelare ska få smaka frukten(?) av framgång, som tidigare nämn har man förmodligen haft stor hjälp av Google men mycket måste ändå tillskrivas hårdvaran. HTC Desire är flaggskeppet som tillsammans med konkurrenten SE X10 hållit teknik-tabloiderna heta de senaste månaderna men där SE har slitit med neddragningar och trista delårsrapporter som gjort att många inte räknat med dem på samma sätt som med HTC. Resultatet är alltså den sällan beskådade hype för en enskild produkt baserat på ett från marknaden stort förtroende för producenten – låter det bekant?

Ändå får jag en känsla av att det här inte alls var någon planerad hype? Snarare känns det som att HTC är för stressade av logistiken för att kunna njuta av de goda omdömen som produkterna skördat hos användare och i media. Visserligen har man kanske inte samma erfarenhet av hype-byggande som Apple men efter reaktionerna kring Hero borde man kanske anat att man var något unikt på spåret? Självklart gratulerar jag HTC till framgången men samtidigt undrar jag om de kanske har kastat bort en gyllene chans att få vara herre på täppan både ur teknisk- men också ur PR-synvinkel?

Det betyder absolut inte att det är försent att få göra det igen, snarare har man visat att man klarar att spela i denna ”PR-division” utan den nästan panikartade kontroll som brukar kännetäckna Apple. Intressant i sammanhanget är att läckan av nästa generations iPhone tagit ovanligt stora proportioner även i Apple-style med husransakan av journalistens hem och beslagtagande av utrustning. De flesta antog ju att läckan var en av många traditionellt planerade av Jobs’ folk men att dra in rättsväsendet kan jag inte komma ihåg att de gjort tidigare?

Symbian sov, Windows Mobile kröp fram (bland annat genom nära samarbete med HTC som uppmärksammades i kommetarerna efter förrförra krönikan) och iPhone sålde fortfarande som smör för ett år sen. Har Apple faktiskt underskattat betydelsen av snabb utveckling i marknaden de till synes så lätt tog kontroll över 2007? För de verkar faktiskt ha stirrat sig blinda på utvecklingen av iPad och framgångarna med sin telefon. Även om man fortsatte att sälja väldigt bra så har man blivit bestulen på hypen – deras enskilt viktigaste marknadsföringsverktyg.

Nej, det är väl bara att gratulera HTC! Även om ni kanske inte förstod det själva verkar ni ha tagit er in i en division av Web 2.0-framgångar som nästan alla bara drömmer om vilket verkligen behövs om man vill vara med på allvar i den här branschen idag. Apple kan förstås bara ha tagit sina taktiker till en ny nivå efter att Google proklamerade sig själva som konkurrenter på ännu en väldigt lukrativ marknad, men i så fall tror jag att man passerat gränsen för vad som är produktivt.

Jag kan så klart ha fel(!); att Apple faktiskt är förbannade över läckan och att HTC planerat händelserna inklusive de långsamma leveranserna men bägge verkar vara överraskade över situationen så jag tror inte det.