Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

Hur skickar du främst meddelanden med din mobil?

Postat:
17:44 - 2015-11-19
Skribent:
Lars A
Kommentarer:
I en undersökning för tre år sedan svarade 43 procent att de fortfarande främst använder SMS och MMS. Av de Internetbaserade meddelandealternativen kom WhatsApp överlägset först med 29 procents användande.
Två år senare hade SMS och MMS sjunkit i popularitet då 32 procent utnyttjade dessa klassiska meddelandeformer. Hur ser användandet ut idag?

Har de allra flesta växlat till någon meddelandetjänst eller är SMS fortfarande populärt? Vad är för- och nackdelarna med respektive metod? Ordet är fritt!

Hur skickar du främst meddelanden med din mobil?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

  • Anon

    Konstig fråga. Jag använder Hangouts för sms och mms också. Ska jag svara Hangouts eller värdera om jag skickar fler ”internetmeddelanden” än sms och mms?

  • jonington

    SMS, tre i månaden…

  • abcd

    Hangouts i detta fall syftar på internettmeddelanden via Hangout, så de SMS/MMS du skickar via Hangout hamnar därför på SMS/MMS-valet.

  • Tyerlo

    Fattar inte på ett sätt varför folk skickar meddelande hellre via facebook än sms. Det har funkat förut. Känns som det går mycket fortfare att skicka iväg ett sms än att sätta igång mobil data, gå in i appen och sen skicka ett meddelande, 3 steg istället för 2 steg med sms.

  • Daniel Malmgren

    Använder mest Kik (eftersom det är det alla ungar använder och vi således använder det inom familjen också). Trodde det var hyfsat vanligt, men tydligen inte…

  • Tarek

    Jag kör allting med Whatsapp, Både samtal och meddelanden..

  • Fred .

    Det är ju ingen som slår på/av mobildata. Den är på hela tiden.

    Sen är SMS mest bara text, fast med andra tjänster så kan kartor, högupplöstabilder, YouTube-klipp, länkar med preview, etc lätt bäddas in.

  • Hund

    Facebook Messenger och IRC. Förstnämnda är jag tvingad till… Jag hade gärna suttit kvar med Jabber, men alla har övergivit det. :/

  • abcd

    Öh varför har du ens en smartphone? Vem fan har mobildata avstängt!?

  • nickewi

    Facebook messenger och textra använder jag mig av.. Typ 50/50.. Messenger allt mindre nu av någon anledning..

  • Victor Jonsson

    Jo, Kik är väldigt poppis bland kidsen. Source: Tillhör kidsen.

  • Victor Jonsson

    Först av allt, sätt på din mobildata. Messenger är smidigt eftersom det som alla andra meddelandetjänster går via internet och således funkar bättre för de som inte har fast pris. Har man facebook sedan innan så har man också redan alla man känner och stött på i kontaktboken.

  • Rikard Jerner

    hangouts och whatsapp, nykter facebookisist numera

  • jompish

    Beror väl på, skickar till min gruppchatt ca 50 gånger om dagen via whatsapp, skickar även där via datorn. Isf är detta överlägset, annars sms

  • haxona

    SMS/MMS och Facebook Messenger allt annat har aldrig hållit måttet för mig samt att man oftast inte hittar alla sina cirklar på andra nätverk än FB eller via SMS

  • Brax

    Det blir både sms/mms (genom Signal, men har typ två vänner som faktiskt använder Signal) och Facebook Messenger. Facebook Messenger är väldigt smidigt då de allra flesta har Facebook och det är lätt att bädda in länkar osv.

    Men varför är TextSecure ett alternativ? Den har ju ersatts av Signal. Enda anledningen att man använder det är alltså att inte ha uppdaterat av någon anledning.

  • Rome73

    Ett tips de den som använder Skype, den som använder TextSecure och den som använder Signal:

    Om ni tre kommer överens om att använda samma tjänst så har ni någon att skicka till! ;-)

  • Daniel Jansson

    Frekvent: Facebook Messenger
    Ibland: SMS
    Sällan: WhatsApp

  • Werner

    Facebook Messenger, eftersom jag kan få tag precis alla jag känner där förutom mina föräldrar och äldre släktingar som inte finns med där. Appen har dessutom förbättrats avsevärt senaste åren. Har även vissa på gruppchat på whatsapp men inget slår faktiskt Facebook Messenger då den har betydligt fler funktioner.

  • Daniel Jansson

    Jag tycker det är synd att de tog bort SMS-stöd från Facebook Messenger.

  • Tyerlo

    Drar batteri är väl främsta skälet

  • Tyerlo

    Fast om man bara ska skicka ett snabbt meddelande föredrar jag sms. Fast man kan ju dela maps i sms-appen, youtube-klipp kan ju fortfarande skickas som url via sms och länkar kan fortfarande skickas via sms. Enda som skiljer sig är väl visuellt.

  • Tyerlo

    Jag har fastpris på 149 kr i månaden, så kan sms och ringa hur mycket jag vill till allt och alla, 2gb surf räcker då jag är uppkopplad med wifi hemma och i skolan.

  • Mikk

    Jag kör telegram. Funkar problemfritt

  • abcd

    Vad är SMS för nymodigheter. Jag skickar alla mina Youtubelänkar via FAX.

  • Chicken Pickin’

    E-post

  • Englund

    SMS. De flesta abonnemang ingår väl fria SMS så slipper man slösa på den dyra surfen..

  • DeLorean75

    Lika mycket: Viber och Facebook Messenger. Tycker Viber är bäst, mest genomtänkt. Har man som jag många olika plattformar, så blir Viber tyst på de enheter, där jag inte är aktiv. Skitsmart. Har testat många och fastnat för Viber. En liten nackdel, är att de inte fixat storleken på typsnitt till Windows-klienten på datorer med hög ppi.

  • Captain Kay

    Facebook messenger försöker överta ens mobil med våld så de har lyckats bra ser jag. Jag kör Telegram och nu Signal mot de som har, hangouts och SMS mot andra

  • Niklas Olofsson

    Facebook messenger. Bra app. Mycket sms också.

  • corb06

    Oj vad förvånad jag blev!! Telegram hade bara 1% av rösterna… jaja det är väl eliten då =)
    https://play.google.com/store/apps/details?id=org.telegram.messenger

  • corb06

    Mm kör också Telegram. Rätt många av mina Whatsappkontakter har gått över till Telegram också.
    ”Plus Messenger” kan jag rekommendera, den bygger på Telegram men har stöd för teman och variabel komprimering av videofilmer.

  • Jozo90

    SMS/MMS är det enda som behövs.

  • Fred .

    Aha, men jag har upplevt det som en lite trevligare upplevelse med Hangouts, att saker blivit mer rikt och modernt när den bäddar in saker snyggt. Så det blir mer än bara text och länkar.
    T.ex. kan jag skicka bold och italic i Hangouts, med Ctrl+B och Ctrl+I när jag använder Hangouts på datorn.

  • Alla som har Facebook lägger inte till alla de träffar i vännerlistan. Om du var lite äldre (gissar jag) skulle du känna fler som har mobil, men inte Fb. Måttligt smidigt att använda FbM till de flesta, men ändå behöva SMS till ett fåtal.

    Vilka abonnemang är det du tänker på som inte har tillräckligt med SMS/mån för att det skall funka? Nog sjutton är det väl fler som har fria SMS, men ett tak på surfen?

  • Laz

    Signal och TextSecure är samma app. Hette Textsecure på android innan och Signal på IOS. men nu heter det Signal på båda.

  • Hugo

    Använder nog Snapchat mest men mina favoriter är helt klart Kik och Telegram

  • abcd

    Ja, eller ISIS.

  • abcd

    Vad sparar du batteri till? Har du svårt att få det att räcka över dagen, eller har du inte ström i kåken så du kan ladda den på kvällen?

  • Per

    använder fb tjänster via browsern. Drar mycket batteri och vill ha alldeles för mycket info från mig.
    Hangouts eller SMS ftw.

  • RedDown

    Jag skulle vilja välja både sms och Facebook Messenger, båda används lika mycket. Det enda jag saknar i Facebook Messenger är möjligheten att skicka sms.

  • Mourian

    Man blir ju mörkrädd hur många som fortfarande använder SMS *ryser*

  • Isglassmacka

    Håller med dig, hangouts är väl någon slags hybrid mellan sms och meddelanden mellan google konton?
    Andra meddelande tjänster bygger ju på att att alla jag vill prata med också ska ha samma app. Blir för bökigt med massa olika så hangouts duger fint.

  • RainesX

    Sms. Har gett mängder med andra appar och tjänster chansen men inte fastnat för någon samt att det enda som ALLA har tillgång till oavsett preferens är sms och mms.
    Finns för mycket alternativ där ute och jag vägrar ha 25 milj appar bara för att kunna skicka meddelanden till folk :

  • Abbe

    Varför? Om du tänker på kostnad så ingår det ju ändå i nästan alla abbonemang. Så finns det något annat argument emot?

  • Hassan Shah

    Han kanske syftade på dem hehe. Organisationen är ju onekligen elitistisk.

  • GrinigGammalGubbe

    Hangouts FTW!

  • Andreas Elf

    Använder Line för en gruppchatt (gaming community). Annars så är det sms som gäller.

  • D

    Nä, surfen ingår, SMS kostar.

  • D

    Fb, hangouts, whatsapp, SMS, kik, viber, line, wechat. Ungefär i den ordningen.

  • HenrikKarlson

    Sms och mms, då når jag alla.
    Drar mycket lite batteri och tär inte på surfen.
    Blir själv mörkrädd när folk ska krångla till det.

  • Philip Carlsson

    ”Jag använder SMS och meddelandetjänster ungefär lika mycket”?

  • eketjall

    Fri surf och 3000 sms. Vad använder ni för usla abb?? ;-)

  • eketjall

    SMS är ju smidigt eftersom det är ytterst få med en mobiltelefon idag som inte kan ta emot/skicka sms.
    Hade du sagt MMS däremot hade jag hållit med. MMS finns absolut ingen anledning att använda någonsin ;-)

  • Simon

    SMS/MMS när jag skickar till en person, (Facebook) Messenger för alla gruppsamtal.

  • Housepainter

    SMS, MMS och Hangouts, allt via Hangouts.

  • s2weden2000

    Short Message Service…

  • Sebastian

    iMessage när jag kör iPhone och Facebook Messenger när jag kör Android.

  • Sebastian

    Vem har inte Facebook Messenger?

  • Sebastian

    Högupplösta bilder, röstklipp, gruppkonversationer, hd-samtal, videosamtal, location sharing samt läskvittenser är bara några fördelar med appar.

  • eketjall

    Yngre barn (70); Om jag ser till min egen familj iaf.

  • Speedmonkey

    Jag har inte Facebook och kommer aldrig skaffa. Känner hur många som helst som inte har eller har haft men avskaffat skiten! Bättre att leva livet än att kolla hur andra lever sitt.

  • r0xp0x

    Nästintill bara Facebook Messenger, men WhatsApp för den enstaka person som inte har Facebook.

  • Exodite

    Jag messar inte mycket överhuvudtaget, då ringer jag hellre, men när det blir så är det SMS.

    Därför att alla kan nås på det sättet och det behövs ingen app som ligger i bakgrunden hela tiden.

  • Klover

    Oj så många som SMS:ar! Trodde majoriteten använde internettjänster nu. Skickar bara SMS till mina föräldrar för de har inte mobildata, med alla andra kör jag Hangouts.

  • Sebastian

    Vad säger att du måste använda Facebook bara fär att du har Facebook Messenger? Tvångstankar?

  • Laz

    Haha kul att se flera som kör signal. Jag lyckades faktiskt övertala de jag textade mest(typ 10 personer) att gå över. Kvar är en polare som inte ens har en smartphone och föräldrarna.

    Blir en hel del Hangouts med då Signal ej har någon desktop , vilket suger lite. Testade Tox men är fortfarande för beta.

  • Peter

    När jag kör Android 99% SMS. iMessage när jag kör iOS.

  • Alias joje67

    Viber är smidigast alla dagar i veckan. Många användare, smidig chatt, många trevliga bilder och symboler att snabb-skicka, en instant popup-dialogruta som är genomtänkt, enkel och snabb överföring av röstinspelningar, videoklipp och foton samt möjlighet att ”ringa gratis”. Snyggast emojis men för få dock. Ogenomtänkta icke intuitiva menyer dock.

    Whatsapp ligger steget efter Viber men blir ett nödvändigt komplement för att få med alla kontakter då inte alla har Viber men WA. Samtalskvaliten är ett stort fiasko med fördröjning av inkommande ljud ala tv-nyhete med live-reporter i långtbortistan som i praktiken helt omöjliggör samtal.

    Sms använder jag motvilligt till de som inte har ovanstående appar. Känns segt och opolitlikg vid moderna konversation med mycket filer och annat. Omodernt. Ute. Passé.

    Har dock inte testat många andra system..

  • Alias joje67

    Jag, facebook suger..

  • Alias joje67

    Kan tillägga att jag kör samma viberkonto på min windowsplatta. Behöver inte vara ihopkopplad med annan enhet. Funkar helt ok faktiskt. Lite för pillrigt ibland visserligen. Och det är svårt till nästan omöjligt att bläddra i instant-bild-menyerna. Och med Viber kan jag ringa från plattan. Grymt fett sa grisen..

    Detta koncept funkar inte med tex WA..

  • Alias joje67

    Japp

  • Alias joje67

    Hahaha..

  • Tobias E

    Jag har helt slutat smsa och ringer endast de få gånger jag ska prata med en förvaltning. Facebook messenger används för att prata med klasskamrater och vänner och whatsapp för att prata med familjen.

  • abcd

    Tydligen fått man inte skoja på Swedroid med tanke på att kommentaren är borttagen. Pinsamt.

  • abcd

    Givetvis går det att missuppfatta frågan om man försöker. Eller så har man ett liv.

  • Sillstrypare

    Jag orkar inte hålla koll på ven som har vad. Sms till de flesta. Är det grupper blir det fb chatt

  • abcd

    Lika vettigt som att titta på analoga grundutbudet på sin HDTV, bara för att det ingår.

  • Hugo

    Kik!

  • D

    199 i månaden för fri surf med 4g, slår du det?

  • abcd
  • Kjell Eilertsen

    SMS, det kostar mig inget och jag vet att mottagaren får meddelandet, verkar vara få av mina vänner som använder sig av Viber, WhatsApp etc, FB messenger använder dom flesta men jag har fimpat båda messengern och FB appen från mobilen då jag tycker dom snor båda batteri och tid.

  • Bassjov

    WhatsApp med barnen, sms/mms till resten

  • Michael Ördög

    Facebook/SMS med tjejen och familjen, Whatsapp med polarna. Varför det finns med SMS överhuvudtaget är för att morsan inte är kapabel att använda internet baserade tjänster. Tjejen har sitt internet avstängt för att spara ström och data, och för att folk inte ska skicka så mycket till henne hela tiden, så där varierar det med SMS och Facebook messenger :)

  • 1 app för allt

    smsar lite mest nät mess dock. allt genom hängouts. Hangouts sköter allt.

  • Tyerlo

    Jo det är jag medveten om och jag har tillgång på internet för det mesta via wifi. Känns onödigt att slösa på batteri och så glömmer jag så lätt om jag låter det vara på.Appar i kombination med mobil data, suger batteriet. Ladda kan jag göra hemma, men behöver inte så mycket data för att klara mig eftersom wifi finns nästan överallt.

  • Speedmonkey

    Did not know that! Feel like a donky

  • Broken arrow

    Finns mail :) sällan man behöver skicka bilder dock.

    SMS funkar i 99% av fallen.

  • Broken arrow

    Använder mest SMS, alla i min släkt kör så många olika tjänster som imessenger eller standard sms app.

    Skype eller mail om man ska skicka bilder, MMS funkar inte på denna mobil med L ändå.

    Ringa händer ibland om SMS inte räcker eller får inget svar.

  • mannenmytenlegenden

    Facebook/Hangouts

  • SMS.
    Smarta energisparlägen gör det svårt att använda övriga då de stängs av när dataanslutningen slutar fungera.

  • abcd

    Du vet att mobilt data inte används när du har WiFi aktivt?

  • Johannes Henningson

    Kunde ha skrivit det där själv. Jag kan säga att det tog ett par månader för frun att lära sig jag inte svarar på FB förens jag är hemma från jobbet =P

  • Johannes Henningson

    Jag vägrar ha det på telefonen. Som någon annan skrev: Det tar för mycket plats och tid. Det enda man kan vara något sånär säker på är sms.

  • Johannes Henningson

    Läskvittenser kan du ha via sms också, eller iallafall leveransbekräftelse.

  • Sebastian

    Nej, inte alls samma sak.

  • Sebastian

    Tar för mycket tid? Det är en app för art skicka meddelanden och ingenting annat. Är du hög eller bara ignorant?

  • Sebastian

    Mail? Du skojar?

  • Sebastian

    Nej det för det verkligen inte för mig i alla fall.

  • Sebastian

    För mig den bästa meddelandeappen när jag inte använder iMessage eftersom alla finns där till skillnad från WhatsApp, Kik och allt skit som finns.

    Varför suger Facebook tycker du, troll?

  • eketjall

    Tyvärr inte, beroende på hur man räknar.
    Telenor höjde priset på mitt abb från 199 till 299.
    Hade tidigare ”bara” fri 3G surf, fria (3000?) sms och en samtalspott på 199kr för 199kr/mån.
    Nu är det fri 4G surf, fria (3000?) sms och samtalspott på 299kr för 299kr/mån.
    Kände väl att höjningen var ”så där” iom att jag inte har någon 4G telefon, men en 5X är nog på väg att köpas så då ordnar det väl upp sig ändå.
    Jag får aldrig en faktura på mer än just 299kr iaf, vilket känns helt ok (även om jag sällan fick någon över 199kr förut)

  • Emil

    Använder FB chatten och SMS ungefär lika mycket beroende på vem jag skriver med.

  • Emil

    Jag trodde det gick att skicka SMS i FB Messenger, ganska säker på att jag sett den inställningen förr, men det kanske är jag som minns fel då jag inte haft appen installerad på över ett år :P

  • Draca

    LINE saknas.. Whatsapp e helt värdelöst, att folk använder denna appen är för mig ett mysterium. Ni som har en smartphone men stänger av alla smarta funktioner och data, varför skaffar ni inte en ”vanlig” telefon?

  • simon

    Fast SMS är ju precis tvärtom, då vet man ju INTE om de har fått det? iMessage/FB/Whatsapp mm. visar ju om meddelandet är mottaget eller ej, SMS får du helt enkelt gissa..

  • kjellbagatell

    Kör SMS till alla utom en handfull personer som har telegram.

  • kjellbagatell

    En galen tanke är att man kanske vill ha de smarta funktionerna när man faktiskt har luren i handen, och samtidigt spara batteri när man inte använder den. Mina fickor har ingen glädje av att använda batteri.

  • albinolsson

    Jag använder nästan bara Facebook Messenger, och det är så alla kontaktar mig också. Nått enstaka SMS från pappa. Mamma skriver ibland på Facebook Messenger, men mest SMS. Nån gång skrev jag till mamma på Facebook Messenger och fick svar via SMS.

  • Paulista

    Den är ok men drar otroligt mycket batteri

  • Paulista

    Messenger dränerar ju batteriet på 10 min

  • Paulista

    Sms eller iMessage i Sverige, Kik eller FB utomlands

  • d

    Signal (Tidigare TextSecure) skickar sms precis som vanligt till alla som inte har installerat Signal. Riktigt smidigt!

  • Man kan ju också använda leveransrapporter :)

    FB meddelanden kan ju hamna på min dator men inte min telefon, det räknas ändå som mottaget.

  • 30% av alla jag skickar meddelanden till

  • BobMerlin

    Huvudsakligen SMS, men med vissa personer är det nästan uteslutande Messenger, med en del personer är det lite både och. Se’n har jag några polare i en grupp på Hangouts, så där blir det förstås också en del, men när man bara messar med en av dem är det oftast via SMS eller Messenger. Har tidigare använt WhatsApp en hel del, men har inte öppnat den på många månader nu.

  • KalleKn

    Slack dvs IRC i botten.

    SMS/WA/KIK en del.

    FB Messenger aldrig.

  • MrM3

    SMS eftersom jag har fria antal sms i mitt abb. Dessutom sparar det data och batteri också. Prövat lite andra alternativ som Messenger och whats app men ser egentligen ingen anledning att byta. Gamla sms gör ju allt jag behöver ändå.

  • RainesX

    hmm bra tips. skall kolla närmare på det. Låter smidigt om det fungerar.
    Tack :)

  • Micke

    WhatsApp skickar text, ljud och filer över internet, vad är det som är värdelöst för med det?

  • Micke

    Jag slängde också bort FB och Messenger från luren. Jag Facebookar fortfarande men jag känner mig så fri.

  • Kjell Eilertsen

    Problemet är som sagt att inte många jag känner använder andra appar, så skickar jag via WhatsApp så har jag ingen aning ifall min polare fortfarande har appen installerat och kommer kolla meddelandet. Har inte upplevt några problem med SMS som inte går fram. Saknar möjligheten att synca SMS med desktopen (finns ju saker som Airdroid såklart men vill inte betala för den).

    Näe SMS duger för mig, om bara ALLA kunde adoptera EN tjänst som samtidigt inte är ett hot mot privatliv och integritet så hade jag gärna bytt, men det låter som en utopi. :)

  • Kjell Eilertsen

    Hehe känner igen ”problemet”. :)

  • :(

    Skickar inga meddelanden, har inga vänner.

  • Lindh

    jag använder gmail till i stort sett all skriven kommunikation med både vänner och frugan..
    har provat några av de populra tjänsterna, men ser verkligen inte vad de ger mig som är smidigare eller bättre än gammal hederlig email.

  • Dennis Wallman

    Hangouts. Inbyggt, finns i molnet, automagisk backup, kommer åt det via browser från vilken maskin som helst utan strul. SMS är så långt efter bäst-före datum så det är sorgligt.

  • Laz

    Jag skickar mkt internationellt(både från utomlands och till andra länder när jag är i Sverige) så SMS går bort rätt fort om man inte vill ha skyhög räkning. Sen är det mkt smidgare att skicka filer och bilder med IM-appar. Jag kör Signal och det är typ enda appen jag tillåter att väcka luren i Stamina-läge(läge som gör att inga appar får använda data eller väcka luren än den man tillåtit) och det drar inga batterier alls. Samt att jag har obegränsad data men inte sms och att jag prioriterar kommunikation som inte kan avlyssnas lätt.

    Men visst förstår jag de som fortfarande hellre kör SMS. Smaken och krav är som baken.

  • Laz

    Fast ska vi tala om bäst före datum så är väl Hangouts inte mkt att hänga i julgranen heller. Värdelös kryptering och google ser och arkiverar allt du säger. Buggig samt kluddigt UI. Tex efter ändringarna de gjort med G+ och Photos(tycker deras tjänster är en hopplös röra) så har jag inte en susning om hur jag ska komma åt bilder som delats i en chat, utan att skicka en ny bild så jag kan få upp det fönstret(gäller både i browser och i appen).

  • Durra

    Mest Whatsapp eftersom de flesta jag känner kör med det. Många har Android och därför även Hangouts men när jag skriver till folk där så får jag aldrig några svar. De som inte har Whatsapp blir det sms eller Facebook Messenger. Själv har jag dock FB Greenified så skriver man till mig där så får jag ingen avisering.

  • Damas

    Blev lite ensamta med TextSecure.. :)

  • Fraz

    Letade också efter det alternativet :P

  • Razken

    Ja en annan kör telefoni & sms med ena smartisen med bara 2g aktiverat, som räcker typ 1,5 vecka. Och andra smartisen med endbart internet. Så vissa av oss kör två stycken men har fortfarande möjlighet till ”smartfunktionerna” på båda.

    Att bara ha en traditionell lur är lite begränsande när man inte har möjlighet till mobil-bank, swish, och så vidare.

  • Jansbanan

    Beror på vem mottagaren är. äldre sms och yngre, oftast facebook messenger eller snapchat.

  • Woosley

    Jag skickar nästan enbart sms och mms.

  • Roco

    Du får sluta skicka så många dick-pics :)

  • s2weden2000

    behöver inte airdroid..finns yappy..mightytext m.m gratis

  • Rumpelstiltskin

    SMS så klart. Alla har ett telefonnummer, så det är enligt mig bara idiotiskt att använda flera olika program. Och har inte var och varannan idag fria SMS?

  • putte40

    Viber för de flesta, KiK till tonåringarna, Hangouts till en kollega. Viber verkar smidigast pga alla valmöjligheterna och lite större bilder och filmsnuttar än de andra. MMS är ju ett skämt egentligen. SMS till vissa pensionärer som inte förstår sig på Viber.

    Diverse IMtjänster är ju överlägset SMS/MMS speciellt om man är en som inte direkt häckar inom landets gränser hela tiden ;)

  • Brax

    Tycker Signal är kanon, men kanske får göra en liten drive bland polarna och få dem gå över. Det är smidigt att man även kan skicka vanliga sms med den (okrypterat då såklart) så man inte behöver tänka på vem som har Signal och inte. En desktop version hade varit trevligt! Har absolut tänk kolla in Tox när det har blivit lite stabilare.

  • Nepp. Data däremot har jag så jag kan messa sönder mig.

  • tekjunky

    du behöver inte gissa

  • ewa_c

    Hårig och skitig?

  • niqn

    sms via hangouts.

  • niqn

    ser ut att vara två användare so far :P

  • FredrikAn

    Idiotiskt att bara använda SMS som endast går att ha på en enhet när det finns alternativ som man kan ha på flera enheter samtidigt och synkat, som inte behöver vara knutet till ett specifikt SIM-kort också..

  • FredrikAn

    LINE som är en av världens största (tvåa efter WhatsApp?) saknas i listan. Ca. 700 miljoner användare.

  • FredrikAn

    Apple har monopol på mess? Hur tänkte du nu?

  • Englund
  • Englund

    Men skaffar man abonnemang idag får man inte fri surf. Däremot fria samtal/sms/mms.

  • Tobbe

    Nu riktar sig nog swedroid mest till Sverige, och i Sverige så är Line långt ifrån en av de största

  • Rumpelstiltskin

    Går att styra om SMS så att de kommer till Email, så det där argumentet köper jag inte.

  • Razken

    Är det bara jag som upplever att Facebook Messenger inte synkar mellan enheter? Om jag kopplar upp den andra smartisen jag har mot internet och har snackat en del på FbM tidigare så poppar ändå alla tidigare meddelanden upp… Så beter sig åtminstone inte Telegram där den känner av ifall jag svarat/sett på alla meddelanden. ?

  • Philip.F

    Inte lika enkelt och seamless att prata med folk jämfört med IM tjänster, aka, man slipper använda e-post. Kostar mindre (iaf för min del) att använda en internet anslutning vs sms.

    Många har fina finesser vare sig det gäller UI eller funktionalitet, många har även PC clienter.

    Många är inte bundna till ett SIM-kort utan kan synkas mellan pc, plattan, mobilen, webbläsare osv.

    Dock det som styr mest är vad som används mest av de man pratar med, vilket i min krets är telegram.

    PS: Det finns såklart lösningar på att bara använda sms som MightyText. Så man har allt prövat på olika lösningar ^^ Tycker IM-tjänster är smidigast att använda av de val som finns. : DS

  • Jake

    Facebook. Det är snyggt integrerat med chatt-bubblorna på Android. Väldigt smidigt med gruppchatterna dessutom!

  • Nina

    Jag är IT-tjej 32(trogen swedroid fan btw :P) , haft smartphone sedan allra först när första iPhone kom o jag importerade o låste upp d själv.

    Har använt mig av whatsapp sedan den kom och tycker det finns ingen app som knäcker det i deras onekligen stabila service, funktionalitet och snabbhet. Har med tiden fått det mesta av tjänsterna så som ringe gratis även utomlands och det är det viktigaste. Jag har även använt viber lika mycket men sedan appen Blev nästan oanvänt bland mina vänner och släktingar utomlands så tog jag bort det. Många som bor utomlands flyttar till nytt platform så fort det kommer bättre /säkrare app. Just nu är telegram väldigt populärt.

    Men med alla mina vänner och familjemedlemmar här i Sverige kommunicerar vi alltid med whatsapp. Omöjligt utan! Förvånad att så många använder sms o mms forf. Jag skickar bilden och video osv varje dag och med såna tjänster går det att se när mottagaren har läst ditt meddelande (även om d går att gömma det vi ser oavsett) och det är helt enkelt syftet för varför jag vill använda dessa. Plus archive av allt är bäst ✌

    Saknar bara video i samtalläget som Viber hade dock fick för mig att ett tag kunde man se varandra även men..?

    Ps. Börjat använda kik gör lite dejtade när inte vill ge ut mitt nr direkt men skicka länkar o bilder etc och kik gör detta möjligt och används flitigt bland nätdejtare..

  • Nina

    Måste lägga till att det bästa med dessa appar speciellt whatsapp är gruppmeddelande funktionen! That’s why we have them! Grupp hela tiden för att planera allt från fika och middag till helgen till nästa månads ?!

  • Laz

    27 användare. Textsecure är Signal. Jag är faktiskt lite förvånad över att det var så många bland Swedroid som använder Signal. Mer än Skype och Blackberry och inte långt ifrån Snapchat, och alla är mkt mer kändare än signal.

  • ToungiLou

    Alla har sms/mms. Därför kör man det. Resten kan åka hem.

  • d

    Ditt inlägg ger insyn att du är totalt ointresserad av detta men ändå så bara måste du lägga en kommentar?!
    Flertalet av apparna skickar via sms/mms ifall motparten inte använder samma program. Det är enkelt att fatta, läs bara kommenterna.
    Många av apparna avser att dina meddelanden blir krypterade, kanske därför man bör använda annat än sms/mms.
    Vem är det som bör åka härifrån egentligen?

  • ToungiLou

    Nej men använder man whatsapp tex så måste jag veta att den som är mottagare har samma tjänst. Använder man sms så har alla det. Om Android samt Apple skulle tvinga samtliga användare att köra samma tjänst eller en tjänst som kan ta emot andra tjänsters meddelanden. Då skulle jag gå över. Kommer inte köra 5 olika appar för att vara alla till lags.

    Behöver inte kryptering då det är helt onödigt.

  • Fraz

    Men kör inte fem olika appar då..

    Välj en tjänst (med fördel en som någon du kommunicerar mycket med använder) vars app skickar ett SMS om inte mottagaren använder samma app.. Då funkar det precis likadant som det gör idag, med bonusen att du inte skickar SMS i onödan.

  • ToungiLou

    Säg en sån app då? De två jag kan tänka mig att skicka med är whatsapp och Facebook messenger. Resten vet jag ingen som använder. Ingen av dessa kan väl skicka sms?

  • Fraz

    Jag har inte superkoll på dina bekanta, men Facebook messenger kunde skicka SMS sist jag kollade så det borde vara en bra kandidat

  • ToungiLou

    Visste inte att Messenger kan smsa. Förut var det ju bara Hangouts som smsa också men eftersom exakt 0 personer använder Hangouts så känns det ganska onödigt att köra den appen.

  • ToungiLou

    Hittar inget om sms i messenger. :/

  • d

    Du klarade ju inte ens av att kika på övriga kommentarer här som jag bad dig om. Det bör varit enkelt men du valde själv att inte förstå, utan att kommentera IGEN om något som du är oinsatt i.
    Det enda jag inte fattar är varför jag ens tar mig tid att besvara dig.

    Det spelar ingen roll om du vill tro att kryptering är onödigt, för du använder det varje dag oavsett du vill det eller ej!

  • ToungiLou

    Snacka om att bara vilja bråka.

    Jag är absolut intresserad av meddelandeappar men har gett det för många försök och de har misslyckats i så många år nu att det är meningslöst att ens fortsätta ge det ett försök. Ingen app klarar av att vara universal vilket betyder att den är meningslös. Något för ungdomarna kanske som kan enas om en app men annars ingen idé.

  • Fraz

    Kan vara för att det verkar vara ca. två år sedan som den funktionen implementerades..

    ”Facebook Messenger users can now send messages to their contacts even if
    the recipient doesn’t have a Facebook account. Of course it does this
    via SMS, so the usual network charges will apply.”

    http://androidcommunity.com/facebook-messenger-updated-look-and-texting-feature-now-rolling-out-to-everyone-20131114/

  • ToungiLou

    Sjuka är fortfarande att jag inte kan välja messenger som sms app eller skicka sms med messenger. Finns inget under inställningar som gör att man väljer messenger. Tyvärr

  • kungputte

    SMS suger är föråldrat! Nä Viber rockar funkar på alla enheter från alla länder och uppgraderas med jämna mellanrum. Håller med om att det finns en hel uppsjö med dåliga program, SKIT i dom å kör Viber.

  • d

    Du är ”absolut intresserad”, men ändå har du jätteproblem med att förstå att flertalet ovanstående appar egentligen inte är någon skillnad mot att använda din vanliga SMS & MMS-app. Du behöver inte tänka på ifall motparten har samma program eller ej som dig för att du ska kunna skicka eller ta emot SMS & MMS.
    Är jag tillräckligt tydlig eller behöver jag utveckla det?

    Varför tar du ditt personliga misslyckande ang. meddelandappar och propagerar nu för att detta ändå bara är ”helt onödigt” och ”..Kan åka hem”? Varför började du ens med det i så fall?

    Apparna som även klarar av att skicka sms/mms känns väl ganska så universallt, eller exakt vad är det du saknar jämfört mot din standard sms/mms-app?

    Nu är jag knappast ungdom och har vänner som är 40+ som använder flertalet ovanstående appar pga integritetsskäl, något som du bör ta en seriös funderare kring.

    Kanske du även tycker man bör förbjuda kryptering precis som majoriteten av politker gör?

    Snälla, läs och utbilda dig bara. Börja vart som helst, har du kapaciteten och slutar lata dig så kommer det så småningom gå upp ett ljus för dig.

  • ToungiLou

    Lugna dig lite nu. Vill du internetbråka så får du vända dig någon annanstans.

    Säg en app som kan skicka meddelanden som många personer använder. Exempel iMessage, Whatsapp eller Messenger. De andra blir ointressanta då det är inte tillräckligt många som använder. Som kan skicka sms också måste tilläggas såklart. IMessage är exklusivt för iPhone så därför kan jag inte använda det. Whatsapp skickar bara Whatsapp meddelanden och inga sms. Messenger skulle enligt uppgift funka för att ta emot sms men hittar inget om detta i appen. Vad finns då kvar?

  • d

    Hur många olika appar behöver du egentligen för att det ska vara tillräckligt för dig?

    Poängen var väl den att du INTE skulle använda fler än en app för att kunna kommunicera via internet och/eller via sms!

    Seriöst hur lyckas du ens inte hitta information ang. Messanger kan skicka sms eller ej?

    Du kan ex. kolla i play store:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.messaging

    Andra meningen:
    ”Messenger from Google is a communications app that helps you send and receive SMS and MMS messages to any phone.”.

    Alternativt använder du en sökmotor för att hitta information!
    Testa skriva ex. ”Whatsapp SMS”.

    Redan i januari skickades det globalt fler meddelande via whatsapp än vad det görs via SMS!
    http://benevans.com/benedictevans/2015/1/11/whatsapp-sails-past-sms-but-where-does-messaging-go-next

    Signal (TextSecure / Telegram ) gör även det jobbet utmärkt.

  • ToungiLou

    Det ska vara EN app. Jag har pratat om Facebook Messenger hela tiden eftersom den messenger app du länka till nu inte kan skicka något annat än just sms. Det är ju sms man ska komma ifrån men ha som backup ifall mottagaren inte använder appen.

    Whatsapp eller Facebook messenger klarar inte att skicka sms ifall mottagaren inte har den appen. Kan bara skicka Whatsapp meddelanden eller Facebook meddelanden.

    Så återigen, säg en app som klarar av att vara mer universal än sms. Finns fortfarande inte. Därför är det vanliga sms som fortfarande är bäst.

  • d

    Ja, EN app räcker!

    Signal (F.d. TextSecure som gick ihop med Telegram) gör jobbet utmärkt. Hur är det med läsförståelsen?

    ” vanliga sms som fortfarande är bäst.” Nu är du bara larvig!

  • ToungiLou

    Fast Signal är det ju ingen som använder. Hur är det själv med läsförståelsen? En sista gång nu, kriterierna för att appen ska vara bättre än sms:

    1. Skicka sms när mottagaren inte använder appen.
    2. Ska vara en app som många använder. (om 1 av 100 använder appen är det sms som ändå skickas, som signal, Hangouts tex)
    3. Ska vara en app. Inte två.

  • d

    Trots att Signal bara funnits ute i Play Store under november så är den uppe i mellan 1 – 5 miljoner nedladdningar.

    1. Den klarar av det. Helt automagiskt.

    2. Det är många som använder den.

    3. Det är en app. Inte två.

    Bonuns till 3an:

    Kanske överkurs nu men man kan även genomföra röstsamtal via Signal. (RedPhone gick också ihop med Signal).

  • ToungiLou

    Den är säkert en kanonapp men för mig checkar den inte av nummer 2. Jag kanske har 5-10 som jag ofta skickar sms med ofta och ingen av dessa vet ens vad Signal är för app. Utav dessa kanske åtminstone hälften har whatsapp eller Facebook Messenger så om någon av dessa appar kunde skicka sms så skulle de checka av alla punkterna.

    Har man flera vänner som kör signal så kanske det skulle funka. Tror dock det är få som gör det.

  • Broken arrow

    Känns mer som du kör hårklyverier eller låtsas vara dryg.

    Finns det en mobil där man behöver extra app för att få SMS?
    Kör man med liknande app som han ovanför nämnde som skickar antigen SMS eller genom appen beronde på vad mottagaren har.

    SMS/MMS möjlighet följer med mobilen oavsett. Varken du vill det eller inte.

    Förstår inte vad felet är på SMS, är ju en standard som fungerar oavsett mobil eller OS. Även går skicka till riktigt gamla mobiler.

  • ToungiLou

    Jag är varken dryg eller kör något hårklyveri.

    Jag menar att sms är det bästa alternativet fortfarande eftersom det fungerar till alla över alla plattformar. Skulle gärna se en ny universell standard ala sms 2.0 där man kan skicka hur mycket text som helst samt bifoga bilder och video i valfri kvalité som alla plattformar måste acceptera och använda sig av. Men eftersom detta uppenbarligen inte lär hända så får man satsa på det näst bästa.

    En app som många använder och kan skicka text och bilder/video som är bättre än sms och mms men som sen skickar sms när mottagaren inte använder den appen.

    För mig är det Whatsapp eller Facebook Messenger som skulle implementera sms och mms för att vara den appen. Finns dock inte heller tyvärr. Får helt enkelt köra vidare på sms/mms några år till.

  • Dennis Wallman

    Det där är dock dina åsikter kombinerat med krav som är viktiga för dig men inte nödvändigtvis för andra. Kryptering bryr jag mig inte om. Vill någon ta sig besväret med att tjuvkika så … Google vet redan mer om mig än jag själv vet, Hangouts gör antagligen inte den situationen värre. Buggar märker jag inga och att UI:it är kluddigt håller jag inte med om. För att komma åt bilderna klickar du på dem (datorn).

    Och ja, Holy sent svar Batman ??

  • BRIANNA ROBINSON

    Jag är IT-tjej 32(trogen swedroid fan btw :P) , haft smartphone sedan allra först när första iPhone kom o jag importerade o låste upp d själv.

    Har använt mig av whatsapp sedan den kom och tycker det finns ingen app som knäcker det i deras onekligen stabila service, funktionalitet och snabbhet. Har med tiden fått det mesta av tjänsterna så som ringe gratis även utomlands och det är det viktigaste. Jag har även använt viber lika mycket men sedan appen Blev nästan oanvänt bland mina vänner och släktingar utomlands så tog jag bort det. Många som bor utomlands flyttar till nytt platform så fort det kommer bättre /säkrare app. Just nu är telegram väldigt populärt.

    Men med alla mina vänner och familjemedlemmar här i Sverige kommunicerar vi alltid med whatsapp. Omöjligt utan! Förvånad att så många använder sms o mms forf. Jag skickar bilden och video osv varje dag och med såna tjänster går det att se när mottagaren har läst ditt meddelande (även om d går att gömma det vi ser oavsett) och det är helt enkelt syftet för varför jag vill använda dessa. Plus archive av allt är bäst ✌

    Saknar bara video i samtalläget som Viber hade dock fick för mig att ett tag kunde man se varandra även men..?

    Ps. Börjat använda kik gör lite dejtade när inte vill ge ut mitt nr direkt men skicka länkar o bilder etc och kik gör detta möjligt och används flitigt bland nätdejtare..

Lediga jobb inom data / IT Företag
IT samordnare Publicerad 21 Sep 2017
Extrajobb inom support på Ericsson Local Services Publicerad 21 Sep 2017
SYSTEMANSVARIG TILL NY ROLL INOM TELEFONI Publicerad 21 Sep 2017
DW/ETL utvecklare till Lindorff Publicerad 21 Sep 2017
Software Developer to UniCarriers in Mölnlycke Publicerad 21 Sep 2017
Se fler jobb

Aktuellt

Project Treble i Oreo är stort för Android och uppdateringar.

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy Note 8
Sony Xperia XZ1 Compact
Samsung Galaxy S8 Plus
Samsung Galaxy S8
OnePlus 5
Huawei Honor 9
8.6

Test av Nokia 8

8.1

Minitest av Lenovo Moto G5 Plus

8.4

Test av Huawei Honor 9

7.9

Minitest av Nokia 6

9.2

Test av HTC U11

8.5

Test av Sony Xperia XZ Premium

7.3

Minitest av Xiaomi Mi Pad 3

8.4

Test av OnePlus 5

Visa fler recensioner

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS