I slutet av juli hade Android 85% av den globala smartphonemarknaden. Enligt nya siffror från Strategy Analytics har plattformens andel sjunkit med en procentenhet under tredje kvartalet ned till 84% sedan rekordet i juli.
Strategy Analytics chef Neil Mawston menar att Android inte kan få större marknadsandel än 85%, såtillvida Apples Iphone-försäljning skulle sjunka. Satsningar som Android One med fokus på regioner där tekniska utvecklingen inte hunnit lika långt kan dock bidra till plattformens framväxt.
Apple åtnjöt cirka 12% av globala marknaden under tredje kvartalet medan plattformar som Windows Phone och BlackBerry OS hade 3% respektive 1% av kakan.
Samtidigt sägs Google fått något större kontroll över Androids landskap. Hela 37% av Androidtelefonerna som levererades under tredje kvartalet sägs ha kört en icke certifierad gren av plattformen. Även om 37% kanske låter som en överraskande stor andel har antalet enheter utan Play Store och Googles tjänster sjunkit från 39% föregående kvartalet.
Strategy Analytics meddelar även att Samsungs Androidandel sjönk från 35% till 25% under tredje kvartalet, delvis på grund av framgångar för kinesiska tillverkaren Mi (Xiaomi).