HTCs VD Peter Chou ser ljust på 2013, ska satsa mer på marknadsföring

Postat:
12:19 - 2013-01-04
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
45

peter-chou

HTC tappade både vinst och marknadsandelar under 2012 och det blev ett av tillverkarens minst lyckade år, inte minst på grund av hård konkurrens från Apple och Samsung. Vinsten under trejde kvartalet var den lägsta på sex år och aktien har idag sjunkit 80 % från rekordnivån år 2010.

I en ny intervju i Wall Street Journal menar HTCs VD Peter Chou att den värsta tiden förmodligen är förbi och att 2013 inte kommer bli så farligt. Chou säger vidare att konkurrenterna var för starka och påhittiga och la mycket pengar på marknadsföring, något som HTC ska satsa mer på: 

”The worst for HTC has probably passed. 2013 will not be too bad. Our competitors were too strong and very resourceful, pouring in lots of money into marketing. We haven’t done enough on the marketing front.”

Peter Chou bildade HTC 1997 tillsammans med Cher Wang och företaget blev en av de snabbast växande smartphonetillverkarna efter att de började släppa mobiler under eget namn tio år efter starten. HTC har dock tappat fäste och under tredje kvartalet 2012 hade tillverkaren 2,2 % av marknaden enligt Gartner. Samtidigt vann Samsung, Apple, Huawei, Sony och ZTE marknadsandelar.

Avslutningsvis säger Chou att de ska agera snabbare i framtiden och vara mer lyhörda för förändringar i marknaden: ”Vi är mer flexibla nu. Vi finjusterar ständigt våra försäljningsplaner och positioner i diverse marknader”. Vad tror ni om HTCs chanser att återhämta sig och vad kan tillverkaren göra för att ta sig till toppen?