HTC och Apple sluter fred – ingår 10-årigt licensavtal [Patent]

Postat:
12:15 - 2012-11-11
Skribent:
Lars A
Kommentarer:

Stridigheterna i mobilvärlden har nu trappats ned ett snäpp då HTC och Apple till sist lyckats nå en gemensam lösning för företagens patenttvister. Alla stämningar mellan de två mobiljättarna har därmed upphört och tillverkarna har tecknat licensavtal som sträcker sig 10 år framåt. 

Dispyten började den andra mars 2010 då Apple stämde den taiwanesiska tillverkaren med 20 iOS-relaterade patent som grund. Sedan dess har vi sett en rad stämningar och motstämningar – en av de senaste kom från HTC i augusti förra året. Avtalets detaljer har inte avslöjats. De två mobiltillverkarnas chefer är naturligtvis nöjda över att slutligen ha nått en fredlig lösning och har följande att säga:

Peter Chou, HTC:

”HTC is pleased to have resolved its dispute with Apple, so HTC can focus on innovation instead of litigation.”

Tim Cook, Apple:

”We are glad to have reached a settlement with HTC. We will continue to stay laser focused on product innovation.”

Genom Engadget




  • guice

    Woho!

  • Guest

    Vem betalar vem är väl det intressanta.. Nå?

  • Sdsdsdsd

    öhhhhhh

  • Niklas

    Alla betalar alla och så blir det +-0 i slutet. Perfekt. ;-)

  • Gäst

    Bra! Apple har varit oerhört tråkiga när det gäller innovation dom senaste åren, och mycket beror nog på att dom lagt resurser på advokater som i stället skulle ha gått till R&D. Nu inväntar jag bara closure mellan Apple och Samsung. Det måste ta slut på sandlådefasonerna!

  • http://lindstromweb.com/ Jesper Lindström

    Oerhört trevligt. Vore kul att se ett liknande mellan Apple och Samsung :)

  • Andreas Lindhé

    Vad säger avtalet?

  • http://www.facebook.com/people/Jeffery-Johnsson/1133433364 Jeffery Johnsson

    Bara jag inte får se en HTC Telefon som ser ut som en Iphone…….

  • Matts N

    Tur att det inte är första april idag… ;)

  • MikeSpike

    ”We will continue to stay laser focused on product innovation”, jo tjena!

  • Jakobjkpg

    Skönt hoppas fler företag sluter fred nu.

  • Jan Banan

    Avtalsbrott kommer? så är cirkusen igång igen?
    Bara det inte innebär att apple kopierar allt htc tar fram. Deras egen utveckling är ju försumbar just nu i alla fall.

  • Nicklas

    Det var fan på tiden! Nu är det bara för Apple att sluta samma avtal med resterande mobiltillverkare.

  • Railwayman

    Frågan är bara vad det är för ”uppfinningar” som Apple skall inkassera pengar för? Jag kommer nämligen inte på en enda liten finess hos iPhone som INTE funnits i andra produkter. Apples ”uppfinningsrikedom” har ju inte varit något att yvas över ens med 2G-modellen år 2007.

  • Nicklas

    Äntligen. Hoppas dom kan koncentrera sig på utveckling nu. Så vi konsumenter kan få lite glädje framöver o slippa betala advokatkostnader med dyra telefoner.

  • Mattias Tauson

    Faith in humanity restored

  • Twirre

    Capasitiv pekskärm är ju rätt stort ändå, multitouch. Vad har htc uppfunnit då? :)

  • Knacka

    Skojar du?

  • Twinsen

    Kan säga detsamma om HTC, Sony, Motorola, zte, huawei, lg osv. Inte mycket nytt de kommer med heller. Samsung, lg finslipar sina skärmar men annars vet jag inte om de är särskilt innovativa heller. Ja dom gör ju förståss större mobiler för varje år om det nu räknas?

  • Daniel

    kapacitiv*.. Så Apple var först med det menar du då?

  • Mobbemobil

    Äntligen. Nu gäller det för Htc att ta tag i sig själva och hitta tillbaka upp i toppen. Minneskort och 4g skulle sitta fint.

  • Sebastian Danielsson

    Väldigt oväntat men trevligt att höra!

  • Sebastian Danielsson

    Skulle säga att Apple har revolutionerat fler marknader än många andra mobiltillverkare och datortillverkare. Vore möjligtvis Nokia som skulle vara bättre.

    Hur mycket haters än förnekar det så går det inte att komma ifrån att iPhone 1 revolutionerade smartphone branchen. Men efter det så är det sant att det har gått utför.

  • Sebastian Danielsson

    Tvivlar. Apple har problem med att göra av med tillräckligt mycket pengar.

  • Sebastian Danielsson

    De betalar kanske varandra för varandras patent?

  • Sebastian Danielsson

    Nja, ZTE och Huawei vette fan alltså ;)

  • Jojje

    ÄNTLIGEN!!!

  • Pjotr

    Nej, HTC betalar Apple för patent som aldrig borde godkännas. Ännu ett slag mot att slippa idiotiska mjukvarupatent. Detta avtal kostar konsumenten.

  • Jojje

    Håller med fullständigt. Men Apple har varit precis som dom kommit på allt.

  • hmm

    2022 – world mobile war 2   bara att tagga ;D

  • SuperAndroid

    Nja, vore väl roligt att veta hur avtalet ser ut först innan man ser till att alla skriver på det :-P Men det lär vi nog inte få reda på…

  • Fred .

    HTC måste ha något superpatent som kunnat skada Apple.
    Tror knappast Apple velat sluta fred…

    Tim Cook snackar skit, Apple är mer intresserade av litigation än innovation.

  • ratte

     Enligt pressreleasen verkar det som HTC betalar Apple, dock inte så mycket att det kommer att påverka HTCs finanser nämnvärt.
    HTC får tillgång till följande Apple patent:
    Slide to unlockUniversal searchBounce scrollingScroll locking

  • Niklas

    Aha, HTCs patent väger alltså tyngre?

  • Paulista

    Bra byggkvalitè på en mobil

  • Ceji

    Ingen av dessa saker har Apple uppfunnit. Fanns långt innan iPhone.

  • Peter Jönsson

    Apple vet att dom sjunker som en sten, och nu så söker dom skydd under droidernas vingar…

  • http://www.facebook.com/islandmountain Olle Öberg

    HTC har väl blivit så små nu, till skillnad från 2010, så att inte apple ser dom som ett hot längre. Tror inte apple har lust att sluta fred med samsung…

  • http://www.facebook.com/anders.melen Anders Melén

    Multitouch och pinch-to-zoom kom på 80-talet. http://www.idg.se/2.1085/1.300574/historien-om-pekskarmen

  • Tobby

    Du har nog en poäng där.

  • Jan Banan

    Samtidigt som faktiskt Samsung pumpar ut mest patent av alla just nu. Sen har Ericsson på sin tid varit minst lika vassa. Neonode fick fram massa nya tekniker som apple kallar sina för att de gör samma med en kapasitiv skärm som tex slide to open.
    Apple finjusterade befintlig teknik och fick ut den till konsumenten. Helheten vann. Men knappast någon stor innovatör som Nokia eller Ericsson. Var är i så fall bluetooth, dnla, nfc, amoled, lcd, 2g 3g 4g, processor patenten?
    troligen tack vare apple gick alla vägen mot enklare handhavande och snabbare respons. Men vem vet var vi skulle vara annars? Tänk om Neonode skulle lyckats först, 5 år innan? var skulle vi vara då?
    kuriosa, 2005 misslyckades apple med en telefonsatsning som lades ner ganska omgående.

  • https://www.facebook.com/gecchi.kun Gecchi Kun

    Den var glas klar :D

  • bobkitten

    Keep that laser focused on litigation! ;)

  • bobkitten

    Mhm, om man kollar lite närmare så handlar Apples patent oftare om design och vag interaktionsfunktion snarare än direkt teknisk väg till denna funktion som exempelvis Ericsson oftare har. Problemet är att innovation och design lättare blandas ihop som begrepp i USA än Sverige bland annat för att systemen fungerar såpass olika, tror det är roten till många av missuppfattningar och irritationen mot Apple, rätt som fel.

    Sen ska man inte underskatta design, det går att ha världens smartaste och mest användbara funktion patenterade, men tråkigt ofta har dessa fallit på hopplös ingenjörsdesign. Och då kommer en designbyrå som Apple såklart och (o)tacksamt kalasa på kadavret.

  • freddey

    Vad? Glas, fram och bak, med en metallram som gör att allt spricker av minsta lilla?

  • Droidy

     Genom att söka skydd hos nån som sjunker ännu mer?

  • Peter Jönsson

     Ett gammalt ordspråk

    ”If you cant beat them, Join them!”

  • Abbe

    Jo, visst gör dom… Trodde RDF var något vi android-anhängare påstod iPhone-folk levde i.

  • bobbeyblade

    iTunes Phone tillsammans med Motorola eller ngt hette den va?

  • Blue Mike

    Måste erkänna att jag inte läst igenom detta speciellt noga menjag misstänker att HTC betalat Apple fett. fast man kan ju hoppas att detta är ett steg till färre rättsövergrepp från äpplets sida

  • pacman42

    HTC har inte betalat Apple en enda cent. Enda orsaken till att Apple går med på detta måste vara att HTC har ett ess i rockärmen som Apple inte klarar sig utan.

    För att slippa driva det i rättegångs å var nog detta det bästa HTC kan få ut.

    Apple har ingenting att vinna på denna typ av uppgörelser, annat än om det är en nödvändighet för att de skall kunna fortsätta sin egen verksamhet. De är för stora för att skriva avtal med ”småspelare”…

  • BarT

    Something is rotten in the state of Denmark…
    Appl€ ingår uppgörelser??? Nej kära HTC, ni har sålt smöret och tappat pengarna utan att ni ens vet om det. Det finns ett annat uttryck för det bestående av orden butt och fucked och jag misstänker att även om Appl€ har brett på bra med vaselin och att HTC tyckte att det känndes skönt så kommer det straffa sig i längden.    

  • The Loyalist

    Självklart är HTC förloraren rent ekonomiskt, Apple kan hålla på hur länge som helst i rättegångssalarna med sin enorma kassa, HTC är marginaliserad, tappar stora marknadsandelar och måste återfå momentum. Den som tror att Apple förlorar på det är bara naiv.

  • Jonas

    ”Sluta fred” brukar innebära att någondera parten får skiljas från ett stort belopp pengar…

  • tramsgar

    En stor sändning med vaselin anlände till HTC, vilket minskade friktionen under smärtgränsen och möjliggjorde en överenskommelse. Apple går vidare med nästa tvål på duschgolvet.

  • Razr Maxx

     På vilket sätt revolutionerade Iphone1 marknaden? Med touchscreen? Dom gjorde ett snyggt paket inget mer.. Nån revolution var det inte… smartphones fanns innan, lika avancerade.. HTC var bland annat ett halvår före…
    http://www.gsmarena.com/htc_tytn-1659.php

  • keski

    Hoppas att även Samsung och apple kan komma överens nu. Konsumenter har inga fördelar att hämta i stämningarna.

  • Fred .

    Mm, jag skulle vilja läsa om vad som verkligen hänt på rikigt. Det som inte står i tidningen. Det som inte sägs i deras PR uttal.

  • Jonatan

    Nu tror jag du blandar ihop begreppen ”revolutionera marknaden” och uppfinna/patentera något. Det är två fundamentalt olika begrepp.
    Revolution handlar inte om att uppfinna utan om att förändra och visst ändrades efterfrågan och idealen en hel del av första iphonen. 
    Jag håller helt med om att apple har revolutionerat marknaden för både smartphones och touchpads. Men det innebär varken att apple uppfunnit något eller att de var först med något.

  • Razr Maxx

    Dom kan ju inte revolutionera en marknad då funktionerna i Iphöne redan existerade i tidigare produkter som Htc telefonen jag länkade till… Det ända dom gjort är ett snyggare lite smidigare paket som marknaden åt med hull och hår…

  • pacman42

    Underbart om hur korkat detta med mönsterskydd nu blivit:
      http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/datorer/article3580424.ece

    Lite roligt dock att det var Äpplet som föll denna gången…
    …men sjukt är det. Jag vet inte hur många idéer jag har haft som blivit stulna genom åren. Hade jag haft pengar hade jag kunnat slåss för åtminstone ett par av dem (som jag bevisligen hade först), men nu är jag inte tillräckligt rik och då kan jag inte heller bli det…

  • MartinGX

    Jo dom kan visst revolutionera marknaden. Nyckelordet här är marknaden, inte produkterna. Det var apple som gjorde att folk fick upp ögonen för smartphones med touch. Dom är jäkligt duktiga på att göra saker som folk vill ha. Vilket annat företag får så mycket tid i media när dom släpper nya produkter? Det dom är duktiga på är inte ingenjörsmässig innovation, utan att bygga image och marknadsföra sig. Allt som iphone och ipad hade fanns redan (i olika produkter), men ingen av dom andra blev lika stor succe som iphonen blev, därav revolutionerade dom marknaden.

  • Jonatan

    Som sagt, en revolution är inte alls samma sak som en uppfinning. 

    Som exempel är franska revolutionens viktiga datum när en ideologi ledde till förändring, inte när ideologin uppfanns vilket kan ha hänt 1000-tals år före denna revolution.

    • En uppfinning är en tanke eller tankeprocess och har inget med genomslagskraft eller en förändringsprocess att göra.
    • En revolution är en förändringsprocess/handling, inte en tanke. 

    Alltså ledaren av en revolution behöver inte ha kommit på ett smack själv utan behöver endast driva en förändringsprocess som får stort genomslag.

  • http://homeautomateit.com/ Peter Elmered

    De uppfann inte tekniken men de gjorde väldigt många riktigt stora innovationer som som förändrade sättet att anväbda pekskärmar op gjorde att de slog igenom på allvar. Även om det fanns multi-touch-gestures innan så är Apples pinch-to-zoom en de mest innovativa navigeringsmetoderna någonsin.

    Det finns ingen uppfinning som är helt ny. Alla uppfinningar bygger på existerande tekniker och kunskap, men det tar ju inte bort uppfinningarnas innovation och förträfflighet  utan snarare tvärt om. 
    Det är ju mycket bättre att bygga vidare på existerande tekniker än att uppfinna hjulet gång på gång vare gång man vill flytta något tungt och varje gång en innovatör dör så får man börja om ifrån noll eftersom man inte får bygga vidare på hans idéer. Hade vi gjort det så hade vi varit kvar på stenåldern.

  • The Loyalist

    Enligt Business Insider betalar HTC 6-8USD per såld enhet till Apple.

    http://www.businessinsider.com/apple-htc-settlement-2012-11

  • BarT

    Freden kostar HTC mellan 6 och 8 $ per såld enhet. Det är nog bara Appl€ som kan kalla det för att ”sluta fred” :( Appl€ måste verkligen ha använt massor med vaselin för att få genom den här ”fredsuppgörelsen”… :-P

    http://www.ubergizmo.com/2012/11/htc-to-pay-6-to-8-to-apple-for-every-android-device-it-sells/

Aktuellt


Nexus 6 på väg till Sverige - dyker upp hos Prisjakt

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy Alpha
Sony Xperia Z3
LG G3
OnePlus One
Sony Xperia Z2
Asus Google Nexus 7 2013
Asus Google Nexus 7

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS